Wat is er nieuw

Metalen rotor as?

Allemachies.. maar daarom, pot open mandje leegkiepen en daar gaat ie weer, is bij boeren burgers en buitenlui onbekend, maar in de vaart zeer beproeft systeem

En je weet wat ze zeggen, als het werkt kan het niet dom zijn

Je zou een RVS asje kunnen proberen?? Deze roesten roesten niet en breken ook niet....

Maar waarom maak je je rotor huis zo vaak schoon dan???? Dit heb ik nog nooit zo vies gehad dat het niet meer wilde draaien.... Er komt altijd een slijmerig laagje om de rotor, maar dat is een biofilm.... Dat slijt ook wel weer af tijdens het draaien van de rotor lijkt me....

@Anchistruz, Liran. Ik kwam een post van jou tegen over de EHEIM voor filter dingen. Dit paste slecht op je inlaat pijp.

Heb je deze ook op de 1500 versie? Past dit of moet hier ook een aanpassing op komen? Bevalt dit en hoe vaak moet je dit schoon maken? Wat ik begrijp zitten er oook sponzen in. Als die sponzen erg vol zijn terkt je filter dan nog water?

Zou je een foto kunnen maken en plaatsen zodat ik ze kan zien en iets erbij houden waardoor ik een idee krijg hoe groot die dingen zijn?

Allemachies.. maar daarom, pot open mandje leegkiepen en daar gaat ie weer, is bij boeren burgers en buitenlui onbekend, maar in de vaart zeer beproeft systeem

En je weet wat ze zeggen, als het werkt kan het niet dom zijn
Kun je mij in dummy taal uitleggen hoe je dit voor je zie? Ik kan er geen beeld bij krijgen. Ik zie dat z on ding 2 buisjes heeft waar slang op moet.

Stukje slang aan filter en pot erop en op de andere tuttel weer slang met inlaat set erop? Hoe groot is z on ding? Die moet in het kastje staan neem ik aan? In dat ding zit een mandje moet daar nog iets in? Je had het over kranen ertussen?????

Dan kraan voor de pot dicht draaien zodat er geen water meer loopt. Deksel eraf en legen. deksel erop en kraan open draaien? Wat voor kranen?

Ik ben echt a technisch en moet eerst het beeld in me hoofd hebben. Ik zie met google wel afbeeldingen maar niets met een aquarium met slangen.

Ja had ik gezien maar ik kan geen inschatting maken hoe groot het is en die sponsjes staan me ook enigzins tegen. Die zijn wel heel fijn en ik ben bang dat het binnen now time vol zit en weet niet of filter dan nog water krijgt.

Ik denk dat ik dan op elke inlaat 2 moet hebben. Dat is ook geen heel fraai gezicht in me aquarium en al die buizen en stukjes passend maken is ook zo wat. Liran had ook problemen om het passend te maken verleden jaar. Als dit niet click and go is ga ik voor de wierpot denk ik.

Deze zijn, in de uitvoering met het pompje, perfect als CO2 reactor te gebruiken, maar de sluiting van het filterhuis is te gammel om frequent open en dicht te maken, en daarom als voorfilter helaas ongeschikt,

Die heb ik hier staan. Kadootje van iemand maar nooit gebruikt. Mijne is wit huis. Je voel al dat het goedkoop is. Weegt niets en de clippen etc. voelt echt niet goed. Nooit aangedurfd het te gebruiken. Daarbij moet je dat ding ook door lussen wat het ook niet erg gebruiksvriendelijk maakt.

Eheim voorfilter is voor @michelle1 niet geschikt.
De slangen van haar pomp zijn dikker.
En inderdaad ik weet wel zeker dat dit te fijn van structuur is voor de ellende die haar Capibara's* aanrichten
Dan kan je elke dag met je arm het water in om dat ding schoon te maken

*Netjes woord voor watervarken :DD

Ik heb er ook wel eens naar gekeken naar de asjes van Eheim op mijn Jbl 702 902 1502 en 1902 maar die komen helaas net niet overheen.

Wat ik altijd doe bij een filter onderhoudt.
Pak een punt tang en daarmee haal ik eerst de rotor eruit voorzichtig en dan met mijn vingers haal ik de asje eruit. heel voorzichtig met beleid. dan daarna na het reinigen van dat holletje 😀 eerst de rotor erin en dan asje.
Even afkloppen heb ik geen 1 asje nog gebroken van geen 1 filter,
Wel heb ik alles op voorraad voor het geval van. kost wel ff wat geld maar dan heb je het wel direct in huis. en na het overzetten, bestel ik bij eerst volgende bestelling weer een rotortje,

Even nog wat anders,

Heb jij maar 1 filter op die bak of 2?

als je er 1 hebt, zou ik als ik jou was nog 1 erbij doen. voor dit soort gevallen

Ik heb er ook wel eens naar gekeken naar de asjes van Eheim op mijn Jbl 702 902 1502 en 1902 maar die komen helaas net niet overheen.

