Eigenlijk heeft biljoenblik al het antwoord gegeven. Maar dat is ook hoe ik het zelf begreep.
Ipv minder te lezen ben ik erg leerzame dingen tegen gekomen over hoe zuurstof verspreid in de biofilm. Blijkbaar is het biofilm stroom geleidend. Ik kan niet terug vinden wat ik gelezen had maar in heel veel onderzoeken die ik net tegenkwam werd duidelijk omschreven hoe snel zuurstof uit de biofilm verdwijnt na mate je dieper gaat.
Het vraagt maar een paar cellen diep en de zuurstof is op. Een heel klein deel kom ergens in het midden terrecht terwijl in de biofilm zelf bijna geen zuurstof terrecht komt. De poriën van siporax zijn zo klein dat de biofilm de poriën overlapt. In die zin zijn ze al verstopt. Zuurstof komt daar niet of amper terrecht. De poriën functioneren vooral als opslag voor suikers, andere voedingsstoffen en afval. Daar gebeuren ook nuttige dingen.
Mijn iedee was, spons die groot genoeg is en zo ontworpen dat hij niet de pomp verstopt. Dan heb je klonten met molm met een biofilm er omheen,(waar ik zelf vanplan ben garnalen op te zetten om het verder te verwerken) en een deel wat schoon is en optimale oppervlakte bied voor biofilm.
De molm zit beter verspreid door de spons heen, in tegenstelling tot een filter waar uiteindelijk onderaan bij de siporax vuil ophoopt.
Al het vuil wat bij de siporax onderaan opbouwd dat slipt dicht. Terwijl wanneer je met een spons werkt die groot genoeg is al het vuil op te vangen alles verspreid zit, gelijkmatig en snel verwerkt kan worden door de snelwerkende aerobische bacteriën. Ipv de anearobische in de opgebouwde molm onderin.
Ik denk dat het geen kwestie is, of spons of siporax. Het is gewoon spons die groot genoeg is als eerst (of daar een alternatief voor), en dan siporax na voor optimale effectiviteit. Ik zou het zelf dus helemaal vol proppen met spons. Op de plek waar siporax met dan wel of niet verstopte poriën. Omdat dat beetje extra met een spons nog effectiever werkt vermoed ik (vanuitgaande dat die nooit verstopt raakt door de spons ervoor). Het doel is dat de spons een combinatie geeft van oppervlakte voor biofilm en doorstroom mogelijkheden. Ik denk dat het niet veel zal uitmaken.
Een dikkere biofilm betekend een grotere oppervlakte voor aerobische bacteriën. Zolang je dat in je voordeel kan gebruiken zit je gebakken.
Wat heeft een grotere oppervlakte denken jullie, een spons tergrote van een baksteen, of een baksteen?
Hier 1 van de bronnen die ik vond over zuurstof in de biofilm/matrix van een bacterie. (wat we allemaal willen in ons filter)
https://www.nature.com/articles/npjbiofilms201612#Fig1