Maken wortel planten gebruik van vloeibare plantenvoeding?


Nicktrix

Well-known member
Lid geworden
1 december 2022
Berichten
425
Leeftijd
36
Hallo mensen,

Kort vraagje.. maken wortel planten gebruik van vloeibare planten voeding of alleen van bodem voeding?

Groetjes
 
Wat versta je onder wortelplanten want elke plant heeft wortels. Moerasplanten hebben een groter wortelgestel en halen meer de voeding met wortels uit het water.
 
Wat versta je onder wortelplanten want elke plant heeft wortels. Moerasplanten hebben een groter wortelgestel en halen meer de voeding met wortels uit het water.
Ik bedoel inderdaad de moerasplanten denk ik. De planten die vooral voeding via de wortels opnemen.. Niet de waterpest bijvoorbeeld.
 
Omdat ik nu co2 toevoeg vraag ik me namelijk af of ik de vloeibare voeding moet verhogen vergeleken met de aanbevolen dosis. Ik wil niet overdoseren, dus ik probeer wat informatie te vergaren.
 
Ik zou eerst de aanbevolen dosis gewoon aanhouden tenzij je veel licht hebt en er meer nodig is. Moerasplanten hebben graag wat voeding bij de wortels.
 
Ik zou eerst de aanbevolen dosis gewoon aanhouden tenzij je veel licht hebt en er meer nodig is. Moerasplanten hebben graag wat voeding bij de wortels.
Dat geef ik ze ook inderdaad. Maar ik vroeg me af of vloeibare voeding wel wordt gebruikt door die planten..
 
In de regel nemen de moerasplanten ook wel via de bladeren voedsel op maar minder dan met de wortels.
 
In de regel nemen de moerasplanten ook wel via de bladeren voedsel op maar minder dan met de wortels.
Ja precies dat is wat ik ook dacht. Bedankt voor de info.. Btw ik zal wel een keer doneren als ik geld over heb. Het scheelt me namelijk veel tijd om hier gewoon een vraag te stellen dan het allemaal zelf uit te zoeken. Plus de mensen zijn aardig en willen altijd helpen. Dus dat verdient ook wel wat vind ik zo..
šŸ« 
 
Ik zou zeggen plaats ff een foto van de planten. Dan heb je een prima uitvalsbasis.
Wat bedoel je precies met "dan heb je een prima uitvalbasis". Ik kan wel een foto maken maar het licht van het aquarium gaat pas 1 uur vanmiddag aan, dus dat duurt even
 
Ik zou eerst de aanbevolen dosis gewoon aanhouden tenzij je veel licht hebt en er meer nodig is. Moerasplanten hebben graag wat voeding bij de wortels.
Misschien goed om idd ff te benoemen...
  • Moerasplanten
  • Planten met een wortelstok (rhizoom)
  • Anubias soorten
  • Stengelplanten
Allemaal planten met wortels.
 
Misschien goed om idd ff te benoemen...
  • Moerasplanten
  • Planten met een wortelstok (rhizoom)
  • Anubias soorten
  • Stengelplanten
Allemaal planten met wortels.
Dit is de lijst met planten die ik heb (zie foto). Alleen de waterpest staat er niet bij.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    128.3 KB · Weergaven: 63
Omdat ik nu co2 toevoeg vraag ik me namelijk af of ik de vloeibare voeding moet verhogen vergeleken met de aanbevolen dosis. Ik wil niet overdoseren, dus ik probeer wat informatie te vergaren.
Door je PO4 en NO3 waardes te testen, net voor je weekelijkse waterwissel, weet je of er nog voldoende meststoffen voorradig waren voor je planten. Afhankelijk van de testuitslag kan je de dosering aanpassen. Dit testen doe je met een druppeltest.
 
Wat bedoel je precies met "dan heb je een prima uitvalbasis". Ik kan wel een foto maken maar het licht van het aquarium gaat pas 1 uur vanmiddag aan, dus dat duurt even
Dan kan er meer gericht op de planten informatie worden gegeven die je hebt. En ik denk dat ff wachten niet erg is. Ik geloof niet dat we in die tijd van de wereld zullen vallen. :juggle::p
 
Door je PO4 en NO3 waardes te testen, net voor je weekelijkse waterwissel, weet je of er nog voldoende meststoffen voorradig waren voor je planten
Dank u. Ik ga hier naar kijken.
 
Dan kan er meer gericht op de planten informatie worden gegeven die je hebt. En ik denk dat ff wachten niet erg is. Ik geloof niet dat we in die tijd van de wereld zullen vallen. :juggle::p
Ik heb een screenshot van me plantenlijst toegevoegd. Bij deze nog een keer.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    Screenshot_20221220_174939_Gmail.jpg
    128.3 KB · Weergaven: 59
Geef voor je planten ook bodembemesting in de vorm van bijvoorbeeld kleibolletjes mix en/of capsules
 
De echidorus heeft wel tijd nodig. Maar wordt een forse plant.
Ja ik dacht 50 cm hoogte, als ik het goed onthouden heb. Ik heb vooral voor medium licht behoefte planten gekozen..
 
Er zijn ook planten dat niet moerasplanten zijn maar die ook het beter zullen doen met extra voeding in de bodem. Een voorbeeld hiervan vindt ik sterrenkruid.
 
Ja ik dacht 50 cm hoogte, als ik het goed onthouden heb. Ik heb vooral voor medium licht behoefte planten gekozen..
 
Er zijn ook planten dat niet moerasplanten zijn maar die ook het beter zullen doen met extra voeding in de bodem. Een voorbeeld hiervan vindt ik sterrenkruid.
Ik bedoelde met wortelplanten ook eigelijk de planten met een wortelkluit. Die nemen dus vooral voeding via de wortels op, maar ik vroeg me af op die ook gebruik maken van vloeibare voeding
 
Ja mooi dingetje. En ik had het dus goed met 50cm. Hij staat in de hoek achterin (niet strak langs het randje)
 

Ik bedoelde met wortelplanten ook eigelijk de planten met een wortelkluit. Die nemen dus vooral voeding via de wortels op, maar ik vroeg me af op die ook gebruik maken van vloeibare voeding
Daarom gaf ik ook een extra overzicht. Zelfs drijfplanten hebben wortels, het merendeel. Hoornblad weer niet.
 
Kon zijn dat je Easycarbo bedoelde of dat je een inline diffuser op een buitenfilter hebt voor echte CO2.

Easycarbo bevat een koolstofbron maar is geen CO2.
 
Kon zijn dat je Easycarbo bedoelde of dat je een inline diffuser op een buitenfilter hebt voor echte CO2.
Nee gewoon een diffuser in de bak. Carbo was ik snel mee gestopt. Dat heb ik enkele dagen gebruikt voordat ik deze bak had, dat had ik hier ook ergens in een post vermeld. Me vissen leken alleen irritatie te ondervinden dus dat heb ik dus snel afgekapt. Ik wou eigelijk niet zoveel rand apperatuur vandaar dat ik eerst carbo geprobeerd heb. Ik wil me licht van deze bak langer aan kunnen laten dus heb ik de keuze gemaakt voor co2..
 
Door je PO4 en NO3 waardes te testen, net voor je weekelijkse waterwissel, weet je of er nog voldoende meststoffen voorradig waren voor je planten
Ik neem aan dat als er nitraat aanwezig is bij de meting dat er dan dus voldoende voeding aanwezig is. Hetzelfde voor de fosfaat.

Ik heb trouwens vloeibare voeding waar deze 2 stoffen niet in zitten. Nitraat is zwz aanwezig door het visbestand. Waar fosfaat ook alweer in de cyclus van het aquarium zit moet ik weer even opzoeken. Ik had nog geen fosfaat test gehaald maar die staat wel al een tijdje op me "boodschappen" lijst.

Dus mijn vraag is dan: hoe weet ik of ik voldoende voeding geef en geen overdosis geef als deze 2 stoffen niet in de voeding zitten..
 
Ik neem aan dat als er nitraat aanwezig is bij de meting dat er dan dus voldoende voeding aanwezig is. Hetzelfde voor de fosfaat.

Ik heb trouwens vloeibare voeding waar deze 2 stoffen niet in zitten. Nitraat is zwz aanwezig door het visbestand. Waar fosfaat ook alweer in de cyclus van het aquarium zit moet ik weer even opzoeken. Ik had nog geen fosfaat test gehaald maar die staat wel al een tijdje op me "boodschappen" lijst.

Dus mijn vraag is dan: hoe weet ik of ik voldoende voeding geef en geen overdosis geef als deze 2 stoffen niet in de voeding zitten..
Druppeltesten is daar goed voor.
 
Druppeltesten is daar goed voor.
Ja ik wil naar een setje duppeltesten gaan kijken. Zit er btw verschil in kwaliteit tussen verschillende merken bij deze testen? Ik heb alleen veel geld aan de nieuwe bak en co2 enzo uitgegeven de laatste tijd dus ik moet even wachten op nieuwe financiĆ«n. Me vriendin houdt namelijk ook van leuke spulletjes dus ik kan niet al het geld inpikken šŸ˜‰
 

Terug
Bovenaan