Metertje modder van tjvkooten


op facebook in de mudskippers groep werd er gezegd dat het pas gaat stinken als je gaat graven.

ik ga voorlopig nog even verder met het eb en vloedsysteem, gezien de pomp al onderweg is, maar ik twijfel wel een beetje nu... en ik ruik al een klei lucht, maar nog geen rotte eieren... als het vergelijkbaar is met wat ik ruik als ik bij het veluwe meer kleiachtige stukken omschep, kan ik beter stoppen dat kan ik op mijn kamertje niet hebben... maar ik wil wel verder bouwen... het lijkt me zo mooi, een dilemma dit...
 
Kom nu beetje over als de slechterik waarschijnlijk omdat ik je droom verwoest, maar...

Vat even snel samen de nadelen en voordelen van een natuurlijke bodem:

Voordelen:
-Natuurlijk gedrag, holen graven, lekker rollen in de modder, etc...
-Het natuurlijk uitzicht

Nadelen:
-Veel onderhoud
-Kans op geur
-Algen op de bodem zelf (lelijke algen)
-Verstopte filters en pompen, heb er ook enkele versleten in de tijd

MAAR en het is een grote maar, ik juich het zeker toe wat je van plan bent, maar wil je er gewoon op wijzen dat er veel verborgen nadelen zijn die je pas ziet als het te laat is.

+GROTERE MAAR, dat kan je nog altijd niet ontzeggen om slijkspringers te houden, minder natuurlijk maar er zijn veel zo'n bakken zonder klei bodem, en het feit is het zijn leuke diertjes waar je ze ook in stopt!

Je hebt mensen die met plexiglas een rand maken of met stenen en gewoon zand gebruiken als bodem:

https://i.redd.it/22crczgofa5y.jpg

Mensen die stenen of hout gebruiken:

https://i.ytimg.com/vi/-4lchiiq5NM/maxresdefault.jpg

Maar je kan het ook doen met meer zand dan klei dan moet je experimenten en mengelen, tot je maximum ratio zand hebt met klei maar het nog vast genoeg is om zichzelf te steunen zoals dit:



En dan heb je de natuurgetrouwebodem, met de "correcte" ratio:

 
ik ga even heel goed nadenken of ik het de nadelen waard vind of dat ik dit uitstel totdat ik een huis met meerdere kamers heb, zodat indien nodig het geheel in een kamer kan waar ik niet hoef te slapen...

zelfs als ik besluit er van af te zien heb ik in ieder geval veel geleerd, na het schoonmaken 2 aquaria dat ik met minimale aanpassing kan verbinden om de techniek in een andere bak te verbergen, en in de 112 liter bak waar de techniek in komt de mogelijkheid om levend voer te kweken zonder dat het extra ruimte kost...

en zoals ik al eerder zei ik kom er liever achter dat er problemen kunnen zijn met iets voordat de dieren er in zitten...

bovendien kan de klei gewoon in een afsluitbare emmer, voor later gebruik. (of voor als de kapotte kleioven op mijn werk vervangen is.)
 
ik denk dat ik vanavond of morgen de bak leeg ga halen, en even verder ga kijken naar een ander leuk biotoop.

ik heb gekeken naar mogelijkheden met een rif aquarium maar, dat wordt me helaas wat te duur.

dus ik ga weer opzoek naar nieuwe leuke ideeën, genoeg leuke vissen gelukkig.
 
Van iemand anders kreeg ik te horen dat het eb en vloed systeem waarschijnlijk de stank tegenhoudt.
Zolang ik niet al teveel graaf in de bak.

Ik ga het een maandje draaien en dan ruiken of er verschil in zit...
 
Leuk te lezen dat je het nog een kans geeft. Ik ben heel benieuwd! Wel fijn al die info van Ypoc, en de mooie filmpjes van de slijkies...wat zijn ze leuk!
 
Het water blijft nog aardig helder tijdens vloed nu:

IMG_20181003_071851.jpg
 
Even snel een foto gemaakt tijdens vloed: het water blijft volledig helder!

Ramen zijn nog wel een beetje vies.

IMG_20181008_191732.jpg
 
Super! Hoe heb je dat nou voor elkaar gekregen? Niet die vuile ramen bedoel ik maar het heldere water.
 
Ging vanzelf, ik denk dat de deeltjes allemaal stevig liggen nu waardoor de stroming van eb en vloed ze niet meer loshaalt.

Als het goed is komen morgen de java varens binnen via de post.