Wat ik altijd doe bij een filter onderhoudt.
Pak een punt tang en daarmee haal ik eerst de rotor eruit voorzichtig en dan met mijn vingers haal ik de asje eruit. heel voorzichtig met beleid. dan daarna na het reinigen van dat holletje 😀 eerst de rotor erin en dan asje.
Even afkloppen heb ik geen 1 asje nog gebroken van geen 1 filter,
Wel heb ik alles op voorraad voor het geval van. kost wel ff wat geld maar dan heb je het wel direct in huis. en na het overzetten, bestel ik bij eerst volgende bestelling weer een rotortje,

Neem even een paar bakken koffie en doe de bril op 😉

@Anchistruz, Liran. Ik kwam een post van jou tegen over de EHEIM voor filter dingen. Dit paste slecht op je inlaat pijp.

Heb je deze ook op de 1500 versie? Past dit of moet hier ook een aanpassing op komen? Bevalt dit en hoe vaak moet je dit schoon maken? Wat ik begrijp zitten er oook sponzen in. Als die sponzen erg vol zijn terkt je filter dan nog water?

Zou je een foto kunnen maken en plaatsen zodat ik ze kan zien en iets erbij houden waardoor ik een idee krijg hoe groot die dingen zijn?

Even nog wat anders,

Heb jij maar 1 filter op die bak of 2?

als je er 1 hebt, zou ik als ik jou was nog 1 erbij doen. voor dit soort gevallen
2 x 1500. Dit al voor zulk soort gevallen maar 1 over terkt het absoluut niet. Ligt nu z on 2 kilo zeoliet bij omdat NO2 razend snel omhoog schiet

@michelle1

Hoe werkt een wierpot (Jip en Janneke)

Zet een vergiet in een emmer
gooi daar water met stukje rotzooi erin, boven op
zit de vergiet vol, stop met vuil water erin doen
gooi vergiet leeg
en weer opnieuw

Water Fail GIF by America's Funniest Home Videos

Hoe wordt het ding geplaatst
In de aanzuigslang naar de pomp, dus slang van aquarium naar pomp door knippen aanzuig op inlaat de andere naar de pomp

Waarom is dit makkelijk
Speciaal gemaakt om grof vuil uit het water dat naar de pomp toe gaat op te vangen
Deksel opendraaien, mandje (vergiet) eruit nemen en leeggooien deksel erop draaien en hij kan weer

Waarom een kraantje in de slang zetten
Dan komt er geen lucht (of zo weinig mogelijk) lucht in de aanzuig
In de andere slang, dan kan je aquarium niet leeg hevelen
Deksel er weer op kraantjes open

Hoe groot is het ding
Wat ik zie is 16 cm doorsnee en 21 hoog, met 2 schroeven kan het zo opgehangen worden

Er zijn heel veel modellen en maten, er is er vast wel één te vinden die direct op jouw slangen past zodat je niet met verloopjes hoeft te knutselen

Zo een beetje helder beeld ?

Plaatje van een andere maar werkt precies hetzelfde
550x359.jpg

Neem even een paar bakken koffie en doe de bril op 😉

Ik heb die ding niet meer. heb ik weg gegeven. toen der tijd had ik enkel alleen de 902 en ja wat zelf gefabriceerd om het aan elkaar te krijgen dacht met een oplossing van Nina,

filterslang eromheen en dan paste hij wel maar ook niet echt zoals het hoort. maar ik moest zeker wel om de 2 dagen het even uitknijpen want het zat echt vol. dus daar had ik geen zin meer in. dan maar 6 weken wachten en dan filter onderhoud doen.

Heb nml de 1902 en de 1502 op 1 bak. beide alleen zou mijn bak van +- 380 a 400 liter makkelijk aan kunnen solo.

Hoeveel bakken koffie wil je dat ik neem?

Maar snap effe niet wat je bedoelt 😀
Ik bedoelde dat je even wakker moest worden en de bril om goed te lezen. Hoeveel heb je er al op? Kan zijn dat het gewoon niet bij jou werkt. 😉

Ik had een post geplaats met allerlei vragen over de EHEIM voor filters en jij post over het stokkie (asje) .

Maar heb je inmiddels beantwoord. Het blijkt dus al dat het niets was voor jou en daar trek ik de conclusie uit dat het dan ook niets voor mij zal wezen. Als het al niet past op een 901 zal het op een 1500 helemaal niet passen. Na 2 dagen vol zal het bij mij elke ochtend en avond uitspoelen wezen.

Ik ga voor de wierpot.

Als het al niet past op een 901 zal het op een 1500 helemaal niet passen. Na 2 dagen vol zal het bij mij elke ochtend en avond uitspoelen wezen.
Ik heb zelf 2 van deze voorfilters in mijn bak zitten op de Eheim 2278 en de JBL 901 daar passen ze prima zonder aanpassingen, wel zit in het voorfilter 2 ronde sponzen welke niet erg grof zijn, ik maak ze wekelijks schoon en dan komt er heel wat troep uit maar het filter blijft gewoon het zelfde debiet houden, daar merk ik niets aan.

Ik heb zelf 2 van deze voorfilters in mijn bak zitten op de Eheim 2278 en de JBL 901 daar passen ze prima zonder aanpassingen, wel zit in het voorfilter 2 ronde sponzen welke niet erg grof zijn, ik maak ze wekelijks schoon en dan komt er heel wat troep uit maar het filter blijft gewoon het zelfde debiet houden, daar merk ik niets aan.

Maar jij hebt dan ook geen capibara's

ben ik benieuwd hoe jij die eheim voorfilter op je 901 hebt gekregen. zelfs de dikste pijp was nog te smal voor de inlaat. of je hebt een ander intake zelf gemaakt dan de standaard?
dat is de enige wat ik mij dan zo kan bedenken.

Dat klopt, 9 volwassen maanvissen, maar deze zijn niet te vergelijken met sluiers.
Nou ja manen zullen toch ook aardig poepen maar denk inderdaad dat er wel enig verschil is tussen de sliertje poep en sloopzucht van planten en dan nog de algen die ze los rukken en laten zweven in het water.

Dan ook niet vergeten me slobber afdeling. Die zie ik ook altijd maar vreten en poepen 🙄

ben ik benieuwd hoe jij die eheim voorfilter op je 901 hebt gekregen. zelfs de dikste pijp was nog te smal voor de inlaat. of je hebt een ander intake zelf gemaakt dan de standaard?

Zover ik weet moeten die gewoon passen op buizen van 12/16 of 16/22. Biljoenblik heeft er ook een met een Eheim 2217.

De filters lopen aan de binnenkant taps naar binnen waardoor ze voor een groot aantal maten gebruikt kunnen worden.

Ik snap wel wat het euvel is waar Liran het over heeft. In zijn topic die eerste foto zie je dat de inlaat van de JBL een stuk dikker is aan de onderkant dat zal geen standaard maat wezen. Dat is een stuk breder dan de pijp. Hij heeft er een rood cirkeltje om gemaakt. Dan zou je dat deel van de inlaat eraf moeten halen maar dan blijft er een kort stukje over waardoor je te hoog blijf.

Ik heb ook al een van die asjes gebroken, laten vallen bij onderhoud.
Ik kon het filter wel nog gewoon laten doordraaien met dat gebroken asje gewoon beide uiteindes in dat rubbertje gestopt en was vaseline aan het staafje.
Heeft zo een paar dagen gedraaid zonder problemen tot het nieuwe rotor setje aankwam.

Zijn HMF filters geen mogelijkheid als voorfilter als je geen externe voorfilter in de slangen wil?
Een beetje het zelfde principe als die voorfilters van eheim maar door het grotere oppervlak lijkt me dat je minder vaak gaat moeten spoelen.
https://www.aquakallax.de/shop/hmf-filter-classic-10cm-schenkellaenge/
in deze topic zie je ook meer foto's:
https://aquaforum.nl/threads/sera-scaper-cube-80-van-niwla.168503/#post-2175651https://aquaforum.nl/threads/eheim-proxima-250-sschot.158978/page-4#post-2187052
Zij gebruiken een luchthevel of een pompje om de filters aan te drijven maar jij kan er gewoon je inlaat van de jbl inhangen.
Moest de spons te fijn zijn dan is het gewoon een kwestie van een wat meer grove mat te kopen en op maat te knippen.

1606828765840.png
Dit is de aanzuig van de JBL 702 en de 902
Dat stukje is de breedste dia van de aanzuig. die paste niet op de eheim voorfilter. ik heb daarop een 16/22mm slang op gezet en dan zat het nog kielekiele vast,

Bekijk bijlage 313265 Dit is de aanzuig van de JBL 702 en de 902
Dat stukje is de breedste dia van de aanzuig. die paste niet op de eheim voorfilter. ik heb daarop een 16/22mm slang op gezet en dan zat het nog kielekiele vast,

(zit aan de zuigkant en onderwater, dus veel kan en zal er niet gebeuren behalve dat hij er heel misschien vanaf valt als je de pomp uithebt)
Dan passen wat dat betreft de Eheim buisjes net een tiende beter, mahjah dat gruwelijke gifgroen hè..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan