Metalen rotor as?


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Weet iemand of ik een metalen rotor as kan gebruiken ipv de originele JBL as? Ivm magnetisch.

Asje is gebroken, wattenstokje is te kort. Nieuwe as niet los verkrijgbaar zover ik weet en moet dan weer een rotor set kopen en ik heb al 4 rotors omdat het asje telkens breekt onder mijn vakkundige handen.:stom:
 
Denk dat je dan voor aluminium moet gaan.
Ja stom aan roest had ik niet gedacht. Kreeg net ook al bericht dat het niet kan ivm magnetische rotor. Zal dus maar weer de knip trekken voor een keramisch stokkie :rolleyes:
 
Ja stom aan roest had ik niet gedacht. Kreeg net ook al bericht dat het niet kan ivm magnetische rotor. Zal dus maar weer de knip trekken voor een keramisch stokkie :rolleyes:
Heeft niks met roest te maken maar je rotor is een magneet, dus mag de as niet geleiden, daarom dat de asjes altijd keramisch zijn (of plastic)
 
Wat doe je (verkeerd) dat ze steeds stuk gaan?

Teveel spierballen en onbenulligheid :rolleyes:

Dat stokkie zit altijd kei vast en met eruit trekken breekt ie af. Heb al er handmatig een paar gebroken. Nu een doekje paar keer erom en met een knijptang vast pakken en omhoog trekken, breekt hij vandaag ook af. Is wel een paar keer goed gegaan maar op een of andere manier zijn die stokkies tegen mij........... Trouwens heel die filters zijn tegen mij :mad:
 
neem een roestvrij staal asje dat is niet magnetisch gebruiken ze wel vaker bv oase biomaster
 
Tsja,bij mij zitten ze ook wel eens wat vast in het onderste rubber, dan pak ik hem beet met een pincet en trek deze recht omhoog eruit.
Wat ook helpt is het onderste rubbertje eruit halen en deze eerst licht invetten met zuurvrije vaseline. (dat helpt bij alle rubber onderdelen)
 
Weet iemand of ik een metalen rotor as kan gebruiken ipv de originele JBL as? Ivm magnetisch.

Asje is gebroken, wattenstokje is te kort. Nieuwe as niet los verkrijgbaar zover ik weet en moet dan weer een rotor set kopen en ik heb al 4 rotors omdat het asje telkens breekt onder mijn vakkundige handen.:stom:
Hoe haal je de rotor dan uit het rotorhuis?
Je moet namelijk de rotor recht omhooghalen. Daarna kan je het asje, ook weer rechtstandig(!), omhooghalen. Dus bij dit rotor werk nooit buigen of wringen! Meestal blijft het rubberen dopje wat onderaan zit in het huis. Dat is niet erg, je kan later het staafje er zo in terugzetten. Die dingen hoeven net als het keramische asje niet mee te draaien. Er bestaat trouwens wel een stalen rotor pen bij JBL bij een van hun binnen filters.

Edit: gevonden, het is deze waarvan ik dus niet kan zeggen of hij ook past.

 
Heeft niks met roest te maken maar je rotor is een magneet, dus mag de as niet geleiden, daarom dat de asjes altijd keramisch zijn (of plastic)
Nee hoor ik kan er genoeg waar deze van metaal is (gewoon staal of inox laat ik nu nog in het midden)
De as van een gewone electromotor is ook uit ijzer gemaakt.
Wss is het meer een kwestie van de opbouw van de rotor.
 
Hoe haal je de rotor dan uit het rotorhuis?
Je moet namelijk de rotor recht omhooghalen. Daarna kan je het asje, ook weer rechtstandig(!), omhooghalen. Dus bij dit rotor werk nooit buigen of wringen! Meestal blijft het rubberen dopje wat onderaan zit in het huis. Dat is niet erg, je kan later het staafje er zo in terugzetten. Die dingen hoeven net als het keramische asje niet mee te draaien. Er bestaat trouwens wel een stalen rotor pen bij JBL bij een van hun binnen filters.

Edit: gevonden, het is deze waarvan ik dus niet kan zeggen of hij ook past.


Duidelijk doe ik iets verkeerd in de praktijk. Eerst de rotor eraf om meer houvast aan het stokkie te hebben. Theoretisch trek ik hem recht omhoog maar het zit echt zo strak dat het vaak niet gaat met de hand. Hij breekt niet met de rotor eraf halen maar als ik hem eruit trek. Vaak trek ik ook het rubber dopje mee die onder in zit. De tip van Ton met vaseline ga ik nu als eerste gebruiken. Wellicht dat dit helpt en hij er makkelijker uit glijd bij onderhoud.

Een metalen asje zou inderdaad veel praktischer zijn ivm breken. De link ziet er goed uit maar ik denk te kort gezien de euro die er naast ligt. Eronder staat de orginele as die ziet er een stuk langer uit naast de euro. Waarom ze niet gewoon de maat van het stokkie erbij zetten, is niet erg handig. Ik zag ook dat ze van eheim los verkopen maar geen maten erbij.

Wattenstaafje en tandenstoker te kort en heb niets in huis wat past en toen zag ik dat beeldje met pootjes en die waren even dik dus vandaar mijn vraag. Maar ga niet risico lopen ivm magnetisch om hele filter in de soep te draaien dus heb gisteravond laat besteld bij APO. Melding spoed erbij en vanochtend een mail pakket is aangemeld bij Postnl. Goeie service.

Als binnen is zal ik eens een mailtje naarpo sturen en wellicht dat die van EHEIM ook passen. Scheelt toch meer dan de helft.

Filter staat nu open en heb er een dubbele luchtpomp in gestopt in de hoop dat er wat bacties overleven anders word het deze maand een hoop werk.
 
(Bamboe)saté prikker heeft mij ook nog wel eens gered voor een paar dagen

Waaruit blijkt dat het bij jou ook wel eens gebroken is? Ben ik toch niet de enige waar dit bij gebeurd:rolleyes:

Sate prikkers heb ik niet in huis jammer genoeg. Ik hoop vandaag of morgen de originele in huis te hebben maar ga vanmiddag toch maar even halen voor het geval het ooit weer eens gebeurd.
 
waarom zou je dat asje er dan uit willen halen ? laat het toch gewoon zitten.
De rotor kan je schoonmaken, de rest laat je dan zitten.
 
@michelle1
Hah..
Of manniepannie doet de portemonee nog een keer open en biedt je op deze beauty..
Dit setje kost nieuw makkelijk 600 euri, dan is 150 een schijntje :D
Ben je in één keer van alle geduw en getrek af, veel beter dan deze bestaan ze eigenlijk niet

 
Laatst bewerkt:
waarom zou je dat asje er dan uit willen halen ? laat het toch gewoon zitten.
De rotor kan je schoonmaken, de rest laat je dan zitten.
Ik laat ook bij voorkeur zitten maar als je rotor heb schoon gemaakt en het blijft lawaai maken ga ik ervan uit dat het stokkie vies is of niet lekker loopt in het rubbertje. Filters hier zijn echt drek bakken vol, binnen now time. Heb ook last van draad alg wat in het filter komt.

Heb al een tijdje gedoe met de filter s en word dan op een schakeling van toestanden met als grote klap, het stokkie breekt..............Na al weken filter gedoe is mijn kookpunt ook steeds korter :stom:

Het liefst zou ik maar 1x per jaar het filter openen :cooll: maar dan zou ik andere visjes moeten kiezen
 
Zou een Eheim voorfilter niets voor je wezen? en dan de dubbele uitvoering, die kan je desnoods dagelijks schoonmaken en ontzie je het filter :!


Zal eens gaan bekijken. @Scalari had me ook via PM al iets toe gestuurd. Wierpot, iets uit de scheepvaart. Even kijken wat praktisch het beste voor mij zou wezen. Ik heb ook een voor filter pot maar die moet door gelust worden op de JBL wat voor mij weer veel te technisch word. Moet je ook weer af en aan koppelen. Dat is niets voor mij.

Dit ziet er ook redelijk goed te doen uit, click en go en een beetje michelle proof zonder teveel fragiele onderdelen:DD
 
Met zo'n grote vervuiling zou je bijna niet om een bioloog heen kunnen...

Die Eheim voorfilters zullen bij jou echt in no-time vol zitten.
 
Nou ik haal ook vaak het asje er even uit want ook die wordt soms aardig vies hoor.
tja wat is vies, merendeels zie je op de asjes en waaier van die bruine snot.....en dat is niets anders dan een biofilm....beetje natuurazijn, inweken en je bent klaar. kan het asje blijven zitten.
Die keramische asjes en dan zeker in een rubber lagertje kunnen echt niets hebben, ik zou er gewoon vanaf blijven en of met een spuitflesje huishoudazijn schoon maken. Spuit je de rotzooi zo mee weg.
 
Zou een Eheim voorfilter niets voor je wezen? en dan de dubbele uitvoering, die kan je desnoods dagelijks schoonmaken en ontzie je het filter :!

Ik vraag me af wat ik me hierbij moet voorstellen.

Edit: gevonden maar ja dan is een voorfilter zoals Ton laat zien denk ik de makkelijkste oplossing omdat je die zo op de afzuigbuis klikt.


Helaas heren
Michelle heeft 19/23 slangen aan dr filter, en deze geweldige voorfilter is alleen leverbaar in 16/22 (oh ja ik moet er ook nog één bij hebben)

Wat ik voorstelde is een wierpot, die in de aanzuigleiding van een buitenboord koelwater komt, capaciteit ruim voldoende, kost geen drol en is zeer eenvoudig te plaatsen

 
Ik heb het een keer gehad met het asje van de Eheim Powerhead, meteen maar 2 besteld, maar die extra as heb ik tot nu toe niet hoeven gebruiken. Ik maak de rotor van mijn filters echt maar sporadisch open, 1 keer per halfjaar op zijn hoogst, trek de hele rotor pus magneet er in een keer uit. De keer dat ik een gebroken asje had, heeft hij er vermoedelijk scheef ingezeten. En als ik wat schoonmaak, spoel ik alleen in een beetje oud aquariumwater, maar alleen als de filter niet meer loopt, of de sump overloopt. Wat er hier aan volwassen sluierstaartdrollen ronddrijft, zuig ik iedere 3 dagen op met de hevelklok van de bodemzuiger. Volgens mij kun je wel (online of doe het zelfzaak) kunststof staafjes kopen van de gewenste dikte, gewoon je originele staafje meten met een schuifmaatje en op maat zagen.

 
Je kunt verschillende soorten voorfilter gebruiken.
eea is afhankelijk van hoeveel en welk grof materiaal moet worden afgevangen.
Een heel makkelijk voorfilter maar dan moet er een kraan voor en achter zijn is deze

eenvoudiger voorfilter maar of bruikbaar is afhankelijk van je flow...hoeveel liter je wilt verpompen.
 
Helaas heren
Michelle heeft 19/23 slangen aan dr filter, en deze geweldige voorfilter is alleen leverbaar in 16/22 (oh ja ik moet er ook nog één bij hebben)

Wat ik voorstelde is een wierpot, die in de aanzuigleiding van een buitenboord koelwater komt, capaciteit ruim voldoende, kost geen drol en is zeer eenvoudig te plaatsen

Bij een JBL 1902 zal de slangenmaat 19/27 zijn maar wat is de buismaat van zo'n voorfilter dan?
 
Met zo'n grote vervuiling zou je bijna niet om een bioloog heen kunnen...

Die Eheim voorfilters zullen bij jou echt in no-time vol zitten.

Een bioloog is echt too much voor mij. Daar moet je helemaal technisch verstand voor hebben. Met mijn mazzel zal ik de eerste nacht al koude voeten hebben :br: opvoerpomp en kogelkeaantjes afstellen zal mijn inziens niet verstandig zijn dat ik daar aan moet prutsen.
 
Dat zegt ik..

Een bioloog is echt too much voor mij. Daar moet je helemaal technisch verstand voor hebben. Met mijn mazzel zal ik de eerste nacht al koude voeten hebben :br: opvoerpomp en kogelkeaantjes afstellen zal mijn inziens niet verstandig zijn dat ik daar aan moet prutsen.

Wierpot als intern voorfilter, komt er in ieder geval een berg drek minder in je filter, hoeft die minder vaak open, breek je ook minder asjes :DD :DD
 
Wat een reacties met mee denkers. Top(y)

Morgen ga ik even de opties allemaal bekijken. Het click en go systeem trekt me het meeste. Alles wat ik weer moet door lussen, slangen gevechten gaat het niet worden. Ik ververs toch om de 3 a 4 dagen en om dan een korfje los te klikken en uit te spoelen kan weinig bij mis gaan.

Er zullen ook wel verloopstukjes zijn om van de grote maat naar iets kleiners te kunnen toch?
 
Wat een reacties met mee denkers. Top(y)

Morgen ga ik even de opties allemaal bekijken. Het click en go systeem trekt me het meeste. Alles wat ik weer moet door lussen, slangen gevechten gaat het niet worden. Ik ververs toch om de 3 a 4 dagen en om dan een korfje los te klikken en uit te spoelen kan weinig bij mis gaan.

Er zullen ook wel verloopstukjes zijn om van de grote maat naar iets kleiners te kunnen toch?

Die zijn er maar dan trek je ook minder water
 
Voorbeeld van de mate van drek. Dit is van nog geen week. Dit is 1 filter de ander zit net zo vol. Nu denk nog voller. Op dit moment heb ik erg last van draad alg wat erin komt. Ik moet eerst me filters top fit hebben wil ik wat tegen de alg kunnen doen. Het is natuurlijk een op een stapeling van al wat weken toestanden, andere filterschuim, watten en nu dan de upgrade set 1502 erin . Had inderdaad beter even niet aan het stokkie kunnen komen maar een filter die boem geluiden maakt is ook weer zo wat.

Geloof me dat de rotor en stokkie echt wat te voor duren heeft. Geen kwestie van bruin film laagje.

Durf de ander nu even niet te openen omdat deze al out of order is maar zal een foto plaatsen als die open kan.


IMG_0164.JPG
 

Terug
Bovenaan