Mijn bakkie (van Lagerwerf)


De Panaque's zijn zeker schitterdende dieren, en zijn in goede gezondheid.

Door diverse gevechten met andere pleco/l-nummers heb ik er alleen wel voor gekozen om ze weg te doen. Dus inmiddels zwemmen ze bij een andere liefhebber in het oosten an het land.
 
IMG-20230317-WA0004.jpg
IMG-20230317-WA0005.jpg
IMG-20230318-WA0002.jpg
IMG-20230318-WA0003.jpg
IMG-20230323-WA0001.jpg
IMG-20230323-WA0002.jpg
IMG-20230323-WA0003.jpg



Diverse koppels zijn gevormd:
3 koppels Geophagus
2 koppels Heros Efasciatum Rotkeil
1 Koppel Heros Severus Sp. Red spotted.

Hiermee kom ik op de keuze om 2 of 3 Heros Rotkeil mannen eruit te gaat trekken. Als iemand hier op het forum interesse heeft hoor ik het graag.

De Hoplarchus Psittacus groeien goed en zijn inmiddels al weer een cm of 2-3 groter als toen ze hier kwamen.
 
Waarschijnlijk niet. Of de eieren worden opgegeten, of als ze vrijzwemmen worden ze opgegeten.

Ik wilde proberen om de steen eruit te halen waar ze op afgezet hebben, maar ze hebben de meest onmogelijke steen gebruikt die ze kunnen vinden. Dus dat gaat niet lukken.
 
Vakantie zit er ook weer bijna aan te komen, en aangezien de bak dan 3 weken onbeheerd zal blijven, zijn we alvast wat voor bereidingen aan het treffen.

Sinds 3 maanden draaid de bak weer op het automatisch waterwisselsysteem, waardoor er iedere week +- 700l ververst word, en het "oude" water door het riool afgevoerd. (30% per week)
Na die 3 maanden toch nog maar even de waterwaarden gemeten:
Kh4.5
Ph 7.6
No3 10ppm
Po4 niet meetbaar
No2 niet meetbaar
Filtermatten 1e vak bioloog schoon gespoeld.

Als laatste toch de voederautomaat maar uit de kast gepakt, en deze in gesteld op iets minder voer per dag, als wat er normaal gevoerd word.

Heb nog 1.5 week om e.e.a nog even extra in de gaten te houden, maar gezien de afgelopen 3 maanden zonder (handmatig) onderhoud, voorzie ik geen problemen.
 
Na een paar maanden is het weer eens tijd voor een update;
Laatste tijd is 1 en ander veranderd, vissen worden ouder, en keuzes moeten gemaakt worden.
Ik zal proberen om een korte samenvatting te geven:
Van het koppel Heros Red Spotted heeft de man het na een mislukt legsel in zn kop gekregen, en heeft z'n vrouwtje hiervan de schuld gegeven, gevolg, vrouwtje heeft het helaas niet overleefd (tijdsbestek minder dan 10 uur)
Van een koppel Geophagus Abalios, vond de vrouw het een goed idee om bovenstaande ook bij haar man uit te voeren. Gevolg man heeft het helaas niet overleefd (25cm en 150gram) snachts gebeurd, dus was alweer te laat.
De Pleco vond eigenlijk dat heel de bak wel zijn territorium was, en maakte dit dan ook niet heel subtiel duidelijk aan zijn bakgenoten (heb gelukkig op kunnen in grijpen, en hij zwemt inmiddels in een ander aquarium.
De 2 overgebleven koppel Heros Rotkeil konden het vervolgens niet meer zo goed vinden met de 3 over gebleven Heros mannen (1x Red Spotted en 2x Rotkeil) deze zwemmen inmiddels ook elders)

Overgebleven bestand is:
2 koppels Geophagus Abalios (en 1 gescheiden vrouw) 18-25cm
2 koppels Heros Rotkeil 22-26cm
5 Hoplarchus Psittacus 20-25cm
1x L397 +-12cm
1x L137 +-25cm
1x L128 +- 12cm
1x L018 +- 10cm
Een stuk of 8 Ancistrus Red 8-12cm
Een filter vol garnaaltjes

Lang verhaal kort:
Hoop gebeurd, maar we blijven genieten.
 
Laatst bewerkt:
Thanks, wederom met grote dank aan de vrouw 😉
Goede taakverdeling zegmaar, ik zorg ervoor dat de bak er goed bijstaan en zij maakt de foto's :iloveyou:
 
Thanks, wederom met grote dank aan de vrouw 😉
Goede taakverdeling zegmaar, ik zorg ervoor dat de bak er goed bijstaan en zij maakt de foto's :iloveyou:

Mooi hoor allemaal! Totaalplaatje zou ook nog wel mooi zijn erbij :love:
Hoe en waarom ben je eigenlijk bij de Abalios uitgekomen, in plaats van de wat meer gangbare geo's?
 
Eigenlijk had ik Dicrozoster willen hebben, en die ook als zodanig besteld en laten importeren. Maar ze kwamen binnen als Surinamensis (wat weer vaak als verzamelnaam gebruikt wordt) en het bleek later dus Abalios te zijn.
 
hoe houd je dat hout en stenen zo mooi schoon? Bij mij komen er toch altijd algjes op (wat niet persé slecht is, maar dit ziet er ook wel strak uit).
 
hoe houd je dat hout en stenen zo mooi schoon? Bij mij komen er toch altijd algjes op (wat niet persé slecht is, maar dit ziet er ook wel strak uit).
Om precies te zijn helemaal niks..
Onderhoud bestaat uit
1x in de 2-3 maanden filterdoek 1e vak bioloog vervangen.
1X per half jaar fitermatten 2e en 4e vak bioloog licht uitspoelen (om en om)
+- 3x per jaar binnenkant glas schoonmaken
 
Na een tijd nagedacht te hebben toch weer keuze gemaakt om een groepje vissen toe te voegen.
Ik proberen om aankomende week foto's te maken als ze zich een beetje gesetteld hebben.
20240117_131907.jpg
 

Terug
Bovenaan