Wat is er nieuw

Mascha&Ivo in de wereldwijde rimboe

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mascha&Ivo
  • Startdatum Startdatum
Welke heb jij gezien dan?
In die ik laatst op tv zag zat ie wel.

Yes klopt helemmaal de eerste Avengers was op tv iets van een dag of 10 geleden.
In de tweede die nu net in de bioscoop draait zit 'ie niet.

Overigens hadden we 'm al Loki genoemd voordat we de film op TV zagen vorige week (mjah, heb de meeste Marvel studios films al wel een aantal keer gezien :') ), dus Loki kon lekker meekijken om te zien naar wie we 'm vernoemd hadden, haha.

En idd jammer van Bokito... maar hij was in elk geval al wel behoorlijk oud, hij was ook al echt een stuk slomer dan een tijd terug. Ik gok zo dat Loki dat heeft aangevoeld voordat hij zijn slag sloeg.

- Mascha

Paar :foto: :foto: :foto:

Lotus uitlopertje

2015-05-04-01_zpsgq5wjk80.jpg

Klimop van boven gezien

2015-05-04-02_zpsyzasmelv.jpg

2015-05-04-03_zpsces3wyeu.jpg

Slaketende slak met algendakje

2015-05-04-04_zpsev3wjagv.jpg

2015-05-04-05_zpsujkhdajc.jpg

L'etje hangt in het gras

2015-05-04-06_zpslvgu8c1a.jpg

Loki heeft verschillende kleurtjes vanuit verschillende hoekjes

2015-05-04-07_zpsnpshssig.jpg

2015-05-04-08_zpselq6f739.jpg

2015-05-04-09_zpszeisvvfh.jpg

His first bubble nest

2015-05-04-10_zpshn9rzv3n.jpg

leuke foto's!
heb zelf ook een bealgde helena, maar die wordt regelmatig schoon gemaakt door de andere helena's 🙂

Hahaha, hier zijn ze niet zo loyaal!

Het is al wat voller gegroeid:

2015-05-10-01_zpsoqviiyuh.jpg

Wat van de bewonerstjes:

2015-05-10-02_zpslmqkikvp.jpg

2015-05-10-03_zps2axb8yp3.jpg

2015-05-10-04_zpsh6ce9mhe.jpg

2015-05-10-05_zpslyfk5hwt.jpg

Met avond-LEDje:

2015-05-10-06_zpsls0ta5w2.jpg

Prachtig, vooral die lotus vind ik mooi, is de quote nog steeds van toepassing ?
Ik wil namelijk ook een Lotus in mijn nieuw aquarium maar vraag me af of dat zonder CO2 wel gaat lukken, had wel al ergens gelezen dat ze graag wat kleibolletjes hebben bij de knol.

Mascha&Ivo zei:
Het blijft ook lastig. Er zijn in the end ook meerdere wegen die naar Rome leiden. Dit is ook maar hoe het voor ons werkt.

Zo gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen dat de bak echt niet 100% algvrij is en er ook wel wat blaadjes hier en daar zijn met een plukje alg. Wij storen ons daar niet aan, zo lang het bij veel planten + een beetje alg blijft en die verhouding niet omslaat. Kiezen voor relatief makkelijke en sterke planten (Vvallisneria, div. varens, div. Crypto's, div. Anubiassen, div. Echi's, div. mossen) in combinatie met niet te veel licht maakt het in onze optiek al stukken makkelijker zonder CO2. Wel is het zo dat hier T5 bovenhangt en met die hoeveelheid licht is het wat lastiger onder controle te houden zonder CO2 dan met T8, maar met veel drijfplanten of PVC buisjes om die lampen kom je ook al een heel eind.

Niks mis met een "turbobakje" (bijvoorbeeld een EI-bak) maar dat zou volgens ons wel een bewuste keuze moeten zijn en niet noodgedwongen omdat je toevallig een fabrieksbak heb gekocht waar zoveel licht bovenhangt dat je er nog voor kan gaan zitten zonnen.

~ Ivo

Mooie foto's !

Heb ook lotussen gehad zonder co2 toevoeging en dat ging prima.
Heb nu een lotus in mijn 150 cm met co2 toevoeging en die doet het veel minder goed...dus...

Misschien wordt het hier ook weer eens tijd voor wat foto's, maar bakje is op dit moment niet super stabiel, dus we werken eraan 😛

Wel een betta-update: Loki is helaas overleden kortgeleden. Om het verhaal compleet te maken: een tijd geleden kochten we 3 vrouwtjes voor Bokito toen hij nog leefden. Zoals jullie je vast nog herinneren is Bokito toen vermoord door Loki, ��n van die drie 'vrouwen' die een man bleek te zijn. E�n van de twee overigen vrouwtjes was wat wild, vinnen zagen er al gauw niet goed uit, dus die hebben we even in een ander bakje gezet. Toen Loki overleed hebben we haar terug gezet. Gevolg: binnen een uur een HUGE ASS bubbelnest en flirten met de andere vrouw. 3 vrouwtjes gekocht? Nee dus: 2 mannen en 1 vrouw. Nu we nog eens bij diezelfde winkel in het bakje met bettavrouwtjes gekeken, en nu we iets beter zijn in het zien van het geslacht van (plakat) betta's, is ons opgevallen dat zeker 80% van de "vrouwtjes" in dat bakje eigenlijk een plakat man is. 😛 Naja. De man en vrouw die we nu hebben lijken gelukkig en zeer vruchtbaar. Inmiddels hangt het giga bubbelnest al een week of twee, en sinds dit weekend zitten er werkelijk HONDERDEN baby betta'tjes in. We laten het maar zo, want plek voor een paar honderd betta's hebben we niet 😛

7io14-RJU_40_Hdqigw6xAfLhu8iuPsn.jpeg
Baby betta�tjes hangend onder het nest by Mascha Claessens, on Flickr

7io14-RJU_40_Hdqigw6xAfLhu8iuPsn.jpeg
Baby betta�s op zijwand by Mascha Claessens, on Flickr

- Mascha

Wauw, wat een prachtige bak en wat zonde van het overlijden dan de betta. Zulke prachtige dieren!

Ik vroeg mij af hoe de plant achter in het aquarium heet, evenals de plant met de grote rode bladeren. Ik krijg binnenkort een nieuw aquarium, maar ben nog een super beginner. Zijn dit makkelijke planten of niet?

Rakjetakje zei:
Ik vroeg mij af hoe de plant achter in het aquarium heet, evenals de plant met de grote rode bladeren. Ik krijg binnenkort een nieuw aquarium, maar ben nog een super beginner. Zijn dit makkelijke planten of niet?
Die op de achtergrond is Braziliaans klimop (Hydrocotyle leucocephala), en die met de grote rode bladeren is een rode tijgerlotus (Nymphaea). Beide zijn niet moeilijk te houden en in veel aquaria te vinden. Ze vereisen wel een beetje aandacht: de klimop moet regelmatig worden gesnoeid (bak is anders binnen een mum van tijd tjokvol, maar het is dus wel een makkelijke groeier!) en de lotus heeft voeding in de bodem nodig (bv. een kleibolletje) en die moet je regelmatig 'pesten' (lange bladeren blijven knippen) tot hij laag blijft groeien 😉
Maar allemaal goed te doen voor een beginner denk ik! Succes ermee 🙂

- Mascha

Bedankt voor de eenvoudige uitleg! Ik ga ze binnenkort zeker halen, hopelijk krijg ik dan ooit net zo'n mooi aquarium als jullie! 😀

Wat doe jij om die Hydrocotyle leucocephala zo mooi te laten groeien? Ik gebruik hem als drijfplant.
Bij mij verslijmt hij. Ik geef elke dag 2 ml easycarbo en 2 ml profito, de lichten zijn aan van 7.30 uur tot 12.00 uur en van 15.00 uur tot 19.30 uur.

Mooie bakken hoor! Hebben jullie een man & vrouw L10A? Ik zie een man een paar foto's terug en daarvoor iets wat me doet denken aan een vrouw, maar zeker weten doe ik het niet. Weten jullie het? Nog speciale eisen ervoor? Zit er aan te denken om ze nu te houden zonder drukke corydorassen, zodat ze hopelijk wel aan hun eten kunnen komen.

Dank eenieder 🙂

@Nanne: niet zo veel bijzonders. Wij gebruiken geen Carbo. Wellicht ligt het daar aan? Er zijn meer planten die daar toch niet zo goed tegen kunnen. Wilde gedachte...
@Thomas: ja klopt, een M en V. Zijn fijne dieren om te houden. Ze maken het allemaal niet zo moeilijk.

2016-05-05-01_zps5sgn8fyp.jpg

Voor het snoeien. Was flink volgegroeid 😀

Je bak is fantastisch! Je kardinalen zijn wel groot zeg, als je ze in de LFS ziet zijn het van die mini-visjes.

Ook je lotus springt eruit! (letterlijk h� 😉 )

Mooi hoor, ben benieuwd naar een foto van na het snoeien. Je aquariums zijn echte toppers !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan