Mijn 200 l. bak ( een nieuw begin) van Giebeltje


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Een paar weken terug had ik een bak met alleen maar twee goudvissen erin. Daar heb ik een ander tehuis voor gezocht, en sindsdien zwemmen mijn shubunkin Jinx en mijn enkelvin Neo vrolijk rond in een riante vijver, die minimaal de halve achtertuin van de eigenares beslaat. Het overzetten verliep soepel, en allebei de vissen vonden meteen aansluiting bij soortgenoten en begonnen de nieuwe omgeving te verkennen. Eind goed, al goed, en gelukkig nog op tijd. Tijd om de bak opnieuw op te bouwen, want ik had een enorme nitrietpiek, en koffiebruine baardalgen. Daarnaast waren uiteraard alle planten gesloopt door mijn dierbare goudvisjes :oops:

Ondertussen had ik alleen nog maar een koppel Ancistrus cf. cirrhosus, Mr. & Mrs. Smith.

Die kregen al snel gezelschap van de rineloricaria's L010a Brownie ( roestbruin en volgens sommige sites vermoedelijk een man) en Linus ( roodachtig en volgens diezelfde bron vermoedelijk een vrouwtje.

Daarna volgden 5 Prachtbarbeeltjes ( Pethia conchonius) met lange vinnen, en 5 Chinese Danio's ( Tanichthys albonubis).

Op de bodem mocht er nog wat bij, en dus kwam er een groepje van 6 cory's ( Corydoras sterbai).

Vandaag vond k nog een koppel Apistogramma's. Volgens de verkoper Borelli's, maar als ik foto's opzoek zien ze er toch anders uit. Edit: ik heb ze zojuist gevonden, het is de Mikrogeophagus altispinosus.

Inmiddels ben ik hard bezig geweest om de boel opnieuw te beplanten, met wat snel groeiende planten (hoop ik). Op mijn verlanglijst staan namelijk paradijsvissen, en die vragen om een dichtbeplant aquarium. Er moeten ook veel verstopplekjes voor de andere vissen zijn. Ik heb ook nog een paar drijfplantjes gevonden, en ga met ingang van morgen ook wat vloeibare CO2 toevoegen om de plantengroei te bevorderen. Bij iedere waterwissel voeg ik wat plantenvoeding toe. Verder heb ik wat schuil- en legholen van keramiek aangeschaft, en hier en daar wat javamos ertussen gestoken. Verder stond altijd het licht veel te lang aan, dat heb ik nu beperkt tot 11 uur.

En nu....jullie waren benieuwd naar de foto's. Helaas heb ik maar een simpel cameraatje. De bak is nog in opbouw, en voor verbetering vatbaar. In ieder geval zijn de vissen levendig, ze zijn actief en eten goed. Ik zal dus beginnen bij het dieptepunt:

DSC01722.JPG

Daarna ben ik dus de planten en vissen gaan toevoegen, maar het duurt nog een poosje voordat de bak echt toonbaar is. Het lijkt wel of de baardalgen wat groener zijn geworden.

DSC01770.JPG

Filmpje van vandaag houden jullie tegoed, op de een of andere manier krijg ik YouTube niet aan de praat. Daarom maar een fotootje van Linus.

DSC01779.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ziet er zeker beter uit met de planten, maar mag ik vragen waarom je niet de hele bak schoon hebt gemaakt alvorens er weer nieuwe planten en vissen in te doen? Met alleen het koppel Smith was dat denk ik mooie dan dat je er nu alles aan moet doen om die algen weer weg te krijgen met middeltjes. Overigens houden je corydoras van een zandbodem waar ze in kunnen woelen en hoe ze eten. Ze filteren namelijk het eten uit het zand en spoelen dit zand weer door hun kieuwen naar buiten. Met grind lukt dit niet en worden hun zachte buikjes toch snel geïrriteerd. Wrijf het maar eens tussen je handpalmen. Is het voor jou niet fijn, dan is het voor de corydoras ook niet chill.

