Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Ik snap niet goed waarom de ph in je bak niet hoger is hier in amsterdam tap je voor malawi een prakties perfecte 8.4
 
Als non chemicus ben ik benieuwd naar de uitkomsten van je onderzoek. Ik hoop dat de vermeende eigenschappen van dit bijzondere zand je gaan helpen. Vanzelfsprekend ben ik er benieuwd naar. Een grote verbetering zal zeker een ieder aanspreken.

Eerlijk gezegd ben ik, als Malawi fan, niet zo bezig met, in mijn ogen, verre-en diepgaande analyses van de waterhuishouding. Ik probeer het luchtig en losjes te houden omwille van het plezier en vermaak dat ik nastreef met deze mooie hobby en grote en/of kleine tegenslagen incalculeer.
Natuurlijk meet ik regelmatig de waterwaarden, ververs zo als het m.i. hoort en tracht ik binnen redelijke grenzen, zaken te verbeteren als ik denk het zinvol te vinden.
Eigenlijk doe ik niet zo heel veel anders dan 20 of 30 jaar geleden en heb ik de hightech van nu niet tot mijn beschikking.

Hoe prachtig ik het houden van zee/zout water aquaria ook vind en enige gezonde jaloezie er zeker is, zou het mijn plezier bederven als ik na het meten van, welke waarde dan ook, ga aflezen dat het “3e cijfer“ achter de komma onjuist is en er weer een vermogen gaat naar de fabrikant (en winkel) waarvan ik de gepubliceerde verbeterende resultaten van hun producten met een “korrel zout”😉neem.
 
Tijd om de stromingspompen weer ff schoon te maken onder een ww:

20240106_122343.jpg


Verder zit het speciale zand er sinds woensdag in, nog niet heel lang, een lichte pH (van 7.8/7.9 naar 8.0) stijging was al wel waar te nemen. Verder nog te vroeg om er conclusies uit te trekken, maar eerste indruk is goed. Hieronder een aantal foto's voor de indruk:

20240106_124241.jpg
20240106_124247.jpg
20240106_124255.jpg
20240106_124300.jpg
Verder mixed het al geleidelijk met het filterzand 0.4-0.8 mm. Dat breekt net het witte een beetje.
 
Zand zit er nu 2 wkn in. Resultaat mag er toch wel wezen. PH zakt niet meer terug, hoogop met 0.1 graad in de nacht, waarop hij gedurende de dag weer met 0.1 graad stijgt ipv verder zakken gedurende de week. In de nacht nu 7.7, overdag en in de avond 7.8/7.9. Ph zal vermoedelijk nog ietsje gaan oplopen, maar dat heeft tijd nodig.

Positieve bijkomstigheid is tevens dat ik geen licht kaamlaagje meer heb. Deze had ik altijd wel. Sinds 1,5 wk volledig weg.

Nu het zo 2 wkn draait, durf ik toch wel te zeggen dat deze proefopzet geslaagd is 😊.
 
Nog maar even een filmpje gemaakt:



Aantal jonge visjes en een stuk of 6 dragende vrouwtjes. Waaronder 2 Labidochromis caeruleus yellow vrouwtjes. Ook deze groep begint nu naast de socolofi's, poly whites, demasoni's en estherae's.
 
Schitterende bak. Allemaal echte stenen? Ik zou bang zijn dat de bodemplaat een keer knapt onder dat gewicht. Heeeeeel af en toe ga ik even gluren bij VKC, maar heb niet de intentie om aan cichliden te beginnen. Als ik hier al die reacties lees dan luistert het met het water volgens mij aardig nauw, en ik ben niet zo’n Pietje Precies.
 
Schitterende bak. Allemaal echte stenen? Ik zou bang zijn dat de bodemplaat een keer knapt onder dat gewicht. Heeeeeel af en toe ga ik even gluren bij VKC, maar heb niet de intentie om aan cichliden te beginnen. Als ik hier al die reacties lees dan luistert het met het water volgens mij aardig nauw, en ik ben niet zo’n Pietje Precies.
Allemaal echte stenen op de zijkanten en achterkant na. Dat is kunst. Met de bodemplaat kan niks gebeuren. Er staat een zeer solide kast met plaat onder en het is ook dik glas. Verder heb ik erbij het stapelen voor gezorgt dat er vlakke stenen onderop liggen zodat je geen mogelijke drukpunten krijgt.

Het belangrijkste qua waterwaardes voor het houden van Malawi's is schoon water. Elke week een ww van 50% is een must in mijn ogen. Verder streef ik ernaar om de waardes zo dicht mogelijk bij de waardes in het Malawimeer te krijgen. Al is dat niet persee nodig omdat nagenoeg alle Malawicichliden worden gekweekt in gevangenschap. Echte blijft deze groep speciale waterwaardes wel waarderen alsook behoorlijk wat stroming wat zorgt voor zuurstofrijk water. Ook voor veel stroming zijn bv de Mbuna's gebouwd. Hun leefgebied is namelijk veelal de brandingszone van het meer, waar doorgaans een turbulente stroming staat.

Dus opzich valt het houden van Malawi's wel mee. Met het juiste voorwerk kan je iets moois creëeren, maar dat geld natuurlijk ook voor andere cichlidenbakken 😉.
 
Nog wel even leuk om te vermelden dat er ook nog een groep Pseudotropheus saulosi red coral bij komt 4m 5v en wat jongbroed.

Een kennis stopt met zijn Malawi aquarium en omdat dit nog een vrij jonge groep is en ik nog genoeg ruimte beschikbaar heb in mijn bak daarom besloten deze van hem over te nemen.

Aankomende zaterdag zwemmen ze hier. Verder staan er nog een aantal soortgroep uitbreidingen op de planning. Die zullen wat later volgen.
 
Persoonlijk ben ik nooit fan geweest van Malawi. Is zo'n drukte altijd. Maar bij jou vind ik het wel heel mooi vooral die stenen !
 
Nog wel even leuk om te vermelden dat er ook nog een groep Pseudotropheus saulosi red coral bij komt 4m 5v en wat jongbroed.

Een kennis stopt met zijn Malawi aquarium en omdat dit nog een vrij jonge groep is en ik nog genoeg ruimte beschikbaar heb in mijn bak daarom besloten deze van hem over te nemen.

Aankomende zaterdag zwemmen ze hier. Verder staan er nog een aantal soortgroep uitbreidingen op de planning. Die zullen wat later volgen.
Leuke uitbreiding! Zorg maar goed dat de andere groepen bij uitbreiden elkaar niet besmetten kunnen maar gezien jou properheid qua bak houden laat je mij slechts benieuwd tot je volgende nieuws🤗
 
De Pseudotropheus saulosi coral reds zwemmen sinds gister in de bak. 4 mannen 5 vrouwen en wat jongbroed. 2 vrouwen dragen momenteel van deze groep.

Door deze diversiteit is de estherae Alpha wat meer afgeleid, waardoor de nummer 2 in lijn meer rust krijgt en de vrouwtjes die erin zwemmen. Altijd belangrijk om de groepsdynamiek goed in de gaten te houden en aan te passen waar je dat kan.

De Alpha man van de coral reds is schitterend op kleur, maar niet dominant in de bak.

GIster ook een schitterend schouwspel gezien tussen 2 Labeotropheus trewavasae vrouwtjes. De bekken werden geklemd tegen elkaar en er werd wat geduwd tegen elkaar voor een stukje territorium. Er was geen winnaar, omdat de Alpha man van deze groep er genoeg van had en tussen beide kwam. Maar zeer bijzonder om te zien 😊.

Ik zal later weer eens wat foto's maken van de bewoners.

Gr. Ed
 
Worden ze echt rood als ze volwassen zijn?
Heel donker oranje naar rood toe, met een lichte streep patroon. Althans de vrouwen dan. De mannen zijn zwart blauw, maar als ze pronken loopt het zwart horizontaal door tot onder de buik. Onderdanige mannen lijken sterk op de vrouwen, hebben iets donkere strepen en meer kleur in de vinnen.


Voorbeeld foto van man en vrouw.

Gr. Ed
 
Soortenlijst en verhoudingen:

- Pseudotropheus demasoni 11x (4m, 7v), 1 vrouwtje dragend, groep vergroot met 8 exemplaren (2m, 6v).
- Pseudotropheus sp. Poly White 'Lions cove' 4x (2m, 2v). Het liefst nog 4 a 5 vrouwen erbij. 1 vrouwtje dragend.
- Pseudotropheus socolofi 5x (2m, 3v). 1 vrouwtje dragend.
- Pseudotropheus aceii 'Yellow tail' 6x 2m, 4v), groep vergroot met 1 exemplaar (1v).
- Pseudotropheus saulosi 'Coral Red' 9x (4m, 5v) en 2 jongbroed. 3 vrouwtjes dragend.
- Melanochromis auratus 5x (1m, 5v).
- Labidochromis caeruleus yellow. 7x (3m, 4v). 2 vrouwtjes dragend, groep vergroot met 2 exemplaren (2v).
- Metriaclima estherea red red 5x (2m, 3v). 2 vrouwtjes dragend.
- Labeotropheus trewavasae 5x (1m, 4v).
- Labidochromis hongi sunflower 5x (2m, 3v). Net nieuw toegevoegd.
- Synodonthis poly whites 12+. Verhouding man vrouw onbekend.

74 vissen in totaal en wat jongbroed. Een mooi kleurrijk gezelschap zo.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan