Maestro Cygni's zee in huis.


Nou, de opstart is begonnen: Ik meet al nitriet (dat is toch normaal na een week?)!
Waardes:
Ph:8.3
KH:11
NO2: rond de 5mg/l, lijkt mij best veel, maar de test is niet verlopen dus ik neem aan dat het zo is (?)
NO3: Rond de 15 (gemeten met strips, de druppeltest voor zowel NO3, als CA en MG zijn al besteld)

Ook heb ik al een Sicce voyager van 1000l/u besteld en 100ml purigen, wat me aangeraden werd door meerdere mensen van een zeewaterforum.
Verder moet ik nog wat meer steen kopen, of wat van het oud project gebruiken, want 2kg is behoorlijk weinig.



Ik denk trouwens ook dat dit project niet lang zal duren: Ik was een manier aan het zoeken om een sump aan te sluiten aan dit systeem, maar de enige optie is een dubbele achterwand. Dus waarschijnlijk komt er binnenkort (lees: 1-2 maanden) een 40x30x30 bak (wordt als een 30x40x30 geplaatst lxbxh) en gebruik ik de breedte van 40 cm om een dubbele achterwand te maken, met 10cm ruimte in de extra kamer, genoeg om een skimmer en een verwarmingselement in te stoppen, samen met siporax en purigen.
 
Nou! de opstart is klaar. Na 3,5 weeken meet ik nitriet en ammonia 0.
De Sicce voyager 1000 en purigen zitten er ook al 2 weken in en de bak draait mooi.
Dus binnenkort ga ik een paar slakken (trochus/turbo en nessaria) en misschien een paar mooie buttons halen.
Ik heb ook een diatomee explosie, maar dat wordt steeds minder.

Fotootje:
wbp8q0.jpg
 
Zo , das proper steen , zo ben ik ze nog niet tegengekomen .
Jij had toch opgestart met levend steen ???
Diatomeen gaan over , en ik vind het wel meevallen .
Ik ben net iets voor jou een bak gestart , die staat vol wier op de moment .
 
Dit is inderdaad levend steen.
Echter ben ik nog niet helemaal blij met de hardscape, de bovenste steen kan van mij wat platter. Ook jammer dat de bommie niet is gelukt.
Op de foto is het niet goed te zien, maar de bodem en de bovenkant van de stenen is echt helemaal vol met diatomee�n.
Ik ben benieuwd naar jouw bak, heb je een topic ( hier of op andere fora)?
Bedoel je met wier, alg of macro algen zoals caulerpa?
 
Ik heb nog niks online staan .
Met de wieren , dat is alg en caulerpa soorten (schat een stuk of 3-4 verschillende)
 
Ja, caulerpa zou ik ook wel willen, morgen ga ik een tourtje doen bij de verschillende zeewaterwinkel van de provincie ( er zijn er maar 2, Frits Kuiper en Coral shop die 2 maanden geleden is begonnen), dan ga ik kijken of ik caulerpa kan vinden.

Coral Shop blijkt goede prijzen te hebben dus waarschijnlijk neem ik een koraaltje mee. Wat er zeker komt is een trochus/turbo slak, en misschien een heremiet kreeft.
 
Ik zou dan ook echt enkel de grote soorten caulerpa (die lange , zowat een vallisneria achtige) pakken .
Zeker niet de fijne caulerpa in je bak .
Dat KAN je ergste frustatie worden .
Dat komt omdat er veel soorten kruipen door en in je steen .
Als je dan koralen hebt staan ....
Zachte koralen (leders e.d) kunnen door de groeipunten beschadigd raken en helemaal ingegeroeid .
Ik heb het in 1 bak , en al mijn steen zit er mee onder .
Ik dacht in de begin , o wat caulerpa in de bak is misschien wel leuk , niet dus , enkel in je sump in een afgesloten vakje.
Maar 1 voordeel , het is wel goed voor je waterkwaliteit .
 
DD2_bUDFiURSJPmhHoxEvMt7Vxq8x8dE.png

Deze bedoelde ik, Caulerpa taxifolia. Volgens mij bedoel je ook deze.
[Edit: Het zou ook de C. prolifera zijn die je bedoelt.]
 
