Wat is er nieuw

Mijn allereerste Zeeaquarium (Altispinoza)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Altispinosa
  • Startdatum Startdatum
De Mars Aqua's zijn goede led armaturen. 165w per stuk en er zijn heel veel mensen met goede ervaringen (heb ik ook). Je hebt er wel twee nodig, want de maximale dekking is 60x60cm, en de optimale dekking is 50x50cm. Twee stuks kosten samen 180 dollar, ongeveer 160 euro. Ik kan de knop om van munteenheid te wisselen niet vinden 😛

https://m.nl.aliexpress.com/item/32...ZVf&aff_short_key=UneMJZVf&aff_platform=msite
Kijk das een antwoord waar ik me in kan vinden waarvoor dank Christian.
Das omgerekend ietsje meer dan 150 euro en das een mooie prijs om te starten.
https://www.wisselkoers.nl/calculator

Kijk das een antwoord waar ik me in kan vinden waarvoor dank Christian.
Das omgerekend ietsje meer dan 150 euro en das een mooie prijs om te starten.
https://www.wisselkoers.nl/calculator
Ja, en ze worden vanuit duitsland verzonden via DHL Duitsland, dus bij mij was het binnen 3 dagen in huis.

En reken maar niet teveel op de officiële conversie, want meestal vragen ze iets meer dan de officiële conversie (160 ipv. €150 ofzo).

Wel rekening houden met BTW en andere kosten als je iets uit China laat komen😉

Als je niet voor verassingen wil komen te staan ivm met de kosten .
Koop dan tweedehandse T5 verlichting welke niet dimbaar is ipv van zulke "goedkopere" ledjes .
1 : minste kans op kapotte verlichting
2 : zekerheid van kwalitatief licht
Nieuwe lampen insteken van ATI of giesemann , en minstens elke 6 tot 8 maanden vervangen .
Op verlichting bespaar je niet in zeewater , verlichting is de motor van je bak . Als je hierop wil gaan besparen vooraleer je gaat beginnen dan snap ik het niet meer ?

Als je niet voor verassingen wil komen te staan ivm met de kosten .
Koop dan tweedehandse T5 verlichting welke niet dimbaar is ipv van zulke "goedkopere" ledjes .
1 : minste kans op kapotte verlichting
2 : zekerheid van kwalitatief licht
Nieuwe lampen insteken van ATI of giesemann , en minstens elke 6 tot 8 maanden vervangen .
Op verlichting bespaar je niet in zeewater , verlichting is de motor van je bak . Als je hierop wil gaan besparen vooraleer je gaat beginnen dan snap ik het niet meer ?

Erwin, zoek maar de mars aquas op. Ze worden al jaren door duizenden hobyisten met succes gebruikt voor alle soorten koralen.
We hebben het niet over "goedkope chinese armaturen". We hebben het over armaturen met 3 watt leds, normale ventilatoren, en dimknopjes, beter dan 80% van de DIY armaturen die iemand zelf met 3w cree's kan maken. Maar dat laatste zou wel geaccepteerd worden, want dat is geen "chinese meuk".

Is het vergelijkbaar met Giesseman? Nee.
Zou ik er een SPS only bak mee verlichten? Met een paar t5 erbij, waarom niet. Maar als ik het geld had voor een SPS only bak zou ik toch in iets beters investeren.

Zijn het nuttige lampen voor de budget hobbyist die een mixed reef wil met makkelijkere koralen, en later kan overstappen naar iets beters?
Absoluut. Het is niet de beste verlichting, maar qua bouwkwaliteit mankeert er niks aan, en zullen ze niet kapot gaan. Voor iemands eerste bak is dit meer dan genoeg, je kunt er zelfs SPS mee houden.
In feite, mijn LFS gebruikt er al een tijdje een boven de (voornamelijk SPS) stekkenbak.

Dat je een product die je niet kent afkeurt door de afkomst is wel een beetje raar, vind ik.

Laatst bewerkt:
Tjsa Johnny dacht een complete bak gekocht te hebben.
En stuk voor stuk komen jullie met zaken die anders moeten en dus extrs geld kosten.
En ja dat groeit niet aan de boom (hoewel als je ziet wat een zakje eikenbladeren kost) dus ja dan ga je kijken hoe je het binnen je budget kan houden toch?

Soms is het dan ook verstandig om eerst hier te informeren of een bak compleet is om te beginnen😉

Ja dat zou kunnen Dirk maar ja zo kun je soms wel een teleurstelling of tegenvaller voorkomen. Het is ook lullig als er achteraf weer kosten bijkomen waar je geen rekening mee houdt😉. Maar goed, Johnny heeft geen haast dus kan rustig uitkijken naar geschikte verlichting.

Ja dat zou kunnen Dirk maar ja zo kun je soms wel een teleurstelling of tegenvaller voorkomen. Het is ook lullig als er achteraf weer kosten bijkomen waar je geen rekening mee houdt😉. Maar goed, Johnny heeft geen haast dus kan rustig uitkijken naar geschikte verlichting.
Zo is dat John ik heb uberhaupt geen haast en hetgeen Christian aangeeft voor de verlichting vind ik zeer goed en daar zal ik dan ook wel naar uit kijken.
Zo is er ook rekening mee te houden van een degelijk en goed osmose apparaat aan te kopen.
Is die ene Propeller Pump genoeg op deze bak of moet er nog zo'n 2de bij aangekocht worden ?Het is een Jebao RW-4.

