Maestro Cygni's zee in huis.


Nacht verlichting hoeft helemaal niet als ke geen probleem heb dat je ph onder 7.8 zakt snachts.

Zo goed als alle open bakken kunnen prima zonder nacht licht . Hier staat ook alles uit snachts.

Dit soort led armatuurtjes zonder actieve koeling kunnen inderdaad loei heet worden, dag is dan ook een reden waarom ze vaak eerder stuk gaan dan de duurdere varianten, die vaak een veel groter koel oppervlak en/of een ventilator hebben
 
Mooi, dan laat ik het licht uit 's nachts.

Dan had ik nog een vraag: Op hoeveel procent moet de verlichting branden als ik makkelijke koralen wil (zoanthus, ricordea, Acanthastrea en Euphyllia soorten)?
 
Microbelift besteld ;)

En zo wordt het lijstje van things to buy kleiner en kleiner.
Het enige wat nog op mijn lijst staat is:
Seneye reef
Bewoners voor mijn Nano
Een grote bak en techniek :p

Wil voor deze bak alleen Zoa's en Euphyllia soorten. En er komt vast ook een ricordea oid.
 
Foto van tijdens het verversen (had net de ruit schoongemaakt)

2hfjfqg.jpg


De nieuwe scape is ok te zien, dit blijf ook zo.
 
Licht heb je nooit teveel.
Gewoon volgas haha.

Ik draai met 8x 54w t5, ook volgas.

Leuk man, er zijn zat leuke kleuren buttons e.d. tekoop
 
mini-fred zei:
Licht heb je nooit teveel.
Gewoon volgas haha.

Ik draai met 8x 54w t5, ook volgas.

Leuk man, er zijn zat leuke kleuren buttons e.d. tekoop
Ik wil een 100*80*50 bak in de toekomst. Er is hier een aquariumbouwer in de buurt die de bak voor 160 euro maakt als we de bak zelf ophalen. Laten bezorgen is 40-50� extra.
Met zo'n goedkope bak kan ik extra geld aan verlichting en andere techniek uitgeven. Ook zal ik dan starten met RRR of dood steen.
Maten zijn imo ook mooi, past net waar ik de bak wil hebben en er is toch genoeg ruimte voor medium-grote vissen (ik wil sowieso een Forcipiger en een A. japonicus hebben, en een schooltje P. kauderni)

Maar, voorlopig wil ik met deze Nano experimenteren en de grote bak goed plannen. En het belangrijkste: Wat centjes apart zetten :p

Ik heb ook zin in de Vivarium beurs. Vorig jaar zag ik erg goedkope koralen (hamers voor 7.50� en buttons vanaf 3� per stekje)

@Cedric :)
 
Het Einde?

Nee, wel na de zomer een hele nieuwe opstart!
Wat feitjes op een rij:

Een bak van 45/50x30x30cm, display van 30/35x30x30, en sump van 15x30x30.
Ik wilde al langer een sump, maar deze keer is alles goed gepland. De retour pomp wordt gelijk ook de stromingspomp, en zal 800l/h pompen, meer dan genoeg voor zoa's en Euphyllia soorten. In de sump komt mijn sera 130 afschuimer, en later een tunze 9004. Ook zal er ruimte zijn voor purigen/kool en een verwarmingselement.

Nieuw zand, wat grotere korrels zodat de stroming het zand niet verplaatst. Ook is het veel hygi�nischer denk ik.

Opstart met real reef rock. Ik ben de plagen en algen (hiermee bedoel ik de algen die al op de stenen zaten toen ik ze kocht) zat.
Real Reef Rock samen met microbe lift special blend zou voor een gewone opstart moeten zorgen. Ook heb ik de kans om in de winkel de scape te bedenken.

Deze bak (die nu draait) zal nog draaien en ik wil hier dan makkelijke buttons ofzo houden.
 
Net voor het eerst special blend toegevoegd.
Heerlijk ruikt dat zeg :help:
Ik doseer wel voor 10 gallon (38 liter), want er staat op de verpakking dat het geen kwaad kan om 25-50% meer te doseren, en wordt voor zeewater zelfs aangeraden.

Update voor het 10 gallon project:
Ik wil het liefst een bak van acryl voor dit project. Ik vind dit veel mooier dan glas. Helaas kan ik nergens iemand vinden die bakken van acryl maakt.
 
Update voor mijn bak:
Na 2000l/h meer aan stroming en 15 ml bacterien, lijkt het alsof de cyano steeds meer terug trekt. Ik zie nu amper cyano op het zand.



Update voor volgende nano project:
Habemus Sump!

Ik heb al een design gevonden voor mijn sump. erg simpel, maar ook lekker makkelijk.
Hier een foto van de sump die ik ga namaken:
lkw1dCXGWDYkdiSKapKohuW5NiF8Hsjt.png
 
Ziet er goed uit, vind je nieuwe scape ook top, maar vond je vorige ook al goed :D
 
van bacterien zullen cyano idd langzaam kunnen verdwijnen.
mooi teken van goede bacterie tekort.

en op deze manier bestrijden is zo veel mooier dan lukraak medicijnen erin gooien.

maar idd die microbelift meurt als de hel maar mijn mening veruit het beste bavterie preparaat dat je kunt kopen
 
@Gerben dat zijn inderdaad ronde lange stukken. Helaas weinig plaats voor bacterien, maar daarvoor komen een paar ballen marinepure in de sump.

@Mini-fred bacteri�n tekort of stroming tekort. Voor het eerste heb ik er oplossing, en aan het ander zal er in de nieuwe bak gewerkt worden.
Het is inderdaad veel beter dan chemicali�n, maar soms, als je koralen hebt en dus niet een paar weken kunt wachten om het langzaam te verwijderen, kan iets zoals Red slime (zo heette het volgens mij) een oplossing zijn, ten koste van een gedeelte van je bacterie cultuur.
 
Net in de winkel water laten testen.

Alles prima behalve de zout, die had ik te hoog laten worden :p (Tot 1.028, ook niet extreem hoog hoor)
Nu is het allemaal in orde.

Ca 430
Kh 7,5
Ph 8,2-8,3
Mg 1320
Fosfaat 0,03
NItraat 0
Nitriet 0

Morgen ben ik toch in de stad, dus ik ga een Euphyllia paradivisa halen en kijken hoe dat gaat ;)
 
Ik zou eerst toch nog een iets makkelijker koraal kiezen om te beginnen .
 
Maar, de waarden zijn in orde en de verlichting is genoeg, daarnaast wordt het als een makkelijk koraal geteld. Het lijkt me een prima koraaltje om te beginnen toch?
Toch twijfel ik heel erg. Misschien is het beter om te wachten totdat de nieuwe bak er is, maar als de waardes prima zijn in deze bak...
Ik zie morgen wel, ik moet toch naar de stad en het is 3 minuten lopen vanaf de bushalte.
 
Het is al wat lang stil , ben je al aan het vullen met levende have ?
 
Nee, ik ben op vakantie geweest, dus ik wilde niks erin doen tenzij ik het goed kan controleren. Maar de nieuwe bak gaat goed. Design is 100% compleet. Nu nog monteren en opstarten.
 
Ik heb nog een vraag over de nieuwe bak: Ik wil het opvoerpompje gebruiken als stromingspomp (Zo hoef ik geen techniek in het zicht te hebben). Is een opvoerpomp van 950 liter/uur goed? Of zal dit problemen leveren?
 
Zal je proefondervindelijk moeten uitzoeken en de koralen in de gaten houden .
Ik vind het niet makkelijk om "de" stroming te vinden , hier staan toch wel wat koralen minder gunstig qua stroming .
De steenkoralen vind ik dat opzicht nog de makkelijkste .
 
Dan neem ik die van 950 l/h. Die kun je makkelijk afstellen. en de bedoeling is om vooral Euphyllia soorten en buttons/ricordea's te nemen, met misschien een stukje montipora (plaat) of acro's (als de bak een tijdje goed loopt).
 
Al zou ik een stromingspomp nemen ipv de opvoerpomp, zou het alsnog geen puls functie hebben. Daarom wil ik dan liever een opvoerpomp die ik tegelijkertijd als stromingspomp kan gebruiken. En als ik dan geen steenkoralen kan nemen, is dat jammer, maar het gaat vooral om de euphyllia's.
 
Ik vind dat eerlijk gezegd een hele rare gedachtengang , alles op euphyllia's willen zetten .
En als die het niet willen doen , stop je dan ermee ?
Ik heb zelf ook een euphyllia , en die doet het gewoon slecht , de rest tiert goed . Kan aan het individu liggen , ik weet het niet .
Ik zou eerder veel kleine stekjes via liefhebbers bemachtigen en kijken welke je goed kan onderhouden ipv een eyphyllia in de winkel halen voor 50 euro .
En bij euphillia moet je nog rekening houden dat ze rapid tussue loss kunnen krijgen (zelf meegmaakt)
Voor 50 euro kan je best wat bemachtigen aan stekjes (ikzelf ruil tegenwoordig veel)
De vulling van mijn bak is dan ook grotendeels niet gekocht , dat maakt het net zo leuk .
En kleine stekjes worden vanzelf groter , acro's daar waag ik me niet aan .
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat eerlijk gezegd een hele rare gedachtengang , alles op euphyllia's willen zetten .
En als die het niet willen doen , stop je dan ermee ?
Ik heb zelf ook een euphyllia , en die doet het gewoon slecht , de rest tiert goed . Kan aan het individu liggen , ik weet het niet .
Ik zou eerder veel kleine stekjes via liefhebbers bemachtigen en kijken welke je goed kan onderhouden ipv een eyphyllia in de winkel halen voor 50 euro .
En bij euphillia moet je nog rekening houden dat ze rapid tussue loss kunnen krijgen (zelf meegmaakt)
Voor 50 euro kan je best wat bemachtigen aan stekjes (ikzelf ruil tegenwoordig veel)
De vulling van mijn bak is dan ook grotendeels niet gekocht , dat maakt het net zo leuk .
En kleine stekjes worden vanzelf groter , acro's daar waag ik me niet aan .
Natuurlijk begin ik met een goedkope stek euphyllia, die zijn al vanaf 5 euro verkrijgbaar. Mocht die het goed doen, wil ik meer stekjes kopen, want euphyllia is gewoonweg mijn favoriete koraal, dus ik zou er wel een paar willen. De bak is ook niet erg groot, dus 2-3 stekken zouden voldoende moeten zijn om de bak te vullen (met voldoende ruimte voor andere koralen).
Mocht euphyllia het niet doen, dan kijk ik wat voor koralen het wel goed doen in mijn bak. Natuurlijk ga ik niet gelijk aan stekken van 50€ beginnen (ik denk niet dat ik die überhaupt OOIT zou kopen, ik moet het niet hebben, dat een koraal van 50€ dood gaat...)
 
euphyllia is een familie.. er zijn zat ondersoorten, van makkelijk(druifje) tot reselijk lastig (toorts)

een opvoer pomp is nooit een stromingpomp om de simpele reden: je zal dan nooit een vaste saliniteit krijgen door het constant fluctuerende waterniveau in het laatste vak.

een jebao rw4 oid is eem leuk goedkoop klein pompje met wat wave standen en controler, en prima bruikbaar in een nano.

ik heb in me vorige bak stukken van 200+€ weg gegooid (grote acropora hyacinthus tafel) dat doet even pijn, maar je leer ervan
 
Tja, het word geen nano meer...
Mijn terrarium was veel goedkoper dan verwacht, dus ik heb nog 235 euro over om een betere bak te kopen. Nu kan ik bak, meubel en verlichting kopen. Na de kerst koop ik het levend steen (Of RRR, ben er nog niet over uit), zand en tunze 9004 afschuimer.

Ik heb gisteren een offerte aangevraagd voor een rimless 60x60x40 bak. Als de prijs mij bevalt, bestel ik de bak gelijk.
Ik ga zodra ik de bak heb besteld een chinese led verlichting kopen van 165w (dimbaar). Ja, ik weet het, chinees is niet altijd het beste, maar ik heb erg goede reviews over de Mars Aqua 165w gelezen op verschillende fora (o.a. ReefCentral), met deze kun je zelfs SPS houden! (Voor maar 108 euro)
De bedoeling is om een interne sump te maken, dan is de display bak 60x45x40, 108 liter dus.

Ik kan gelukkig veel dingen hergebruiken, zoals de 2 voyager nano, van 2000l/h en 1000l/h, waarmee ik dus op 3000l/h uitkom, net genoeg voor deze bak. Ook zou ik eventueel nog mijn Sera marin 130 afschuimer kunnen gebruiken, totdat ik de tunze 9004 kan kopen.

Ik zou er graag een koppel Amphiprion percula, een Assessor flavissimus en een paar kleine goby's willen houden, samen met meerdere soorten koralen.
 
ik zou eerder voor de amphiprion occelaris gaan, aangezien deze (de ervaring die ik 2x met zowel de a.occ als de a.perc) toch iets milder tegen de rest van de bewoners waren n mijn geval.

60/45/40 is zoiezo krap maar een jong dier moet het langere tijd kunnen doen erin
 
Als de percula niet kan, ga ik liever voor iets anders. Ik vind de ocellaris niet zo leuk qua kleur.

Ik weet dat 60x45x40 niet erg groot is, maar een interne sump vind ik toch het makkelijkste. Mocht ik ooit wat extra geld hebben, kan ik altijd de dubbele achterwand verwijderen en een kant en klare overloop kopen. Dan hebben de vissen extra ruimte.
 
Volgens mij heb ik een perfect bakje voor jou .
Bakje in 8mm , 65x40x40 en zelfs nog een minisumpje voor ernaast of eronder en eventueel nog een iets groter bakje dat prima als sump kan dienen .
Verlichting eventueel ook in 2xT5 .
 
Volgens mij heb ik een perfect bakje voor jou .
Bakje in 8mm , 65x40x40 en zelfs nog een minisumpje voor ernaast of eronder en eventueel nog een iets groter bakje dat prima als sump kan dienen .
Verlichting eventueel ook in 2xT5 .
Te laat :p Ik heb net de 60x60x40 bak besteld... En het hout (voor de meubel) heb ik al op maat laten zagen.
 
Wie laat je die maken ?
Aquariumbouw Zorona maakt het aquarium, de prijs is erg laag en het zijn toch goede kwaliteit aquaria, van wat ik heb gezien (Ze hebben op facebook een foto album met meerdere projecten, en de klanten uploaden af en toe ook wat foto's.)
Het wordt geen "Opti white glass" ofzo, dat hoeft van mij allemaal niet.
Het meubel ga ik zelf maken, maar de bouwmarkt zaagt het hout op maat, ik heb geen gereedschap ervoor.


Zodra de nieuwe bak klaar voor gebruik is (zal rond januari zijn) zal ik een nieuwe topic openen. Tot dan, zal ik hier nog updates plaatsen (foto's van het meubel, de bak, verlichting, etc.).
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan