Limnophila lelijk en bruinig


Tomg

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
551
Leeftijd
23
Goedemorgen,

Sinds een maand of 1,5 begint mijn limnophila heterophylla het steeds slechter te doen. Mijn bak is nu 3 maanden oud en er zitten aardig wat planten in de bak, sinds kort ook een schooltje neons en rasbora galaxys. Ze zien er allemaal gezond uit en tot nu toe 0 uitval geweest.
Alle planten in de bak doen het goed, behalve de limnophila, deze is sinds anderhalve maand steeds bruiner aan het worden, groeit amper nog en de blaadjes vouwen wanneer het donker is ook niet meer dicht. De eerste anderhalve maand deed hij het geweldig en groeide in rap tempo.
Ik voeg easycarb en profito toe. En de lichtduur is 9,5 uur.
Heeft iemand een mogelijk idee wat de oorzaak kan zijn dat alleen deze plant het niet wil doen? En is het misschien goed om de plant volledig te toppen zodat hij nieuwe uitlopers kan maken? Want ik heb het gevoel dat hij een beetje dood gaat. Hier een foto van de limnophila en een van een andere plant in de bak. (Die het dus wel gewoon goed doen)
20180905_195314.jpg
20180908_110703.jpg
 
Wanneer ik met carbo stop gaan alle andere planten dus achteruit en dan weet ik ook niet zeker dat het aan de carbo ligt en dat de limnophila daadwerkelijk herstelt.
 
Ja zeker weet ik het ook niet bij deze plant maar sommige planten kunnen er niet goed tegen. Als dit de enige plant is die het niet goed doet dan zou ik hem vervangen.
 
Denkelijk heeft John een punt. De Limnophila heterophylla houdt nl. van erg veel licht en hoewel de tolerantie toch wel groot is heeft het een voorkeur voor wat harder alkalisch water. Een voedselrijke bodem wordt ook aanbevolen. Zorg ervoor dat er stroming is bij deze plant.
 
Bedankt voor de adviezen, hij staat ook wel in vrij veel licht en flink in de stroming, alleen ik heb geen voedingsbodem. Hij zit trouwens ook bom vol slakjes.

Hiernaast heb ik nog een andere vraag die niet echt bij dit topic hoort maar waar misschien iemand wel een antwoord op heeft. In de bak zit al geruime tijd een wazige, witte, vlekachtige aanslag net boven de grind laag op de ruit. Bij het schoonmaken moet ik ook flink boenen om het er een beetje af te krijgen en na een paar dagen is het dan weer terug. Hier hopelijk een beetje een duidelijke foto.

20180908_133651.jpg
 
Bedankt voor de adviezen, hij staat ook wel in vrij veel licht en flink in de stroming, alleen ik heb geen voedingsbodem.
Je kan ook gewoon kleibolletjes of dergelijke bij de wortels steken voor alle planten die dat nodig hebben.
 
Ik heb deze plant in diverse 60cm bakjes met slechts 15W en ze groeien daar zo n 10cm per week met enkel wat vloeibare plantenvoeding.
 
Ik zie ook dat de lelijke stelen halverwege wat worteltjes aanmaken. Als ik ze daar afknip en terug stop in de grond zouden ze dan ook weer een beetje een "boost" kunnen krijgen?
 
DE L. is een echte waterplant en als dusdanig dienen de wortels alleenlijk om zich in de bodem te verankeren. De plant eet met zijn stengels en bladeren en niet of nauwelijks met zijn wortels, echter als de plant een gebrek aan voedingsstoffen heeft ( onmiskenbaar te zien) dan maakt hij voor extra voedselopname UIT HET WATER nog extra wortels aan. Er is dus sprake van een voedsel tekort.
Geen voedingsbodem is geen probleem, dus waterbemesting toepassen! Bv Dupla Plant en Duplaplant24, waarom deze?? Omdat ik deze al heel erg lang gebruik een er zeer goede resultaten mee haal.
Carbo is slechts 1 voedingsstof in je bak.. er zijn er veel meer nodig!
 
Bedankt voor je reactie! Ik zal eens naar deze bemestingsproducten kijken. Ik gebruik zelf ook al profito plantenvoeding, zou dat dan hiermee in combinatie kunnen of dan beter de profito laten staan?
 
DE L. is een echte waterplant en als dusdanig dienen de wortels alleenlijk om zich in de bodem te verankeren. De plant eet met zijn stengels en bladeren en niet of nauwelijks met zijn wortels, echter als de plant een gebrek aan voedingsstoffen heeft ( onmiskenbaar te zien) dan maakt hij voor extra voedselopname UIT HET WATER nog extra wortels aan. Er is dus sprake van een voedsel tekort.
Geen voedingsbodem is geen probleem, dus waterbemesting toepassen! Bv Dupla Plant en Duplaplant24, waarom deze?? Omdat ik deze al heel erg lang gebruik een er zeer goede resultaten mee haal.
Carbo is slechts 1 voedingsstof in je bak.. er zijn er veel meer nodig!

Nou, hier ben ik het niet zo mee eens. Ten eerste is dit geen waterplant maar wordt beschreven als een moerasplant. Hij wordt ook veelal emers gekweekt. Deze plant vraagt naast dat hij zeker voedsel boven de bodem opneemt ook om een voedselrijke bodem om een optimaal resultaat te bereiken. Lees de lectuur er maar eens op na. In het geval van TS verdient het zeker aanbeveling om de raad van Ton op te volgen en er wat kleibolletjes bij te steken.
 
Het lijkt er op dat er nu ook wat meer planten een beetje achteruit gaan, ze krijgen een wat minder groene kleur (wat fletser) voor mijn gevoel. Plantenvoeding en co2 ietsje opgevoerd, ik ga kleibolletjes kopen. Ook heb ik de verlichtingsduur wat naar beneden gedaan (45 minuten), nu ik zo terug denk is dit bruiner worden van de limnophila erger geworden sinds ik de verlichtingsduur op heb gekrikt. Ook constateerde ik vanmiddag een paar plukjes draadalg. Dus ik hoop dat dit eerst gaat helpen en dat er binnen een paar weken een verschil zichtbaar is
 
Limnophila, kan niet buiten het water groeien, dat ze emers gekweekt worden, houdt niet in dat ze als landplanten willen groeien. Zelfs wordt er ( ook hier) aangegeven, dat ze dan als moeraspanten groeien, dat kunnen ze wel, ze maken immers ook bloemen die op stengels staan die UIT het water groeien. Ze hebben, indien ze submmers groeien, GEEN voedingsbodem nodig, wel willen ze graag ergens vast staan. Ze maken nauwelijks wortels t.o.v. de blad/stengel massa.

Het verminderen van de belichtingsduur is en blijft voor mij een volstrekt tegennatuurlijke maatregel om planten "beter" te laten groeien, integendeel, bij minder uren licht zal de plant juist mmnder kunnen assimileren en krijgen lagere planten, zoals varens en algen, de kans om juist wel flink gaan te groeien.

Om te kunnen assimileren ( is groeien) heeft een plant een hele reeks voorwaarden nodig, voeding, licht, Co2, waterbeweging en vele soorten mineralen en sporenelementen in de juiste verhoudingen.

Algen stellen de minste eisen, varens al heel wat meer, en bloemplanten ( de hoogste ontwikkelingsvorm) de meeste.

Ontbreken er een paar of zijn de diverse eisen die de planten stellen niet in balans, dan zal de "lagere planten vorm" het overnemen. Is gewoon niet anders.
Wetenschappelijk??? Waarschijnlijk niet helemaal, maar wel gestoeld of tich jaren ervaring van heel wat mede-aquarioten.

Doe ermee wat jullie wilt, ik deel alleen ervariingen, in de hoop dat anderen er ook iets aan hebben en hoef geen gelijk te hebben of te krijgen!

:p;):p
 
Bedankt voor het delen van je kennis, altijd welkom!
Co2 voeg ik maximaal toe, en de complete plantenvoeding profito voeg ik in een licht overschot toe en toch werd deze plant bruiner en bruiner. Het is dan lastig om er achter te komen welk element, mineraal of andere voedingsstof er dan nou ontbreekt of te kort komt. (Testje bij aquarium speciaalzaak laten doen en fofaat en nitraat waren voldoende aanwezig). Dus dan leek het mij logisch als ik er niet achter kan komen waar het aan te kort komt om de belichtingsduur naar beneden te doen zodat het tekort van een bepaalde stof geen tekort meer is in verhouding tot de behoefte van de plant t.o.v het licht in de bak.
Nogmaals bedankt voor je uitleg, ik wacht eerst een tijdje af met wat minder lichtminuten en kijk dan wel weer verder.
 
Limnophila, kan niet buiten het water groeien, dat ze emers gekweekt worden, houdt niet in dat ze als landplanten willen groeien. Zelfs wordt er ( ook hier) aangegeven, dat ze dan als moeraspanten groeien, dat kunnen ze wel, ze maken immers ook bloemen die op stengels staan die UIT het water groeien. Ze hebben, indien ze submmers groeien, GEEN voedingsbodem nodig, wel willen ze graag ergens vast staan. Ze maken nauwelijks wortels t.o.v. de blad/stengel massa.

Het verminderen van de belichtingsduur is en blijft voor mij een volstrekt tegennatuurlijke maatregel om planten "beter" te laten groeien, integendeel, bij minder uren licht zal de plant juist mmnder kunnen assimileren en krijgen lagere planten, zoals varens en algen, de kans om juist wel flink gaan te groeien.

Om te kunnen assimileren ( is groeien) heeft een plant een hele reeks voorwaarden nodig, voeding, licht, Co2, waterbeweging en vele soorten mineralen en sporenelementen in de juiste verhoudingen.

Algen stellen de minste eisen, varens al heel wat meer, en bloemplanten ( de hoogste ontwikkelingsvorm) de meeste.

Ontbreken er een paar of zijn de diverse eisen die de planten stellen niet in balans, dan zal de "lagere planten vorm" het overnemen. Is gewoon niet anders.
Wetenschappelijk??? Waarschijnlijk niet helemaal, maar wel gestoeld of tich jaren ervaring van heel wat mede-aquarioten.

Doe ermee wat jullie wilt, ik deel alleen ervariingen, in de hoop dat anderen er ook iets aan hebben en hoef geen gelijk te hebben of te krijgen!

:p;):p

Beter zullen planten niet gaan groeien door minder licht. Wel zal de vraag naar voeding kleiner zijn waardoor je minder snel tekorten krijgt en dus minder snel algen. Daarom zie je juist bij bakken met veel licht wel algen omdat er tekorten ontstaan. Algen vragen inderdaad niet veel maar als je met minder licht tekorten voorkomt zul je geen algen krijgen.
 
Ben nog eens in mijn arsenaal dagboeken gedoken om die verkleuring van de Limnophila te duiden. Heb nog 2 mogelijke oorzaken gevonden.
1) de plant reageert op de lichtintensiteit en kleurt om zich enigszins te beschermen ( pigment vermeerdering) is onschuldig en doet aan de gezondheid niets af.
2) er zit teveel ijzer in de voeding, de plant kan dat niet allemaal verwerken en slaat het overschot op in de bladeren, welke daardoor roodachtig kleuren en uiteindelijk te gronde zullen gaan.
 
Bedankt voor je info @BigSmoke , ik heb 14 watt led buizen van juwel en de bak is 125 liter wanneer die leeg staat.
 
Dat is dus 28W aan led en als je dat omrekend naar gewone tl dan zit je al snel richting de 56W en dat is vrij veel op zo n bakje en daarop gelet kan Bigsmoke weleens gelijk hebben met de opmerking over het licht.
 
Hmmm oke, dat had ik dan weer niet verwacht aangezien ze voor mijn bak ook beschikbaar zijn als 20/24 watt per buis en heel fel komen deze lampen niet over. Ook lees ik her en der dat de limnophila van veel licht houdt. Heb dus de verlichting duur nu op zo'n 8 uur staan. Is het ook nog handig om drijfplanten toe te voegen?
 
Ik heb boven de 125 liter wel veel drijvers om zo ook tekorten te voorkomen. Als je geen last hebt van alg dan zou het niet hoeven maar dat moet jezelf inschatten.
Ik heb 2 standaard buizen van 24W.
 
Heb jij ook een juwel? Toen ik de verlichting op 9 uur had staan kreeg ik wat draadalg. Dus co2 tekort of lichtoverschot. Co2 wil ik met de easycarbo niet meer gaan toevoegen ivm de garnalen. Dus dan maar de lichtduur wat terug schroeven. Verder alleen na ongeveer 2 weken na het schoonmaken wat alg op de ruit. Ik ben bang als ik nu drijfplanten ga kopen dat de bodembedekkers te weinig licht krijgen
 
Ik heb nu en Ferplast maar heb wel een Juwel gehad en had ook snel die ervaring. Vandaar dat ik toen begonnen ben met veel drijvers en 8,5 uur licht en co2.
Je moet wel met drijvers niet al te moeilijke planten hebben die veel licht vereisen.
 
Ah oke, heb verder geen ervaring met drijfplanten maar moet je deze ook vastzetten? Niet dat ze allemaal voor de filterinlaat gaan zitten want ik heb nogal een circulatieve stroming aan het oppervlakte.
Ik heb trouwens de staurogyne repens en deze heeft redelijk intensief licht nodig om een wat dichtere bedekking te vormen. Anders gaan ze lange rechtopstaande uitlopers maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik had destijds de uitstroom juist daarom wat naar beneden gericht. Anders kun je met visdraad en zuignapjes ze tegenhouden.
 
Is het ook nog een idee om alle stengels van de limnophila af te knippen? Zodat ze nieuwe (mooiere?) stengels weer kunnen aanmaken. Of zal dit niet werken
 
Je kan deze makkelijk toppen en terugplaatsen maar of het helpt is de vraag. Ik moet ze gelet op de groei elke 10 dagen zo ongeveer toppen en stekken.
 
Ah oke, maar als je alles terug plaatst staat je aquarium toch in een mum van tijd vol? Of verwijder je de oude planten volledig? Want op een aantal sites lees ik dat wanneer je hem snoeit hij flink verzwakt kan raken. Mijn limnophila maakt trouwens ook nieuwe uitlopers vanaf de bodem aan.
 

Terug
Bovenaan