Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Ik had gewilt dat ik eerder had gelezen dat je een probleem met de led had, had je namelijk wel zo goed als kunnen garanderen dat het niet aan de lamp zou liggen maar aan de adapter! Ik heb namelijk het zelfde probleem met een bureaulamp en hanglamp hier. Blijkbaar zijn er 2 verschillende soorten led die op andere manieren werken. En als je de verkeerde combinatie gebruikt van adapter en led dat geflikker kan veroorzaken. Hoe het precies zit weet ik jammer genoeg niet.. een oude adapter die niet gemaakt is voor de andere led is dan het probleem. Ik vraag me wel heel erg af of het probleem zich dan andersom ook voordoet. Zou die nieuwe adapter je lamp die op je oude adapter wel werkte ook laten flikkeren? Of is de nieuwere adapter geschikt voor je nieuwe lamp, én je oude lamp (die waarschijnlijk niet meer werkt dus kan je het niet uittesten) moet me er is even goed in verdiepen een keer want het is maar lastig, koop een nieuwe led lamp omdat je van de spaarlamp of tl af wilt en begint het in eens te flikkeren. Ik kan hier in huis ook alles gaan aanpassen ben ik bang voor ik weet alleen niet precies waar heel het adapter probleem bij mij hier in huis voor doet en ik ben bang dat ik daar mn meterkast voor moet induiken. Maar anderzijds had het net zo goed aan de led en software kunnen liggen natuurlijk... Jij nog wat mee gekregen over die verschillende adapters en wat nou het verschil maakt? Het zou bij mij aan de dimschakelaar kunnen liggen misschien.
Ja dat zijn lastige problemen. Van wat ik heb begrepen is de voeding van de adapter die ik bij de nieuwe lamp had gekregen net niet toereikend. Het was ook een ander merk adapter. Het hoeft maar iets af te wijken en dan kan je problemen hebben. Mijn oude lamp (eerdere versie Aqualantis) heeft 2 adapters, waarvan er 1 stuk is. Zodra ik deze vervang doet de lamp het weer is mij verzekerd. De nieuwe lamp bevalt verder prima, ook omdat deze maar 1 adapter nodig heeft (dus 1 stekker ipv 2) en de kanalen zijn volledig in de lengte gebouwd en niet meer in tweëen gesplitst (zoals bij de oude). Bij jou zal het aan of adapter liggen of dimmer. Denk niet dat het nodig is je meterkast in te duiken 😉.
 
Yep meestal is het de dimschakelaar
De dimmer waarvan je de meeste kans maakt dat hij goed werkt is van het merk

jaeger busch​

Wat lampen betreft in armaturen in huis zowel led, spaar als de rest van het assortiment :!
 
Dat verklaard ook waarom hij in sommige standen wel knipperde sommige niet. Dat zijn dan gewoon die afwijkingen in het schakelsysteem 😄 had al zn vermoeden!
 
Ook van deze bak maar weer eens een update 😊:

Helaas hebben de planten het niet volgehouden. Werd weer teveel aan gesnibbeld. Dit lijde tot aardig wat plantaardig afval. In combinatie met een vrij hoge verlichtings intensiteit (want je moet toch 70% diepte overbruggen), bleef dit voor wat blauwalg problemen zorgen. Dus plantjes moesten wijken en verlichtings intensiteit teruggezet naar 20% achter en 15% voor met wat meer boventoon in het blauwe en rode segment.

Wat ook niet mee hielp is dat de epoxiehars laag nagenoeg volledig losliet aan de achterkant van de achterwand. Hele plakaten heb ik verwijderd (waar ook weer wat vuil achter was komen te zitten) en loszittende stukjes losgeborsteld met een tandenborstel en afgeheveld met de zuigslang. Sommige stukjes waren al eens eerder in mijn pompen terechtgekomen en zorgde voor flow vermindering. Dit kwam er o.a. af:

20230107_142524.jpg
20230107_141432.jpg


Blauwalg is in ieder geval verdwenen na deze wijzigingen 👍.

Qua visbestand heb ik deze uitgebreid met in totaal 10 st Synodontis lucipinnis Poly Whites. In totaal zitten er nu 14 in, wat een mooi gescharrel opleverd op de bodem 😉:

20230108_181922.jpg


Ook afgelopen week 4 jonge Copidichromissen sp. Fire Crest Mloto opgehaald bij dezelfde hobby kweker als waar ik de grote groep gehaald had. Dit was zijn laatste nestje die hij zelf tot een cm of 3 heeft laten opgroeien. 1tje was echter erg zwak en heeft het niet gered. De rest eet goed en als ze een cm of 6 zijn komen ze bij de grote groep. Voor nu heb ik ze in een opvangbakje zwemmen:

20230105_114253.jpg


De grote bak draait verder weer prima:

20230108_181744.jpg


En ook met de rest van de bewoners gaat het goed:

20230108_181937.jpg
20230108_181913.jpg
20230108_181901.jpg


Gr. Ed
 
Ben je niet bang dat de epoxy helemaal los gaat laten en je vissen daar nadelen van gaan ondervinden?
Nee ben daar niet bang voor. De hele achterkant is nu bijna epoxy vrij. Voorkant heeft veel meer houvast en laat gelukkig niet los (veel ruwer, meer houvast). Hier en daar een klein plekje, maar na een week zie je daar eigenlijk niks meer van. Verder denk ik ook niet dat de epoxyhars schade zal geven aan mijn vissen, ik heb deze achterwand en modules er al jaren inzitten momenteel. Of ik een 2de keer een 3d achterwand zou nemen van Rockzolid, denk ik niet. Dan neig ik meer naar de modules van aquadecor. Maar de komende jaren verander ik daar in ieder geval niets aan. Want dat zal een hele onderneming weer zijn.
 
Even een video update van deze bak.



Hout heb ik eruit gehaald en ga ik gebruiken voor een andere scape. Heb 3 stenen toegevoegd om zo meer schuilmogelijkheden te creëeren en om het een ruigere uitstraling te geven. Ook een extra hangende steen erin gebracht.

Deze opstelling draaid nu alweer een kleine 5 weken.

Flow van de wavemakers ook anders ingesteld. Deze draaien nu op Random. Wat een natuurlijke stroming geeft in de bak.

Nog geen paarrituelen gezien, daarvoor zullen de mannen nog meer moeten gaan doorkleuren. Maar goed 75% is nog wat te jong daarvoor. Zoals altijd in onze hobby, geduld is een schone zaak 😊.

Gr. Ed
 
Eerst bevestigd met nylon bindbuis en Daarna vast gemaakt met tie-wraps aan 1 van de verstevegings glas strippen. Zit als een huis. Belangrijk namelijk want als er wat speling in de stenen zit dan kunnen ze gaan bewegen door de random flow.

In de natuur bewegen stenen ook niet. En als dat wel zo is moet je maken dat je wegkomt 😅.
 
Laatst bewerkt:
Nog ff wat plaatjes proberen te schieten van deze snelle rakkers, dat viel nog niet mee 😅. Ik heb de beste er maar even uitgeselecteerd, maar blijven oefenen.

20230328_195853.jpg
20230328_200016.jpg
20230328_200040.jpg
20230328_200107.jpg
20230328_200145.jpg
20230328_200150.jpg
20230328_200300.jpg
20230328_200420.jpg
20230328_200422.jpg


De kleuren van de mannen zijn in het echt nog intenser, maar dat pikt hij er nog niet uit met de huidige camera instellingen.

Onderop de ogen hebben ze licht iriserende lichtblauwe en groene strepen/vlekken. De rugvin is op dit moment licht tot donker oranje van voor naar achter met een iriserende lichtblauwe lijn erboven. De rugvin zal nog donkerder gaan kleuren. Achterop de rugvin loopt deze over in een lichtblauw tot lichtgroene vlek met een lichtblauw iriserende punt. Deze vlek loopt door tot in de staart. Aarsvin heeft een licht tot donker oranje rand en aan het eind 5 lichtgele eivlekken. Ook deze rand wordt nog donkerder. Het lichaam van de mannen zal bijna zwart gaan kleuren (donkergrijs) met zwarte dwarbanden.

Zal in ieder geval eens even goed kijken hoe ik dit het beste kan vast leggen met mijn telefooncamera 😊.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Nog ff wat plaatjes proberen te schieten van deze snelle rakkers, dat viel nog niet mee 😅. Ik heb de beste er maar even uitgeselecteerd, maar blijven oefenen.

Bekijk bijlage 358382Bekijk bijlage 358383Bekijk bijlage 358384Bekijk bijlage 358385Bekijk bijlage 358386Bekijk bijlage 358387Bekijk bijlage 358388Bekijk bijlage 358389Bekijk bijlage 358390

De kleuren van de mannen zijn in het echt nog intenser, maar dat pikt hij er nog niet uit met de huidige camera instellingen.

Onderop de ogen hebben ze licht iriserende lichtblauwe en groene strepen/vlekken. De rugvin is op dit moment licht tot donker oranje van voor naar achter met een iriserende lichtblauwe lijn erboven. De rugvin zal nog donkerder gaan kleuren. Achterop de rugvin loopt deze over in een lichtblauw tot lichtgroene vlek met een lichtblauw iriserende punt. Deze vlek loopt door tot in de staart. Aarsvin heeft een licht tot donker oranje rand en aan het eind 5 lichtgele eivlekken. Ook deze rand wordt nog donkerder. Het lichaam van de mannen zal bijna zwart gaan kleuren (donkergrijs) met zwarte dwarbanden.

Zal in ieder geval eens even goed kijken hoe ik dit het beste kan vast leggen met mijn telefooncamera 😊.

Gr. Ed

Welke kamera gebruik je voor foto's te nemen en hoe werk je hiermee, manueel of automatisch?
Het is niet zo zeer de camera die het probleem is maar je moet vooral een lens hebben die zeer snel kan scherpstellen en dan moet die ook nog eens lichtsterk zijn.
Wat de kamera vooral goed moet kunnen doen zijn goede ruisvrije foto's leveren met hoge ISO waarden, wanneer je deze 2 hebt met de juiste instellingen is foto's nemen van aquaria een fluitje van een cent, geloof mij zo moeilijk is dat allemaal niet.
 
Welke kamera gebruik je voor foto's te nemen en hoe werk je hiermee, manueel of automatisch?
Het is niet zo zeer de camera die het probleem is maar je moet vooral een lens hebben die zeer snel kan scherpstellen en dan moet die ook nog eens lichtsterk zijn.
Wat de kamera vooral goed moet kunnen doen zijn goede ruisvrije foto's leveren met hoge ISO waarden, wanneer je deze 2 hebt met de juiste instellingen is foto's nemen van aquaria een fluitje van een cent, geloof mij zo moeilijk is dat allemaal niet.
Gebruik die van mijn telefoon, zal een even kijken mbt iso waarden en dergelijke.
 
Gebruik die van mijn telefoon, zal een even kijken mbt iso waarden en dergelijke.

Ik weet niet of dit kan met een telefoon maar je moet manueel het focus punt selecteren en dat focus punt moet je continue laten scherpstellen.
Wanneer je auto focus gebruikt weet je nooit op wat het toestel zal proberen scherpstellen en dan is het meer geluk.
 
Gisteren jongen gespot, maar niet van de Copa's (al had ik wel verwacht dat deze eerst zouden beginnen 😅).

Het zijn jonge Syno's. Hoeveel het er precies zijn weer ik niet, ze zitten goed verscholen tussen de stenen en af en toe spot ik er 1tje die even komt kijken.

Maar zeer leuk. Met de waardes van het water zit het wel snor. Nu hopen op jongbroed van de Copa's ook. Dat moment komt steeds dichterbij 😉.
 
Ook van deze bak maar weer eens een update. Is al weer even geleden en toch weer wat wijzigingen doorgevoerd in de laatste 3,5 mnd.

Vond toch dat er teveel stroming in de bak stond. Kwam de rust in de bak niet ten goede. De 2 grotere Hydor Koralia stromingspompen verwijderd en de 2 Jebao/jecod wavemakers op die plekken bevestigd en ingesteld op 45% constante stroming.

Ook veel meer zwemruimte gecreëerd. Grote stenen eruit gehaald en ook de grotere hangende steen verwijderd. Op de bodem zoveel mogelijk natuurlijke grotten gemaakt van breukstenen en plattere stenen. Zodat de mannen genoeg keuze hebben om te gaan pronken en de vrouwen mogelijk kunnen schuilen (met of zonder jongbroed).

Ook 2 Twinstar Yota + Sterilizers geïnstalleerd om de waterkwaliteit nog meer te verbeteren d.m.v. extra zuurstof en mogelijk bestrijding van ziekteverwekkers en blauwalg bacteriën. Aan iedere kant 1 onder een wavemaker geïnstalleerd, zodat de microbubbels optimaal worden verdeeld.

20230810_161510.jpg
20230810_161518.jpg
20230810_161551.jpg
20230810_161650.jpg


Video filmpje van 1 in actie:



Ook kon ik het niet laten om toch weer planten erin te zetten. 3 bossen Valisneria spiralis Red Tiger pronken in deze bak. Mijn Syno's deden zich in het verleden en ook in het begin net na het planten tegoed aan deze planten. Na wat uitzoekwerk ben ik begonnen met ze extra voer te geven in de vorm van grote algen tabletten van Oase. Deze passen niet meteen in de bek van een Copa, dus genoeg kans voor de Syno's om hun buikje vol te eten. En hierdoor blijven ze van de planten af, die nu dus goed aanslaan. Eindelijk geslaagd, het had wat voeten in de aarde nodig en diverse pogingen, maar het is dus gelukt 😅😊.

Hieronder even een totaaltje van hoe de bak er nu bij staat:

20230822_213142.jpg


Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan