Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Gister heeft het noodlot toegeslagen in deze bak. Mijn dochter belde mij op (ik was op mijn werk) en vertelde mij dat bijna alle vissen waren overleden.

Na een vroegertje te hebben genomen, kwam ik thuis en de moed zonk in mijn schoenen bij het aangezicht 😪. Alleen wat Synodonthissen leefde nog. Alle Copadichromissen waren dood en 1 Syno.

Meteen een ww gedaan van 50% en dode vissen verwijderd. Er waren zelfs 3 Copa's die geprobeerd hadden uit de bak te springen, deze lagen op de dekglas strippen aan de binnenzijde. Wat een afschuwlijk gezicht was dat. Ze probeerde er alles aan te doen om de slechte waterkwaliteit te onvluchten 😔.

Heb gelukkig wel de meeste Synodonthissen kunnen redden. Deze zwemmen weer goed rond in de bak.

Oorzaak was flagellex wat niet meer goed was blijkbaar. Moest een kuurtje doen omdat een paar vissen flagellaten hadden. Besloten om de hele bak maar te behandelen. Ik ben erg secuur met het toedienen van medicijnen en was dan ook met stomheid geslagen toen mijn dochter belde met dit nieuws

Bij de leverancier valt dit echter niet te achterhalen, want dat wordt geheid een ja/nee discussie. Maar ik ben hier goed ziek van in ieder geval. Besloten om ook nooit meer medicijnen te gebruiken. En de natuur zijn werk te laten doen. Want dat kost dan misschien een paar vissen, maar nooit de hele groep.

De bak heb ik vandaag her ingericht, want ik wil niet blijven hangen in deze nare gedachten. Meer over deze herinrichting en toekomstige bewoners zal ik later posten. Voor nu is het de klap verwerken.
 
Zo'n telefoontje wil je natuurlijk niet krijgen,
wat erg voor je :(
 
Even een kleine update van deze bak.

Afgelopen weekend bak anders ingericht. Het wordt een Mbuna speciaal aquarium (mannen en vrouwen). 2 Hydor Koralia stromingspompen die ik nog had weer ingebouwd aan de linker en rechterzijde (per stuk goed voor 7000 ltr/h waterverplaatsing) en de 2 wavemakers weer geïnstalleerd aan de bovenzijde van de linker en rechterkant op mijn diy plexiglas bevestigings plaatjes (per stuk goed voor 1600 ltr/h waterverplaatsing).

20230923_162553.jpg
20230923_162610.jpg


De wavemakers staan op random mode ingesteld. Dit geeft een schitterende golfslag en doordat ik de uitstromen van mijn pompen heb voorzien van RFG's geeft dit ook heel sterk het idee dat je aan het meer zit luisterend naar de golfjes die breken aan de kust.

Licht momenteel ingesteld op 65% kanaal 1 en 60% kanaal 2 op de achterste balk om de algengroei te bevorderen.

Er licht flink meer steen in 😊.

20230923_124419.jpg


Met dit als resultaat:

20230926_213717.jpg


Binnenkort zal ik een video uploaden van het geheel en vertellen welke bewoners erin komen.

Gr. Ed
 
Hoi Ed,

Erg triest om te lezen van de vissen.

Even een vraagje om eea te verduidelijken.

Bij het geven van de medicijnkuur, heb je toen ook de twinstars uitgezet?
 
Hoi Ed,

Erg triest om te lezen van de vissen.

Even een vraagje om eea te verduidelijken.

Bij het geven van de medicijnkuur, heb je toen ook de twinstars uitgezet?
Die had ik er op dat moment niet meer inzitten.

Maar had al eens eerder een kuur gedaan en toen had ik ze er ook niet in.

Qua waterverplaatsing zou het goed moeten zijn geweest voor genoeg zuurstof uitwisseling. Alhoewel ik met de Copa's gebruik maakte van 2 (toch goed voor een waterverplaatsing ongeveer 1600 ltr/h, ingesteld op 45% constant) stromingspompen/wavemakers omdat zij veel stroming niet waardeerde.

In de ochtend leek alles ook nog ok voordat ik naar mijn werk ging, maar in een tijdbestek van 3 a 4h ben ik ze verloren. Voor mij is dat nog steeds een vraagteken.

Het zou verder natuurlijk kunnen dat het zuurstof niveau kritiek was in die periode, maar dat is puur een aanname. Verder zou ik deze theorie wel kunnen maatstaven adhv de ademhaling van de Syno's, want die was versnelt.
 
Een fascinerende scape wat nog maar eens bevestigt dat er geen alternatief is voor volume, ik ben benieuwd naar de toekomstige bevolking.
 
Oorzaak was flagellex wat niet meer goed was blijkbaar.
Gebruik je gedemineraliseerd of osmose water? Ik lees net dat je dat niet met dat middel mag gebruiken misschien is dat wel de oorzaak geweest? Laat maar volgens mij is dat alleen bij kikkers 😂
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je gedemineraliseerd of osmose water? Ik lees net dat je dat niet met dat middel mag gebruiken misschien is dat wel de oorzaak geweest? Laat maar volgens mij is dat alleen bij kikkers 😂
Nee gebruik dat niet voor dit aquarium. Dit soort speciaal bakken hebben hard water nodig met een pH van 7,6-8,5. Ik heb die van mij vast staan op 8,3.
 
Nee gebruik dat niet voor dit aquarium. Dit soort speciaal bakken hebben hard water nodig met een pH van 7,6-8,5. Ik heb die van mij vast staan op 8,3.
Ja ik zit echt te worstelen met de gedachten hoe het middel heeft kunnen uitwerken maar uiteindelijk maakt het niet uit natuurlijk. Ik las vooral iets met kikkers dood en gediminiraliseerd water maar dat is het dus totaal niet. En vaak als een medicijn overdatum is stopt de werking. Maar het blijft maar een giftig spulletje natuurlijk. Moet het niet inademen in iedergeval. Mn medeleven gaat naar jou en je visjes al is het weer even een tijdje terug! Vooral als ik hoor dat je vissen zelf hebben zitten springen en hoor dat je nog wel zo secuur bent geweest. Wat ik eigenlijk niet anders van je zou verwachten dus ik gun je dit gewoon extra niet ofzo. Het is gewoon zo on nodig...

maarja dat is wat pech is natuurlijk en het leven zou niet zo leuk zijn, wetende dat nooit iets fout kon gaan toch! De uitdaging is om iets goed te doen omdat het fout kan gaan.

Heb je met je eigen ogen kunnen ervaren. Nou hoop ik dat dat mee gaat in de rest van de jaren en je nu ook extra kan genieten als het wel goed gaat. Want goed gaat het ook zeker bij jou!

Een pechvogel met een goeie dag is een geluksvogel, en een geluksvogel met een slechte een pechvogel. Zijn de we de geluks of de pechvogel? Volgens mij hebben we het maar goed. 😁 met je mooie mosjee!
 
Het is zover 8 Mbuna soorten grazen en verkennen de bak naar hartenlust. Allemaal halfwas, zodat ze nog lekker kunnen groeien en steeds meer op kleur kunnen gaan komen. Niet geheel onbelangrijk, de bacies groeien zo ook lekker mee 😉.

Hieronder stonden ze te wennen:
20231011_163942.jpg


Steeds wat water uit de grote bak bijgevoegd, met de hand uitgevangen en losgelaten in de bak.

Dit zijn de soorten:
5 Labeotropheus trewavasae 1m/4v (2m/3v).
5 Labidochromis caeruleus yellow 1m/4v (2m/3v).
5 Metriaclima estherae red/red 1m/4v (2m/3v).
5 Melanochromis auratus 1m/4v.
6 Pseudotropheus aceii yellow tail 2m/4v.
6 Pseudotropheus demasoni 2m/4v.
5 Pseudotropheus socolofi 1m/4v (2m/3v).
5 Pseudotropheus Polit lions cove 1m/4v.

4 vrouwtjes al met een bekkie vol, te weten 2x demasoni, 1x socolofi en 1x trewavasae. Deze hebben niet gelost uit stress (ook omdat ik met de hand uitzet). Wel afwachten of dat wat wordt natuurlijk op het moment.

Later deze week een fimpje 😊. Voor nu dik naar het zin.

Gr. Ed
 
Ben je nog niet zeker over de geslachten 2m3v of 1m4v.
Je hebt wel de meest gekleurde reguliere meegenomen welke zaak zijn ze uit?
En hebt me weer tot malawi terugverleid!
 

Terug
Bovenaan