Sera Scaper Cube 80 van Niwla


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Zo, daaaaaaar zijn we weer!

Lange tijd stil geweest na het sneuvelen van mijn vorige bak. Tot die tijd mezelf koest gehouden met een Dennerle Nano Cube 30l. Al langere tijd aan het kijken geweest naar een nieuwe bak maar ik heb wat dat betreft vaak best wel wat noten op zang. Een standaard Juwel doet het gewoon niet voor mij. Afgelopen week dan eindelijk geslaagd.
De keus is gevallen op een Sera Scaper Cube 80L (40x40x50mm).

IMG_8622.JPG


IMG_8621.JPG


De bedoeling is dat ik hier crystal reds ga houden. Ik twijfel nog of ik dit op osmose of kraanwater ga doen. De ph-verlagende bodem hoop ik vandaag te ontvangen als PostNL meewerkt.
Ook wil ik weer gaan experimenteren met bio-Co2.

Via hier hou ik jullie graag op de hoogte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bijzondere maat, benieuwd wat je er van gaat maken!
 
Om heel eerlijk te zijn vind ik de lampen echt ultra lelijk erop zitten.
Wel gave afmetingen, ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken.
Je kan iig leuk spelen met de hoogte
 
Dat meen je niet en ik vond het juist een erg mooie verlichting maar ja misschien komt dat omdat ik net als Alwin een Grunnger ben ;)
Opzich, die glazen buizen en transparante beugels zien er best gelikt uit als losse componenten.
Het totaaltje met 3 van die lossen lampen ziet er gewoon zo knullig uit.
 
Tja, wat me wel lastig lijkt is het onderhoud want je moet telkens alles verschuiven wil je er makkelijk bij kunnen. Maar goed het oog wil ook wat.
 
Dag allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Het is inderdaad een bijzonder maatje. Het voordeel van deze afmeting is een duidelijke scheiding tussen vissen (nou jah, visjes) en garnalen.
Het nadeel is de diepte. De vraag is of deze verlichting voldoende opbrengst heeft voor de beoogde planten.
Ik hoop dat deze verlichting voldoende is want ik vind de combinatie wel mooi en icm met de timer geeft deze een aardige zonsopkomst/ondergang en dagritme (met een pauze ergens halverwege). En een klein voordeel van deze velichting: 3 lampen op 1 stekker. Ook al is het tijdens onderhoud niet altijd erg praktisch. Maar mocht de opbrengst onvoldoende zijn heb ik nog Dennerle Scapers lampen van mijn oude bak liggen die hier ook prima op passen.
De hardscape had ik al vrij snel staan. Helaas is het onmogelijk om aan de juiste planten te komen voor een dry-start dus ben ik maar begonnen de ADA Amazonia V2 in te draaien.
Het filter zat (nieuw) bij de bak en doet het op zich prima. Ik weet niet of dit een permanente oplossing is.

Hard_Scape.jpg


Ik hoop dat ik snel mijn eerder bestelde planten (edit: Monte Carlo en dwerg naaldgras) alsnog binnen krijg zodat ik alsnog een dry start kan doen met half ingedraaide bodem.
Ik worstel nog wat met de keus tussen aquascape en kweekbak. Dit kan ik nog niet helemaal rijmen voor mezelf.
Aan de ene kant heb ik het liefst een zo succes mogelijke kweek = sponsfilter, veel mossen en drijfplanten.
Aan de andere kant een zo mooi mogelijke bak = geen sponsfilter maar toevoeging Co2, geen drijfplanten (ivm mogelijk beperkte lichtopbrengst)
Co2 en sponsfilter bijten elkaar een beetje voor mij.
Ik ga hoe dan ook (weer) gebruik maken van osmose.
 
O maar de eerste tijd verander je in de regel toch nog wel het een en ander. weet je al waar je de garnalen wil kopen en ga je nog bij Jurn informeren?
 
Vind alleen dat filter een afschuw om te zien :p Je zou wellicht een staande sponsfilter achter de stenen kunnen plaatsen, helemaal veilig voor de shrimps. Alleen als je met co2 gaat werken is dat weer niet helemaal de bedoeling.
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Bijzondere maat idd, lijkt veel groter dan je aangaf :DD :p
De keus is gevallen op een Sera Scaper Cube 80L (40x40x50mm)

Bewuste keuze om voor een intern filter te gaan en niet alles weg te werken middens een extern filter (en evt. zelfs met een externe heater)?
 
Zou je niet veel meer de hoogte in willen met de bak? daar is de maat natuurlijk wel perfect voor. Beetje zonde in mijn optiek om die niet te gebruiken.
 
O maar de eerste tijd verander je in de regel toch nog wel het een en ander. weet je al waar je de garnalen wil kopen en ga je nog bij Jurn informeren?

Ik ben een beetje aan het rondkijken online en op marktplaats. Nog niet echt een keus gemaakt.

Vind alleen dat filter een afschuw om te zien :p Je zou wellicht een staande sponsfilter achter de stenen kunnen plaatsen, helemaal veilig voor de shrimps. Alleen als je met co2 gaat werken is dat weer niet helemaal de bedoeling.

Hahahaha. Helemaal mee eens ook. Dat filter was ook niet echt mijn keus. Hij zat erbij. nieuw in doos. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet ontevreden was over de stroming in de bak met dit filter. Ik denk zelfs dat hij wel shrimp-proof is. Ik speel nog met de gedachte de verticale buis te verlengen waardoor het filterhuis voor een groot gedeelte achter de stenen zou kunnen verdwijnen. Of er komt totaaaaaaal iets anders voor in de plaats. Je merkt wel dat er niet echt een plan ten grondslag ligt aan deze bak. Eigenlijk zijn we al begonnen met rennen vóór we de grond geraakt hebben :)
Een sponsfilter zou beter zijn maar dat strookt inderdaad niet met het toevoegen van Co2. Dat is wel een beetje mijn dilemma.

Bewuste keuze om voor een intern filter te gaan en niet alles weg te werken middens een extern filter (en evt. zelfs met een externe heater)?

Zoals hierboven aangegeven zat dit filter erbij en heb ik hem hier een weekje mee laten draaien om de eerste ammonia-piek van de bodem alvast kwijt te raken. Inmiddels staat de bak in dry start. De uiteindelijke filteroplossing ben ik nog niet helemaal over uit maar het liefst blijf ik zolang mogelijk weg bij een externe oplossing. De bak leent zich daar ook niet al te best voor vanwege de strippen aan bovenzijde van de bak. Volgens de producent om uitspringen/kruipen van de inhoud te voorkomen, maar volgens mij zitten deze er vooral in om de wat ongelukkige brackets van de verlichting te ondersteunen.
Strips.jpg


Zou je niet veel meer de hoogte in willen met de bak? daar is de maat natuurlijk wel perfect voor. Beetje zonde in mijn optiek om die niet te gebruiken.

Het mooie aan deze maat vind ik dat ik hiermee ruimte heb voor bijvoorbeeld wat muskiet rasbora's en drijfplanten. Ik heb hier nog een mooi stuk hout liggen wat ik binnenkort via een dry start met yoghurt wil gaan bekleden met mos en misschien vind deze hier dan ook nog wel een plek.

Zoals gezegd staat deze bak sinds gister in dry start. Beplanting bestaat uit Monte Carlo en Dwerg naaldgras. Er schijnt een methode te zijn waarbij je monte carlo in hele kleine stukjes opknipt en dit helemaal over de bak uitstrooit. Dit durfde ik uiteindelijk niet aan dus heb ik 4 porties opgedeeld en verdeeld over de scape. Als de bak gevuld is wil ik nog wat achtergrond planten toevoegen.

Dry start day 1.jpg
 
Er schijnt een methode te zijn waarbij je monte carlo in hele kleine stukjes opknipt en dit helemaal over de bak uitstrooit.
MC is erg makkelijk te groeien op deze manier (emersed/ drystart) Dit duurde 6 weken voordat het was dichtgegroeid. Maar na 4 weken zou het in een aquarium al afgevuld kunnen worden. :thumbs:
Stengeltjes zijn gewoon bovenop de soil geplaats. Gaat vanzelf wortel maken.

emersed01.jpg
 
Het mooie aan deze maat vind ik dat ik hiermee ruimte heb voor bijvoorbeeld wat muskiet rasbora's en drijfplanten.
dat bedacht ik later ook nog inderdaad! Je hebt inderdaad heel veel mooie open zwem ruimte boven het geheel. Veel succes en plezier ?
 
Ik heb zelf een goede ervaring met deze filters, weet alleen niet of die sterk genoeg zijn voor dit aantal liters https://www.aquaplantsonline.nl/tec...opet-sponsfilter-bob-met-pomp.html?search=bob

Dat filter heb ik in het verleden wel eens gehad voor een kleinere bak. Uiteindelijk heb ik heel erg lang deze in gebruik gehad icm. een dubbel sponsfilter.


Voor een nano cube die hier nog in moet draaien wil ik zelf een HMHF (hamburg matten hoek filter) 3D printen. Als dat bevalt wil ik dat misschien ook wel in deze bak alsnog toepassen. Gelukkig heb ik nog even om daar over na te denken tot het einde van de dry start.
 
ik plaats hem hier ook maar even.

Vandaag zijn er drie mattenfilters binnengekomen. 2 voor m'n nano cubes en eentje voor deze bak. Ben er super blij mee.

IMG_9062.jpeg


Dit filter past precies rechts achter in de hoek :DD. Ik denk dat ik het mechanische Sera Filter wat bij de bak zat in dit filter ga plaatsen en ik wat siporax in de kamers van dit filter doen voor extra filtering.

De Dry start loopt inmiddels erg goed. Vanuit Duitsland is er nog Fissidens fontanus en Anubias barteri var. nana onderweg. Dat eerste ga ik nog met yoghurt op het drakensteen opkweken en de Anubias plak ik er op.
 
Apart filter lijken er wel drie of zie ik dat verkeerd
Mooi dat de dry start goed gaat
Als je het filter geplaatst heb dan graag een :foto: ben heel benieuwd.
 
Apart filter lijken er wel drie of zie ik dat verkeerd
Mooi dat de dry start goed gaat
Als je het filter geplaatst heb dan graag een :foto: ben heel benieuwd.

Haha! In de tekst stond ook dat de andere twee voor mijn nano cubes zijn ;-) Die zijn 28mm hoog en hebben een 12mm airlift. Die voor deze bak 38cm met een 16mm airlift.

Die foto gaat er zeker komen.
 
Start:
IMG_8976.JPG


nu:
IMG_9194.JPG


Vorige week nog wat Fissidens fontanus (met de yoghurt-methode) op de stenen uitgesmeerd en anubias nana vastgezet. Ik denk dat het tijd wordt dit weekend de bio-co2 klaar te maken en de bak vol te laten lopen.
 
Persoonlijk denk ik dat 2 weken te kort is om fissidens te laten vastgroeien op steen.
hoop niet dat als je de pomp aanzet, na het afvullen, dat alles eraf spoelt :unsure:
 
Persoonlijk denk ik dat 2 weken te kort is om fissidens te laten vastgroeien op steen.
hoop niet dat als je de pomp aanzet, na het afvullen, dat alles eraf spoelt :unsure:

ik heb meerdere mensen gezien die na twee weken de bak al vol lieten lopen maar misschien heb je wel gelijk. Omdat ik heel lang moest wachten voor het mos er was ben ik eerder begonnen met de Monte Carlo. Die staat er nu zo lekker bij dat hij eigenlijk wel aan een eerste snoeibeurt toe is. Maar ik zal proberen mijn rust te bewaren.:D
 
Uit interesse: hoe verwijder je dan het snoeiafval van het tapijtje.
De bodem even (10cm) onder water zetten en met een netje verwijderen of?
Zoveel mogelijk met de hand en dat valt in de praktijk best mee. Restafval laat (liet) ik gewoon liggen, dat verteerd wel en heb daar nooit negatieve gevolgen van ondervonden.
Gedeeltelijk af vullen met water lijkt me idd wel een mooie praktische oplossing :thumbs:
 

Terug
Bovenaan