Maar er zit zeker potentie in de bak, komt vast goed! Succes er mee :D
 
Daar kwam ik ook pas recentelijk achter. In de LFS zit alles op dit fijne grind. De bak helemaal leeghalen is lastig, want hij staat ingebouwd in een wandmeubel. Bovendien staat de kamer redelijk vol. Ik ga dus op zoek naar fijn zand ( zilverzand, las ik ergens op het forum?) om dat over het grind heen te leggen, of ik schuif het grind opzij en vervang het op de plekjes waar de cory's zitten. Die zijn trouwens de hele dag bezig tussen de baardalgen op de achterwand en de kruik.
 
Zilverzand is te scherp dat is voor vogels, je moet filterzand hebben, en je kan het niet op het grind leggen wnat dat zand zakt er doorheen op termijn en dan heb je weer hetzelfde probleem
 
Ik las ergens iets over fijn zand uit de horticulture dat ze ook zilverzand noemden. Gewoon zilverzand heb ik hier ook staan, dat gebruik ik alleen nog bij sfeerlichtjes e.d. Daar zit ook anijs en stukjes schelp in, lijkt me niet gezond voor visjes. Maar dat filterzand, waar kan ik dat vinden? Ik zag ook dat sommigen zand bij de bouwmarkt halen. Mijn vader ging vroeger naar de duinen voor zand.
 
Ja op internet vind je van alles, betekend nog niet dat het goed is om ook te doen, sommigen gooien metselzand in hun bak, ja anderen zilverzand, moet je daar dan maar een voorbeeld aan nemen? Op dit forum zit gedegen kennis, denk dat je dan zelf wel kan verzinnen welk advies gedegen is.
Filterzand vind je bij de Hornbach en Wildkamp en bij sommige vijverwinkels.
 
Dan ga ik daar naar op zoek, en dan dat grind vervangen door zand. Dank voor de tip :thumbs:
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat heb ik net besteld. Als het goed is heb ik het morgen in huis.
 
Goed bezig. Weet wel dat een flink deel van je bacteriën zich in de bodem vestigen. Het lijkt, zoals ik kan zien op de eerste goudvisfoto, dat je er een extern filter op hebt staan? Blijf hier dan van af en maak deze niet schoon, deze bacteriën moeten je bak in balans gaan houden. Schoonmaken van je filter maakt deze oh zo nodige bacteriën ook dood als je pech hebt.

Wat ik dan persoonlijk zou doen is zoveel mogelijk water overhevelen naar iets van een speciekuip ofzo en je filter en heater hierop zetten. Vissen ook in deze bak met al je planten. Door eerst je water af te hevelen voor je ergens aan gaat zitten, blijft het water zo schoon als mogelijk. Natuurlijk kun je wel alles uit de bak halen als je de vissen gaat vangen, weet wel dat het water dan waarschijnlijk troebel zal worden. Maar dat komt vast goed!

Dan je aquarium leeg, bodem eruit (want die ga je toch wisselen) en gelijk even de decoratie ontzien van alle alg. Hardscape weer terug in de bak en vervolgens het zand. Weet niet wat je er in hebt, maar met zware hardscapestukken kun je die het beste eerst in de bak doen voor het zand, zodat als de vissen het zand er onderweg graven je niet met drukpunten ofzo op de bodem komt te zitten. Een kokosnoot ofzo kun je rustig op het zand plaatsen en dan kun je het zand er ook als eerste in doen. Even zelf de inschatting maken. Het hout in mijn bakken staat bijvoorbeeld op het glas voordat ik er zand in heb gedaan, omdat het best zware stukken worden. Dat in combinatie met de gravers en corydoras die ik heb voorkom ik zo dat er zand onder het hout komt en de vissen die weg kunnen graven. Beter voorkomen dan genezen :)

Als de hardscape terug is en de bodem er weer in zit, kun je de planten terugzetten op de plek waar je ze wilt. Je filter draait dan nog steeds met je vissen mee. Water aanvullen vanuit de bak met vissen, zoveel mogelijk oud water. Klein laagje bij de vissen laten en die laten zwemmen. Filter weer terugplaatsen in het aquarium en het aquarium aanvullen met kraanwater op temperatuur. In feite doe je dan een waterwissel en hoe meer oud water, hoe minder de overgang voor de vissen is omdat de waterwaarden zo veel mogelijk dan overeenkomen met waar ze vandaan kwamen (de tijdelijke bak) Temperatuur zoveel mogelijk overeen laten komen tussen het water van de vissen en het aquarium en de vissen dan weer als laatste terugplaatsen. Water uit de bak waar ze inzaten kan dan weg.

Als alles dan weer terug in de bak is er rondzwemt, begint het eigenlijk pas; in het begin zul je spaarzaam moeten voeren en zeker geen vis toevoegen, omdat je bak eigenlijk opnieuw opstart. Je bacteriën in het filter moeten alles doen. Evt paar keer extra waterwissel doen de eerste tijd, om het water zo goed mogelijk te houden en de kans op een dodelijke nitrietpiek oid te voorkomen of minder te maken. Geef de bak de tijd om even weer stabiel te worden.

Hopelijk heb je hier wat aan want als de bak toch leeg moet, dan zou ik ook gelijk de algen verwijderen. Bovenstaand heb ik vaker gedaan en werkt bij mij. Zorg dat je alles klaar hebt staan wat je nodig hebt en dan moet het goed gaan. Aan jou de keuze natuurlijk of je het ook zo wilt doen of dat je alleen je bodem veranderd
 
Die drukpunten, dat is wel een dingetje, ja. Bovendien heb ik hier totaal geen ruimte om er een speciekuip voor te zetten. Maar als mijn zand er is zal ik dat eerst grondig spoelen en dan beetje bij beetje het grind verplaatsen en het zand zo neerleggen, dat de druk gelijk blijft. Die decoratie wilde ik destijds wel graag begroeid hebben. Als kind ging ik wel snorkelen en ik vond het altijd mooi om een meerpaal of ankerketting vol algen te zien. Ik wilde destijds dat mijn aquarium op een slootje of misschien wel een slotgracht leek. Ik vind je adviezen wel heel duidelijk, en zal er zeker wat aan hebben.
 
Top dat je vissen nu in een riante vijver zwemmen hoor.
 
Zo, mijn zand is er. Ik ben het nu aan het spoelen. In de tuin vond ik nog wat dorre beuken- en eikenbladeren die nog aan de bomen zaten, dus die staan nu ook in een emmertje voor te weken. Komend weekend hoop ik de bodem te gaan vervangen. Ik weet niet of ik de baardalg van de decoratie afhaal, want ik zie de cory's en die dwercicliden ( die in het Engels 'bolivian ram' heten en vanaf nu door mij 'rammetjes' genoemd worden) daar geregeld in rondstruinen op jacht naar beestjes. De plantjes groeien ondertussen goed.
 
Voordat ik het licht uitdeed, heb ik nog even wat foto's geprobeerd te maken. Ik vind het wel lastig, deze vissen bewegen veel sneller dan die goudvissen. Maar goed, hier is een van de 'rammetjes':

DSC01792.JPG


Ik heb ook een schooltje Chinese Danio's in de bak, dat vind ik ook leuke visjes. Wij hadden er vroeger thuis een die 7 jaar oud is geworden.

DSC01807.JPG


De cory's op jacht tussen de baardalg

DSC01814.JPG


Tot slot een overzichtsfoto, de plantjes zijn al gegroeid.

DSC01804.JPG
 
Tijd voor een update. Door de overgevoeligheid van mijn Huisgenoot voor veel licht in de bak kon ik de verlichting niet opvoeren. De plantjes die ik had gekocht gingen dus allemaal binnen de kortste keren dood. Nu heb ik een plantenbestand dat wel met minder licht toe kan: Lavavarens, Anubias Lanceolatus, Barteri en Nana, en drijfplanten Hygroiza Aristata en Salvinia Natans. Bleef alleen de filtering over. De Aquaflow 400 voldeed niet meer, maar de Aquarel Turbo 2000 was te luidruchtig voor Huisgenoot en te veel Jetstream voor de visjes. Nu hangt er een tweede Aquaflow bij en alles lijkt te werken. Nu alleen nog mooie foto's maken...

