Mijn bakkie (van Lagerwerf)


Thanks.
Heb er inmiddels 9.
Begint een ziekte te worden: het mbs + het lnvv
Dat zou zomaar eens uit de hand kunnen gaan lopen😆 mooie verzameling hoor, mag ik vragen welke spirulina tabs je geeft?
Wat ze waars ook lkkr vinden en vanzelf zinkt na kort koken, bloemkool, broccoli, spruit, zoete aardappel, wortel, pangafilet, hou er zelf niet van er dingen in te doen om te verzwaren zoals bestek etc.
 
Dat zou zomaar eens uit de hand kunnen gaan lopen😆 mooie verzameling hoor, mag ik vragen welke spirulina tabs je geeft?
Wat ze waars ook lkkr vinden en vanzelf zinkt na kort koken, bloemkool, broccoli, spruit, zoete aardappel, wortel, pangafilet, hou er zelf niet van er dingen in te doen om te verzwaren zoals bestek etc.
Bedoel je met het uit de hand lopen de verschillende varianten van mbs en lnvv?

Verzwaren met bestek doe ik nu inderdaad meet rvs lepels, die er per keer maximaal 24 uur in liggen. Dit doe ik nu al zo'n 2 jaar, en tot nu toe eigenlijk geen problemen mee ondervonden.

De spriluna tabletten heb ik op dit moment van hd aqua, maar daar ben ik eigenlijk iet heel erg merg gebonden mee. Dit potje is waarschijnlijk eind volgende week, dus zal weer nieuwe moeten halen.
Heb je andere (betere) alternatieven als hs aqua?
 
Ik ben een keer een vorkje vergeten in een nano met garnalen en de dag erna lagen er veel doden maar ja dat waren vorkjes van Action en niet de beste kwaliteit denk ik.
 
Bedoel je met het uit de hand lopen de verschillende varianten van mbs en lnvv?

Verzwaren met bestek doe ik nu inderdaad meet rvs lepels, die er per keer maximaal 24 uur in liggen. Dit doe ik nu al zo'n 2 jaar, en tot nu toe eigenlijk geen problemen mee ondervonden.

De spriluna tabletten heb ik op dit moment van hd aqua, maar daar ben ik eigenlijk iet heel erg merg gebonden mee. Dit potje is waarschijnlijk eind volgende week, dus zal weer nieuwe moeten halen.
Heb je andere (betere) alternatieven als hs aqua?
Wij halen de spirulinatabs hier https://www.koiendiervoer.nl/product-category/aquarium/voer/wafels/
 
De verschillende varianten lnummers bedoel ik ja, blijven in mijn ogen wel een van de mooiste zoetwatervissen die er zijn.
Ben ook weleens vorkjes vergeten en waren lastig terug te vinden onder het zand na al het gewoel erin, ook wanneer ze het tegen het raam wapperen of beuken zit het me niet lekker. Kies er daarom voor alleen groentes/voer te gebruiken die vanzelf zinken zonder hulpmiddelen.
Gebruik hier eigenlijk alleen hikari als vaste voeding, nu met de hoeveelheid die er doorheen gaat zou ik wel een wat goedkopere bulk variant willen proberen die kwalitatief ook goed is.
Nicolientje ik ga eens wat van de koiendiervoer proberen thnx die jumbo tabletten van 2.5cm zien er veelbelovend uit.
 
IMG-20220609-WA0003.jpg
IMG-20220609-WA0004.jpg
 
1 koppel Geophagus met eieren in hun bek, en 1 koppel Heros heeft het ook weer voor elkaar:smitten:
 
Vaak lukt het niet om jongen groot te brengen, maar dat valt natuurlijk ook niet mee in een bak met verschillende vissen en pleco's.
Dit was de 2e keer dat de Heros eieren gelegd hebben, maar helaas zijn deze ook alweer opgegeten.
Maar het blijft wel genieten om de aanloop ernaartoe met paringsgedrag en omslag naar broedkleuren te zien.
De Heros zijn nog maar 1.5 jaar oud dus ik hoop het nog zeker vaker met jullie te kunnen delen, met in de toekomst misschien ook nog wel jongen die overblijven.

Een koppel Geophagus heeft inmiddels al wel ruim een week eieren in de bek, dus misschien kan ik binnenkort weer fotos van jongen delen.
 
Ja met medebewoners is dat vaak een mission impossible maar het blijft inderdaad een mooi gezicht en het is ook de natuur.
 
Ik ben wel van plan dat op het moment dat er vrijzwemmende jongen zijn, ze uit te vaken, en in het 1ste vak (120x70x45) van het bioloog groot te brengen.
Maar dan moeten er wel eerst vrijzwemmende jongen zijn.
 
Mooie panaque, heb ook een blauwoog gehad die maakte heel onze grote albino pleco van 37cm kapot met vechten, deze hebben we weg gedaan en uiteindelijk een andere genomen en die laat de rest met rust. Vissen karakters kunnen zo verschillen van elkaar, je moet ook wel een beetje geluk hebben. Mooie foto weer en prachtige vis.
 
Bedankt voor het delen van je ervaring, Arie de Gibbiceps is inmiddels ook rond de 35cm, en er zijn nu dus 2 blauwoog panaque's bijgekomen.
1 van +-25cm en 1 van +- 30cm.
Ze zitten er nu 2 weken bij, en heb nog geen onderlinge aggressie kunnen waarnemen, maar hou dit zeker in de gaten.
@LunatiC : In welke Bakmaat had jij de blauwoog en de albino pleco zitten?
 
Bakmaat destijds was 130x85 oppervlak.
Momenteel 320x75. Ze hebben nog een goed jaar in de 130 gezeten en dat ging goed, had er ook ontzettend veel hout in op het laatst om ze allemaal van een eigen territorium te voorzien. Er zaten ook bijna geen andere "zwemmende" vissen in.

Hebben altijd 2 quarantaine bakken klaarstaan, een grote 120cm en n kleine 60.
Deze zijn al verschillende keren van pas gekomen en kan het iedereen aanraden met met wat agressievere vissen die onvoorspelbaar zijn.
 
Even een kleine update van deze kant.
Vorige maand heb ik 2 blauwoof panaque's toegevoegd. Maar die bleken witte stip bij zich te hebben.
Voor werk heb ik voor 2 weken in het buitenland geweest, en hierdoor de parasiet te laat opgemerkt.
Inmiddels ben ik 4 Geo's een L075 en een L200 verloren, maar het lijkt erop dat nu weer alles onder controle is.
20221222_142121.jpg
 
mooie dieren wel
zonde van de verliezen
misschien volgende keer pas nieuwe vissen toevoegen als je weet dat je de 4 erna thuis bent? als da mogelijk is natuurlijk
 
Dat was inderdaad ook wel het idee. Maar met mijn werk zit ik soms onverwachts in het buitenland.
Ik heb dan mijn vrouw en vader wel als backup om op de bak te passen, maar die zien sommige dingen helaas net wat minder snel als dat ik ze zelf zou zien.
Nu eerst alles maar weer eens laten stabiliseren, en dan zien we over een paar weken wel weer of ik e.e.a ga aanvullen of andere keuzes ga maken.

Voor nu lijken gelukkig alle vissen op te knappen, zien er goed uit, en eten goed. Maar het blijft natuurlijk nog een paar dagen spannend. Voor medicatie denk ik dat ik al te te laat ben, dus heb de bak nu op een zoutkuur en 30°C draaien, met elke 2 dagen een flinke waterwissel. Ik hoop dat ik de rest van de vissen er dan weer snel bovenop heb.
 
Dat is even minder, hoor je niet vaak ook witte stip met zulke vissen. Gelukkig ben je alles weer onder controlle aan het krijgen😬
 
prachtig!
welke heros zijn dit? heros efsciaticus in broedkleed?
 
Anderhalve maand verder en alles is weer onder controle.
2 koppels Geo's zijn druk bezig met stenen oppoetsen. En ook 2 koppels Heros zijn hier ook weer druk mee in de weer. Gaat dus weer de goede kant op.
Inmiddels weer een groepje (jonge) vissen toegevoegd die eigenlijk al lang op de verlanglijst stonden.
IMG-20230224-WA0003.jpg


En deze wilde ik jullie ook niet onthouden.

IMG-20230224-WA0002.jpg
IMG-20230216-WA0004.jpg
 

Terug
Bovenaan