Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Bijzondere combi. Hout was nog droog ofnie? Ziet er erg licht uit. Wel gaaf!

Zonk het wel gelijk? Hier 2 irritante stukken in de rio die dat nog niet uit zichzelf willen :juggle:

3 stukken waren nog droog, 2 1 week ingewaterd. Moest ff puzzelen en fixeren met 1 sec lijm op cyanoacrylaat basis. Anders was alles keurig gaan drijven 😊.

Valt nu nog erg op idd, maar met 1 week is dat al anders.

Gr. Ed
 
De reflectie is verschrikkelijk en kinderen die de draak met je steken als je vraagt of ze ff stil willen zijn als je een kort filmpje maakt 😖😅. Maar het geeft jullie een idee hoe de "stronk" de bak in gaat. Net als Lions cove of andere rotsachtige kuststreken van het Malawi meer. Ze kunnen er volledig omheen zwemmen, wat de bak meer diepte werking geeft en natuurlijk een oog begeleider die je meeneemt de bak in.



Vanavond zal ik nog even een beter filmpje maken zonder de achtergrond begeleiding van mijn kinderen 🤣.

Gr. Ed
 
20211229_162704.jpg


Spoiler, vanavond meer kiekjes en verslagje 😉
 
Vandaag naar VKC geweest in Woudenberg. Ik heb daar 6 nieuwe aanwinsten weten te scoren. Niet elke vis kon ik goed vast leggen. De komende dagen zal ik dat meer gaan proberen. Dit zijn de nieuwe bewoners:

4de vis van links: Labeotropheus Trewavasae:
20211229_185128.jpg


In het midden: Aulonocara Mamelela (op de 1e foto zijn duidelijk zijn citroengele vinnen en staart te zien):
20211229_184956.jpg


1e foto in het midden en onderste foto aan het schijnvechten: Pseudotropheus Williamsi blue lips:
20211229_185238.jpg

20211229_185337.jpg


3de vis van links: Aulonocara Fire Fish, deze heeft veel rood accenten:
20211229_184723.jpg


Net onder de wortels, vrijwel in het midden; Melanochromis Auratus:
20211229_184758.jpg


In het midden, grootste pronkstuk van de bak: Aulonocara Red Rubin, Keizerbaarzen (Nederlandse vertaling van Aulonocara) worden niet veel groter dan dit:
20211229_184833.jpg


Vis bestand in totaal is nu 37 vissen, op niveau dus weer 😊.

Later weer meer,

Gr. Ed
 
Dat zijn beste dieren, Ed! Mooi om te zien.
Klopt Ben, heb nu volwassen exemplaren/tegen volwassen aan mee genomen. Wou wat meer directe kleuren impact nu. Heb verder aardig wat vissen zwemmen die nog niet zijn uitgegroeid. Heb nu weer een goede mix rondzwemmen.
 
Vandaag maar eens even gaan zitten voor een uitgebreide update 😊:

Door het toevoegen van de 6 nieuwe vissen, waren er aardig wat stresshormonen vrijgekomen. Van natuurlijk de nieuwe vissen zelf (die hun weg nog moesten vinden), maar ook door de huidige populatie die ineens 6 nieuwe indringers had te verwerken en opnieuw bepaald moest worden waar iedereen stond.

Dit kwam tot uiting door 2 zichtbare gedragingen:
- Er werd iets meer geschuurt langs stenen door wat (nieuw en enkele huidig bestand) vissen. Als een vis af en toe is schuurt is dat niet erg, meer kan duiden op enkele problemen. Ziektes was het niet. Nieuwe vissen moesten wennen aan o.a. waterwaardes en huidig bestand aan de nieuwe vissen. Kom ik op punt 1, de hormoonhuishouding was scheef. Ontstaan door stress.
- Punt 2 was iets lastiger te bepalen, maar de nieuwe Red Rubin die ik heb toegevoegd ad nog niet. De rest van de nieuwe wel. Hij kwam nog erg schrikkerig/zenuwachtig over (na observatie), dus kwam ik uiteindelijk ook weer uit op stress.

Daarom besloten om mijn wekelijkse waterwissel van 50% 1 dag naar voren te halen. Na deze waterwissel was het gewenste resultaat onmiddelijk zichtbaar bij een voerbeurt hier vlak achteraan. Vissen waren relaxed (qua cichliden termen dan 😉) en de Red Rubin begon ook lekker te eten.

Tijdens het onderhoud mijn stromingspompen even lekker schoongebortsteld want de flow was achteruit gegaan. Na het schoonmaken
Blaasde ze er weer over 👍.

Mijn PH in de bak is rustig aan het stijgen door toevoeging van Natriumbicarbonaat ( bakpoeder) en natriumcarbonaat (Soda) in een verhouding van 6-1 80 gr. Op ongeveer 400 ltr water bij een waterwissel. PH is nu 7.6 en was 7 in ongeveer 5 mnd tijd. De EC in deze bak blijft mooi stabiel en is 1100.

Dan nog even mijn visbestand nu:
Meervallen:
5 Synodontis petricola dwarf
Utaka's:
1 Copadichromis Fire crest Mloto
1 Copadichromis Borleyi Red Kadango
1 Nimbochromis virginalis
1 Placidochromis electra
Keizerbaarzen:
3 Aulonocara Fire Fish ( 2 volw. 1 jong eigen kweek)
2 Aulonocara Five colors
2 Aulonocara Jacobfreibergii Cape Maclear
1 Aulonocara Lwanda High reef
1 Aulonocara Stuartgranti Chilumba (jong)
1 Aulonocara Eureka Super red (jong)
1 Aulonocara Mamelela (nieuw)
1 Aulonocara Red Rubin (nieuw)
Mbuna's:
3 Metriaclima Callainos Cobalt blue
1 Labidochromis Caeruleus Yellow
4 Pseudotropheus saulosi (1 volw. 3 jong eigen kweek, waarvan 1 volw.)
1 Metriaclima Greischakei
1 Pseudotropheus Perspicax Ndumbi Orangecap
1 Pseudotropheus flavus (jong, begint op kleur te komen)
1 Pseudotropheus Zebra Red (jong, begint op kleur te komen)
1 Pseudotropheus Williamsi blue lips (nieuw)
1 Labeotropheus Trewavasea (nieuw)
1 Melanochromis Auratus (nieuw)
Tanganyika:
2 Neolamprologus Leuleupi (overblijfsel van mijn Tanganyika Tropheus speciaal aquarium)

In totaal dus 38 vissen geen 37 😉.

Tot slot nog ff een totaaltje:
20220101_165356.jpg


Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Mijn PH in de bak is rustig aan het stijgen door toevoeging van Natriumbicarbonaat ( bakpoeder) en natriumcarbonaat (Soda) in een verhouding van 6-1 80 gr.
Dat is toch ook om de kh op te voeren want zover ik uit mn hoofd weet gebruik ik dat voor de zeewaterbak om de kh op peil te houden.
 
Gave bak. Als ik ooit nog eens van ZA af stap is Malawi de volgende halte… ooit ook gehouden.
Mooi ingericht!
 
Ja mooie plaatjes maar wanneer komen de planten nou in de bak dan:pp
Tja.......ziet er top uit en je kan er toch zeker 1-4 weken van genieten. Vooral die drijvende bladresten vind ik erg mooi om te zien en het is vooral genieten als deze resten verwikkeld raken in je stromingspompen.

Maar ff serieus 😉, dat stel grasmaaiers stelde mij die vraag gister ook al onder het voeren 🤣.

Gr. Ed
 
Vandaag filters weer even aangepakt. Even weer gekeken naar mijn K1 micro opzet in mijn linkerfilter. Dit ziet er mooi uit!:

20220108_142320.jpg


Binnenkort het rechterfilter ook maar zo gaan inrichten.

Ook het Spiderwood nog beter vastgezet met 1 sec lijm op basis van cyanoacrylaat. Lijm zelf weggewerkt met zand uit de bak:

20220108_152138.jpg
20220108_152133.jpg
20220108_152126.jpg


Totaaltje als toetje:

20220108_191639.jpg


Gr. Ed
 
Hele Topic doorgelezen, prachtige bak geworden nu.
Zonder de planten en met wat hout veel mooier dan voorheen, het Malawimeer is wat structuur zo divers dat daar zeker hout in kan.
Heeft ook met bomen begroeide oevers, zandige delen zonder rotsen, je kan er alle kanten mee op eigenlijk.
Zelf vroeger een Malawibak gehad met daarin ook een wildvang Malawikrab, echt een mooie aanvulling.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan