Mijn 200 l. bak ( een nieuw begin) van Giebeltje


Ik ben benieuwd. Quick is de enige die een beetje jaag-neigingen had, maar die had het meer op Bessie voorzien. En Bessie is territoriaal zoals je weet. Momenteel zie ik Quick wel eens richting Danio's happen, maar ook niet echt serieus. Hij heeft trouwens wel een flinke bek, Flupke heeft meer een klein tuitmondje. Ik las dat Chinese Danio's ook wel in vijvers worden gehouden omdat ze de muggenlarven in toom houden. Het zijn ook kleine karperachtigen, en ze lijken het goed te kunnen vinden met de sluiers.
 
Vanmiddag zijn de Cory's verhuisd naar het aquarium van een vriendin. Ze kwam ze halen met haar man, en terwijl de mannen gezellig over andere zaken kletsten, hebben wij samen de Cory's gevangen ( ik had er eerder al een te pakken in mijn cory-val, maar die zat er zo sneu in z'n eentje bij, dat ik hem zolang had teruggezet). Ze had ook een nieuwe javavaren, twee mosselplantjes en een dwerg-anubiasje bij zich, en samen waren wij met de plantjes en de visjes bezig. Ik deed meteen een waterwissel en toen gingen de nieuwe plantjes er in. Vanmorgen al kwam Tigger, een jonge Calico-fantail bij ons wonen. Die voelt zich ook meteen thuis, en woensdag had ik al de Danio's aangevuld tot 8 stuks. Dit was voorlopig hopelijk mijn laatste bestandswijziging. De filters draaien naar tevredenheid, en de visjes lijken zich thuis te voelen.
DSC01998.JPG
 
De planten deden het niet geweldig, want ze kregen veel te weinig licht. Daar is nu verandering in gekomen: ik heb geïnvesteerd in een mooi LED verlichtingssysteem, HVP aqua Goldline. Manlief heeft het vanavond geïnstalleerd.

DSC02059.JPG
 
Weer even een update: de danio's deden het niet helemaal lekker, er waren er een paar met een krom lijf en wat schimmelplekjes, dus die heb ik gauw uit de bak verwijderd. Ook stonden mijn filters niet naar wens en zat er onderin de bak nog veel witte schimmeldraden. Inmiddels heb ik het ingedraaide biomateriaal weer over de twee fluval filters verdeeld, en deze aan een kant gezet, met de geheim powerhead ernaast. De witte schimmel is heel snel verdwenen en de bodem is nu schoon.

DSC02071.JPG


Groepsfoto van alle bewoners, van boven naar beneden vlnr: Quick, Tigger, Flupke, Bessie en Brownie ( op het hout links boven de courgette). Ter referentie: Bessie is nu 12 cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Mijn bak was min of meer klaar, maar ik ergerde me nogal aan de interne filters links. Helaas heb ik moeten beloven geen externe filter aan te schaffen dus vandaag heb ik om de binnenfilters te camoufleren een rasechte, onvervalste NEPPLANT aangeschaft :D en een al even echt vissenfossiel...ziehier het resultaat:

image.jpeg
 
Vandaag gingen we nog even naar Haarlem, naar ons favoriete winkeltje. We zijn allebei Herge fans, en ik had een paar beeldjes op het oog. Daar heb ik een mooi plekje voor gevonden:

DSC02072.JPG


vlnr Kuifje, Kapitein Haddock & Bobbie ( Tintin, Haddock & Milou) , Jo, Zette & Jocko, Quick & Flupke, Popol & Virginie ( Leo & Lea, waar ik ooit mijn zonnebaarzen naar vernoemde).
 
Grapje: als het licht uit is, zie je nog steeds twee visjes. Natuurlijk Flupke met haar oranje huidje...

DSC02079.JPG


en mijn nep-fossiel decoratie, die ik toch wel erg leuk vind :D

DSC02078.JPG
 
leuk hoor en wat een verschil dat licht. Ziet je inderdaad de vissen veel beter. Bessie ziet er ook mooi groot uit.
 
Bessie is inderdaad goed gegroeid, maar af en toe vind ik het meer Bessie Turf dan Bessie Smith :D. Ze moet niet te veel dierlijk voer eten, want de kans op vervetten schijnt bij Ancistrussen nogal groot te zijn. Maar het blijkt in de praktijk lastig te zijn om te zorgen dat het goudvissenvoer inderdaad bij de sluiers terecht komt en niet bij haar. Die geef ik nu een paar keer per dag een heel klein beetje, en sinds mijn filters goed staan zijn ze veel levendiger en eten ze meer. Watervlooien krijgen ze op woensdag en artemia op zondag. Daar blijft Bessie van af, maar de sluiers zorgen daar ook wel voor. Bessie krijgt 's avonds een spirulinatablet die ik soms tegen het glas plak, en soms op de bodem laat vallen. Maandag voer ik steeds Repashy soilent green. Dat is vooral voor Bessie en Brownie en de sluiers eten er ook van mee. De sluiers pakken, zoals elders gezegd, ook algen. En nu ze zo goed eten, zullen ze vast ook harder groeien. Ik heb zomaar het idee dat Quick op weg is om een flinke jongen te worden...
 
Ja de algeneters zullen her en der wel wat sluier eten tegen komen omdat je veel op de bodem heb en die sluiers met grondelen menig korreltje weg waaien en voor hun onbereikbaar worden dus dat is dan lekker meegenomen voor de algeneters.

Ik denk dat je zwarte sluier het grootste gaat worden. Die heeft duidelijk een torpedovorm. Nlijft een verrassing. Je heb ook achter blijvertjes die opeens een groespurt krijgen en dan zo weer de rest inhalen.
 
Ja, dat is Quick. Hij is trouwens meer bronskleur, zijn onderkant is een stuk lichter dan de bovenkant. Hij heeft nu al een grote kop en een flinke bek. Toch zaten hij en Tigger vandaag met z'n tweeën in de kruik naar restjes te zoeken. Tigger is ook meer torpedo dan eivorm, alleen heeft zij ( voorlopig denk ik dat het een dametje is) een kort staartje. Vanmorgen bij de waterwissel liep het water uit dat nep-fossiel, en het rolde van het filter af. Tigger ging er meteen naartoe om te kijken wat het was, en kwam vervolgens tussen het nep-hoornblad terecht. Gelukkig kon ze daar tussenuit zwemmen, al leek ze het wel gek te vinden, die plastic sprieten. Ze maakte snel dat ze daar weg kwam. Er is daar ook geen eten, alleen een kleine ruimte tussen het filter en de ruit, met de nepplant als decoratie.
 
Sinds enige tijd heb ik een paar nieuwe bewoners in de bak. Een aantal ( Poelslakken :mad: )waren ongewenst, en die hebben zich nog voortgeplant ook. Daarom heb ik een tijdje terug twee Anatome Helena slakken in de bak rondkruipen. Hoewel, ik weet niet of ze allebei nog leven. Af en toe zie ik er een langskomen. Mijn puntslakje heb ik zolang maar even naar de slakkenbak verhuisd, als de poelslakken in de grote bak bijna op zijn gaan de Helena's naar de slakkenbak en mag Puntje weer terug in de grote bak. Is het trouwens normaal dat er baardalgen op een slakkenhuis groeien?

DSC02087.JPG
DSC02088.JPG
DSC02086.JPG
 
Het wordt steeds mooier in mijn aquarium, de plantjes doen het nu goed en de vissen zien er relaxed uit. De kruik wordt vaak gebruikt door iedereen behalve Flupke. De baardalgen zijn bijna weg, en ik heb er niets aan hoeven doen. Achterin staan Catappabladeren tussen de Javavarens.



( Alleen de ruit moet een keer een grote beurt hebben viel me op)
 
Ziet er gezellig uit. Het is alweer even geleden sinds mijn laatste sluiertje en ik ben er eerlijk gezegd ook helemaal niet in thuis, maar het valt me op dat je visjes steeds happen. Heb dat bij de mijne nooit gezien, dus vraag me nu af of dat 'zo hoort' (en of mijn visje destijds helemaal geen leuk vissenleven had?:help:)
 
Wat is jou bak mooi veranderd :thumbs:
Wat ik me we af vroeg is of de sluiers op een bepaald moment toch niet klem komen te zitten in de kruik?
 
Poelslakken heb ik ook ooit een plaag van gehad. Maanden zag ik die krengen rond sluipen. Bleek heel me filter en slangen vol te zitten met slakken van allerlei formaat en hopen slijm met eitjes erin. Die blijven fokken. Hopen dat je slak etende slakken het binnen de perken houden.
 
Poelslakken heb ik ook ooit een plaag van gehad. Maanden zag ik die krengen rond sluipen. Bleek heel me filter en slangen vol te zitten met slakken van allerlei formaat en hopen slijm met eitjes erin. Die blijven fokken. Hopen dat je slak etende slakken het binnen de perken houden.
Daarom heb ik de Helena's er in gedaan, maar niet meer dan 2 want ik wil die ook in de gaten houden.
 
Wat is jou bak mooi veranderd :thumbs:
Wat ik me we af vroeg is of de sluiers op een bepaald moment toch niet klem komen te zitten in de kruik?
Ik zal een keer een apart verhaaltje neerzetten over De Kruik, want onze Giebel heeft daar inderdaad een keer in vastgezeten. Maar ik moet daar eerst de goede foto's bij zoeken...
 
Ziet er gezellig uit. Het is alweer even geleden sinds mijn laatste sluiertje en ik ben er eerlijk gezegd ook helemaal niet in thuis, maar het valt me op dat je visjes steeds happen. Heb dat bij de mijne nooit gezien, dus vraag me nu af of dat 'zo hoort' (en of mijn visje destijds helemaal geen leuk vissenleven had?:help:)
Geen idee eigenlijk. Misschien ligt het aan het soort goudvis? Als ik het filmpje bekijk van Giebeltje en zijn vriendje Shea (in topic Kan een vis ongelukkig zijn?) dan zie ik daar ook gesloten mondjes. Maar dat zijn een Enkelstaart en een Shubunkin. Als ik op Youtube filmpjes zoek over verschillende types goudvissen zie ik in ieder geval veel happende visjes bij Hemelkijkers, Oranda, Fantail, Pearlscale, Demekin, Bubble Eye, en minder bij Enkelstaart, Komeetstaart en Shubunkin. Dus misschien is het een zelfde verschijnsel als bij Perzische Katten, Mopshonden en Bulldogs: een compacte lichaamsbouw waardoor er meer en sneller wordt adem gehaald/ water door de kieuwen moet gaan. :juggle: Goudvissen voelen zich sowieso lekkerder in een groep, 3 is het minimum heb ik begrepen.
 
Happy en gezonde goudvissen/sluiers grondelen en happen altijd in het wilde weg want je weet maar nooit of er iets te vreten valt. Ze hebben geen maag waardoor ze dus altijd honger hebben. Zijn nooit vol. Kunnen zich letterlijk dood vreten als je ze de kans geef Ze blijven gewoon door vreten als je een hele zak erin gooi.

Sommige soorten doen tukjes op de bodem en dan gaan ze wel rustiger ademen. Ook de hangende die tukjes bovenin gaan doen gaan langzamer ademen. Zo zie je dat het tukjes tijd is maar erg moeilijk te zien want zo gauw je naar aquarium loop gaan ze weer sneller ademen want worden wakker van jou toenadering in de hoop op wat lekkers. Mij zien ze al van de bank opstaan en worden al weer wakker en enthousiast.
 
De Kruik

In mijn aquarium ligt een kruik. Ik heb het ding jaren geleden gekocht bij Intratuin. Ik had namelijk het idee om de bak in te richten als een soort archeologische vindplaats. Mijn ex had destijds allemaal 16e en 17e eeuwse kruiken en flessen ( keurvorstenkruik, boerendanskruik, baardmankruik ) die zijn opa ooit in een oude put had gevonden. Zoiets dus. Ik vond een soort kinderhoofdjes in het tuincentrum, die ik in de bak neerlegde, alsof ze van de binnenplaats van een oud kasteel afkomstig waren. En de kruik dus, die ik eerst goed geschrobd en in de week heb gelegd voordat ik hem in het aquarium deed.


bassie en japie 001.jpg Ik had destijds een gele kreeft, Bassie, en een Ancistrus, Japie, waarvan ik hoopte dat ze er gebruik van zouden maken.

DSC00745.JPG Bassie heeft niet zo lang geleefd, maar Japie had haar holletje tussen het mopanihout en de kruik. Zij heeft daar 18 jaar lang geleefd.

Zoals jullie weten zwom ook mijn goudvis Giebel rond in die bak. Giebel had een heel eigen karakter. Het was bepaald geen held, maar hij was wel aanhankelijk. Hij kwam altijd bij de ruit zwemmen aan de kant waar ik op dat moment zat, dus bij de computer aan de rechterkant, of als ik tv keek aan de linkerkant van de kamer. Shea, de vis die er later bij kwam, wilde altijd over zijn kop geaaid worden. Roxy en Blue waren meer speels. Het was in deze periode, dat ik een keer de bak aan het schoonmaken was met de hevelslang. Giebel was een jaar of 10, 11 en de dikste van het stel. op een gegeven moment kreeg hij het in z'n bol en schoot ineens de kruik in, wat hij nooit gedaan had. Hij draaide zich om in de kruik, en bleef met z'n kop naar buiten steken, hij zat muurvast. En hij keek heel ongelukkig. Mijn man en ik hebben toen een grote emmer gepakt en samen voorzichtig de kruik uit de bak en in de emmer getild. Toen zijn we met de emmer tussen ons in naar buiten gelopen, en hebben de emmer op het terras gezet. Mijn man heeft een hamer en een beitel gepakt, en voorzichtig een gat in de kruik getikt. Daarna gingen we weer naar het aquarium en hebben de kruik weer terug op zijn plaats gelegd. Na een poosje durfde Giebeltje door het gat naar buiten te zwemmen. Hij had wel een wondje op zijn kop, maar met een dag of wat was dat weer genezen. De kruik was echter voorgoed van uiterlijk veranderd...


DSC00762.JPG
 
Brownie is inmiddels verhuisd naar het aquarium van mijn vriendin, waar ook de cory's rondzwemmen. Zij voelde zich niet helemaal happy met die lompe sluiers, en heeft nu in haar nieuwe onderkomen zelfs een soortgenoot, door mijn vriendin op de Vivariumbeurs gekocht. Bessie heeft nu het rijk alleen, en de sluiers doen het ook goed.

 
Erg leuk, ik hoop dat alle aanpassingen succes hebben en ook voor je vriendin.
 
De bak waar Brownie en de Cory's in rondzwemmen kun je HIER vinden... Daar gaat alles ook prima, ze hebben het naar hun zin.
 
Ja, ik ben er ook heel blij mee. Hij draait nu stabiel, de planten groeien als kool en de vissen doen het goed. Wel een sluierstaart helaas moeten euthanaseren vanwege te grote misvormingen, maar er zwemt een nieuwe bij en die doet het goed.
 
Ja, ik ben er ook heel blij mee. Hij draait nu stabiel, de planten groeien als kool en de vissen doen het goed. Wel een sluierstaart helaas moeten euthanaseren vanwege te grote misvormingen, maar er zwemt een nieuwe bij en die doet het goed.
Ja helaas brengt een aquarium vreugde en verdriet, maar gelukkig het merendeel vreugde :daisy:
 

Terug
Bovenaan