Tja nina, het is wel moeilijk te beslissen wat te doen.
De poep is nog niet zo zeer het euvel want dit hevel ik dagelijks ook af. Jij heb ook nog een bodem die het een en ander weg werkt denk ik. De meeste vervuiling komt door de planten en de algen. Ik heb een heel oerwoud aan vallisnera staan waar hele lang draden alg op groeit. De sluiers vermaken zich met of de alg bossen los te trekken en uit te spugen of een stuk blad. Hierdoor stroomt mijn filter echt vol. Met een week hoog uit 2 weken is mijn straal echt zo weinig en moet ik dat filter in moet. Als ik de slang koppeling los maak zie je meestal al een hele pluk slurrie in de koppeling hangen.
De beste optie is gewoon de planten eruit dat zal echt het meeste schelen maar dan hebben de slobbers geen beschutting meer. Dat is ook te sneu voor ze.
Een spons over de inlaat zal zo gauw vol zitten dat ik bang ben dat me filter zijn werk niet meer kan doen.
De wierpot leek me een strak plan. Maar dit is een aardige investering op 2 filters. Nu vind ik dit geen probleem als het werkt en makkelijk qua onderhoud is. Op internet kan ik niets vinden over een case z on ding op een aquarium.
De HMF lijkt me ook wel wat. Achter in de hoek heb ik ruimte zat waar ik dit kwijt kan en in het zwart vind ik ook niet al te lelijk. Dat zou een onderdeel kunnen worden van de slobberafdeling. Hebben ze wat te slobberen op die matten. Alleen weer niet in Nederland te verkrijgen en een beetje wazig site waar je dit moet bestellen. Ik lees dat dit met een luchtpomp moet maar kan me nog niet goed visualiseren/snappen hoe het werkt. Ik kan me aanzuigset erachter doen maar ik denk niet dat dit krachtig genoeg is om het water naar en in die mat te trekken. Ook moet er natuurlijk geen slobbers in terecht kunnen komen. Zoals sschot heeft met nog de extra ballen erachter is ook wel een mooie aanvulling.
Al met al weet ik nog niet hoe en wat ik zal gaan doen .............................