Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Mooie bak Ed, zo zie je niet veel meer.

Lang geleden heb ik ook ooit eens een malawi bak gehad, en de hoofdbewoner was een Dimidiochromis compressiceps, met 3 vrouwen ,zullen nu en inmiddels wel anders worden genoemd.Maar mooi zo'n staalblauwe vis die erg statig in de ja, door hem ingekorte vallisneria stond.gelijk aan een stilstaande snoek in zoetwater, wel bekend, wat een mooi gezicht was dat zo uit mijn geheugen.

Dat ik deze vis niet meer terug zie in de hobby en of op dit forum is misschien de onbekendheid, maar uiteraard past deze ook niet in jou bestand, als ik het goed verwoord zijn jou vissen uit het rotsgebied wat tegen het land aanligt toch.

Het malawi meer is enorm groot, daar vergaan schepen, zoals ( ga ik vanuit) bij jou als houder van deze vissen en alles er omheen wel bekend is.Misschien dat jij of iemand anders is een foto zou kunnen plaatsen in of tussen jou topic, zomaar als aanvulling van de compressiceps, en de uitstraling van deze vis.

Ben veel jaren geleden met mijn malawi-bak in de landelijke van de NBAT beland, met als uitslag, ik meen 5e of zo, maar is ook wel weer minder belangrijk.
Succes met het verdere verloop van de bak, blijf jou topic continue volgen.

Verder vond ik de reactie van nicolientje er wel een die past in deze vorm van aquariumhouden, het blijven keien bakken, maar met een beetje meer ziel in zo'n bak ga je daar toch anders naar kijken, ondanks dat de kleur blauw en geel wel zo'n beetje de overhand hebben bij de malawi.
 
Dimidiochromis compressiceps, met 3 vrouwen ,zullen nu en inmiddels wel anders worden genoemd.
Hij wordt nog steeds zo genoemd Bert. Schitterende rover uit het Malawimeer. Hieronder plaats ik op verzoek van jou wel even een foto van deze soort:

1655657508298.png


Deze soort past idd niet in mijn soort bestand en vereist of een soort aquarium of een rovers/grote andere Utaka (vrij zwemmers) speciaal aquarium.


als ik het goed verwoord zijn jou vissen uit het rotsgebied wat tegen het land aanligt toch.
De soort (Copadichromis sp. "Fire Crest" Mloto) die ik nou sinds kort heb valt wel onder de Utaka's. Maar is geen grote rover, in het meer voedde hij zich met voornamelijk plankton. Van aug t/m november kwam deze soort naar de kust vlakbij Gome om daar te paren. Ze hielden er in het meer dus een broedseizoen op na. Helaas komt deze soort vanaf 1990 niet meer voor en wordt alleen nog in leven gehouden door een aantal toegewijde aquarianen.


Het malawi meer is enorm groot, daar vergaan schepen
Vooral in het verleden was dit het geval idd. Natuurlijk voornamelijk visserij bootjes. Op het meer kan het idd behoorlijk spoken zo nu en dan en staat van nature een behoorlijke stroming.


Ben veel jaren geleden met mijn malawi-bak in de landelijke van de NBAT beland, met als uitslag, ik meen 5e of zo, maar is ook wel weer minder belangrijk.
Mooi resultaat, maar idd op zich niet heel belangrijk. Gezondheid van onze dieren gaat altijd voor. Maar een aquarium toegewijd aan 1 a 2 soorten is schitterend om te zien. Voor mij ook een belangrijke reden om terug te gaan naar mijn "roots", met voor mij de vissoort waar ik al heel lang naar op zoek was 😊.

Bedankt verder voor het compliment en misschien dat ik ook nog wel eens meedoe met een bondskeuring met deze bak.

Gr. Ed
 
Ed, zag net via googlen jou reactie doorkomen, maar wat een super perfecte foto, had ik niet kunnen plaatsen laat staan opzoeken.
Als ik het goed heb is de lengte van de kop 1/3 van zijn lichaam, kan ook 1/4 zijn, weet ik niet meer.
Misschien dat een foto van deze prachtige vis kan bijdragen aan een tevens ander inzicht in het houden van malawi vissen, top hoor Ed.
 
Kan het even niet laten om nog even mijn waardering voor de perfecte foto nogmaals onder de aandacht te brengen, bij het zien van deze foto gaat mijn herinnering terug naar een aquarium waar deze vis in verbleef, en de foto is een perfecte weergave.

Had vroeger de zon in de middag in de bak ( wordt nu afgeraden) maar deze vis vertoonde daardoor echt wel de kleuren zoals te zien, heel mooi.
 
Na weer eens een paar dagen naar het gebrom van 1 van mijn hydor koralia 1600 ltr/h stromingspompen te hebben geluisterd en het hoorbare overschakelen tussen deze 2 pompen besloten om mijn wavemakers te vervangen door 2 Jebao/jecod mow-5 5000 ltr/h. Het gaat gedeeltelijk toch gebeuren @sschot 😉. Heb nog verschijdende keren geprobeerd dit op te lossen door hem helemaal uit elkaar te halen en controleren, maar ik krijg het niet opgelost.

Ik ga ze dus niet alle 4 vervangen, want de 2 grotere hydor type stromingspompen draaien prima en maken geen geluid.

Ook komt er Valisneria spiralis in de bak te staan, deze zijn ook besteld. Dit om het plaatje compleet te maken 😊.

Met de vissen gaat het goed 😉.

Gr. Ed
 
Hebben de vissen weer iets om uit te graven;)
Op de plek waar ik ze neer ga zetten graven ze niet. De mannen zullen met de tijd een open kuul gaan graven om in te pronken en vrouwen aan te trekken, maar verder niet zoals Mbuna's dat wel doen tussen stenen etc. Ook staan ze niet te boek als planten trekkers en laten ze deze ook staan. Ik heb het de ene Copadichromis die ik al had ook nooit zien doen. Heb zeer goede hoop dat het nu wel goed gaat 🤞😉.
 
Gister even een videootje gemaakt van de nieuwe set Jebao/Jecod MOW-5 stromingspompen die ik afgelopen donderdag heb geïnstaleerd. Op dit moment heb ik ze ingesteld op sine wave 60% op een freguentie van 95%. In deze stand bouwen de pompjes van 30% op naar 60% en weer terug. Ze produceren zo een opbouwende turbulente stroming net zoals een golf zou doen langs de kust. Het is prachtig om te zien hoe deze rimpeling/golfslag ontstaat als de lichten aan staan. Het maakt het plaatje meer dan compleet 😊. Ik en de vissen zijn er ook zeer content mee. De Valisneria's zijn nog onderweg, die zullen aankomende week wel komen is mijn verwachting.



Gr. Ed
 
Gister even een videootje gemaakt van de nieuwe set Jebao/Jecod MOW-5 stromingspompen die ik afgelopen donderdag heb geïnstaleerd. Op dit moment heb ik ze ingesteld op sine wave 60% op een freguentie van 95%. In deze stand bouwen de pompjes van 30% op naar 60% en weer terug. Ze produceren zo een opbouwende turbulente stroming net zoals een golf zou doen langs de kust. Het is prachtig om te zien hoe deze rimpeling/golfslag ontstaat als de lichten aan staan. Het maakt het plaatje meer dan compleet 😊. Ik en de vissen zijn er ook zeer content mee. De Valisneria's zijn nog onderweg, die zullen aankomende week wel komen is mijn verwachting.



Gr. Ed


Nice Ed, toch niet voor de MLW SLW variant gekozen? Zeker ivm het kunnen "richten"? Hopelijk geen geluidsongenoegen meer met deze stromingspompen!
 
Nice Ed, toch niet voor de MLW SLW variant gekozen? Zeker ivm het kunnen "richten"? Hopelijk geen geluidsongenoegen meer met deze stromingspompen!
De MOW kan je beter richten idd en ze passen perfect op mijn diy bevestigings constructie. De MLW is daar te groot voor in diameter. Maar ook de MOW is fluisterstil en perfect in te regelen. Als de lampen aan gaan gaat de sine wave instelling aan 60% en freq 100%, zo heb ik hem nu staan (die extra 5% is nog ff beter in golflengte), gaan de lampen uit dan heb ik hem op constante stroom staan op 30%.
 
Nou daar gaan we dan, even een lange update. Want er is heel wat gebeurt 😅:

Zoals bekend ben ik tegenwoordig een trotse bezitter van een groep Copadichromis sp. "Fire crest" Mloto. Deze vissoort is stress gevoelig, nou dat heb ik geweten. Ze hebben heel wat meegemaakt, de reis naar mijn aquarium, iets andere water waarde, licht boven het aquarium ipv daglicht etc.

Na een aantal dagen waren er een aantal vissen die niet aten. Verder nog niet iets geks te zien. Een aantal dagen later zag ik bij een aantal vissen slierterige witte ontlasting en bleek dus dat er een aantal flagellaten had opgelopen door de stress dacht ik in eerste instantie. Heb ook gekeken naar de voeding die ik gaf. Want verkeerde voeding kon ook een trigger zijn.

De voeding die ik voorheen gaf aan mijn Malawi's was eiwitrijk met gemiddeld 52 tot 55% eiwit. Dat was te eiwitrijk voor de groep Copadichromissen. Dus ook besloten om alleen diepvriesvoer te geven. Gestart tijdens het kuren.

Ik ben gestart met een algehele flagellex kuur. Daarna een kuur met baktopur direct gedaan. Tijdens deze kuur mijn pomp filtermateriaal overgeheveld naar een emmer waar ik een klein filtertje in had gehangen met een plank op de emmer om de boel zo donker mogelijk te houden. Want anders zou met zekerheid de baccie's in deze filters kapot zijn gegaan door de kuur baktopur direct. Onderstaand ff videootje van deze opzet:



Afijn, kuren achter de rug. Filermateriaal weer in de filters gedaan. 2 jonge vissen verloren na een aantal weken die niet wouden eten. Een mannetje en een vrouwtje. Dat ik een vrouwtje verloor was wel ff zuur. De rest ad weer goed en sterkte aan. Water getest, lichte amonium en nitrietpiek. Komt ook mede omdat de baccie's in de zandbodem kapot zijn gegaan door de kuur. Meteen water gaan wisselen, 2x op dezelfde dag (toch ruim een kuub water 😖) en 2 dgn later nog een keer 50%. Elke dag getest in deze periode en alles weer onder controle. In deze periode ook nog nagekuurd met flagellex ingetrokken in het diepvriesvoer wat ik gaf, dit geeft eigenlijk nog een beter resultaat, want vertrouwde het nog niet in deze periode.

Gelukkig alles verder onder controle gekregen net voor mijn vakantie. De groep bestaat nu uit 21 vissen, over een paar maanden komen er nog 4 bij, deze groeien nog op bij de kweker waar ik deze groep vandaan heb. Tot besluit nog ff wat sfeer foto's:

20220807_211034.jpg
20220807_211104.jpg
20220807_210959.jpg
20220807_211008.jpg


Na mijn vakantie uiteraard meer 😉.

Gr. Ed
 
Wat mooi dat je het tij hebt kunnen keren. Hopelijk blijft het goed gaan nu.

Ff nieuwsgierig… Hoe doe je dat tijdens vakantie met voeren enzo?
 
Ruim 1 week geleden terug gekomen van vakantie. Ik kreeg in de laatste dagen van mijn vakantie al te horen van mijn verzorgers dat een gedeelte van mijn hoofdlamp flikkerde, dus was al wat voorbereid. Gelukkig niks aan de hand met de vissen, wel wat gestressed, maar dat was te verwachten.

Rechterhelft van de lamp flikkerde idd met tussenpozen, wat eigenlijk einde verhaal lamp betekende dacht ik. Dit geflikker kwam vanuit kanaal 2. Lamp viel ook buiten de garantie want hij stamt uit 2018 en de garantie was 3 jr.

Goed, nieuwe lamp besteld (dat deed financieel weer ff pijn 😖). Deze kreeg ik afgelopen woensdag binnen. Geïnstalleerd en werkte goed voor 1 dag. Donderdag geflikker met tussen pozen 😳. Weer vanuit kanaal 2.

- Andere controller aangesloten van mijn andere lamp. Hielp niet!
- Splitter kabels vervangen. Hielp ook niet!
- 2de adapter erbij gezet (terwijl de nieuwe voldoende moest zijn. Hielp ook niets!
- App van mijn telefoon verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Hielp niets!

Nu maar kanaal 2 uitgelaten. Ook maar van de 2de lamp en licht intensiteit terug gezet naar 20% van beide lampen. Er komt nu meer blauw en rood de bak in, wat overdag een paarsige gloed geeft maar in de avond is het schitterend. De vissen reageren er ook goed op., wat toch het belangrijkste is.

Volgende week maar even bellen met de leverancier, want ik heb het idee dat het met software te maken heeft.

Kanaal 2 hou ik in ieder geval uit!

Totaaltje als toetje:

20220827_204846.jpg


Gr. Ed
 
Bak draait verder prima hoor Annemarie. Veel licht heb ik toch niet nodig, omdat deze bak plantloos is. Als ik kanaal 2 onder de 10% licht intensiteit hou blijft hij draaien zonder geknipper. Daarboven knippert hij onwillekeurig
 
Maar weer eens een update van deze bak. Bewoners zijn nog iets schrikachtig maar beginnen steeds meer te settelen. Langzaamaan komen de mannen op kleur. Getuige dit jonge mannetje:

20221102_191430.jpg


Als je goed kijkt zie je de blauw iriserende lijn over de bovenkant staart lopen en aan het einde van de rugvin een licht groene iriserende kleur. Verder is de oranje kleur op de rugvin en aarsvin al goed te zien, dit kleurt nog donkerder naar rood toe. Het lichaam wordt ook nog donkerder, bijna zwart. En de iriserende kleuren worden nog intenser.

Ook staan er weer planten in. Valisneria spiralis, deze komt van nature ook voor in het Malawi meer. Ze staan er nu ff ruim een week in en ze worden met rust gelaten. Behoorlijk wat uitlopers zijn er al te bewonderen. En dat te bedenken dat de Valisneria gigantea, die ik er eerst in heb gehad versnippert werd. Alsof ze zeggen wouden, deze horen hier niet 😅. Hieronder wat foto's:

20221102_191300.jpg

20221102_191443.jpg


Ook bleef ik wat last houden van een licht kaamlaagje met wat troep die dit laagje vasthield. Ik bemerkte ook op dat ik op sommige randjes van de achterwand en kunststeen wat blauwalg had. Precies op kaamlaaghoogte. Het zuurstof gehalte was daar minder, samen met de afvalstoffen aldaar voede dat de blauwalg. Als oplossing heb ik een klein skimmertje (Oase christalskim 350) in de holle hangende steen gebouwd en de steen iets gekanteld waardoor het oppervlakte water de steen in kan komen, langs inhammetjes bij achterwand en hangende steen en wordt afgezogen door het skimmertje. Resultaat, kaamlaagje en troep weg en terugtrekkende blauwalg randtjes. Zie hieronder de foto van het skimmertje en 1 van de inhammetjes:

20221102_191210.jpg

20221102_191247.jpg


Qua techniek heb ik nu het volgende draaien op deze bak:
2x Eheim 4+ 350T (incl. Verwarmingen)
2x Aqualantis Easyled verlichting (voor 145 cm en achter 59 cm)
2x Hydor koralia stromingspompen 8000 ltr/h. Deze staan op vol vermogen aan.
2x Jebao/jecod mow-5 5000 ltr/h. Deze staan ingesteld op constant speed 30%, voor een mooie rimpeling en zuurstof uitwisseling bovenin.
1x Oase Christalskim 350.
Verder nog PH, temp en EC controllers

Hieronder nog een foto van een paar Syno's een totaaltje en filmpje, enjoy 😊:

20221102_191343.jpg


20221102_192227.jpg


Filmpje:



Gr. Ed
 
Ruim 1 week geleden terug gekomen van vakantie. Ik kreeg in de laatste dagen van mijn vakantie al te horen van mijn verzorgers dat een gedeelte van mijn hoofdlamp flikkerde, dus was al wat voorbereid. Gelukkig niks aan de hand met de vissen, wel wat gestressed, maar dat was te verwachten.

Rechterhelft van de lamp flikkerde idd met tussenpozen, wat eigenlijk einde verhaal lamp betekende dacht ik. Dit geflikker kwam vanuit kanaal 2. Lamp viel ook buiten de garantie want hij stamt uit 2018 en de garantie was 3 jr.

Goed, nieuwe lamp besteld (dat deed financieel weer ff pijn 😖). Deze kreeg ik afgelopen woensdag binnen. Geïnstalleerd en werkte goed voor 1 dag. Donderdag geflikker met tussen pozen 😳. Weer vanuit kanaal 2.

- Andere controller aangesloten van mijn andere lamp. Hielp niet!
- Splitter kabels vervangen. Hielp ook niet!
- 2de adapter erbij gezet (terwijl de nieuwe voldoende moest zijn. Hielp ook niets!
- App van mijn telefoon verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Hielp niets!

Nu maar kanaal 2 uitgelaten. Ook maar van de 2de lamp en licht intensiteit terug gezet naar 20% van beide lampen. Er komt nu meer blauw en rood de bak in, wat overdag een paarsige gloed geeft maar in de avond is het schitterend. De vissen reageren er ook goed op., wat toch het belangrijkste is.

Volgende week maar even bellen met de leverancier, want ik heb het idee dat het met software te maken heeft.

Kanaal 2 hou ik in ieder geval uit!

Totaaltje als toetje:

Bekijk bijlage 347657

Gr. Ed
Ben wel benieuwd of het al is opgelost het led probleem,
Groet
 
Maar weer eens een update van deze bak. Bewoners zijn nog iets schrikachtig maar beginnen steeds meer te settelen. Langzaamaan komen de mannen op kleur. Getuige dit jonge mannetje:

Bekijk bijlage 350975

Als je goed kijkt zie je de blauw iriserende lijn over de bovenkant staart lopen en aan het einde van de rugvin een licht groene iriserende kleur. Verder is de oranje kleur op de rugvin en aarsvin al goed te zien, dit kleurt nog donkerder naar rood toe. Het lichaam wordt ook nog donkerder, bijna zwart. En de iriserende kleuren worden nog intenser.

Ook staan er weer planten in. Valisneria spiralis, deze komt van nature ook voor in het Malawi meer. Ze staan er nu ff ruim een week in en ze worden met rust gelaten. Behoorlijk wat uitlopers zijn er al te bewonderen. En dat te bedenken dat de Valisneria gigantea, die ik er eerst in heb gehad versnippert werd. Alsof ze zeggen wouden, deze horen hier niet 😅. Hieronder wat foto's:

Bekijk bijlage 350976
Bekijk bijlage 350977

Ook bleef ik wat last houden van een licht kaamlaagje met wat troep die dit laagje vasthield. Ik bemerkte ook op dat ik op sommige randjes van de achterwand en kunststeen wat blauwalg had. Precies op kaamlaaghoogte. Het zuurstof gehalte was daar minder, samen met de afvalstoffen aldaar voede dat de blauwalg. Als oplossing heb ik een klein skimmertje (Oase christalskim 350) in de holle hangende steen gebouwd en de steen iets gekanteld waardoor het oppervlakte water de steen in kan komen, langs inhammetjes bij achterwand en hangende steen en wordt afgezogen door het skimmertje. Resultaat, kaamlaagje en troep weg en terugtrekkende blauwalg randtjes. Zie hieronder de foto van het skimmertje en 1 van de inhammetjes:

Bekijk bijlage 350978
Bekijk bijlage 350979

Qua techniek heb ik nu het volgende draaien op deze bak:
2x Eheim 4+ 350T (incl. Verwarmingen)
2x Aqualantis Easyled verlichting (voor 145 cm en achter 59 cm)
2x Hydor koralia stromingspompen 8000 ltr/h. Deze staan op vol vermogen aan.
2x Jebao/jecod mow-5 5000 ltr/h. Deze staan ingesteld op constant speed 30%, voor een mooie rimpeling en zuurstof uitwisseling bovenin.
1x Oase Christalskim 350.
Verder nog PH, temp en EC controllers

Hieronder nog een foto van een paar Syno's een totaaltje en filmpje, enjoy 😊:

Bekijk bijlage 350987

Bekijk bijlage 350989

Filmpje:



Gr. Ed

Daar mag je wel trots op zijn, prachtig bedankt voor je update 👍
 
Ja, lag uiteindelijk aan een verkeerde adapter die ik erbij had gekregen. Nieuwe lamp draait als een zonnetje.


Graag gedaan 😉
Ik had gewilt dat ik eerder had gelezen dat je een probleem met de led had, had je namelijk wel zo goed als kunnen garanderen dat het niet aan de lamp zou liggen maar aan de adapter! Ik heb namelijk het zelfde probleem met een bureaulamp en hanglamp hier. Blijkbaar zijn er 2 verschillende soorten led die op andere manieren werken. En als je de verkeerde combinatie gebruikt van adapter en led dat geflikker kan veroorzaken. Hoe het precies zit weet ik jammer genoeg niet.. een oude adapter die niet gemaakt is voor de andere led is dan het probleem. Ik vraag me wel heel erg af of het probleem zich dan andersom ook voordoet. Zou die nieuwe adapter je lamp die op je oude adapter wel werkte ook laten flikkeren? Of is de nieuwere adapter geschikt voor je nieuwe lamp, én je oude lamp (die waarschijnlijk niet meer werkt dus kan je het niet uittesten) moet me er is even goed in verdiepen een keer want het is maar lastig, koop een nieuwe led lamp omdat je van de spaarlamp of tl af wilt en begint het in eens te flikkeren. Ik kan hier in huis ook alles gaan aanpassen ben ik bang voor ik weet alleen niet precies waar heel het adapter probleem bij mij hier in huis voor doet en ik ben bang dat ik daar mn meterkast voor moet induiken. Maar anderzijds had het net zo goed aan de led en software kunnen liggen natuurlijk... Jij nog wat mee gekregen over die verschillende adapters en wat nou het verschil maakt? Het zou bij mij aan de dimschakelaar kunnen liggen misschien.
 

Terug
Bovenaan