Malawi 200x70x75 (nieuw op te zetten)


Ziet er goed uit Ger, het zijn echte kunstenaars idd. Bij mij nibbelen ze ook aan mijn hand en haren 😅.

Gr. Ed
 
48 uur zonder vis achter de achterwand :DD

Vandaag op bezoek geweest bij wat hobbykwekers en natuurlijk niet met lege handen weg gegaan ;)
Het Saulosi bestand is uitgebreid met 6 leden en bestaat nu uit 6 vrouwen en 2 mannen

toegevoegd zijn verder:
Sciaenochromis fryeri 1 man met 2 vrouwen
Melanochromis Maingano 1 man en 2 vrouwen

Waardoor het totaal bestand op 27 zit.
Op het wenslijstje staat nog de

1600626048301.png


Deze wordt speciaal voor mij gemaakt op bestelling in Geldrop, één man en twee vrouwen :giggle:

En dan is het :stop: 30 vissen is voldoende al denken sommigen daar anders over, vandaag gezien dat een bak van 250x70x70 gevuld was met >60 vissen hoofdzakelijk Utaka en Aulonocara van 15-20 cm, jammer van het beetje water water tussen de vissen zat anders was het best een mooi geheel geweest :stom:
 
Dat ziet er veel belovend uit . Graag een fot als jou nieuwe aanwinsten er zijn .
 
Maar eh... gemaakt? Dat worden dan neppers of moet er nog ergens wat aan eitjes worden bevrucht :S :pp
Baby visjes worden net als baby mensjes gemaakt door hun ouders :pp
Ze zijn trouwens al gemaakt kreeg alleen het bericht dat het geslacht nog niet herkenbaar is en dat ik nog even moet wachten
 
Ik ben er klaar mee ;)
Niet helemaal mijn geplande visbestand geworden maar uitermate tevreden, rust in de bak met af en toe een uitschieter, maar ja ze zijn nog jong he :giggle:

20200924_202032.jpg


Visbestand
ManVrouwAankoop datum
Pseudotropheus saulosi4105-sep-20
Aulonocara fire fish235-sep-20
Aulonocara red flash1123-sep-20
Aulonocara peacock (OB)125-sep-20
Metriaclima lombardoi135-sep-20
Pseudotropheus acei white tail125-sep-20
Melanochromis maingano1220-sep-20
Sciaenochromis fryeri1220-sep-20
 
Je moet toch wat, vandaag de hangende rots omgetoverd naar skimmer, zo wordt die rots nog multifunctioneel :giggle:
Hij dien nu als overhangende rots, zorgt voor de golfslag en extra stroming en nu ook als een skimmer.

Gaatje op de waterlijn geboord watten tussen de twee gedeeltes, wekelijks mee schoonmaken whalaa

20200927_105021.jpg
 
En autotintfolie? Hier op de lido geplakt een tijdje geleden. Geeft van voor een spiegeling in het glas, maar van de zijkant is er nog net door te kijken

Ben voor grijs matglas folie gegaan, prima resultaat beide zijden vrijwel geen spiegeling en niet zo opvallend als verf of zwarte/donkere autofolie.
Het is statische folie en er dus zo af te halen zodat ik nog achter de achterwand kan kijken als ik dat wil.

1607844025132.png
 
Laatst bewerkt:
Update:


De folie die ik gebruik om het gedeelte achter de achterwand te camoufleren
20201213_113645.jpg


De bak draait naar volle tevredenheid en er zijn vrijwel constant vissen die de bek vol eieren hebben, ik laat de natuur zijn beloop en wat opgegeten wordt nou ja dat hoort er ook bij, toch zie ik soms nog wel een jonkie onder de stenen vandaan komen.
Wat het overleeft en wat ik kan vangen daar maak ik graag andere mensen blij mee, en dan met name jonge beginners, dus als je in de buurt van Helmond woont en je wil aan Malawi beginnen hoor ik het wel ;))

20201212_182038.jpg
20201212_100818.jpg
20201212_100719.jpg
20201212_100626.jpg


Het vissenbestand is naar mijn zin en er is rust in de bak, dat is de hoofdzaak. Natuurlijk zullen er mensen zijn die weer gaan roepen dat je carnivoren, herbivoren en omnivoren niet samen moet houden, maar ik voer voor ieder wat wils en de vissen zijn dan ook kerngezond en tot op heden nul uitval, de kleuren zijn prachtig.


20201212_100129.jpg
20201018_162738.jpg
Firefish.jpg
20201212_100205.jpg


De beplanting wil nog niet helemaal wat ik wil, maar heb goede hoop. Op de foto is te zien dat het groen blijft maar te klein.
Ik heb nu de planten in een plastiek bakje geplant met voedingsbodem en een laagje zand er over, de vissen blijven er gelukkig af, ook heb ik er een grow licht boven gehangen en deze is een uurtje of 7 aan per dag, dus afwachten wat het gaat doen.


20201212_100444.jpg
 
Nieuwste aanwinst.

20210116_131606.jpg
20210116_150144.jpg


Ook het jongbroed doet het goed, diverse jongen zwemmen tussen de stenen en verschillende vissen met bek vol eieren.

20210116_111041.jpg
20210116_111157.jpg
 
Lanistes nyassanus oftewel de Malawi slak
Deze komt alleen voor in het Malawimeer, ik hoop trouwens dat mijn vissen hem met rust laten omdat hij zich anders in zijn huis terug trekt en verhongerd (natuurlijk laat ik het niet zover komen)
 
Hele mooie bak.
Hoe doen de slakken het?
Hoi Marcel, helaas gaat het met de slak niet zo als ik wil, ik heb hem apart moeten zetten.
De vissen zitten er telkens aan en hij/zij durft dan niet naar buiten te komen. Het was dan ook een probeersel en ik heb er maar één, en de proef is helaas mislukt.
 
Een klein bakkie uit de kast getrokken en eens twee "zwangere" vrouwtjes apart gezet, resultaat een 70 tal jonge vissen, ze hebben net artemia gehad dus er zweeft nogal wat voer in de bak
Voor de geïnteresseerde het zijn
ca 25x Aulonocara SP Multi color
ca 45x Metriaclima lombardoi


20210214_101201.jpg
 
Altijd mooi Gers. Misschien dat ik wat bij je afneem. Wel alleen mannen, maar dat is nog niet zichtbaar nu. Wellicht over 1 maandje.
 
Nieuwe zijn alweer in de maak, Ed de jonge die ik apart had gezet komen nu op kleur.
Gratis af te halen in Helmond voor forumleden

Aulonocara SP Multi color

Metriaclima lombardoi (ouders zie filmpje)
 

Bijlagen

  • 20210606_113905.mp4
    101.2 MB
We zijn ondertussen een jaar verder, bak draait nog steeds naar volle tevredenheid, wel heb ik een UV filter geplaatst omdat ik een beetje last kreeg van waterbloei, filter doet zijn werk en water is weer kraakhelder
Ook heb ik ondertussen de Chindongo saulosi en de Metriaclima lombardoi er uit gehaald, ze knabbelen de vallisneria tot op de wortel op en bleven maar jonge produceren, wel leuk maar geel ging toch wel erg overheersen in mijn bakkie.
De stenen zijn iets anders gerangschikt en ik ga nog een aanplant met Anubia Bateri proberen, ik weet dat deze plant er niet echt thuis hoort maar ik wil toch iets hebben staan rechts achter en de Aubia is een plant met weinig behoefte en taai blad.

20220530_093931.jpg
 
Alleen maar mannen nu Ger? Verder staat hij er wel mooi bij 👍.

Gr. Ed
 
Alleen maar mannen nu Ger? Verder staat hij er wel mooi bij 👍.

Gr. Ed
`Nee zitten nog wel vrouwen in, maar maar geen meer die tekeer gaan als de konijnen.
Zoek er nog een of twee mooie koppels keizerbaarzen bij en dan is het goed.
 
hoe gaat het momenteel met de bak?
Als nieuwkomer heb ik met plezier naar de aan- en opbouw gekeken,
Wil hetgroen nog een beetje lukken?
groet,
Zoetermeerder
 

Terug
Bovenaan