DSC01837.JPG


DSC01842.JPG
 
Ik weet niet of ik de baardalg van de decoratie afhaal
Haha, je bent de eerste die baardalg koestert, maar als je vissen het waarderen en je hebt er zelf geen last van, lekker laten zitten ;)

En een lastige huisgenoot heb je hoor, eerst de pomp die teveel herrie maakte, en nu ook nog het licht wat te fel is :juggle: geef m wat oordoppen en een zonnebril:D
 
O ja, die baardlag.... Ik heb de kruik, die er vol mee zat, laten liggen ( Huisgenoot vond 'm wel gezellig, zei hij), maar ik heb het kienhout verplaatst, zoals jullie kunnen zien. Het kienhout op de foto rechts was dus door inmiddels wijlen mr. Smith keurig schoon geknabbeld, en heb ik nu andersom neergezet. Ziet er meteen totaal anders uit. Ik laat de bak nu even lekker met rust, en kijk volgende week wat ik er nog aan vissen bij wil.

Bestand nu: 4 x Pethia Conchonius, 5 x Tanichthys Albonubis, 5 x Corydoras Sterbai, 1 x Mikrogeophagus Altispinosus, 1 x ancistrus cf Cirrhosus, 1 x Rineloricaria sp. L010.

Huisgenoot mist de goudvissen, die gezellig tegen het glas aan zaten als hij gitaar speelde. Ik wil straks een koppel Helostoma Temmincki erin zetten, die kunnen ook redelijk aanhankelijk zijn, wij hadden ze vroeger ook thuis. En de cory's aanvullen tot 10, de prachtbarbelen tot 5, en een nieuw vrouwtje voor de Altispinosus.
 
Nu alleen nog mooie foto's maken...
Lampen van het aquarium wat langer aan laten staan en dan een foto maken als de kamer duister is, maar het buiten ook donker is. Dan heb je geen last van reflectie, omdat je bak de enige lichtbron is op dat moment
 
Ja, ik zag al dat jij 's nachts de mooiste foto's hebt gemaakt. Als die bak mooi helder is, zal ik ook eens wat gaan proberen. Ik geniet altijd zo van de prachtige foto's die iedereen maakt, dus ik zal ook het forum voor fotografie eens doorspitten.
 
Ja, ik zag al dat jij 's nachts de mooiste foto's hebt gemaakt. Als die bak mooi helder is, zal ik ook eens wat gaan proberen. Ik geniet altijd zo van de prachtige foto's die iedereen maakt, dus ik zal ook het forum voor fotografie eens doorspitten.
Zijn gewoon met mijn telefoon gemaakt in een donkere kamer :D
 
die gezellig tegen het glas aan zaten als hij gitaar speelde??? mrt hoeveel decibel.?
 
die gezellig tegen het glas aan zaten als hij gitaar speelde??? mrt hoeveel decibel.?
Dat zijn vaak de decibellen niet, maar de toonhoogte welke in het water doordringt, ik bemerkt dat de hogere noten geen effect hadden maar de lage noten per vis in reactie verschillend waren, bij de een onderzoekend en de andere verstopte zich, maar een en ander kan natuurlijk ook aan mijn spel hebben gelegen:D
 
Goed dat het geen ContraBas was. boemp.boemp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, de twee filters hingen er in, maar gisteravond ontstond er een witte band in de bak, die er vanmorgen nog was. De anubias vertonen donkere plekken en de Hygroyza krijgt bruine blaadjes. Ik heb maar eens flink wat foto's gemaakt, om te kijken wat er nog meer gedaan kan worden. Is het de filtering ( 2 x 800l per uur volgens de verpakking) of toch het licht?:help:

DSC01845.JPG
 

Bijlagen

  • DSC01853.JPG
    DSC01853.JPG
    24.2 KB · Weergaven: 119
  • DSC01856.JPG
    DSC01856.JPG
    17.1 KB · Weergaven: 164
  • DSC01862.JPG
    DSC01862.JPG
    26 KB · Weergaven: 143
  • DSC01870.JPG
    DSC01870.JPG
    24.3 KB · Weergaven: 133
Witte waas is bacteriebloei, komt door die filter verandering, niks aan doen, verdwijnt vanzelf met 3-4 dagen
 
Tijd voor een kleine update:

Bewoners van de bak zijn nu 1 Fantail bronze ( Quick), 1 Oranda ( Flupke), 1 Ancistrus cf. Cirrhosus vrouw (Bessie Smith), 1 Rineloricaria sp. L010 ( Brownie), 3 Tanichthys Albonubis ( alledrie dames) en 3 Corydoras Sterbai. Deze laatsen worden in de toekomst wel uitgebreid denk ik.

Beplanting 4 Javavarens en 1 Cryptocorine. Zojuist nog een paar maaskeitjes toegevoegd om de planten te beschermen. Het water is helder, de visjes eten (en poepen) goed. Ze zijn actief en nieuwsgierig. Onderling wordt er wel wat gestoeid door de sluiers, en de Ancistrus is behoorlijk territoriaal. Ze hebben dan ook de afgelopen dagen wat staartvinnen beschadigd, en dat was voor mij reden om de stukken kienhout wat anders te plaatsen om scherpe uitsteeksels weg te werken en meer zwemruimte te creëren. De bak begint weer een leuker uiterlijk te krijgen. Ik voer veel groenvoer om te zorgen dat ze de planten met rust laten. Op dit forum vond ik wat hele oude topics met wat mooie voorbeelden waaruit blijkt dat het toch kan: planten en sluiers in een bak.

DSC01949.JPG
 
Ik kwam er achter dat mijn Ancistrus Mrs. Bessie Smith en Brownie, de Rineloricaria elkaar regelmatig opzoeken. Brownie heeft nog steeds geen baardje, zou dat dan ook een meisje zijn?

DSC01968.JPG
 
Dacht dat je zo'n borstel als van de ancistrus bedoelde, maar die zijbeharing van de rineloricaria is niet bij alle mannen even groot aanwezig.
 
Ik zit Brownie regelmatig met een vergrootglas te bekijken, tot nu toe heb ik nog niks gezien behalve twee kleine baardjes aan weerskanten van de bek. En er zitten flapjes bovenop de neusgaten.

DSC01972.JPG


Bij Flupke heb ik trouwens vandaag kleine pomponnetjes ontdekt, maar die krijg ik nog niet goed in beeld. Voor de geslachtskenmerken is het bij Flupke nog een beetje vroeg denk ik.

DSC01974.JPG
 
Ja ik weet niet hoelang het duurt bij de rineloricaria qua baardvorming, bij mijn longfin ancistrussen duurt dat 12 maanden eer dat ontwikkeld, terwijl bij de gewone ancistrusen dat al vroeger start (vanaf 6 maanden vaak al) (ter vergelijking) dus zou het gewoon nog even aankijken
 
Vrijdag gaan de 3 Cory's verhuizen naar een kennis die er momenteel 4 heeft. Er staat al een klein bakje klaar waar ze zo lang in kunnen. Maar eerst moet ik ze zien te vangen... Dus er ligt een heuse " cory-val" in de bak, met een lekkere portie mosselvlees erin. De Cory's cirkelen er wel omheen, maar zijn er nog niet ingetrapt:6. Wel zat binnen de kortste keren Ieniemienie, het dapperste danio-meisje dat er hier rondzwemt, in de val van het mosselvlees te snoepen. Toen ik de val oppakte wist ze ook meteen de uitgang te vinden, de slimmerik. Dit was het allerkleinste daniootje dat bij de oorspronkelijke groep van 5 zat, voor de nitrietpiek. Ze is nog niet erg groot, maar wel dapper. De danio's mogen blijven, ik vind ze mooi en ze zwemmen niemand in de weg. De sluiertjes hebben ondertussen meer zwemruimte gekregen want ik heb het kienhout/spiderwood weggehaald. Omdat ze vervolgens leuk aan de stengels van de Javavarens gingen trekken heb ik er nog maar wat maaskeitjes tegenaan gelegd.

DSC01991.JPG
De Cory-val met Brownie op de steen erachter, likkebaardende cory's en een nieuwsgierige Ieniemienie danio.

DSC01992.JPG
De bak vanavond met Quick & Flupke die ook even komen kijken.
 
Ziet er een stuk ruimer uit. Mooi hoor. Meestal als je een jong sluier mannetje heb, zie je dit nog niet aan uiterlijk maar wel aan gedrag. Ze gaan achter een andere vis aan lijkt op happen naar kont en staart., maakt niet uit als andere sluier mannetje/vrouwtje is, is denk oefenen ofzo. Dat is over duidelijk mannetjes gedrag. Vrouwtjes doen dit niet. Maar ook is de een hier vlotter bij dan de ander. :D
 

Terug
Bovenaan