Maestro Cygni's zee in huis.


Nekko zei:
Ahhrg, ja , ik was vanochtend de update aan het schrijven en toen viel mijn telefoon ineens uit, maar ik dacht dat het wel was verzonden, in ieder geval:

Week 5 sinds het begin van de opstart:
Mijn waardes zijn al een week stabiel, de eigenaar van de winkel raadde me vorige week aan om te wachten totdat de bak 2 weken stabiel draait voordat ik er levende have in doe.

De bak is gelukkig al 95% algenvrij en draait zoals ik al zei stabiel.

Ik heb er wel spijt van dat ik voor zo'n kleine korrelgrootte heb gekozen, het zand word overal naartoe geblazen, maar nadat ik het gevonden op welke plekken de stroming het hardst is, heb ik het zand "mooi" kunnen verdelen en nu blijft het op z'n plek.

Ik ben bezig met een diy sump om wat filtermedia en macroalgen te hebben.
 
Leuk om dat te horen!

Als je het AquaForum op de computer bezoekt, heb je nog altijd het beste overzicht.

Op de iPad gaat ook nog, maar de iPhone is helaas wat minder duidelijker.

Daarom blijft de computer mijn beste vriend ;)

Is ook veel sneller om een bericht te schrijven, zodat het niet een uur duurt voordat jullie antwoord hebben van me :d.
 
Week 6 van de opstart.
Ik zie al de eerste paarse puntjes (kalkalg), dus hopelijk zijn mijn stenen binnenkort ermee bedekt.
Voor de rest is het al de tweede week dat de bak stabiel draait, de waardes:
PH:8.2
KH 8
No3 2-3
No2 0
Mg 1320
Ca 430
 
De scape (ik ben er nog niet blij mee...)
nWiKwtY5pj8d9O7P7x-xfBhjn3_Ab_0F.jpeg


En hier kan je al wat kalkalg zien!
nWiKwtY5pj8d9O7P7x-xfBhjn3_Ab_0F.jpeg
 
Het zou van mij iets hoger mogen. Wat meer steen erbij zou het iets voller laten lijken.
Wat je op de foto ziet is maar de helft van de bak.
Ik zou graag zoiets willen, een wat luchtigere opbouw!
TvO-Zt4SPqF5XoiXgsoMjGJghA_JgZAz.jpeg
 
MaestroCygni zei:
De scape (ik ben er nog niet blij mee...)
AGCnD2RUpMy1SSMQznw2HRIInZ1x9p4Q.jpeg


En hier kan je al wat kalkalg zien!
AGCnD2RUpMy1SSMQznw2HRIInZ1x9p4Q.jpeg

Heb je deze stenen als levend steen gekocht ?
Ik zie helemaal geen teken van leven op het steen .
Zo ben ik ze nog nergens tegengekomen .
 
Ik ben het met erwin eens.
Dit mag niet verkocht worden onder de naam levend steen.
Copepods enzo krijg je vanzelf.. K zie er ook mega veel lopen, en ben uitsluitend dood opgestart.

En dat kalkalg, is geen kalkalg (eerder flap)
 
Het is niet slijmerig, maar het zit goed aan het steen vast, dus het lijkt me raar dat het flap is.
Flap heb ik ook wel, hoor, maar veel minder, en je ziet duidelijk dat het cyano is.
Ach, ik heb geen haast om de eerste bewoners in te doen, dus ik kan de cyano eerst aanpakken.
 
erwin2 zei:
MaestroCygni zei:
Ach, ik heb geen haast om de eerste bewoners in te doen, dus ik kan de cyano eerst aanpakken.

Zou je niet stilletjesaan gaan belasten ?
Ik ben samen met jou opgestart met mijn 2de bak , en staat al aardig gevuld op de moment .
Ik schat in dat de flap enkel gaat toenemen als je nog langer gaat wachten . Als je steen goed is gaat ie het heel arm maken .
 
Dat zou ik wel doen ja. het probleem is dat ik deze week er niet ben, daarom wil/kan ik niks in de bak doen.
Als ik volgende week terug kom en er is te veel flap, zal ik nieuw zand en 3 kg real reef rock kopen om opnieuw te starten, dan is de nieuwe verlichting er ook wel (ben voor 18w led gegaan). Moet ik dan helemaal opnieuw beginnen met de opstart als ik het water er in laat?
 
Wat zeg je nu , denk je helemaal terug opnieuw te beginnen , ik hoop het niet .
Voor wat flap ga je toch niet opnieuw beginnen ??
Ik heb ook flap , dat situeert zich enkel in mijn overloop eigenlijk . Doe ik weinig aan .

Ik zou er een kilo echt levend steen aan toevoegen , dat gaat je water niet teveel beinvloeden en ent je met veel goeds (en waarschijnlijk wat minder goeds zoals aptasia .

Zo ziet het levend steen er normaal uit :

http://www.aqua-ocean.nl/levend-steen/g ... i4ofub1s67

Je zou ook in je winkel de drap onderin de bakken van levend steen kunnen vragen .
Vaak worden die besproeid , onderin ligt een klein laagje water in de bakken en gruis , dat is op zich ook al prima om te enten .
 
Gewoon een flesje bacteri�n kopen.
Microbelift special blend!!

Ben je in no time van je flap af.. En met een flesje doe je een eeuw op jou bak.

Zoiezo een goed idee om bacteri�n toe te blijven voegen met het steen dat jij hebt.

Helemaal omdat je bak op deze manier niet voorzien word van afvalstoffen
 
Ik dacht aan opnieuw starten omdat ik mijn zand toch wil vervangen door grove zand.. Dit zand gaat alle kanten op door de stroming. Iemand idee�n over welke (dood of levend) zand ik kan gebruiken?
Dat van de bacteri�n is wel een goed idee! En dat van echt levend steen ook. Zal een flesje en een kilootje kopen.
 
Met het kleinste flesje microbelift (118 ml) kan ik een jaar lang bacteri�n toevoegen.

En dit doe ik even zodat ik kan onthouden hoeveel ik moet doseren:

Eerste dag 6.2 ml
Dag 8, 15, 22, 29: 3.75 ml
Om de 14 dagen 1.9 ml (dit kan gedurende 54 weken!!)
 
En ik hoef maar om de 14 dagen te doseren dus eigenlijk kan ik er 2 jaar mee doen :p

Morgen ga ik weer naar huis, dus ik zal even kijken hoe de bak er nu uitziet.
 
niks moet.
het is alleen, bacterie count is iets dat je niet kan meten.

je kan een beetje nagaan, of de nitrificatie nog is, zolang je normaal nitraat niveau houdt is het gerust goed, maar ik blijf het wel toevoegen.

gewoon 2 wekelijks na een water verversing voeg ik een dosis toe.

het enig nadeel is dat het stinkt, maar daar heb je na 10 min geen last mee van.

je kan ook kiezen voor zout waar al bacterie preparaat in zit, zover ik weet heeft alleen tropic marin dit (tropic marin bio actif)

dus als je een flesje hebt, gewoon lekker volgens de handleiding toevoegen, is alleen maar goed, en je bak word er kraakie helder van de dag erna (ik voegde svonds toe)
 
Ja , dat spul trekt het wel mooi helder .
Zelfs na een overgelopen volle schuimbeker :stom:
2 dagen erna terug heel mooi blinkend water .
Ik had het voor het overlopen toegevoegd in kleine dosis .
 
ik heb er nog nooit last van gehad.
welke schuimer?
mijn bubbleking 250 deluxe is over algemeen erg stabiel
 
Fred , lag niet aan de schuimer zelf , dat is een deltec 1455
Der was een vis over mijn kam gesprongen , in de sump beland en dan in de afschuimer geraakt en heeft dan de uitlaat verstopt waardoor het water niet meer weg kon waardoor ie dan is overgelopen .
Ik heb nu een nieuwe kam gehaald die nog hoger is om dergelijke akkefietjes te proberen te vermijden .
Denk ook om zo een aanzuigkorfje erop te zetten , echter belemmerd dit wel de afschuimer .
 
Oeii das naadje

De deltec 1455 heb ik ook tijdelijk even op deze bak gehad toen de reddragon 1500 kapot was van mijn bbk schuimer..

Ik vond dat wel een fijne schuimer! Jammer dat de 2060 direct Veel duurder is
 
De bak draait goed.
Ik heb nieuwe verlichting besteld. Het zou woensdag of donderdag moeten komen.
Verlichting bestaat uit 6 power leds van 3 watt elk. 4x 10.000k 2x blauwe led (460nm ofzo). Deze is te dimmer en de twee kleuren zijn apart aan te zetten/dimmen.
Ik hoop dit weekend de eerste bewoners te kunnen halen.
 
Totaaltje nachtverlichting
2mwf62b.jpg

Totaaltje met gewone verlichting.
1ifj1l.jpg



Er is wat zweefvuil, dit komt doordat ik het aquarium heb verplaatst om de kap eraf te kunnen halen!
Excuses voor de slechte kwaliteit, komt doordat mijn mobiel maar 5mpx heeft, morgen maak ik fotos met de goede camera.
 
Heb de bak opnieuw ingericht...
En ik ga zo wss dikker zand en microbelift bestellen.

Misschien een domme vraag, maar moet de nachtverlichting de hele nacht aan? Want deze wordt erg warm , dus ik heb het zo ingesteld dat het om het uur, even 5 minuten uitgaat om het af te laten koelen.
 

Terug
Bovenaan