Sera Scaper Cube 80 van Niwla


Mooi zeg, helemaal goed bijgedraaid!
 
heel mooie bakje hoe houd je bodem schoon met zoon groene mat?
 
Ziet er leuk uit Alwin en komt de nieuwe groep uit Delfzijl van onze vriend?
 
Ok, dat kan ook en ik weet ook niet hoe het momenteel met onze vriend en zijn handel gaat dus wellicht kun je niet eens wat kopen. Mooi dat je wat hebt gevonden in elk geval.
 
Ondanks de wat onregelmatige Co2 (bio-co2 was bijna stabieler maar niet afsluitbaar) toch inmiddels een dikke groene grasmat. Hierbij even nog een paar plaatjes.
1A3255D5-A579-4125-B63C-28819A5C0C0E.jpeg

BD617FC5-6B46-41C8-8FCF-711DB91F83EB.jpeg

0ECF9BD5-8EF0-4397-B774-993C53A9BD84.jpeg
7A698A1B-0288-4635-9C70-AD14A9D3CCBC.jpeg
2F39287E-A220-44B8-896B-C6D4568E85CF.jpeg
 
Gisteravond weer een flinke snoeibeurt gehad. Vandaag komen de Taiwan bees. :br::DD:br:
Echt een dikke groene mat. Niet normaal.
7F40F3CB-9EC8-4FF5-B294-A50EA8A3E379.jpeg
 
Daar kunnen de aanwinsten zich vast prima in vermaken Alwin.
 
Ja, erg gaaf!! Ze doen het tot nu toe erg goed! Zijn lekker actief.

Mocht je er geen genoeg van krijgen (net als ik ;-) )

 
mooie garnaaltjes vooraal die blue bolts jaloers op :p
 
Net even een heel testronde gedaan. Nehterlands, may I have your votes:

Ph = 6
No2 = 0
Po4 = 0 (alweer foetsie, toch apart doseren los van de N03?)
No3 = 10
Gh = 4
Kh = 1

Vanavond aan de slag met Co2
 
Hoe kan de po4 dan zo snel weg zijn Alwin want zover ik weet nemen soils geen no3 en po4 op. Ik kan het mis hebben hoor. Wellicht bindt de po4 aan ijzer wat in de bodem zit??
 
Ik weet het ook niet. Ik ga kijken of ik daar wat van kan vinden.
 
Vriend @Cornelius kan dat vast wel zeggen als kenner.
Heb niet het gehele topic doorgelezen, dus ik kan niet zoveel zeggen over die getoonde testresultaten. Daar heb ik pas wat aan als ik weet over het gebruik van bv osmose en de voeding dat er word toegediend,
de bodem, bodemopbouw, belichtingwaterwissels-routine, aantal bewoners en de hoeveelheid voer wat je geeft, opbouw van filter enz enz enz

Maar het is vrij normaal dat een gedeelte van de PO4 word opgenomen door de soil en de rest direct word verbruikt door de plant. Dan hoef je niet zoveel fosfaat te meten in het water.
Dat geld trouwens ook voor NO3.
Pas als de bodem helemaal is verzadigd zal je hogere waarden gaan meten. Maar dat is ook weer afhankelijk wel bemestingsstrategie je gebruikt.

Ikzelf meet zo rond de 0.2 bij de PO4. En als ik een ppm van 0.5 of hoger meet gaan bij mij wel alle alarmbellen af.
Zelfde met NO3. Als ik daar boven de 10 kom moet ik als de 'wiedeweerga' gaan verversen. Maar elke bak heeft andere biologische eigenschappen.

Maar je moet niet gaan testen als je geen problemen hebt. Dus gewoon lekker doorgaan zo: planten zien er hartstikke gezond uit en je hebt geen alg.
 
Maar het is vrij normaal dat een gedeelte van de PO4 word opgenomen door de soil en de rest direct word verbruikt door de plant. Dan hoef je niet zoveel fosfaat te meten in het water.
Dat geld trouwens ook voor NO3.
Pas als de bodem helemaal is verzadigd zal je hogere waarden gaan meten. Maar dat is ook weer afhankelijk wel bemestingsstrategie je gebruikt.

Ik zit er niet zo in maar weet dat het met ionen en anionen te maken heeft als ik me niet vergis. Ook meende ik dat zo n soil geen po4 of no3 opneemt door de negatieve of positieve lading. Wel zal de po4 aan ijzer in de bodem kunnen binden dacht ik. Maar goed ik zit er niet zo in hoor dus sla wellicht de plank mis.
 
Ik zit er niet zo in maar weet dat het met ionen en anionen te maken heeft als ik me niet vergis. Ook meende ik dat zo n soil geen po4 of no3 opneemt door de negatieve of positieve lading. Wel zal de po4 aan ijzer in de bodem kunnen binden dacht ik. Maar goed ik zit er niet zo in hoor dus sla wellicht de plank mis.
Och ja, ik lees ook van alles. En je hebt idd mensen die het wellicht beter weten.
Maar ik heb meer aan mensen die hun kennis kunnen omzetten naar de praktijk. In plaats van de overvloedige kennisbank van een papieren aquariaan.
 
Och ja, ik lees ook van alles. En je hebt idd mensen die het wellicht beter weten.
Maar ik heb meer aan mensen die hun kennis kunnen omzetten naar de praktijk. In plaats van de overvloedige kennisbank van een papieren aquariaan.


Kortom de genoemde info klopt niet en zo n bodem neemt ook po4 en no3 op.
 
Iedereen bedankt voor het meedenken!!!

@Cornelius heeft gelijk: “if it ain’t broken don’t try to fix it”. Ik heb gewoon weer mijn gebruikelijk plantenvoeding toegevoegd. De flora en fauna varen er tot nu toe wel bij.
Vanavond de Co2 aangepakt. Vanaf de bellenteller op de regelaar alles vernieuwd. Dus nieuwe slang, nieuwe terugslag en nieuwe diffusor. Helaas nog steeds onregelmatig. Toen de werkdruk nog een keer helemaal open en dicht en weer op de gewenste werkdruk gezet (nu iets hoger dan voorheen. Ca. 2 bar) en hij lijkt tot nu toen erg regelmatig!! :thumbs:
Ook erg blij met mijn nieuwe diffusor van NEO. Half zo groot als die van Colombo. Mooi rank en valt bijna niet op.
041A2084-259D-45AE-BD8B-1B5B2C147A5B.jpeg
 
Vanavond was het de hoogste tijd voor een flinke snoeibeurt.



En na de arbeid natuurlijk nog even zitten genieten voor de bad....en blijkt dat er inmiddels 4 dames eitjes hebben. :DD
 
Even tijd voor een nieuw plaatje! Bak doet het geweldig en barst van de jonge Taiwan Bees.
Eigenlijk is de bak weer toe aan een flinke snoeibeurt maar ik ben bang dat hierbij ook de jonge garnalen uitgeschept gaan worden dus daar wacht ik nog heel even mee.
 

Bijlagen

  • 1 (2).jpeg
    1 (2).jpeg
    457.8 KB · Weergaven: 94
  • 1 (3).jpeg
    1 (3).jpeg
    472.1 KB · Weergaven: 115

Terug
Bovenaan