Als je niet voor verassingen wil komen te staan ivm met de kosten .
Koop dan tweedehandse T5 verlichting welke niet dimbaar is ipv van zulke "goedkopere" ledjes .
1 : minste kans op kapotte verlichting
2 : zekerheid van kwalitatief licht
Nieuwe lampen insteken van ATI of giesemann , en minstens elke 6 tot 8 maanden vervangen .
Op verlichting bespaar je niet in zeewater , verlichting is de motor van je bak . Als je hierop wil gaan besparen vooraleer je gaat beginnen dan snap ik het niet meer ?
Erwin, zoek maar de mars aquas op. Ze worden al jaren door duizenden hobyisten met succes gebruikt voor alle soorten koralen.
We hebben het niet over "goedkope chinese armaturen". We hebben het over armaturen met 3 watt leds, normale ventilatoren, en dimknopjes, beter dan 80% van de DIY armaturen die iemand zelf met 3w cree's kan maken. Maar dat laatste zou wel geaccepteerd worden, want dat is geen "chinese meuk".
Is het vergelijkbaar met Giesseman? Nee.
Zou ik er een SPS only bak mee verlichten? Met een paar t5 erbij, waarom niet. Maar als ik het geld had voor een SPS only bak zou ik toch in iets beters investeren.
Zijn het nuttige lampen voor de budget hobbyist die een mixed reef wil met makkelijkere koralen, en later kan overstappen naar iets beters?
Absoluut. Het is niet de beste verlichting, maar qua bouwkwaliteit mankeert er niks aan, en zullen ze niet kapot gaan. Voor iemands eerste bak is dit meer dan genoeg, je kunt er zelfs SPS mee houden.
In feite, mijn LFS gebruikt er al een tijdje een boven de (voornamelijk SPS) stekkenbak.
Dat je een product die je niet kent afkeurt door de afkomst is wel een beetje raar, vind ik.