Haha, dat klopt ook wel een beetje, maar ik heb plekken achter mijn steen waar ik wel iets wil hebben, maar het zou erg zonde zijn om daar een koraal te plaatsen aangezien ze dan niet zichtbaar zijn.
Dus liever een hoge plant, die ook nog helpt om de waterkwaliteit te verbeteren.
 
Gemakkelijk wel, goedkoop is een ander verhaal...
Maar echt, voor de basics (lees: visje, leders, zoanthus, mushrooms, en sommige LPS zoals caulastrea of euphyllia, zoals mij mij in de bak) heb je niet veel nodig. Pl-tl-LED verlichting, een redelijke zout (niet het goedkoopste merk, maar hoeft niet het duurste te zijn), Ph, kh, no3, no2, ca tests en een stromingspomp. En dan natuurlijk steen (levend/dood) en zand (levend/dood). En dan kan je waarschijnlijk ook wel de makkelijkste sps houden.
 
MaestroCygni zei:
Gemakkelijk wel, goedkoop is een ander verhaal...
Maar echt, voor de basics (lees: visje, leders, zoanthus, mushrooms, en sommige LPS zoals caulastrea of euphyllia, zoals mij mij in de bak) heb je niet veel nodig. Pl-tl-LED verlichting, een redelijke zout (niet het goedkoopste merk, maar hoeft niet het duurste te zijn), Ph, kh, no3, no2, ca tests en een stromingspomp. En dan natuurlijk steen (levend/dood) en zand (levend/dood). En dan kan je waarschijnlijk ook wel de makkelijkste sps houden.

Is veel te ingewikkeld ;) :d
 
MaestroCygni zei:
Gemakkelijk wel, goedkoop is een ander verhaal...
Maar echt, voor de basics (lees: visje, leders, zoanthus, mushrooms, en sommige LPS zoals caulastrea of euphyllia, zoals mij mij in de bak) heb je niet veel nodig. Pl-tl-LED verlichting, een redelijke zout (niet het goedkoopste merk, maar hoeft niet het duurste te zijn), Ph, kh, no3, no2, ca tests en een stromingspomp. En dan natuurlijk steen (levend/dood) en zand (levend/dood). En dan kan je waarschijnlijk ook wel de makkelijkste sps houden.

Je laat het wel makkelijk overkomen . :D
Wacht maar , er zullen vast nog "probleempjes" gaan opduiken die je zult moeten gaan aanpakken .
Dat vind ik zelf de uitdaging in het zeewater .
Niet te vergelijken met een algprobleempje in zoetwater .
Je koopt een steen en je hebt geen flauw benul wat je uiteindelijk gaat beleven .
Er zijn er maar zat die stoppen omdat ze geen oplossing gevonden krijgen na een immense tocht van proberen en oplossen (dat een groot financieel plaatje nog eens met zich meebrengt (en dan gaat het niet over honderden)
Er is best wat aan levende have te koop om wat op te lossen , maar niet voor elk plaag (of men weet het niet)
 
erwin2 zei:
MaestroCygni zei:
Gemakkelijk wel, goedkoop is een ander verhaal...
Maar echt, voor de basics (lees: visje, leders, zoanthus, mushrooms, en sommige LPS zoals caulastrea of euphyllia, zoals mij mij in de bak) heb je niet veel nodig. Pl-tl-LED verlichting, een redelijke zout (niet het goedkoopste merk, maar hoeft niet het duurste te zijn), Ph, kh, no3, no2, ca tests en een stromingspomp. En dan natuurlijk steen (levend/dood) en zand (levend/dood). En dan kan je waarschijnlijk ook wel de makkelijkste sps houden.

Je laat het wel makkelijk overkomen . :D
Wacht maar , er zullen vast nog "probleempjes" gaan opduiken die je zult moeten gaan aanpakken .
Dat vind ik zelf de uitdaging in het zeewater .
Niet te vergelijken met een algprobleempje in zoetwater .
Je koopt een steen en je hebt geen flauw benul wat je uiteindelijk gaat beleven .
Er zijn er maar zat die stoppen omdat ze geen oplossing gevonden krijgen na een immense tocht van proberen en oplossen (dat een groot financieel plaatje nog eens met zich meebrengt (en dan gaat het niet over honderden)
Er is best wat aan levende have te koop om wat op te lossen , maar niet voor elk plaag (of men weet het niet)

Ja dat klopt ook.
Maar alles goed in de gaten houden en preventief werken is het belangrijkste. Liever 12 euro betalen aan purigen om mijn PO en NO3/2 laag te houden dan straks 20 euro betalen aan een anti-algenmiddel betalen.
En ja, dat klopt, een algenprobleem is veel erger in zoutwater, aangezien algen ook schade kunnen maken (dode koralen enz.) terwijl het in zoetwater meestal puur een esthetisch probleem is.
Maar voor de rest is zoutwater niet moeilijker IMO, maar vooral duurder (voor alles is een oplossing te vinden, maar het kost wel veel geld.)
 
Ik heb de purigen er ook in gehad voor korte tijd , maar ging er vlug terug uit .
Haalt naar mijn idee veel te veel uit je water .
Om eens een dagje wat op te helderen met actieve kool oke , maar permanent zie ik me nog niet doen .
Had jij te hoge nitraatgehaltes , bij mij is dat steevast net andersom .Ik wou dat het eens wat steeg naar boven de 0,5 .
 
Onderhoudskroeg voor de SSB worden waarschijnlijk een paar nessaria's.

@Erwin, ik heb hier 100ml purigen in een aquaflow 100, en heb 0 nitraat. Is er een bepaalde reden om wat meer nitraat te hebben?
 
Eehm, nee en nee. Of tenminste, niet allebei tegelijk. Hoe meer geld je er aan besteed, hoe makkelijker het wordt.
Voor dit aquarium heb ik nu 80� betaald, dus ik verwacht niet dat het het makkelijkste is qua onderhoud.
Maar binnenkort komt een 80x80x50 bak. Waarschijnlijk wordt het een zoetwaterbak, mocht het toch zoutwater worden, komt er meer dan 1300� aan techniek in (in zoetwater zou er net geen 400 euro aan techniek/decoratie inzitten inclusief bak zelf) en is onderhoud bijna niet nodig. In deze aqua 40 gebruik ik geen skimmer, dus is elke week 20% van het water verversen verplicht.
 
MaestroCygni zei:
Eehm, nee en nee. Of tenminste, niet allebei tegelijk. Hoe meer geld je er aan besteed, hoe makkelijker het wordt.
Voor dit aquarium heb ik nu 80� betaald, dus ik verwacht niet dat het het makkelijkste is qua onderhoud.
Maar binnenkort komt een 80x80x50 bak. Waarschijnlijk wordt het een zoetwaterbak, mocht het toch zoutwater worden, komt er meer dan 1300� aan techniek in (in zoetwater zou er net geen 400 euro aan techniek/decoratie inzitten inclusief bak zelf) en is onderhoud bijna niet nodig. In deze aqua 40 gebruik ik geen skimmer, dus is elke week 20% van het water verversen verplicht.

Ah, dus hoe duurder, hoe gemakkelijker :d
 
Dat kan. Maar voor een beetje uitdaging en een mooiere bak betaal ik liever wat meer dant dat ik een goedkope maar lelijke bak.
 
Ja maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde liever een mooie bak die goedkoop is.
 
C�dric Vleminckx zei:
]
Ja, het is een dure hobby, waar je veel in moet investeren.

Maar je hebt achterna ook een heel mooi resultaat.

Het eerste is geen garantie voor het tweede .
 
erwin2 zei:
C�dric Vleminckx zei:
]
Ja, het is een dure hobby, waar je veel in moet investeren.

Maar je hebt achterna ook een heel mooi resultaat.

Het eerste is geen garantie voor het tweede .

Nee, dat is ook weer waar, ik heb het verkeerd uitgedrukt

Het had moeten zijn:

Maar je hebt achterna waarschijnlijk een heel mooi resultaat.

:d :d
 

Terug
Bovenaan