Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Waarom ook de toevoeging van zeezout Ed? Zelf gebruik ik ook de (natrium)bicarbonaat om de kh van de zeewaterbak te verhogen.
Gaat hier meer om de vele kleine sporen elementen die ik hiermee toedien. Zowel voor de vissen als de beplanting die erin staat. Qua buffering voegt het niet zo gek veel toe.
 
En dan ook maar even mijn hoofdbak.

Het was weer even tijd om fijne filterwatten te vervangen van mijn linker filter. Flow was aardig minder geworden. Meteen even gekeken naar mijn K1 micro proef in dit filter en er begint aanslag op de micro buisjes te komen (is bacterie groei).

Afijn, pomp weer aansluiten en......flow bleef laag 🤔. Kon maar 1 ding betekenen, aanzuigleiding doorspoeltijd. Omdat ik in deze bak alle leidingen heb aangelegd van PVC buizen, slipt dit na verloop van tijd meer dicht. Voor de eerste x in 14 mnd moeten doen nu, op zich niet slecht.

Leidingen door geblazen dmv de tuinslang die ik tevens gebruik om water af te hevelen en bak weer bij te vullen. Hieronder heb ik even een paar video's gemaakt van voor en na:






Ook nog even een kort filmpje gemaakt van deze bak hoe hij er nu bij staat, enjoy 😊:




Gr. Ed
 
Mooie bak zeg! Is dat een FX6 wat je erop hebt lopen?
Nee, ik heb er 2 Eheim Pro+ 350 T op staan met 4 stromings pompen van Hydor. 2x 8000 ltr p/h en 2x 900 ltr p/h. In totaal is er een netto water verplaatsing van 19000 ltr p/h.

Gr. Ed
 
Spoel je dan niet alle zooi de bak in? Of hoe spoel je de leidingen door
Als je hem doorspoeld terwijl je nog water moet afhevelen, dan merk je er niks van. Wat ook helpt is dat al mijn leidingwerk achter de achterwand is weggewerkt.
 
Ook hier maar even bijgelezen, je hebt er inmiddels een paar beste bossen groen in staan,, je gaat er toch geen plantenbak van maken? :unsure: (geintje)

De Vallisneria staat bij jouw ook verassend stil met zoveel waterverplaatsing, of heb je de stromingspompen uit bij de filmpjes?
Bij mij stonden sommige bladeren bijna verticaal als de stromingspomp aan stond, ook één van de redenen waarom er momenteel niets in staat.

Ik vind je bak nog steeds er gaaf met die schaduwplekken links en rechts, net of de zon tussen de rotsen door de bak in schijnt.
 
Ook hier maar even bijgelezen, je hebt er inmiddels een paar beste bossen groen in staan,, je gaat er toch geen plantenbak van maken? :unsure: (geintje)

De Vallisneria staat bij jouw ook verassend stil met zoveel waterverplaatsing, of heb je de stromingspompen uit bij de filmpjes?
Bij mij stonden sommige bladeren bijna verticaal als de stromingspomp aan stond, ook één van de redenen waarom er momenteel niets in staat.

Ik vind je bak nog steeds er gaaf met die schaduwplekken links en rechts, net of de zon tussen de rotsen door de bak in schijnt.

Thx Patrick,

Alle pompen staan vol open. Mijn bak is natuurlijk wel een tikkie groter dan die van jou 😉. Maar de overhangende rotsen zorgen er ook wel voor dat de stroming wat gestuurd wordt. Jij had toch spiralis staan? Ik heb de gigantea staan, ook een wereld van verschil maar weer mogelijk te groot voor jou bak.

Gr. Ed
 
.stiekum is het een plantenbak
Ooh, dan zag ik het toch goed :DD

Gigantea is voor mijn bakje veel te groot ja, die kunnen wel een meter lang worden.
Stroming komt bij mij ook maar van één kant, dat helpt natuurlijk ook niet, al is het met een beetje zoeken naar de juiste flow net te doen, dan hangen alle bladeren iig niet dezelfde kant op te wapperen.
 
Een aantal dgn geleden de hangende stenen eruit gehaald. Dit om de volgende redenen:
- Meer zwemruimte bovenin.
- Geen stilstaand water meer in die stenen, ondanks diverse doorvoer gaten aan de achterzijde, die ik er zelf in geboord had. Dit water stonk ook bij het plegen van onderhoud.

Hieronder een filmje hoe de bak er toen uitzag:


Op zich niet eens verkeerd. Golfjes van de stromingspompen kwamen meer door, gaf die voor mij ook gewilde rimpeling op het wateroppervlak, maar............. je raad het misschien al, ik miste toch wel wat.

Ik herrinnerde mij een zeer fraaie film over Malawi's Lions Cove. Een kleine inham van het Malawi meer. Na deze film gevonden te hebben op youtube en weer bekeken te hebben viel mij op dat er hier en daar wortels en stronken voorkwamen . Nou was mij dit niet vreemd want hout komt voor in het meer en gaf mij dit de inspiratie tot wat anders overhangends in de hoeken, waarbij ik de stroming en zwemruimte bovenin zou gaan behouden. Wortels komen nu uit beide hoeken de bak in, alsof kleine bomen/struikgewas zijn houvast verliest in de strijd tegen het water. Of zij profiteren van al dat water zodat ze nooit droog staan 😉. Hieronder een filmje van de huidige situatie:


Ze vallen nu nog aardig op, maar met een aantal weken zullen ze donkerbruin zijn.

De Vallisneria's zal ik binnenkort bijplanten. Deze hebben een aardige tik gehad van de warmte.

Dit was hem weer ff, missie geslaagd voor zover 😊.

Gr. Ed
 
Even tot eind vorig jaar terug gelezen. Blijft een top bak Ed(y)! Prachtige om te zien hoe je vissenbestand in balans is. Een rustige Malawi bak is nog niet zo makkelijk. Ga zo door!

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik het gras en de takken geen toevoeging vind maar dat is een smaken kwestie natuurlijk.
 
Even tot eind vorig jaar terug gelezen. Blijft een top bak Ed(y)! Prachtige om te zien hoe je vissenbestand in balans is. Een rustige Malawi bak is nog niet zo makkelijk. Ga zo door!

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik het gras en de takken geen toevoeging vind maar dat is een smaken kwestie natuurlijk.
Bedankt voor je compliment. Een rustig ogende Malawi bak is idd een aardige uitdaging en kost veel tijd. Ook de voorbereiding en research. Over smaak valt idd niet te twisten 😉. Maar ook hier weer gekeken naar het optimaliseren van de leefomgeving van mijn vissen. Vind het prachtig om te zien hoe geïnterresseerd ze zijn in hun omgeving 😊.

Vind t zo een stuk mooier eigenlijk! Iets meer kleur en variatie qua decor 😊
Bedankt voor je compliment. Vind het zelf ook spannender ogen en wat je zegt qua varriatie. Belangrijkste is wel dat de stronken nu nog teveel opvallen, over een aantal weken zullen ze al donkerder zijn en steeds meer 1 worden met het decor.
 
Maar weer ff een update:

Hout was niet wat ik ervan verwachte. Het begon te schimmelen aan de bovenkant. Niet eerder meegemaakt. Maar vermoed dat het te maken heeft met het feit dat deze bak gesloten is. Dus hout er weer uit gehaald.

Ook de Valisneria's staan er niet meer in. Door het vrij warme weer hadden ze een aardige tik gehad. Tijd om te herstellen kregen ze niet, want ik heb er een paar aardige grasmaaiers tussen zitten. Ruimte heb ik nu opgevuld met wat bruiksteen.

Omdat de planten er niet meer in staan ook de licht intensiteit terug geschroeft naar 60%. De duur is nog steeds hetzelfde.

Dit alles een aantal weken terug gedaan. Hieronder een foto van hoe de bak er nu bij staat:

20210829_231455.jpg


Gr. Ed
 
Tja, als je broer ff langs komt met Valisneria gigantea's met een bladlengte van 1.20-1.30 m.............dan doe je een bak koffie samen en ze in je bak planten. En het wordt weer enorm gewaardeerd door de bewoners. Kortom we gaan voor poging 3 😊.

20211017_165601.jpg


Gigantisch 😳😉.

Als het donker is maak ik nog ff totaaltje.

Gr. Ed
 
Ook deze bak weer een onderhoudsbeurt gegeven. De Valisneria's van mijn broer hebben het welgeteld 3-4 weken langer uitgehouden dan die van de winkel. Het stel grasmaaiers had er even wat meer tijd voor nodig omdat de planten ook veel groter waren. Maar uiteindelijk is het ze weer gelukt en heb ik alles er weer uitgehaald.

Had nog 2 stukken spiderwood over en ging eens puzzelen. Zo ontstond het idee om een "boomstronk" vanuit boven links midden naar rechtsonder te laten lopen de bak in. Had wel meer spiderwood stukken nodig. Uiteindelijk 3 meer. Resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf 😊.

20211224_210253.jpg


Volgende week nog een 4-5 tal pareltjes erbij halen 😊.

Gr. Ed
 
Bijzondere combi. Hout was nog droog ofnie? Ziet er erg licht uit. Wel gaaf!

Zonk het wel gelijk? Hier 2 irritante stukken in de rio die dat nog niet uit zichzelf willen :juggle:
 

Terug
Bovenaan