Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Ben je nog niet zeker over de geslachten 2m3v of 1m4v.
Je hebt wel de meest gekleurde reguliere meegenomen welke zaak zijn ze uit?
En hebt me weer tot malawi terugverleid!
Waarvan het nog niet helemaal zeker is idd qua m/v verhouding.

Heb idd gelet op kleurverhoudingen van mannen en vrouwen. Natuurlijk wel moeilijker te zien dan, maar geeft wel een heel mooi geheel.

Ik heb ze bij VKC vandaan, top zaak 👍.
 
Wat een ukkies in die grote bak, geweldig! En al mooie kleuren zeg, dat belooft wat voor de toekomst 🥰
 
Zeer mooi aquarium en vissen,
zo had ik ook wel graag een bak gehad,
maar die van mij is daar helaas te klein voor.
Succes verder en geniet ervan.
 
Gaat goed met deze bak. 1 demasoni vrouwtje die zwanger was helaas overleden, maar zij droeg al 2,5-3 wkn en was blijkbaar net te zwak. Ze heeft wel haar jong(en) gelost. Gister 1 gezien tegen de achterwand gedrukt terwijl hij/zij aan het verkennen was. De andere zwangere vrouwtjes staan op ploppen. Waaronder een ander demasoni vrouwtje en een socolofi.

Ik blijk nog een Polit man te hebben, deze deed zich voor als vrouw, maar kleurt nu behoorlijk bij. Tenzij de alfa man langs komt, gaat direct de camo modus weer aan. Heb goede hoop dat dit goed blijft gaan naar de toekomst ondanks dit een pittig visje is naar soortgenoten toe.

Als afsluiter een filmpje van de voorzijde.



Gr. Ed
 
Bak draait gelukkig als een tierelier.

Socolofi vrouwtje en het andere demasoni vrouwtje hebben hun jong(en) gelost. 1 polit vrouw draagt eitjes en 1 estherae ook. Het dragende trewavasae vrouwtje moet nog lossen.

Een jong op de foto gekregen, piekt net onder de steen vandaan:
20231107_162529.jpg


Dragende estherae vrouwtje:
20231107_162640.jpg


En wat andere foto's van de bewoners:
20231107_162706.jpg
20231107_162716.jpg
20231107_162736.jpg


Op de onderste foto is een Polit man te zien. Dit zijn ware camoeflage koningen. Hij veranderd in een paar tellen van een zwarte kop met lichtblauw lichaam tot donkerblauw met wat bruingrijzige dwarsstrepen zoals je kan zien op deze foto.

Gr. Ed
 
Je hebt ook nauwelijks alg op de stenen wat toch niet eenvoudig is zonder planten ?
 
Je hebt ook nauwelijks alg op de stenen wat toch niet eenvoudig is zonder planten ?
Ik heb ook een behoorlijke grasmaaier ploeg die het keurig kort houd voor me 😉.

Zonder gekheid, deze vissen hebben een algdieet. Ik voer ze bij met spirulina vlokken en andere vlokken (1x per dag, krill, artemia en cichliden mix vlokken). 2x per week ook wat diepvries, want ze hebben ook wat dierlijk eiwit nodig.

Maar voornamelijk dus alg en spirulina vlokken.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik heb ook een behoorlijke grasmaaier ploeg die het keurig kort houd voor me 😉.

Zonder gekheid, deze vissen hebben een algdieet. Ik voer ze bij met spirulina vlokken en andere vlokken (1x per dag, krill, artemia en cichliden mix vlokken). 2x per week ook wat diepvries, want ze hebben ook wat dierlijk eiwit nodig.

Maar voornamelijk dus alg en spirulina vlokken.

Interessant. Hele mooie vissen en het heeft wel iets met die rotsen maar zou niet weten welke soorten bij elkaar passen. In mijn LFS is het altijd heel kalm in die afdeling. Toch meest interesse voor de klassieke soorten zeg maar. Zijn ook budgetvriendelijker natuurlijk.
 
Kan niet zo maar het vorige visbestand van Ed terugvinden, maar ik vind het qua bestand wat simpeler geworden, ( sorry Ed) is natuurlijk helemaal naar de keuze van de verzorger.
Eerder aan Ed aangegeven dat ik even ( lang) geleden ook een Malawi bak heb gehad, met onder andere de Dimidiochromis compressiceps, de naam zal inmiddels veranderd zijn, ga ik vanuit.Deze vis zat niet in jou keuze en dat is te begrijpen.Maar wat een eye catcher, mits goed weergegeven in en geschreven tekst.

Malawi vissen zijn muilbroeders en die hebben qua man en vrouw een combinatie van 1 man en meerdere vrouwen, dat zie ik even niet.
Waarom meerdere vrouwen, omdat bij een malawi-stel man/ vrouw na het loslaten uit de bek van de jongen de man meteen weer de vrouw van nieuw jongbroed voorziet en dat is een aanslag op de verdere ontwikkeling / groei van de vis, die heeft geen tijd meer om aan te sterken, vandaar meer vrouwen.

Wat betreft voor jou Ed en jou ervaringen zeg ik niets nieuws, maar mijn reactie is meer algemeen, wilde gewoon een reactie kwijt om daar misschien wat dieper op in te gaan.
En ik weet zeker dat jij daar een idee over hebt met zeg maar de keuze voor het nieuwe bestand.
Gr. bert
 
Kan niet zo maar het vorige visbestand van Ed terugvinden, maar ik vind het qua bestand wat simpeler geworden, ( sorry Ed) is natuurlijk helemaal naar de keuze van de verzorger.
Eerder aan Ed aangegeven dat ik even ( lang) geleden ook een Malawi bak heb gehad, met onder andere de Dimidiochromis compressiceps, de naam zal inmiddels veranderd zijn, ga ik vanuit.Deze vis zat niet in jou keuze en dat is te begrijpen.Maar wat een eye catcher, mits goed weergegeven in en geschreven tekst.

Malawi vissen zijn muilbroeders en die hebben qua man en vrouw een combinatie van 1 man en meerdere vrouwen, dat zie ik even niet.
Waarom meerdere vrouwen, omdat bij een malawi-stel man/ vrouw na het loslaten uit de bek van de jongen de man meteen weer de vrouw van nieuw jongbroed voorziet en dat is een aanslag op de verdere ontwikkeling / groei van de vis, die heeft geen tijd meer om aan te sterken, vandaar meer vrouwen.

Wat betreft voor jou Ed en jou ervaringen zeg ik niets nieuws, maar mijn reactie is meer algemeen, wilde gewoon een reactie kwijt om daar misschien wat dieper op in te gaan.
En ik weet zeker dat jij daar een idee over hebt met zeg maar de keuze voor het nieuwe bestand.
Gr. bert

Nieuw bestand staat hier beschreven:

Het is zover 8 Mbuna soorten grazen en verkennen de bak naar hartenlust. Allemaal halfwas, zodat ze nog lekker kunnen groeien en steeds meer op kleur kunnen gaan komen. Niet geheel onbelangrijk, de bacies groeien zo ook lekker mee 😉.

Hieronder stonden ze te wennen:
Bekijk bijlage 366994

Steeds wat water uit de grote bak bijgevoegd, met de hand uitgevangen en losgelaten in de bak.

Dit zijn de soorten:
5 Labeotropheus trewavasae 1m/4v (2m/3v).
5 Labidochromis caeruleus yellow 1m/4v (2m/3v).
5 Metriaclima estherae red/red 1m/4v (2m/3v).
5 Melanochromis auratus 1m/4v.
6 Pseudotropheus aceii yellow tail 2m/4v.
6 Pseudotropheus demasoni 2m/4v.
5 Pseudotropheus socolofi 1m/4v (2m/3v).
5 Pseudotropheus Polit lions cove 1m/4v.

4 vrouwtjes al met een bekkie vol, te weten 2x demasoni, 1x socolofi en 1x trewavasae. Deze hebben niet gelost uit stress (ook omdat ik met de hand uitzet). Wel afwachten of dat wat wordt natuurlijk op het moment.

Later deze week een fimpje 😊. Voor nu dik naar het zin.

Gr. Ed

Als je op pagina 14 bovenin leest dan snap je waarom er een ander bestand in de bak rondzwemt.

Deze heb ik zorgvuldig uitgezocht op soorten en man vrouw verhoudingen. Het zijn allemaal nog vissen die verder moeten uitgroeien, maar nu al ervaring opdoen met jongen grootbrengen.

Wat jij zegt klopt hoor Bert, je moet altijd goed kijken naar man vrouw verhouding, zodat een vrouwtje dat pas heeft gelost kan aansterken daarna 👍.

Verder geeft de bak een zeer natuurlijke uitstraling en geluid dmv de wavemakers en stromingspompen.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Hoe is de stroming bij jou? Wat hebben ze nodig?
2x Eheim 4+ 350T 1 links qua uitstroom en rechts. Netto 600 ltr p/h schat ik in. Links langs het glas, rechts vanuit 20 cm van het voorraam af.
2x Hydor koralia stromingspompen 8000 ltr/h. Deze staan op vol vermogen aan, zowel links als rechts iets schuin naar beneden over de rotsen richting het midden van de bak richting voorraam.
2x Jebao/jecod mow-5 5000 ltr/h. Deze staan ingesteld op random, zowel links als rechts op het wateroppervlak gericht voor golfeffect en veel waterbeweging aan het oppervlak.
Totaal dus tussen de 24000 en 27000 ltr p/h (afhankelijk van de jebao pompen in random mode) aan waterverplaatsing. Vissen vinden het heerlijk (leven ook in de brandingszone van het Malawi meer, hun lichaam is hier ook voor gebouwd) en je merk er niet veel van in je stoel 😉.

Qua voer geef ik ze voornamelijk spirulina vlokken, algen wafers en af en toe diepvries (cyclops ens daphnia) of wat dierlijk vlokvoer als krill of artemia.
 
2 Melanochromis auratus vrouwtjes hebben wat schermutselingen om territorium.

Ze beginnen vaak verder bij elkaar weg, staan dan vaak verticaal met golvende lichamen en eindigen dan cirkellend om elkaar heen tot er 1 afdruipt. De man bemoeit zich er vaak niet mee.

 
Wat een kleurenpalet! Supermooie bak en helemaal mijn smaak.
Veel succes ermee en niet meer achterom kijken.
Thx, achterom kijken was ik ook zeker niet van plan.

Wil wel het groepje demasoni's nog uitbreiden met 5 stuks (5v of 1m/4v) en de poly whites nog met 2v. Dit komt de groeps grote alleen maar meer ten goede. Dit zal vermoedelijk jan'24 worden, dit jaar wordt krab.

Hierna zit hij qua bestand wel vol, want alles is nog in de groei. De kleurenpracht wordt alleen maar beter in ieder geval.
 
Als aquarist 😊, ben ik toch altijd wel op zoek naar de juiste leefomgeving en waterwaarden voor mijn aquarium. Zo ook voor mijn Malawi speciaalaquarium.

Nou viel het mij al geruime tijd op dat ik gedurende 1 week (tussen waterwissels een pH drop heb van een paar tienden. Van 7.7 start naar 7.4/7.5. Op zich geen vreemd proces want door het voeren en omzetten van afvalstoffen en CO2 uitscheiding van mijn vissen krijg je bindende reacties waardoor het bufferend vermogen afneemd van je aquarium water. (Hier ga ik verder even niet op in, genoeg over te vinden 😉).

Ik gebruik zelf al een mengsel van 6:1 Natriumbicarbonaat en Natriumcarbonaat (Bakpoeder en Silversoda). Dit komt neer op 10 gr per 100 ltr water, is 0,1 gr/ltr. Op zich niet veel, maar geeft wel wat bufferend vermogen. Echter voorkomt dit niet een lichte pH val van een paar 10den.

Meer toevoegen helpt tijdelijk, zelfs tot 0,75 gr/ltr geprobeerd wat de pH ophoogd naar 8.2/8.3 met een TDS van rond de 1650. Echter ook dan is er een verval van 2 tot 3 10de te zien en zelfs binnen een dag. Terwijl de TDS waarde nagenoeg gelijk bleeft, wat wel te verklaren is natuurlijk. Dit vind ikzelf niet wenselijk en ben vanuit hier op zoek gegaan naar een meer permantere oplossing die de watersamenstelling van het Malawimeer zeer goed benaderd.

Een belangrijk onderdeel die ik probeer na te streven is 11,4-12,8 gr calciumcarbonaat per ltr in het water. Met alleen Natriumbicarbonaat en Natriumcarbonaat kom ik er niet.

Ik heb gekeken naar crushed coral en kippengrid (op schelp basis). Ik zou hier dan ongeveer 9 kg van nodig hebben voor het beoogde effect, echter zou ik dit dan of in het filter moeten doen (geen optie) of moeten plaatsen op een plek waar veel stroming heerst. Plek die ik voor ogen had was achter de achterwand met eventueel een extra stromings pomp. Dit viel voor mij echter ook af, crushed coral is niet echt millieu bewust en nog een extra stromingspomp stond me ook tegen. Verder zoeken dus.

Uiteindelijk uitgekomen op een zand product genaamd Calcean Oolitic Aragonite zand die een constante calciumcarbonaat waarde afgeeft aan het water. Ik ben van plan 9 kg te vermengen met het filterzand wat ik gebruik zodat ik uiteindelijk uit ga komen op een vaste pH waarde van rond de 8.2. Zand wat uiteindelijk 'uitgeput' raakt vervang ik dan weer door nieuw, maar dat duurt een tijd als het goed is. Dit zand heb ik besteld en komt vermoedelijk woensdag binnen. Na een aantal weken zou ik dan resultaat moeten gaan zien.

Ik hou jullie verder op de hoogte

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan