Mijn Guppenclub.


Mooie guppen, die man met de blauwe staart :smitten:Ik ben erg benieuwd hoe jongen van dit groepje uit gaan groeien.
Mijn zoon vindt die ook de mooiste, zelf vind ik die oranje met zwarte stippen geweldig, tja, ik ben gewoon ontzettend benieuwd en in afwachting wanneer ik weer jonkies mag verwelkomen. :smitten:
 
Heb je al een idee wat je met de jongen gaat/wil doen?
Persoonlijk hoop ik op een gezond evenwicht, en dat er niet meer jonkies komen dan het bakkie aan kan.
Ik heb nog niet verder na gedacht, eerst maar eens zien of er ook echt jonge guppen bijkomen ;)
Komt tijd komt raad is mijn instelling.
 
En een gewaarschuwd mens telt voor 2!

Oeps, dan heb je er dubbel zoveel, dat was ook weer niet de bedoeling.....
 
En een gewaarschuwd mens telt voor 2!

Oeps, dan heb je er dubbel zoveel, dat was ook weer niet de bedoeling.....
Dag Lysia zó ver is het nog lang niet, dat er ineens! dubbel zoveel zijn.
En er zijn zoveel opties om dat te vermijden.
Maar ik wil nu eerst genieten van mijn Guppen Club:giggle:
 
Hey watervrouw,
hoe gaat het met je guppy's?
Hebben ze nog geen kleintjes?
Zou zelf ook graag wat guppy's in mijn bak hebben i.p.v. de platy's,
maar het vrouwtje wil de de platy's houden,dus voorlopig geen guppy's voor mij.
Vind het nog thans enorm mooie,gekleurde visjes.
 
Dag Marc, leuk dat je erna vraagt, maar hier zijn nog geen jonkies geboren in de guppenclub.
Maar Platy's kunnen toch samen met Guppen, of vergis ik me?

Alleen jammer dat mijn plantjes nog niet echt geweldig zijn opgeknapt, dus let niet op de bruine alg ;)

 
Leuk! Mooie guppen :)
Ja jammer van die diatomen (bruine alg). De planten hebben het dan ook moeilijker om te groeien omdat ze deels bedekt zijn met bruinalg en dat hun stofwisseling beperkt. Dan wordt concurreren met de alg ook lastiger voor ze. Een oplossing heb ik zo niet voor je, ja uit laten razen.
 
Dag Nicole, ik ben druk met poetsen en snoeien, maar ik kan slecht alles met de grond gelijk maken :(
Soms overweeg ik toch een paarde middel te gaan gebruiken, want dit is ook echt jammer.
Al zeggen de meeste dat ik geduld moet hebben, en dat is nu juist niet mijn sterkste kant :rolleyes::LOL:
 
Dag Nicole, ik ben druk met poetsen en snoeien, maar ik kan slecht alles met de grond gelijk maken :(
Soms overweeg ik toch een paarde middel te gaan gebruiken, want dit is ook echt jammer.
Al zeggen de meeste dat ik geduld moet hebben, en dat is nu juist niet mijn sterkste kant :rolleyes::LOL:
Ik ken geen paardenmiddel tegen diatomen, maar ik weet ook niet alles dus misschien is dat er wel.

Otocinclus verlossen je van diatomen op de meeste planten maar die kunnen niet in je bak. Daar is hij veel te nieuw voor. Voor Oto's heb je een rijpe bak nodig (ik hanteer minimaal 6 maanden) omdat ze anders moeilijk hun eten weten te vinden, ze zijn meestal al erg zwak als je ze koopt en accepteren maar zelden van het begin af aan commercieel voer.
Ik heb ooit Oto's in een 60 cm gehad, en toen ik die bak weg deed kocht ik een 80 cm. En daar deden ze het veel beter in. Het kan wel in een 60 cm hoor, maar niet nu.
 
Ik zie dat je planten hebt, die je rustig kunt terugsnoeien en dan de helft met top kun je terug in de grond zetten. op die manier verhoog je het aantal planten, en hoe meer planten (heel grof gezegd), hoe minder algen je hebt.
Ook kan ik me voorstellen dat het - jou zo'n heel klein beetje meegemaakt hebbende- je moeite kost om je vissen zo min mogelijk te voeren. Te veel voer kan ook een reden zijn dat algen meer kans krijgen.