Zo is dat John ik heb uberhaupt geen haast en hetgeen Christian aangeeft voor de verlichting vind ik zeer goed en daar zal ik dan ook wel naar uit kijken.
Zo is er ook rekening mee te houden van een degelijk en goed osmose apparaat aan te kopen.
Is die ene Propeller Pump genoeg op deze bak of moet er nog zo'n 2de bij aangekocht worden ?Het is een Jebao RW-4.
Ook hier moet ik je teleurstellen helaas...
Deze pomp pompt maximaal 4000 liter per uur, dat is maar 16 keer de inhoud van de bak. Als je nog zo'n RW-4 koopt, zit je aan 32 keer de inhoud, dat is op zich genoeg, maar:
Ik zou je aanraden om er een RW-8 bij te kopen. Dan weet je zeker dat je genoeg hebt, en je kunt ze allebei dimmen, of op een andere modus zetten.

Ook hier moet ik je teleurstellen helaas...
Deze pomp pompt maximaal 4000 liter per uur, dat is maar 16 keer de inhoud van de bak. Als je nog zo'n RW-4 koopt, zit je aan 32 keer de inhoud, dat is op zich genoeg, maar:
Ik zou je aanraden om er een RW-8 bij te kopen. Dan weet je zeker dat je genoeg hebt, en je kunt ze allebei dimmen, of op een andere modus zetten.
Dan zal ik uitkijken naar een RW-8 bedankt Christian.:thumbs:

Succes met je bak Johhny ! benieuwd wat je er van gaat maken.

EN soms is het moeilijk om te wachten maar je kan beter gelijk goed doen dan half werk !

Succes met je nieuwe bak! Ik ga dit topic zeker weten in de gaten houden zodat ik de evolutie kan meemaken! 😀

Heb je dat boekje van Tanne ook gekocht destijds Johnny?
Ja dat heb ik toen gekocht John en heb het een paar weken geleden in 1 keer uit gelezen.
Weet jij soms of er een 2de boekje van Tanne Hof verschenen is want dan zou ik me dat ook heel graag aanschaffen.

10 jaren plan hier dus …...
Dat zou wel eens goed kunnen zijn want na overleg met mijn vrouw hebben we de bak terug verkocht omdat hij toch te groot was voor in onze kleine living ruimte.De plaats waar hij stond was de enige plaats waar we hem konden zetten en ook daar stond hij te dicht tegen de tv kast.De lengte van de bak was goed maar de diepte van 60cm was teveel.En ik weet dat hier wel negatieve reacties op zullen komen maar het is zoals het is,achteraf gezien een foute aankoop maar een goeie beslissing om hem van de hand te doen zegt mijn vrouw ook.Wat er gaat komen op de lege plaats is een gewone rechte zoetwaterbak met een max diepte afmeting van 40cm zoals mijn Ferplast en dat zal geen probleem zijn.
De zeebak was een koopje en misschien een impulsieve aankoop maar ik had er geen rekening mee gehouden dat die 60cm diepte mij de das ging omdoen.

Jammer dat het geen zeewater wordt Johnny.
Vind ik ook John maar het zal terug een zoetwaterbak worden en misschien op een dag dat ik dan wel een kleinere kubus zeebak bij kan nemen maar zover zijn we nog niet.
Das het nadeel als je niet echt groot woont dan ben je enorm beperkt.

Ja dat is hier net zo Johnny en wij hebben een woning met 3 slaapkamers en dan durven ze rond de 650 euro te vragen.

Ja dat is hier net zo Johnny en wij hebben een woning met 3 slaapkamers en dan durven ze rond de 650 euro te vragen.
Hier bij ons durven ze voor een woning met 1 slaapkamer 600 a 650 euro vragen.
Zelfs een appartement of een studio zijn schandalig duur.

Ja dat zijn flinke prijzen en het hangt er ook vanaf in welke buurt je wil huren. Dit is op zich een wat oudere buurt uit de jaren 70 en dan liggen de prijzen wat lager dan bij nieuwbouw.

Ja dat zijn flinke prijzen en het hangt er ook vanaf in welke buurt je wil huren. Dit is op zich een wat oudere buurt uit de jaren 70 en dan liggen de prijzen wat lager dan bij nieuwbouw.
Klopt wel.Bij ons noemen ze dat huisjesmelkerij.

Ja dat woord kennen we hier ook hoor en vooral studenten die een kamer huren zijn daar vaak de dupe van.

Je kan ook een zaak openen Altispinosa aankoop van alle tweedehands aquariums . Wij bieden jou een correcte prijs .
Daarna verkoop je deze terug .
Een beetje zoals je nu bezig bent maar dan in het groot .

Je kan ook een zaak openen Altispinosa aankoop van alle tweedehands aquariums . Wij bieden jou een correcte prijs .
Daarna verkoop je deze terug .
Een beetje zoals je nu bezig bent maar dan in het groot .
En voel je je nu gelukkig dat je dat hebt geschreven.Heb je nu je hartje eens kunnen luchten.

.En ik weet dat hier wel negatieve reacties op zullen komen

Welnee, ik snap het wel, en daarbij kwamen nog heel wat "onverwachte" kosten. Dat hangt met de impuls aakoop samen, niet altijd het slimste maar beter nu inzien dat het toch niet was wat je ervan hoopte dan dat je daar later achter komt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan