Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Prachtig, maar ik mis toch iets van beplanting, ik weet dat er niet veel groeit in het Malawi meer, maar op de een of andere manier voelt het niet compleet voor mij zonder enige beplanting 😅

Heb je nooit Vallisneria of Hoornblad overwogen?
 
Prachtig, maar ik mis toch iets van beplanting, ik weet dat er niet veel groeit in het Malawi meer, maar op de een of andere manier voelt het niet compleet voor mij zonder enige beplanting 😅

Heb je nooit Vallisneria of Hoornblad overwogen?
Als je dit topic doorgaat kom je de Valisneria's vanzelf tegen 😉. Op dit moment heb ik er een aantal grasmaaiers in rond zwemmen die wel raad weten met deze planten. Ben het opzich eens dat er wat groen mist, maar wil ook met de tijd een soortwijziging gaan doorvoeren in deze bak. Als het goed is wordt er dan niet meer van de planten gesnoept. Maar ik sluit niet uit dat ik eerder nog een poging ga wagen.

Gr. Ed
 
Teaser:

20220427_145939.jpg


Vanavond meer 😉.

Gr. Ed
 
Ik ga het weer proberen. Ronde 4, nu met als tactiek 2 bossen dicht op elkaar gepland. Komt heel massief over, de paar grasmaaiers in de groep zijn duidelijk meer onder de indruk. Nu hopen dat dit zo blijft 😅. Verder nog wat andere plaatjes geschoten:

20220427_210545.jpg20220427_210513.jpg20220427_210431.jpg20220427_210453.jpg20220427_210445.jpg20220427_210503.jpg
20220427_210901.jpg


Gr. Ed
 
En? Is het gras al gemaaid?
Nee, staat nog fier overijnd. Haal er af en toe wel een stukje los blad uit, maar verder niks eigenlijk 🤔. Maar ik juich nog niet te vroeg 😉.
 
Zit te twijfelen voor een volgende investering. 4 nieuwe stromingspompen van Jebao/Jecod. 2 MOW-5 en 2 MOW-16 serie's aangestuurd door WI FI controlers. Deze type's geven een veel realistischere stroming en golfslag en schijnen erg stil te zijn, iets wat de Hydor stromingspompen niet kunnen bieden zonder de nodige overschakel geluiden. Nou stoor ik me trouwens ook steeds meer aan het gebrom van deze stromingspompen 😅. Maar ja het is weer E400,- 😳. In mijn gedachte heb ik het besluit al genomen, maar mijn portomonee.............

Gr. Ed
 
Zit te twijfelen voor een volgende investering. 4 nieuwe stromingspompen van Jebao/Jecod. 2 MOW-5 en 2 MOW-16 serie's aangestuurd door WI FI controlers. Deze type's geven een veel realistischere stroming en golfslag en schijnen erg stil te zijn, iets wat de Hydor stromingspompen niet kunnen bieden zonder de nodige overschakel geluiden. Nou stoor ik me trouwens ook steeds meer aan het gebrom van deze stromingspompen 😅. Maar ja het is weer E400,- 😳. In mijn gedachte heb ik het besluit al genomen, maar mijn portomonee.............

Gr. Ed
Ik heb zelf de SOW-5 (https://zeeaquarium-winkel.nl/jecod-sow5-m-wi-fi-controller-stromingspomp-wavemaker), bevalt erg goed :)

Wel bij de vrienden van Ali besteld, scheelde weer wat tientjes.
 
Nou de bos Valisneria's is inmiddels aardig ontbosd, daders:
* Nimbochromis venustus (staat te boek als rover, maar die van mij is vegatariër 😳).
* Aulonocara Lwanda hai reef
* Aulonocara stuartgranti Chilumba

De Mbuna's laten de Valisneria's totaal links liggen, toch apart 🤔.

Maar goed, er staat een wijziging op komst. Nagenoeg alle vissen hebben een ander huis gevonden van deze bak en zullen de komende weken daarheen verhuizen.

De Synodontis groep blijft, de Placidochromis electra blijft en waarschijnlijk een paar Aulonocara's.

De zandbodem die er nu inzit gaat eruit en vervang ik door filterzand 0,4-0,8 mm, er komen aardig minder stenen in en mogelijk ook minder hout of geen hout. Het hout zal ik terzijnertijd weer gaan gebruiken voor een nieuwe scape in 1 van de bestaande bakken die ik heb.

Ook komt er Valisneria spiralis in terug te staan, want wil toch wel een beetje groen erin en wordt dan ook niet opgepeuzeld, ook niet door de toekomstige bewoners.

Wat zijn dan de toekomstige bewoners 🤔. Dat hou ik nog even voor mezelf 😉. Het is in ieder geval een zeldzame kweekgroep waarvan ik bijzonder trots ben dat ik er 1 heb weten te bemachtigen. Meer hierover volgt (Hint; foto van een man vol in broedkleur is te zien in de sectie: raad de vis).

Tot slot sluit ik af met een foto van ongeveer 3 weken geleden gemaakt:

20220427_210901.jpg


Gr. Ed
 
Wat zijn dan de toekomstige bewoners 🤔. Dat hou ik nog even voor mezelf
Nou lekker Ed want ik zit je hele post te lezen in de hoop dat op het einde de ontknoping te lezen staat maar nee niks van alles.
Dus ik ga een potje geduld opentrekken en wacht ook rustig af;)
 
Liefst niet te lang 😅
Tja, wachten wordt beloont he 😉. Kweekgroep is officieel van mij sinds een paar dagen. De betreffende hobbykweker verzorgt ze nog een aantal weken voor mij zodat ik mijn bak rustig kan aanpassen.

Nou lekker Ed want ik zit je hele post te lezen in de hoop dat op het einde de ontknoping te lezen staat maar nee niks van alles.
Dus ik ga een potje geduld opentrekken en wacht ook rustig af;)
Misschien heb je wel 2 potjes nodig 😉.

Trouwens ik heb al een man zwemmen van dit soort, ook uit een zuivere lijn die ik met pijn en moeite een aantal jaren geleden heb weten re scoren. Deze blijft uiteraard ook en vult de kweekgroep prima aan straks.
 
Zuivere lijn, wat worden dit dan? Chipocas van melanochromis, sauloisies, wellicht caruleus, beetje bloedverversing.
Ik ben al heeel lang niet meer bij verduyncichlids geweest, tot mijn spijt.
Blauwig spul? Laat maar zien qua zuiverheid, we zijn benieuwd.😀
Ik heb hier nog wat pearlys in de stock.rostratus ook.
Het mag zo opgehaald worden.
 
Heb besloten dat alleen de kweekgroep in deze bak komt aangevult met het groepje Syno's. Voor de rest geen andere bijvissen. Ook al aan het kijken voor ziss breeder boxen etc. Maar eerst alles maar even laten draaien als de groep hier is 😊.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Ik ben al heeel lang niet meer bij verduyncichlids geweest, tot mijn spijt.
Mooie zaak verduyn, maar deze keekgroep komt daar niet vandaan. Bij een hobbykweker, vaak vind je toch de mooiste pareltjes bij hobbykwekers. Grotere zaken weten waar het geld zit en houden zulke groepen achter.
 
Hoe schreef je de naam ook alweer van deze vis:rolleyes:
Dat hoor je tussen nu en 2 weken of je moet hem raden in raad de vis? Heb daar alleen een bijzondere zoutwater vis van jou voorbij zien komen en dat mag niet in die sectie 😉.
 
Ja, welke synodontis.pleeg je dan?
Ik vind de synodontis koekoek uit het tanganyika heel schattig, maar ik had die uit mawimeersoort ,nou die doen niet veel meer als ertussen grondelen,,

Ist anwoord wellicht malawikreeften of krabben dan, ik hou van blauw!
Malawislakkenhuisbroeders , dat is nog een optie .de livingstonij
Kweekgroepen scheiden tijdens de duizenden jaren evolutie, dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat er zovele verschillende soorten uit konden verschijnen.🍇🍎🥗
 
Dat hoor je tussen nu en 2 weken of je moet hem raden in raad de vis? Heb daar alleen een bijzondere zoutwater vis van jou voorbij zien komen en dat mag niet in die sectie 😉.
Je denkt toch niet dat ik niks anders te doen heb dan het nalezen van al die regeltjes:pp
 
Gister de bak leeg gehaald en meeste vissen overgebracht naar hun nieuwe onderkomen:

20220611_171142.jpg


Eerst een aantal stenen terug geplaatst en daarna een nieuwe bodem erin gebracht. Fijn filterzand 0.4-0.8 mm. Gisteravond stond hij er zo bij, nog een beetje mistig 😅:

20220611_230905.jpg


Wat komt er dan in en is gebleven?
- Schooltje Synodontis petricola's van 5 stuks is gebleven.
- 1 Copadichromis sp. "Fire Crest" Mloto. Deze wordt aangevuld met een groep van 25 stuks en mogelijk nog 4. Deze laatse 4 had de hobbykweker ergens anders ondergebracht. Hier zit een mogelijke opvolger bij voor de dominante man van de grote groep over een aantal jaar. De verhouding is ongeveer 7m-18v en met de mogelijke 4 als aanvulling 9m-20v.

Het wordt dus een soort gerelateerd aquarium, volledig toegewijd aan deze schitterende zeldzame vis die niet meer voorkomt in het Malawi meer. En ben ook bijzonder trots dat het mij na al die jaren gelukt is om een zuivere kweekgroep te hebben kunnen bemachtigen. Hieronder een foto van 1 van de mannen in broedkleur:

IMG-20220602-WA0009.jpg


Vandaag is de bak al lekker opgetrokken en ziet hij er zo uit:

20220612_210032.jpg


Volgende week zaterdag haal ik ze op en zal ik terzijnertijd updates plaatsen. Ook de voortgang van het kweken en verdere plannen komen aan bod 😉.

Gr. Ed
 
PH meter vervangen, deze was niet meer te ijken en bleef maar oplopen. Reageerde niet meer op ijkvloeistof, terwijl deze nog prima was volgens mijn nieuwe meter.

Fijne filterwatten ook even vervangen. De bak is er klaar voor.

Even een kort filmpje gemaakt door de hobbykweker waar ik ze as zaterdag ga ophalen. Komt nu wel heel dichtbij 😊



Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan