Malawi bak 2,40×60×70 cm van Ed Tensen


Bekijk bijlage 320909
Vandaag linker Eheim filter aangepakt. Merkte dat ik iets meer zweefvuil had, snellere algaanslag op voorruit en de flow van deze pomp natuurlijk. Het schoonmaken was geen overbodige luxe 😊:
Bekijk bijlage 320904Bekijk bijlage 320903
Ook goed te zien aan mijn fijne filterwatten dat het tijd was:
Bekijk bijlage 320906
Dit is de onderste korf die ik opgebouwd heb in 3 laagjes. Laagje 1 Eheim mec pijpjes om ervoor te zorgen dat er wat ruimte tussen de watten en de kamer eronder vrijer blijft. Daarop de watten en hierop siporax pijpjes:
Bekijk bijlage 320905Bekijk bijlage 320907Bekijk bijlage 320908
Alle korven weer terug en hij kan er weer tegen.

Straks weer ff een totaaltje van de bak.

Gr. Ed
Als ik dit zo bekijk had die al een paar weken terug een beurt kunnen gebruiken :DD
 
Mogelijk wel, maar afgelopen week begon het op te vallen 😅. Doe ze ongeveer om het half jaar en uiteraard niet tegelijk.
 
Heb niets met dit soort vissen...maar wel een heel fraaie bak !
Overgang achterwand naar bodem met wat stenen is heel goed gelukt.
Er lijkt ook relatief rust te zijn in de bak, mooi hoor.
 
Heb niets met dit soort vissen...maar wel een heel fraaie bak !
Overgang achterwand naar bodem met wat stenen is heel goed gelukt.
Er lijkt ook relatief rust te zijn in de bak, mooi hoor.
Was wel even goed zoeken qua visbestand, maar was de moeite meer dan waard 👍.
 
Ik heb tevens de lijnen van mijn achterwand ook zoveel mogelijk proberen te volgen met met uiteindelijke inrichting. Ook heb ik de sleuf in de achterwand, goed zichtbaar aan de rechterkant zoveel mogelijk proberen te verlengen zodat er nog meer diepte ontstaat. En zoals het wel vaker gezegd wordt op dit forum; Less is more!
 
De Nimbochromissen hebben het prima naar hun zin. Gister nog een beetje stress symptonen te zien. Maar vandaag toverde het vrouwtje haar legbuis tevoorschijn en begon te zoeken naar een steen.
Mocht het een succes zijn geworden dan hou ik me aanbevolen, het gaat een beetje uit de hand lopen in mijn bakkie, de Mbuna's doen een beetje te goed hun best ;)
 
Helaas is het met de Nimbo's niks geworden. Komt voornamelijk omdat ik het mannetje ben kwijtgeraakt aan zwemblaas problemen. Dit was al een tijdje geleden trouwens. Het vrouwtje doet het zeer goed voor de rest. Straks nog weer ff wat foto's van deze bak verder.

Gr. Ed
 
Helaas is het met de Nimbo's niks geworden. Komt voornamelijk omdat ik het mannetje ben kwijtgeraakt aan zwemblaas problemen. Dit was al een tijdje geleden trouwens. Het vrouwtje doet het zeer goed voor de rest. Straks nog weer ff wat foto's van deze bak verder.

Gr. Ed
Het probleem wordt al opgelost, heb er een visje bij gezet wat wel van een visje houd ;)

1616334617848.png
 
Mooie plaatjes weer,
Waar maak je de foto's mee trouwens, ik mis de scherpte maar dat zal denk ik door het schaarse licht komen.
 
Mijn telefoon, het is zoeken idd naar scherpte. Loop daar veel mee te rommelen.
 
Nog even naar Ranzijn geweest voor wat extra Valisneria gigantea's. Ik wist dat ze er nog een paar hadden, wat bleek 4 stuks ipv de 2 die ik verwachte. Meteen maar alle 4 meegenomen 😊.

Weer even een vlecht klusje:
20210426_150815.jpg


Zo heb ik weer een iets vollere bos in het midden staan. Tevens beschermd dit ook de jonge uitlopers wat meer aan de randen van deze bos.

20210426_153038.jpg


Aardig wat reflectie maar de nieuwe planten zijn duidelijk te onderscheiden op het moment.

Gr. Ed
 
Kleine beschadiging even weggewerkt op mijn achterwand. Gebeurt een enkele keer door het grazen maar dit is makkelijk te repareren door er een steentje op te plakken met 1 sec lijm op basis van cyanoacrylaat.

20210501_113405.jpg20210501_113940.jpg
20210501_113950.jpg
En nog ff een filmpje gemaakt:




Gr. Ed
 
Vandaag in deze bak ook RFG's geinstalleerd op de pomp uitstromen. Qua netto pomp uitstroom zit ik aan de minimale kant dat de RFG's werkzaam zijn. Heb 2 Eheim Pro 600 4+ draaien met een bruto cap van 1250 ltr p/u. Netto betekent dat ongeveer 800 ltr p/u. De aanbevolen minimum was ongeveer 500-760 ltr/u. Aan de belletjes of af en toe een zweef vuiltje zie ik dat de stroom veel natuurlijker is geworden, zelfs met deze minimale uitput.

20210506_185817.jpg


Weer een stapje dichterbij moeder natuur 😊.

Gr. Ed
 
Naar aanleiding van deze zeer informatieve discussie: https://aquaforum.nl/threads/filter-media.173749/
Overweeg ik heel sterk om mijn 2 potfilters te gaan aanpassen.

Eerst even een correctie: Ik heb geen 2 Eheim 4+ pro 600 draaien maar de 4+ 350T pro. Dus netto heb ik ongeveer een output van 600 l/u.

Mijn doel is mijn filterings capaciteit te verhogen en mijn output te maximaliseren.

Hiervoor wil ik bij beide filters 2 mandtjes (de onderste 2) gaan vullen met K1 micro voor 60-65%. Deze zullen mijn amonium en nitriet gaan pakken.
1 bakje houd ik gevuld met Eheim substrat pro gemaakt van gesinterd glas. Deze zal meer mijn nitraten gaan pakken wat K1 micro nagenoeg niet gaat doen.
Ik blijf een voorfilter gebruiken gevuld met blauwe spons en daarbij fijne filter watten. Deze zal ik maandelijks gaan schoonmaken/vervangen (fijne filterwatten).
In 1 van mijn filters blijf ik wel Seachem purigen gebruiken, puur voor wat extra mechanische filtering.

Opbouw gaat dus alsvolgt worden:
- Voorfiltering door blauwe spons, daarna fijne filterwatten.
- Filtering door 2 mandtjes K1 micro bewegend bed filter.
- Filtering door Eheim substrat pro voor laatste filtering voordat het terug de bak in gaat (bij 1 filter is laatste stap Seachem purigen).

Misschien nog handig om die bacterie gelbolletjes toe te voegen van biohome tussen de K1 micro, of zal dat pure onzin zijn omdat ik niet mijn hele filter systeem ga vervangen en er altijd wel baccie's zijn die achterblijven natuurlijk.

Ik hoor het graag van jullie,

Gr. Ed
 
Nog even een foto gemaakt van de RFG tijdens het bijvullen. Goed te zien dat de stroom er aan de voor en achterkant uitkomt. Zo wordt je waterbeweging optimaler verdeelt door je hele bak heen.

20210508_145028.jpg


Gr. Ed
 
Ed mag ik begrijpen dat bij een uitstroom van 800 liter de rfg gewoon werkt, ik heb eerder geinformeerd bij een aquariumwinkel en mijn eheim opvoerpomp 1200 liter per uur die uiteraard niet ( netto) de 1200 liter geeft zou niet daarvoor geschikt zijn, ben er ook nog niet geheel achter wat de minimale aanvoer in liters per uur is om een rfg te laten werken.
gr. bert
 
Ed mag ik begrijpen dat bij een uitstroom van 800 liter de rfg gewoon werkt, ik heb eerder geinformeerd bij een aquariumwinkel en mijn eheim opvoerpomp 1200 liter per uur die uiteraard niet ( netto) de 1200 liter geeft zou niet daarvoor geschikt zijn, ben er ook nog niet geheel achter wat de minimale aanvoer in liters per uur is om een rfg te laten werken.
gr. bert
De uitstroom werkt, al zit ik aan de minimale kant. Wat ik vooral toch goed zie bij wat zweefvuil (door voeren) en de vissen weer rustiger zijn geworden, is dat dit vuil veel willekeurig door de bak heen zweeft. Was hiervoor veel meer recht toe recht aan en ook in hetzelfde tempo. Dus stroom is veel natuurlijker geworden. Met mijn aanstaande filterings optimalisatie hoop ik tevens dat ik nog meer output krijg (mogelijk100 ltr/u meer), waardoor ik ook weer meer uit de RFG's krijg. Maar nogmaals, ook voor een "minimale" set up krijg je toch veel vanuit je RFG's.

Minimaal is rond de 500 ltr/u zou ik zeggen.

Gr. Ed
 
Bedankt voor jou mening Ed, in een ander onderwerp net geplaatst ga ik wat verder in op de levensduur van een eheim opvoerpomp, en de cappaciteit daarvan, ook weer wel belangrijk voor de goede werking van een rfg.
 
Vandaag filter aangepast, K1 micro was binnen gekomen. Onderste 2 mandtjes nu ingericht als "zwevend bed" filter met in totaal 1 ltr K1 micro. 3de mandtje is Eheim substrat pro en voorfilter is blauwe filter mat en daarna laagje filterwatten voordat het bij het biologisch stuk komt. Zal wel even duren voordat er een microfilm op gaat ontstaan. Flow is wel verbeterd en mijn filter ook weer met 5-15%.

20210511_154912.jpg20210511_204221.jpg20210511_204226.jpg

Hieronder nog 2 korte filmjes van voor en na:



Let niet op de troep, dat is morgen weer weg 😊.

Gr. Ed
 
welke maat RFG heb je en op welke maat pvc zit het nu?
3/4 inch RFG, ongeveer 19-20 mm geschoven op een 20 mm pvc bochtje. Het materiaal van de RFG is wat zachter waardoor je hem makkelijk op een pvc bochtje kan schuiven waardoor hij meteen klemt. Lijmen is niet nodig.

Gr. Ed
 
Vandaag even naar het linker voorfilter gedeelte gekeken. Idee was dat ik waarschijnlijk de filterwatten zou moeten vervangen. Dit viel eigenlijk reuze mee. Uitspoel beurtje en klaar.
20210605_103221.jpg20210605_103246.jpg

Biologisch gedeelte was mooi "schoon". Heb nog niet gekeken naar de K1 micro of er al aanslag op zit. Zal vermoedelijk op gang komen nu.
20210605_103226.jpg

Qua zouten toevoegen zit ik nu op 80 gr Natriumbicarbonaat en Natiumcarbonaat in een verhouding van 6:1. Hierbij voeg ik nog 20 gr ongeraffineerd zeezout op een 400 ltr water verversing. Ph zit net boven de 8, gH rond de 6 en KH rond de 15-16.


Ook nog wat extra Valisneria toegevoegd ruim 1 wk geleden. Bak draait zeer mooi verder.

Totaaltje als toetje:
20210605_190559.jpg


Gr. Ed
 
Waarom ook de toevoeging van zeezout Ed? Zelf gebruik ik ook de (natrium)bicarbonaat om de kh van de zeewaterbak te verhogen.
 

Terug
Bovenaan