Metertje modder van tjvkooten


Wat een geniale en schattige beestjes.
Misschien is het een idee om je javavaren of toekomstige anubias op het hoogste punt van 't hout te plaatsen. In ieder geval op zo'n manier dat deze nooit 100% onder water komt te staan. Ik kan mij voorstellen dat het constante emerse/submerse voor de plant zijn tol eist. Op deze manier zouden alleen de wortels af en toe submers komen en die groeien dan vanzelf wel langer of de bodem in.
 
ze zijn 2x per dag minder dan een uur onder water, dus daar zullen ze niet veel last van hebben.

en als ik mijn nieuwe anubias hoger wil zetten moet de kap er af:

IMG_20181124_213318.jpg


let niet op de wazigheid, ik heb net gesproeid
 
goed nieuws: ze zijn begonnen met graven en ik heb een vrouwtje dat mogelijk eitjes draagt!

zou gaaf zijn als het lukt, ik zou een van de eersten zijn (misschien zelfs de eerste) die ze in gevangenschap weet te kweken...

eerst beginnen mijn kakariki's te leggen en nu heb ik ook nog kans op kleine slijkspringers.


foto is niet erg duidelijk omdat het in een bijna niet te fotograferen hoek zit

IMG_20181203_214949.jpg
 
Wow Thijmen, dat zou toch wel heel erg gaaf zijn. Ik duim voor je!
 
Oh balen zeg....succes er mee dan maar. Zijn ze nog verder gegaan met een nestje of willen ze eerst de boel weer helemaal fris hebben?
 
Het nestje is weg, maar een andere heeft wel een hol onder een stuk hout. Weer niet te fotograferen natuurlijk.

Ik wil graag van de blauwalg af, maar vorige keer bij een ander aquarium hielp een blackout niet eens.

Ik heb echt geen idee waarom ik in elk aquarium blauwalg krijg, ik voer niet teveel, ik ververs wekelijks 30%, de bak is kwa vervuiling onderbezet...
 
Het nestje is weg, maar een andere heeft wel een hol onder een stuk hout. Weer niet te fotograferen natuurlijk.

Ik wil graag van de blauwalg af, maar vorige keer bij een ander aquarium hielp een blackout niet eens.

Ik heb echt geen idee waarom ik in elk aquarium blauwalg krijg, ik voer niet teveel, ik ververs wekelijks 30%, de bak is kwa vervuiling onderbezet...
Geen stroming en wellicht zonlicht dat erop valt door het raam?
 
@Mafkees, geen stroming in de poel helaas, is ook te klein en ondiep om dat te doen, bovendien mijden deze vissen stromend water, het zit helaas ook op het land deel.


@Nicolientje-W, appelslakken kunnen volgens mij niet in brak water.


Zou het helpen om het water wat zouter te maken, de vissen kunnen nog een stuk zouter dan ze nu zitten.
 
geen stroming in de poel helaas, is ook te klein en ondiep om dat te doen, bovendien mijden deze vissen stromend water, het zit helaas ook op het land deel.
Als ik het goed begrijp dan komt het landdeel ook 100% onder water te staan, tweemaal per dag? Wellicht is het een idee om de frequentie te verhogen naar vier of vijf keer per dag. Daarmee is de biotoop niet meer 1:1 maar omdat de waterstijging zo geleidelijk verloopt, zullen de dieren prima in orde zijn.
 
ik ben ook lid van een slijkspringer groep op facebook, waar ik de tip kreeg dat het door dierlijk afval kon komen, mogelijk liggen er nog resten van de buffalowormen en krekels in die zijn gaan rotten en niet goed weggespoeld zijn.

ik kreeg de tip om slakken van het geslacht Nassarius in te zetten voor dat soort delen.
 
Wat een gave beestjes en bak!
Ik zag ze in Thailand bij de mangroven, kan dat? Onze thaise gids daar noemde het walking fish.
Ik vind ze echt geweldig.
 
bijna elk mangrove gebied heeft volgens mij een slijkspringer sp.

dit zijn de Periopthalmus novemradiatus of kleine indische slijkspringer, maar ik kan me best voorstellen dat het versprijdingsgebied groter is.
 
Even wat nieuwe foto's, een deel tijdens de vloed net en een hol tijdens eb.

Een van de slijkspringers blijft in het hol tijdens vloed wat kan betekenen dat ze eieren heeft, helaas heb ik momenteel niet de mogelijkheid een kweek voedsel voor jongen op te zetten. Ze hebben net geboren copepods nodig volwassenen voer is te groot...

Dus ik moet een fytoplankton en een copepods kweek opzetten, alleen is mijn kamer al te klein om mijn fruitschaal kwijt te kunnen...

IMG_20190206_093338.jpg


IMG_20190206_093353.jpg


IMG_20190206_093329.jpg


IMG_20190203_105644.jpg


IMG_20190203_105408.jpg


IMG_20190206_093127.jpg
 
En weer een hik

Gaaf!

Ben je de blauwalg kwijt of zit het nog tegen het glas? Zijn toch bijzondere beestjes. Javavaren eruit zie ik. Toch niet zo'n succes?
 
@NicoleE de anubias is er weer uit inderdaad, ik heb nog wel blauwalg, maar de vissen hebben er geen last van dus ik laat het maar zitten.

@Killerfish eb en vloed is 2 keer per dag een uur, dus ze staan dan ongeveer een half uurtje onder.
 
leuke nieuwe tijdschakelaar, kan nieuwe pompjes en een thermostaat halen... hij reset zichzelf en blijft dan door pompen, eb en vloed beteken dat het ook weer naar beneden moet...

de vissen leven nog gelukkig!

IMG_20190314_091748.jpg
 
iets om de ruiten schoon te houden zou mooi zijn, maar ik ben er zeker tevreden over.

ik hoop binnen een jaar een ander huis te vinden, en op dat punt wil ik een ruit in een ibc vat zetten en de vloed zo maken dat die onder de ruit blijft, dan kan ik de modder dieper maken, zodat ik kans heb op nakweek, op dat moment moet ik ook een kweek van dierlijk planton opzetten en hopen dat daar klein genoeg voer voor de jongen bij zit. artemia schijnt te groot te zijn...
 
iets om de ruiten schoon te houden zou mooi zijn, maar ik ben er zeker tevreden over.

ik hoop binnen een jaar een ander huis te vinden, en op dat punt wil ik een ruit in een ibc vat zetten en de vloed zo maken dat die onder de ruit blijft, dan kan ik de modder dieper maken, zodat ik kans heb op nakweek, op dat moment moet ik ook een kweek van dierlijk planton opzetten en hopen dat daar klein genoeg voer voor de jongen bij zit. artemia schijnt te groot te zijn...
Moet het echt levend voer zijn? Anders kun je eens rotifer gebruiken, dat is volgens ij het kleine voer dat ze in diepvriesvorm hebben. Tevens ook gekweekt op zoutwater.
 
rotifers zijn misschien wel een idee, helemaal ideaal zou zijn om voer te gebruiken dat op brakwater leeft, zodat het in de sump kan kweken en met vloed automatisch wordt meegespoeld
 

Terug
Bovenaan