En misschien is het een idee om in jouw bak wat slakken te doen? Die ruimen 'rommel' (overtollig voer, rottende planten etc) op, en verminderen op die manier de hoeveelheid beschikbaar voedsel in de strijd tegen algen (diatomeeën)
Er zijn vast mensen die hier wel wat op te zeggen hebben.
 
Ik ken geen paardenmiddel tegen diatomen, maar ik weet ook niet alles dus misschien is dat er wel.

Otocinclus verlossen je van diatomen op de meeste planten maar die kunnen niet in je bak. Daar is hij veel te nieuw voor. Voor Oto's heb je een rijpe bak nodig (ik hanteer minimaal 6 maanden) omdat ze anders moeilijk hun eten weten te vinden, ze zijn meestal al erg zwak als je ze koopt en accepteren maar zelden van het begin af aan commercieel voer.
Ik heb ooit Oto's in een 60 cm gehad, en toen ik die bak weg deed kocht ik een 80 cm. En daar deden ze het veel beter in. Het kan wel in een 60 cm hoor, maar niet nu.
Ik bedoelde een anti algenmiddel.

Wil je snel af van Bruine Algen?

Viezige bruine waas of bruine laag over je aquariumruit, grind of planten? Als je daar snel vanaf wilt moet je twee dingen doen. Heel snel de juiste plantenvoeding halen. En tegelijkertijd een anti algenmiddel toevoegen die wél werkt. Snel weg met die verrekte algen!
 
Ik zie dat je planten hebt, die je rustig kunt terugsnoeien en dan de helft met top kun je terug in de grond zetten. op die manier verhoog je het aantal planten, en hoe meer planten (heel grof gezegd), hoe minder algen je hebt.
Ook kan ik me voorstellen dat het - jou zo'n heel klein beetje meegemaakt hebbende- je moeite kost om je vissen zo min mogelijk te voeren. Te veel voer kan ook een reden zijn dat algen meer kans krijgen.

En misschien is het een idee om in jouw bak wat slakken te doen? Die ruimen 'rommel' (overtollig voer, rottende planten etc) op, en verminderen op die manier de hoeveelheid beschikbaar voedsel in de strijd tegen algen (diatomeeën)
Er zijn vast mensen die hier wel wat op te zeggen hebben.
Bedankt voor jou tips Lysia, ik heb inmiddels wel al wat slakjes in mijn aquarium geplaatst, die ik spontaan kreeg in mijn Nano.
Tja wat is te veel voeren?
ik voer mijn guppen twee maal daags, maar eerlijk gezegd doe ik alles een beetje op gevoel :rolleyes::unsure:
 
Ze moeten het binnen een minuut (liefst nog korter, als je 2x per dag voert) weghebben. Als het voer de kans krijgt naar de bodem te zakken, geef je te veel.
 
Ze moeten het binnen een minuut (liefst nog korter, als je 2x per dag voert) weghebben. Als het voer de kans krijgt naar de bodem te zakken, geef je te veel.
stel dat ik teveel heb gevoerd, en er ligt nu dus veel op de bodem, hoe verwijder ik dat, ik heb een tijd geleden een eenvoudige bodem stofzuiger gekocht, maar ik snap totaal niet hoe z'n ding werkt, dus die ligt nog in de verpakking, maar is het sowieso nodig om je bodem te stofzuigen?
 
Het liefste zet ik mijn guppen en alle andere levende beestjes in een emmer met water van het aquarium, en ga dan heel grondig het aquarium schoon maken, maar dat wordt ook weer ten zeerste afgeraden, dus ja, wie het weet mag het zeggen.

Ondertussen houd ik goede moed en geniet ik van mijn Guppen club ;)
 
Normaliter met een ingedraaide bak moet je zo weinig mogelijk in de bodem komen en incidenteel kun je deze wel stofzuigen maar dan het liefst deel voor deel.
Ik doe dat 1x per jaar ongeveer.
 
Is er ook een bestrijdingsmiddel tegen onkunde?
Er zal wel weer een bedoeling achter heersen, maar waarom moet er zo naar de middeltjes☠geleid worden?
Dat soort info is voor iemand die het welmeent met een aquarium verkeerd afleidend.
Vroeger wel eens me mooie malawies gedeeld met,mensen,kom ik na een paar jaar terug op visite, hebben ze het ondertussen zo laten verschralen dat je er armieterig van wordt.
MOI as ik ooit de monnik was, dan ging ik alle sores onder me hoede
1665922163497890681049.jpg

Not.
 
Is er ook een bestrijdingsmiddel tegen onkunde?
Er zal wel weer een bedoeling achter heersen, maar waarom moet er zo naar de middeltjes☠geleid worden?
Dat soort info is voor iemand die het welmeent met een aquarium verkeerd afleidend.

Dag Edwin, ik heb nog totaal geen agressief middel gebruikt, al heb ik daar soms de neiging naar, ik vind het geen probleem dat je mij vergelijkt met een onkundige want dat ben ik ook;)

Maar wat adviseer jij hier de schaar erin? net als bij de rest?
 

Bijlagen

  • IMG_2697.JPG
    IMG_2697.JPG
    417.3 KB · Weergaven: 73
Normaliter met een ingedraaide bak moet je zo weinig mogelijk in de bodem komen en incidenteel kun je deze wel stofzuigen maar dan het liefst deel voor deel.
Ik doe dat 1x per jaar ongeveer.
Dan blijf ik er voorlopig vanaf met mijn ruim 4 maanden draaien :)wellicht is het een probleem wat vaker voor komt bij een nog niet gerijpte bak.
Daar ga ik nu maar voorzichtig van uit, en dat het probleem zich van zelf oplost, met de maat regelingen die ik heb genomen.
Zoals het schoon maken van mijn filter en extra planten voeding en verlichting.

Ik blijf positief.
 
Ga je filter schoonmaken en vervolgens extra,,plantenvoeding toevoegen.🤔
RAAR
Draaien en rijpen hoe verdiept.
 
Dag Marc, leuk dat je erna vraagt, maar hier zijn nog geen jonkies geboren in de guppenclub.
Maar Platy's kunnen toch samen met Guppen, of vergis ik me?
Die kunnen zeker samen,
maar ik heb al zwaarddragers ,platy's en black molly's die allen veel jongen krijgen,
als ik daar nog guppen bij zet gaan het er nog meer worden.
 
Dag Edwin, ik heb nog totaal geen agressief middel gebruikt, al heb ik daar soms de neiging naar, ik vind het geen probleem dat je mij vergelijkt met een onkundige want dat ben ik ook;)

Maar wat adviseer jij hier de schaar erin? net als bij de rest?
Die Limnobium Sessiflora (of zn neefje) kun je rustig terugsnoeien en de toppen terugplanten. Wordt ie alleen maar voller van.
Het extra voer hoef je er niet uit te halen, gewoon vanaf nu minder voeren en een dag vasten kan zeker goed doen voor je vissen en je bak! Het gaat uiteindelijk om de balans, dus gewoon voorzichtig daarnaar zoeken.
Je filter laat je het beste met rust, tenzij je duidelijk merkt dat de doorstroming vermindert. Laat dat filter maar mooi zn werk doen.
 
Die Limnobium Sessiflora (of zn neefje) kun je rustig terugsnoeien en de toppen terugplanten. Wordt ie alleen maar voller van.
Het extra voer hoef je er niet uit te halen, gewoon vanaf nu minder voeren en een dag vasten kan zeker goed doen voor je vissen en je bak! Het gaat uiteindelijk om de balans, dus gewoon voorzichtig daarnaar zoeken.
Je filter laat je het beste met rust, tenzij je duidelijk merkt dat de doorstroming vermindert. Laat dat filter maar mooi zn werk doen.
Tot dus ver durf ik dat niet te doen, met het oog op jonkies die geboren kunnen worden en dan geen effectieve schuilplek meer hebben, ik wacht erop zoals Nicole het noemt, dat de bruine alg uitgeraasd is.
Maar overweeg wel andere plantjes evt op te ruime als er geen verbetering komt, en daarvoor nieuwe er in te zetten, en dan met name ook snel groeiers, dat werdt ook als advies gegeven op een site ter betrijding van bruine alg. in middels staat de guppen op dieet ;)
 
Die kunnen zeker samen,
maar ik heb al zwaarddragers ,platy's en black molly's die allen veel jongen krijgen,
als ik daar nog guppen bij zet gaan het er nog meer worden.
En wat doe jij met een teveel aan jonkies Mark? want elke bak heeft toch een max.
 
En wat doe jij met een teveel aan jonkies Mark? want elke bak heeft toch een max.
Grotere bak kopen :)
Nee grapje,alhoewel het in mijn geval wel een beetje klopt,
ben van 80l naar 200l naar 240l gegaan.
Ik had een 80l,daar kreeg ik al wel wat jongen in,
daar heb ik er eens 20 en eens 15 van weg gedaan,
toen ze een half jaartje waren ongeveer,waren allen platy's.
En zo'n 15 platy's heb ik daar nog van,die zijn nu 8 maanden zoiets.
Dat was in de 80l bak,
toen kwam de splendid begin augustus,
groter,veel meer beschutting enz....
Na 7 weken ging de bak kapot en heb ik hem leeg moeten maken,
daar haalde ik in die korte tijd dat de vissen er hebben in gezeten,
44 kleintjes uit,die heb ik dus met zijn allen in de 80l bak gezet,
en die heb ik nu dus nog allemaal.
Bij de lfs heb ik 6 zwaarddragers,5 black mollys en 15 platys zitten,
als mijn nieuwe bak is ingedraaid komen die ook terug naar huis,
maar dan ga ik weer met zo'n 70 vissen zitten,wat natuurlijk veel teveel is.
Daarmee dat ik al die platys wou wegdoen,maar vrouwlief wil dat niet,
Ze zijn hier geboren,het waren onze 1ste jonge visjes,ze zijn zo mooi,je kent dat wel he :rolleyes:
En van al die jongen wat ik heb wil ik enkele mooie zwaarddragers houden,en de rest ook weg doen.
In de plaats dan een paar mooie guppen erin had ik gedacht,is weer eens iets anders he,
met hun mooie staartjes.
Die jongen wat ik heb weg gedaan had ik op 2dehands site gezet,
waren toen meteen weg,
maar weet natuurlijk niet of ik er altijd zo snel vanaf ga geraken.
 
Ontzettend leuk jou ervaring te lezen Marc :)
Maar ik wil het voorlopig bij mijn bakkie met mijn guppen club houden.
Ik heb tot nu toe een keertje jonkies mogen krijgen, maar helaas geen enkele blijvende.
 
Na heel wat wikken en wegen en veel te hebben nagedacht over het geen ik het beste kon doen in mijn Guppen club met bruine alg.
Tot de volgende beslissing gekomen, en flink wat gesnoeid, ja ik moest kiezen tussen twee slechte mogelijkheden, een agressief middel gaan gebruiken of de schaar erin.

 
Ziet er nu goed uit en met geduld raak je de bruinalg ook wel kwijt. Vaak is dat alleen in de eerste weken bij een opstart maar kan ook wat langer aanhouden.
 
Ziet er wel weer netjes uit maar het belangrijkste is denk dat de gezonde stukken van de planten op dit moment voorsprong hebben op de algen.
 
Voorlopig komt er geen beeld opname uit de Guppen Club ik wacht eerst tot dat alles een beetje fatsoenlijk weer is aan gegroeid.
Dus nu maar even een opname van mijn stiefkindje mijn Nano, deze is later opgestart, en heeft nergens last van, geen bruine alg of wat maar ook.
Het mos is al flink gegroeid in een korte tijd, de garnaaltjes laten zich ook heel gemakkelijk zien elke dag, in tegen stelling van het begin.
 

Bijlagen

  • IMG_2704.JPG
    IMG_2704.JPG
    223.2 KB · Weergaven: 62
  • IMG_2707.JPG
    IMG_2707.JPG
    252 KB · Weergaven: 63
  • IMG_2708.JPG
    IMG_2708.JPG
    229.5 KB · Weergaven: 59
  • IMG_2709.JPG
    IMG_2709.JPG
    209.7 KB · Weergaven: 59
Heel mooi dat mos,welk was dat ook alweer?
Ik wil mss ook wel wat mos in mijn bak.
 
Heel mooi dat mos,welk was dat ook alweer?
Ik wil mss ook wel wat mos in mijn bak.
Het is inderdaad erg mooi van kleur dit mos, de naam moet ik even opzoeken, maar ik weet wel dat dit mos omhoog groeit Marc.
 

Terug
Bovenaan