Ik kan alleen helaas geen puntslakjes krijgen in de buurt, en uca sp. is blijkbaar bijna niet aan te komen. Misschien kan ik heremietkreeftjes doen van de Clibanarius soort (weet niet of ik het goed schrijf) maar dan moet ik even kijken hoe groot die worden.
 
Als je je adres via pb geeft kan je van mij heel veel puntslakken krijgen,moet er nog steeds naar iemand anders ook opsturen dus kan van de week mooi tegelijk.
 
ik heb toch de mangroven uit mijn andere bak verhuisd naar deze, en morgen komen de javavarens binnen.

en ik kan via een winkel toch aan wenkkrabben komen, alleen voor 20 euro per stuk wacht ik eerst vivarium even af, als alles goed gaat ga ik deze vrijdag Periophthalmus novemradiatus halen

IMG_20181009_201901.jpg


IMG_20181009_193347.jpg
 
ja, ik had dat al vaker gelezen. nu wennen ze hopelijk snel aan de zoutgraad, en gaan ze mooi groeien.

ik wilde ook proberen spaans mos op te hangen, maar ik heb geen goede ophangplekken helaas.
 
ja, ik had dat al vaker gelezen. nu wennen ze hopelijk snel aan de zoutgraad, en gaan ze mooi groeien.

ik wilde ook proberen spaans mos op te hangen, maar ik heb geen goede ophangplekken helaas.
Ah super, dacht laat ik het toch maar even vragen omdat ik het op de foto niet goed kan zien.

Spaans mos, doorzichtige zuignapjes met haakjes? Of deze ledges? Je kunt ze gemakkelijk kleiner zagen en zijn er ook in het zwart. Helaas zijn de zuignappen van de zwarte ook doorzichtig en van deze ledges kleuren ze wit. Die zuignapjes moet je dus genoeg camoufleren met het mos.
 
Kun je eens wat meer vertellen over de waterhuishouding.

Je hebt een eb en vloed systeem.

Ik zie geen filtering in de hoofdbak. Heb je eronder een opvangbak? En wordt daar het water gefilterd?

Hoe vaak wordt het eb en vloed?
 
die ledges kunnen misschien wel, maar ik wilde het meer in het midden laten hangen.

foto van het onderwaterdeel tijdens vloed:

IMG_20181010_193148.jpg
 
Kun je eens wat meer vertellen over de waterhuishouding.

Je hebt een eb en vloed systeem.

Ik zie geen filtering in de hoofdbak. Heb je eronder een opvangbak? En wordt daar het water gefilterd?

Hoe vaak wordt het eb en vloed?


Onder de hoofdbak staat een lelijk bekrast 80cm aquarium, daarin wordt continu water gefilterd, en het water wordt daar ook verwarmd

Achter het hoofdaquarium zit een heatmat die de bak op 25-26 graden houdt.

Om 7:00 uur en 19:00 uur start de vloed, een half uur lang staat dan de pomp aan, en als die afslaat wordt het water via dezelfde slang afgeheveld wat ook ongeveer een half uur duurt.
 
Ik vind het prachtig joh, echt een unieke bak. Ik ben ook heel benieuwd hoe de javavaren zich aanpast aan het zilte water.
 
Onder de hoofdbak staat een lelijk bekrast 80cm aquarium, daarin wordt continu water gefilterd, en het water wordt daar ook verwarmd

Achter het hoofdaquarium zit een heatmat die de bak op 25-26 graden houdt.

Om 7:00 uur en 19:00 uur start de vloed, een half uur lang staat dan de pomp aan, en als die afslaat wordt het water via dezelfde slang afgeheveld wat ook ongeveer een half uur duurt.

En zit er ook een overloop in het hoofdaquarium, zodat gedurende vloed het water circuleerd.
Of loopt deze alleen vol en weer leeg?
 
Alleen vol en leeg...

Dus dan heb je in de hoofdbak geen filter dat 24 werkt?

En je spoelt tijdens vloed niet echt alle stoffen eruit?
Enkel 2x per dag dus 1 soort waterwissel met water uit de onderbak?

Vraag is dan hoeveel water er bij eb in de bak zit, en hoeveel bij vloed.
Hieruit kun je dan de verversing berekenen.
 
bij eb 5-10 liter bij vloed komt er ongeveer 60-70 liter bij.

het water bij eb is 5cm diep, dus niet makkelijk te filteren, bovendien houden slijkspringers niet zo van beweging in het water.
 
Die man lijkt op iets dat je bij de speelgoedwinkel koopt, geweldig beestjes!
 

Terug
Bovenaan