Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Hele Topic doorgelezen, prachtige bak geworden nu.
Zonder de planten en met wat hout veel mooier dan voorheen, het Malawimeer is wat structuur zo divers dat daar zeker hout in kan.
Heeft ook met bomen begroeide oevers, zandige delen zonder rotsen, je kan er alle kanten mee op eigenlijk.
Zelf vroeger een Malawibak gehad met daarin ook een wildvang Malawikrab, echt een mooie aanvulling.
Hele mooie bak, Ed!


Bedankt heren, er komt nog wel een wijziging aan in deze bak, daarover aankomend weekend meer 😉. Want de natuur staat ook niet stil, dus wij aquarianen ook niet!
 
Zeer indrukwekkende bak! Hoe ervaarde je het groter worden van je vissen?
Malawi's hebben veel verstop-plaatsen nodig, nu zijn die van mij nog klein en zwemmen ze tussen alle spleten door en vinden ze de kleinste hoekjes.

Maar ik vrees dat als ze eenmal volgroeid zijn (approx. 10cm) en het volledige vissenbestand erin zit (12 vissen in 200l), dat enkele vissen geen verstopplek kunnen vinden en worden weggejaagd door de dominanten.
Hoe ging dit bij jou?
 
Je zal altijd een aantal dominante vissen hebben, hiëarchie zit sterk in het karakter van cichliden. Wat je zegt qua schuilmogelijkheden moet je er genoeg hebben. Vooral voor Mbuna is dat belangrijk. Maar schuilmogelijkheden gaat ook gepaard met minder watervolume, dus pas daar wel mee op. Ook je man/vrouw verhouding is hierin belangrijk (bij mij niet van toepassing, omdat ik alleen mannen heb zwemmen) Wekelijks onderhoud doen is daar zeer belangrijk in, met name je waterwissel van 50%!

Bij mij heb ik van tevoren mijn visbestand uitgezocht en als je aan de voorwaarde voldoet van de vissen, dan de natuur lekker zijn ding laten doen.

Gr. Ed
 
omdat ik alleen mannen heb zwemmen
Levert dat geen problemen op als ze hun natuurlijk gedrag niet kunnen hebben dan? Bij Guppen lees je nog weleens dat ze soms dan gefrustreerd kunnen raken.
Of dat klopt weet ik niet en misschien is de oplossing dan wel om er genoeg van in je bak te hebben zodat onderling de frustratie verdeeld wordt.
 
Levert dat geen problemen op als ze hun natuurlijk gedrag niet kunnen hebben dan? Bij Guppen lees je nog weleens dat ze soms dan gefrustreerd kunnen raken.
Of dat klopt weet ik niet en misschien is de oplossing dan wel om er genoeg van in je bak te hebben zodat onderling de frustratie verdeeld wordt.

Zolang je rekening houd met iets "overbevolking" (geen praktisch kale bakken met 2 stenen en 60 vissen in een 1.20m bak, wat in Amerika veelvuldig wordt gehanteerd jammer genoeg) en aan de voorwaarden genoeg ruimte, voldoende stroming en voldoet aan de voorwaarden van de specifieke groep(en) Malawi's gaat dat prima en wordt de agressie verdeelt. Agressie hou je in bepaalde mate in deze groep cichliden uit het Malawi- maar ook zeker het Tanganyika meer.

Gr. Ed
 
Maar even een update:

Omdat ik toch niet helemaal tevreden was met de stroming bovenlangs besloten om 2 hangende stenen er permanent uit te halen en 1 kleinere te verplaatsen. Je krijgt zo uiteraard meer een open bak waardoor de doorstroming boven optimaal is. Een zeer fraaie rimpeling bovenin speelt met het inschijnende licht.

De linkerkant werd zo eigenlijk wel erg "kaal" omdat de zwaarte/impact van de hangende stenen daar het grootst was. Heb daar een aantal dagen tegenaan gekeken en besloten dat daar ook een "boomstronk" van spiderwood moest gaan komen. Afgelopen woensdag hiermee aan de slag gegaan en ben behoorlijk tevreden.

Nu heb ik aardig wat spiderwood in de bak en, je zal wel denken "hout" in een Malawi bak? Jazeker! In het Malawimeer zijn er zeker gebieden/kustlijnen waar hout voorkomt door bomen (omgevallen) of stronken die in het water staan met hun wortels etc. Ad Konings beschreef zelfs in 1 van zijn boeken dat bv de Pseudotropheus acei in groepen zich voornamelijk voed met algen die aan stronken/boomwortels/takken etc groeien, om maar een voorbeeld te geven.

Is dit zonder risico dan om dat toe te passen in een Malawi bak? Nee, mits je rekening houdt dat het hout wat je toepast (afhankelijk wat voor hout) tanine's en looizuur afgeeft aan het water, vooral in de eerste ongeveer 3-4 weken. Malawi's houden daar niet echt van (alhoewel het niet schadelijk voor ze is). Je zit dus in deze periode vast aan extra waterwissels. Of je hout moet natuurlijk al lekker ingewaterd zijn natuurlijk.

Beide "stronken" heb ik er ingelijmd met 1 sec lijm op cyanoacrylaat basis en heb er zand uit de bak ingedrukt voor een zo natuurlijk uitziende aanblik. Dit is hoe de bak er nu bij staat:

20220115_175222.jpg


De bedoeling is dat de stronken steeds meer bealgd gaan raken. Het is nu een kustlijn/oever idee geworden van het Malawimeer. Zal binnenkort een filmje schieten. Voor nu genoeg 😊.

Gr. Ed
 
ziet er zo toch ook wel natuurlijk uit vind ik, beetje alg begroeiing erop en het komt helemaal goed
 
Mooi dat hout in je bak.

Ben zelf ook een malawibak aan het opstarten met talawa hout erin.
De hoofdbewoners worden acei's.
 
Even een update hier:

Met kleine spiderwood takjes die ik nog over had de zichtbare verlijmingen weg gewerkt die tussen de spiderwood stukken zichtbaar waren. De iets lichterre stukjes is het nieuwe hout.

Verder heb ik niet voor niks dit hout in mijn bak gedaan. Ik wil langzaamaan mijn visbestand wijzigen naar 4 hoofdgroepen en meer biotoop correct gaan werken. Ik heb met deze stronken nu een kuststrook van het Malawimeer gecreeerd en dan wel een stukje van Nkhata. In deze regio vind je ook veel hout in het water, waar algen op groeien. En laat dat nou precies goed zijn voor 1 van mijn beoogde groepen te weten:

- 12 Pseudotropheus acei 3m/9v

Verder komt in deze regio ook:

- Labidochromis caeruleus white Nkhata bay voor, hiervan heb ik 1m/4v op het oog
- Aanvulling op mijn Synodontis petricola's van 3 stuks
- Placidochromis phenochilus Tanzania lupingu 2m/4v. Komt niet in deze regio voor, wel Placidochromissen, maar die vond ik minder mooi.

Dit alles natuurlijk langzaamaan.

Tot slot nog even totaaltje:

20220122_181617.jpg


Gr. Ed
 
- Labidochromis caeruleus white Nkhata bay voor, hiervan heb ik 1m/4v op het oog

Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar deze soort. Maar in Belgie (Regio Antwerpen) vindt ik deze nergens. In welke regio zoek jij ze ongeveer en vind je een winkel die ze in voorraad heeft?
 
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar deze soort. Maar in Belgie (Regio Antwerpen) vindt ik deze nergens. In welke regio zoek jij ze ongeveer en vind je een winkel die ze in voorraad heeft?
Aquabeek heeft ze nog zitten en Aqua-ferry tale. Maar goed ik heb er best een ritje voor over om uiteindelijk deze vissen te halen 😉.

Gr. Ed
 
Dan zie je een stukje hout op de bodem leggen en denk je.......ach die lijmen we wel ff met onderhoud. Je bent bezig en ineens "krak" 😖, linker stronk volledig los. Aantal optie's overwogen en besloten stronken eruit te halen en bak qua stenen lay out ook maar te veranderen. Het spiderwood gebruik ik wel weer in een ander project.

Overigens komt er hout in deze bak terug, de Talawa stronken/takken uit @Fozzy (Albert) zijn Fusion komen hier in te liggen en half staand aan de zijkanten. Zo blijven ze in de cichliden wereld 😊. Dit is hoe hij er nu bijstaat:

20220206_190756.jpg


Gr. Ed
 
die stronken van Albert gaan volgens mij een mooie toevoeging zijn. Ben erg benieuwd naar de volgende update
 
Hout was binnen gekomen en ligt in te wateren in de bak. Ik heb het merendeel even moeten klemmen of ergens onder een steen geplaatst zodat het niet gaat drijven. Het middelste stuk wat nu fier omhoog staat gaat daar nog weg en komt aan de linkerzijde te liggen. Ik verwacht dat ik zaterdag de stukken wel kan plaatsen zoals ik het hebben wil. Maar in grote lijnen ligt het al wel goed. Hieronder even snel een foto van het idee.

20220209_190231.jpg


@Fozzy, nogmaals bedankt voor deze mooie stukken hout.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ed, eindelijk het hele topic gelezen. Prachtig om te zien hoe je er mee bezig bent, sommige delen zijn wel een soap serie haha. Zoals al vaker gezegd hier heb je echt een voorbeeldbak als het Malawi betreft. Ik ga zelf binnenkort mijn huidige bak omtoveren naar Malawi en heb zeker wat inspiratie opgedaan. Ik zal dit topic dan ook zeker blijven volgen.
 
Hoi Ed, eindelijk het hele topic gelezen. Prachtig om te zien hoe je er mee bezig bent, sommige delen zijn wel een soap serie haha. Zoals al vaker gezegd hier heb je echt een voorbeeldbak als het Malawi betreft. Ik ga zelf binnenkort mijn huidige bak omtoveren naar Malawi en heb zeker wat inspiratie opgedaan. Ik zal dit topic dan ook zeker blijven volgen.

Fijn dat je hem hebt doorgelezen en bedankt voor het compliment. Tja, onze hobby bestaat ook zo af en toe uit SOAP 😉, maar daar worden wij (in tegenstelling wat er op tv uitgezonden wordt) doorgaans wel wijzer van 😊.

Gr. Ed
 
Hout is op 2 stukken na al ingewaterd. Vanmiddag ff alles neergelegd zoals ik het hebben wil. Alleen aan de rechterkant het voorste stuk moet nog ff meer inwateren, zodat hij wat lager komt te liggen. Ben er erg tevreden mee, bak is kraakhelder en geen verkleuring door het hout. Even een redelijke foto gemaakt vanmiddag met zo min mogelijk reflectie voor het idee.

20220211_170005.jpg


Gr. Ed
 
Ziet er goed uit! Als ik het goed zie heb je een controller voor je lichten. Op welk percentage van helderheid staan je lampen gemiddeld?
 
Ziet er goed uit! Als ik het goed zie heb je een controller voor je lichten. Op welk percentage van helderheid staan je lampen gemiddeld?
Ik heb 2 controllers, degene die je ziet is van mijn hoofdbalk. In mijn meubel heb ik er nog 1 voor de achterste kleinere balk. Beide staan op 70 % lichtintensiteit, met 1,5h zons op en ondergang.
 

Terug
Bovenaan