Maken wortel planten gebruik van vloeibare plantenvoeding?


Nou ik zou kijken voor de testkoffer van Colombo want die is veel gebruikt. Nu onder de naam van SF dacht ik.

Pets Place en Bol.com verkopen die voor ond de 35 euri.
 
Ik zou kijken naar bijvoorbeeld Colombo en JBL. JBL heeft een fijn schepje om mee te werken. Van JBL weet ik dat daarna de refill een gunstige prijs heeft.
Die 2 merken ken ik inderdaad. Ik gebruik de bodem capsules van colombo en de vloeibare voeding. Me planten in m'n bak zonder toegevoegt co2 doen het er erg goed op
 
Nou ik zou kijken voor de testkoffer van Colombo want die is veel gebruikt. Nu onder de naam van SF dacht ik.

Pets Place en Bol.com verkopen die voor ond de 35 euri.
JBL is ook gewoon een goed merk toch? JBL producten heb ik geen ervaring mee maar zie ik ook wel regelmatig voorbij komen bij dingen die mensen gebruiken. Colombo ben ik zelf aardig tevreden over..
 
Dit is de uitvoering van JBL. De grotere koffer is duurder.

Daar mist dan weer de po4 en dan kies ik liever voor de SF koffer. Dan heb je po4, no2, no2 en de nh3/4. Ook nog de kh en gh en dan heb je de belangrijkste wel.
 
Daar mist dan weer de po4 en dan kies ik liever voor de SF koffer. Dan heb je po4, no2, no2 en de nh3/4. Ook nog de kh en gh en dan heb je de belangrijkste wel.
Ik heb vooral de ammonia's en de fosfaat nodig. Maar ik ga denk ik voor de meest complete set. Ik denk dat dat uiteindelijk voordeliger is dan een kleiner setje en dingen apart moet kopen.. tenminste zo werkt het normaal gesproken. Ik ga zwz even goed kijken voordat ik iets koop
 
Het voordeel is de aanschafprijs van de Colombo koffer en je doet er heel lang mee
Ja ik weet dat JBL wat duurder is in verhouding. Wat voor mij ook mee weegt is hoe compleet het is, want anders moet je weer dingen los erbij kopen.. maar ik ga het allemaal bekijken en misschien even rekenen wat het voor beide merken kost om compleet te krijgen
 
Kleine tip. Kijk maar eens naar informatie over de estimative index. Dan hoef je minder vaak te testen. En bijvoorbeeld aquariumbemesting.nl voor complete (AIO) en poeders voor bijsturen met een stockoplossing.
 
Kleine tip. Kijk maar eens naar informatie over de estimative index. Dan hoef je minder vaak te testen. En bijvoorbeeld aquariumbemesting.nl voor complete (AIO) en poeders voor bijsturen met een stockoplossing.
Ei methode wil ik liever niet toepassen als ik het zonder voor elkaar krijg. Al is het wel makkelijker om toe te passen en ik kan er altijd nog op terug vallen.

Aquariumbemesting.nl is volgens mij wel populair he 😉 zie het wel vaker voorbij komen..

Zijn alle stoffen van de plantenvoeding ook te meten met bijv. Druppeltesten?
 
Ei methode wil ik liever niet toepassen als ik het zonder voor elkaar krijg. Al is het wel makkelijker om toe te passen en ik kan er altijd nog op terug vallen.

Aquariumbemesting.nl is volgens mij wel populair he 😉 zie het wel vaker voorbij komen..

Zijn alle stoffen van de plantenvoeding ook te meten met bijv. Druppeltesten?
Ja zeker. Hij is alleen constant groen dus hij doet niet zoveel 😉
Lichtgroen? En welke soort diffuser heb je?
 
'S nachts wat blauwiger en voor het licht uit gaat wat lichter groen.. tussenin helder grasgroen. Ik zie helemaal groen ervan 😎
Extra tip, misschien ook interessant.
Ik heb deze webshop gebruikt.

 
Extra tip, misschien ook interessant.
Ik heb deze webshop gebruikt
Ik ga is ff uitzoeken hoeveel mg/l mijn vloeistof is. Ik dacht eigelijk dat het standaard was.. ik hoop niet dat ik er achter kom dat ik iets moet veranderen aan me instelling van de hoeveelheid co2 want nu is het eigelijk perfect..
 
Ik denk dat de mijne 20mg/l is btw. In het boekje staat dat 15-25mg/l groen is met andere woorden en boven de 30mg geel
Hier kun je ook wat info lezen.

 
Hier kun je ook wat info lezen.

Dank je. Ik weet al dat er een 2 uur vertraging in zit en waar ik hem moet plaatsen heb ik ook onderzocht. Ik heb een goeie waterflow over heel de bak dus ik verwacht niet dat ik "deadspots" heb. Verder spreekt het eigelijk voor zich maar ik zal is ff kieken of er nog iets in staat wat ik niet weet.
 
Kort vraagje.. maken wortel planten gebruik van vloeibare planten voeding of alleen van bodem voeding?
Ja en nee.
Als je een poreuze bodem hebt, zoals grind, is de bovenste laag van je bodem verzadigd met dezelfde waarden als je water.
Maar dan heb je het over een paar cm. Dieper in de bodem heeft een waterkolombemesting geen invloed.

Dat moerasplanten hun voedingsstoffen primair via de wortels opnemen is niet waar (..!)
Het maakt voor de plant helemaal niets uit waar die het voedsel vandaan haalt. Planten zijn enorm flexibel wat betreft opname van voeding. Sommige planten hebben wel een voorkeur, maar het is allemaal niet zo zwart/wit.
Als je een goede bemesting gebruikt via de waterkolom (bv EI) dan kan de plant voldoende voedingsstoffen opnemen om probleemloos te groeien.
En dan worden ze in vergelijking net zo mooi dan als de plant zijn voeding via een voedingsbolletje zou krijgen.

Maar, (er is altijd een maar)
gezien het enorme aanbod aan verschillende soorten planten voor onze bakken zijn er altijd een paar soorten te vinden die het beter doen via bodembemesting.
Maar eigenlijk zouden alle manieren van bemesting in onze bakken voor elke plant (emersed of submersed) "op basis van een combinatie van waterkolomdosering en bodembemesting" moeten zijn.

Hieronder een voorbeeld van een bakmet uitsluitend grind zonder enige vorm van bodembemesting. Geen capsules, geen voedingsbolletjes, geen lateriet en geen ander vormen van bodem voeding. De bak draait volledig 100% op waterkolombemesting
dmv de Estimative Index En het zijn toch echt allemaal moerasplanten...

GF.png
 
Ja alleen die info van de verschillende mg/l wist ik nog niet maar dat had ik net al uitgezocht toen ik je eerdere bericht las.. In de toekomst wil ik alleen nog een mooier model dropchecker kopen. Ik vind degene die ik heb niet zo heel mooi maar hij doet zn werk, dat is voor nu het belangrijkste..
 
Maar eigenlijk zouden alle manieren van bemesting in onze bakken voor elke plant (emersed of submersed) "op basis van een combinatie van waterkolomdosering en bodembemesting" moeten zijn.
Geldt dit ook voor waterpest? Die neemt voornamelijk voeding op via de bladeren heb ik gelezen.. Het klopt dat ik voornamelijk zeg dus dat een bodemcapsule misschien geen kwaad kan maar ik vraag me af of dat wel nodig is bij waterpest.. zo ja, dan stop ik er hier ook 1 bij in de bodem maar dat heb ik op dit moment niet gedaan..
 
Hieronder een voorbeeld van een bakmet uitsluitend grind zonder enige vorm van bodembemesting
Mooie bak maar hoe zit het met de waterflow tussen die dicht bevolkte planten? (vooral bij de bodem, denk ik dan) Is dat geen probleem?
 
Waterpest is een echte waterplant die ook los/drijvend in je bak kan verblijven. Dus een extra voeding bij de bodem is niet noodzakelijk.
Let wel op met echte waterplanten die snel groeien: ze gebruiken onzettende veel voeding uit het water
 
Mooie bak maar hoe zit het met de waterflow tussen die dicht bevolkte planten? (vooral bij de bodem, denk ik dan) Is dat geen probleem?
Nee, niet echt. Plantjes gaan wel kaal worden aan de onderkant en er gaat extra wortelvorming optreden via de stelen (dus niet in de bodem)
Je moet alleen planten niet zo groot laten worden als ze dicht beplant zijn. Dus onderhoud is (altijd) een must
 
Waterpest is een echte waterplant die ook los/drijvend in je bak kan verblijven. Dus een extra voeding bij de bodem is niet noodzakelijk.
Let wel op met echte waterplanten die snel groeien: ze gebruiken onzettende veel voeding uit het water
Snelgroeiend zegt dat al eigelijk volgens mij. Tenminste dat is mijn logica.

Maar bij de rest van de planten heb ik bodemcapsules gebruikt dus de waterpest mag de "waterkolom" bemesting gebruiken. Als ik dat woord goed gebruik 😁
 
Nee, niet echt. Plantjes gaan wel kaal worden aan de onderkant en er gaat extra wortelvorming optreden via de stelen (dus niet in de bodem)
Je moet alleen planten niet zo groot laten worden als ze dicht beplant zijn. Dus onderhoud is (altijd) een must
Ik heb gelezen dat ik met me co2 moest oppassen voor de zogenoemde "deadspots". Daar bij die dichtbevolkte bodem lijkt me de waterflow toch niet echt optimaal. Maar dat is blijkbaar niet zo ernstig als ik dacht als ik op jou verhaal af ga. Ik vraag me nu eigelijk af waar die deadspots dan optreden.. misschien als je je planten strak tegen het glas plaatst dan ofzo?
 
Zoals Cornelius aangeeft is hoe en waar je plantenvoeding geeft niet een zwart/wit verhaal zowel ( echte )waterplanten ,moerasplanten zelfs emerse(boven water) planten nemen zowel voeding op door de bladeren als hun wortels.
Zorg dat zowel je no3 als po4 meetbaar blijven , velen houden hiervan de heilige 10/1 (start)verhouding aan maar zelfs deze kun je deze ruimer interpreteren.
Zelf zou ik geen osmocote gebruiken met vissen die graag hun voedsel zoeken op of in de bodem.
Gekochte voedingssticks of zelf gemaakte kleibolletje verrijkt met sporenelementen zijn hiervoor beter geschikt.
 

Terug
Bovenaan