Metalen rotor as?


Bekijk bijlage 313265 Dit is de aanzuig van de JBL 702 en de 902
Dat stukje is de breedste dia van de aanzuig. die paste niet op de eheim voorfilter. ik heb daarop een 16/22mm slang op gezet en dan zat het nog kielekiele vast,
Mogelijk heb ik dan ooit wat aan deze buis gemodificeerd, het filter is 10 jaar oud, of de buis was destijds anders maar niet dat ik mij kan herinneren.
 
Ik heb ook al een van die asjes gebroken, laten vallen bij onderhoud.
Ik kon het filter wel nog gewoon laten doordraaien met dat gebroken asje gewoon beide uiteindes in dat rubbertje gestopt en was vaseline aan het staafje.
Heeft zo een paar dagen gedraaid zonder problemen tot het nieuwe rotor setje aankwam.

Zijn HMF filters geen mogelijkheid als voorfilter als je geen externe voorfilter in de slangen wil?
Een beetje het zelfde principe als die voorfilters van eheim maar door het grotere oppervlak lijkt me dat je minder vaak gaat moeten spoelen.

in deze topic zie je ook meer foto's:

Zij gebruiken een luchthevel of een pompje om de filters aan te drijven maar jij kan er gewoon je inlaat van de jbl inhangen.
Moest de spons te fijn zijn dan is het gewoon een kwestie van een wat meer grove mat te kopen en op maat te knippen.

Oei dat ziet er ook strak uit. Ik was nu ingesteld op de wierpot maar ga dit ook eens bekijken. Er zit een lufthefer bij, zo even in vogel vlucht gezien. 1 optie eruit en weer een ander erbij. Ik heb al z on moeite om keuzes te maken, thanks :unsure:(y)
 
je hebt nu eigenlijk 2 opties, beiden hebben zo hun voordelen en nadelen... lastig. Succes met de keuze maken.
 
Ik heb op de aanzuigkorf van mijn Eheim powerhead die de overhead sump aandrijft een cylindervormige spons van een Aquael 1000 filter gezet die ik nog had liggen. Hij zuigt nog steeds voldoende aan, maar nu met deze spons als voorfilter is het water dat in de sump komt een stuk schoner. Als hij niet meer voldoende zuigt knijp ik de spons voorzichtig uit in een bakje oud aquariumwater. Zulke sponzen kun je ook los kopen, en gewoon op je aanzuigbuis schuiven.

Uitknijpen in oud aquariumwater doe ik ook met de sponzen van mijn beide Fluval U4's en de blauwe en witte sponzen in mijn overhead sump. De sponzen in de sump zijn het eerste vol, en als dat zo ver is stroomt de sump over. Die doet er een week of 2, 3 over om zo ver te komen. De sponzen in de Fluvals komen eenmaal in de 2, 3 maanden aan de beurt, en een voor een. De filterwatten in de Fluvals vervang ik ook af en toe, maar alleen als de filters niet meer goed lopen. En een keer per half jaar misschien een keer de rotor nakijken, maar alleen als de filter niet goed meer loopt.

Mijn grootste sluier is nu 22 cm inclusief staart, de middelste 15 cm inclusief staart ( kort) en de kleinste 13 cm inclusief staart. Ook de Ancistrus is 13 cm. Ze poepen dus flink. Ik kan me voorstellen dat die hele slobberfamilie ook voor flink wat vervuiling zorgt, als ik tenminste hier zie wat er van Bessie tussen de planten hangt.
 
Tja nina, het is wel moeilijk te beslissen wat te doen.

De poep is nog niet zo zeer het euvel want dit hevel ik dagelijks ook af. Jij heb ook nog een bodem die het een en ander weg werkt denk ik. De meeste vervuiling komt door de planten en de algen. Ik heb een heel oerwoud aan vallisnera staan waar hele lang draden alg op groeit. De sluiers vermaken zich met of de alg bossen los te trekken en uit te spugen of een stuk blad. Hierdoor stroomt mijn filter echt vol. Met een week hoog uit 2 weken is mijn straal echt zo weinig en moet ik dat filter in moet. Als ik de slang koppeling los maak zie je meestal al een hele pluk slurrie in de koppeling hangen.

De beste optie is gewoon de planten eruit dat zal echt het meeste schelen maar dan hebben de slobbers geen beschutting meer. Dat is ook te sneu voor ze.

Een spons over de inlaat zal zo gauw vol zitten dat ik bang ben dat me filter zijn werk niet meer kan doen.

De wierpot leek me een strak plan. Maar dit is een aardige investering op 2 filters. Nu vind ik dit geen probleem als het werkt en makkelijk qua onderhoud is. Op internet kan ik niets vinden over een case z on ding op een aquarium.

De HMF lijkt me ook wel wat. Achter in de hoek heb ik ruimte zat waar ik dit kwijt kan en in het zwart vind ik ook niet al te lelijk. Dat zou een onderdeel kunnen worden van de slobberafdeling. Hebben ze wat te slobberen op die matten. Alleen weer niet in Nederland te verkrijgen en een beetje wazig site waar je dit moet bestellen. Ik lees dat dit met een luchtpomp moet maar kan me nog niet goed visualiseren/snappen hoe het werkt. Ik kan me aanzuigset erachter doen maar ik denk niet dat dit krachtig genoeg is om het water naar en in die mat te trekken. Ook moet er natuurlijk geen slobbers in terecht kunnen komen. Zoals sschot heeft met nog de extra ballen erachter is ook wel een mooie aanvulling.

Al met al weet ik nog niet hoe en wat ik zal gaan doen .............................:juggle:
 
Tja nina, het is wel moeilijk te beslissen wat te doen.

De poep is nog niet zo zeer het euvel want dit hevel ik dagelijks ook af. Jij heb ook nog een bodem die het een en ander weg werkt denk ik. De meeste vervuiling komt door de planten en de algen. Ik heb een heel oerwoud aan vallisnera staan waar hele lang draden alg op groeit. De sluiers vermaken zich met of de alg bossen los te trekken en uit te spugen of een stuk blad. Hierdoor stroomt mijn filter echt vol. Met een week hoog uit 2 weken is mijn straal echt zo weinig en moet ik dat filter in moet. Als ik de slang koppeling los maak zie je meestal al een hele pluk slurrie in de koppeling hangen.

De beste optie is gewoon de planten eruit dat zal echt het meeste schelen maar dan hebben de slobbers geen beschutting meer. Dat is ook te sneu voor ze.

Een spons over de inlaat zal zo gauw vol zitten dat ik bang ben dat me filter zijn werk niet meer kan doen.

De wierpot leek me een strak plan. Maar dit is een aardige investering op 2 filters. Nu vind ik dit geen probleem als het werkt en makkelijk qua onderhoud is. Op internet kan ik niets vinden over een case z on ding op een aquarium.

De HMF lijkt me ook wel wat. Achter in de hoek heb ik ruimte zat waar ik dit kwijt kan en in het zwart vind ik ook niet al te lelijk. Dat zou een onderdeel kunnen worden van de slobberafdeling. Hebben ze wat te slobberen op die matten. Alleen weer niet in Nederland te verkrijgen en een beetje wazig site waar je dit moet bestellen. Ik lees dat dit met een luchtpomp moet maar kan me nog niet goed visualiseren/snappen hoe het werkt. Ik kan me aanzuigset erachter doen maar ik denk niet dat dit krachtig genoeg is om het water naar en in die mat te trekken. Ook moet er natuurlijk geen slobbers in terecht kunnen komen. Zoals sschot heeft met nog de extra ballen erachter is ook wel een mooie aanvulling.

Al met al weet ik nog niet hoe en wat ik zal gaan doen .............................:juggle:
Slobbers hebben niet per definitie planten nodig. Met veel hout en wortelhout en genoeg holen van keramiek en leistenen of een legflat bv is al zat voor ze.
 
Mee eens. Bessie zit af en toe tegen de achterwand, op zoek naar wat algen, maar laat die doorgaans voor wat ze zijn. Meestal ligt ze op het zand in haar hol of op het mopanihout, of ze struint de bodem af als de sluiers voer hebben gekregen. En anders zit ze aan de courgette. De planten hier worden voornamelijk door de sluiers bezocht. Je zou inderdaad die losse plantenvezels moeten kunnen affilteren voor ze in je filter terecht komen.

Volgens mij hebben ze bij Hornbach matten in alle maten...
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan