Mijn Guppenclub.


Mooi hoe het met het mos is gegaan, dat stuk gaat denk ik heel mooi en imposant uitgroeien.
Ik ben er
1669554312299652422799.jpg
een beetje mee
16695543470321166939951.jpg
boven water aan de slag gegaan.
 
Mooi hoe het met het mos is gegaan, dat stuk gaat denk ik heel mooi en imposant uitgroeien.
Ik ben er Bekijk bijlage 352225 een beetje mee Bekijk bijlage 352226 boven water aan de slag gegaan.
Mijn bedoeling is dat ik die stukken hout met jou mos, later ga over zetten in een groter Aquarium, want nu komen ze niet echt goed tot hen recht, maar ze doen het prima.(y)
Ik lees jou experimenten wel, maar die zijn voor mij nog wel wat te hoog gegrepen :cool:
 
Kijk wel uit als je vissen die niet inheems zijn in je vijver doet, dat ze niet in natuurwater terecht kunnen komen, bijvoorbeeld via een overloop. Verder lijkt het me een prima oplossing: redden ze het: mooi. Redden ze het niet dan hebben ze de zomer van hun leven.
Ik vind dit maar een rare gedachte... Van naturen komen ze niet voor in onze winters en vijvers. Je stopt ze dus in een leefomgeving die niet gemaakt is voor de vis. Dat is 1 wet van de dierenwetboek gebroken. Vervolgens laat je ze in de winter in de vijver zitten waar ze geheid zullen sterven aan de koude temperatuur. Als het het zelfde zou doen met puppys, en ik zou zo veel puppys hebben dat ik ze maar buiten in me schuur moet stallen, en de winter komt, de schuur word -5 maar ik zie wel of ze de winter door halen en anders hadden ze de zomer van hun leven.

Dat is dierenmishandeling toch?. Maar omdat wij als mens niet kunnen inleven in een vis, omdat het maar een raar gevormd slijmerig watermonster is waar we niet de taal van kunnen spreken. Maar puppys daar in tegen horen we jammeren en janken. We zien en horen dat ze lijden. In eens schiet ons empathisch vermogen op en het is zielig. Maar bij vissen is het zo van jammer dan ze maken volgend jaar wel weer genoeg jonkies.
Dit is precies de rede waarom ik dat simpele antwoord van laatst niet zo goed kon hebben met me zwangere zwaarddrager, en dat ik niets hoef te doen voor de babys want die overleven het of niet en dan hebben me andere vissen extra eiwitten? Het voelt als mijn taak om de babys te beschermen... Ik bedoel ik kan ze ook door de gehakt molen gooien, gewoon al zwemmend in een blender misschien om ze vervolgens aan mn katten te voeren. Dan zijn ze sneller dood dan in zn koude vijver. Enige verschil is dat ze door de kou verdooft zullen zijn en de laatste uren van hun leven niet echt meer mee zullen krijgen...

De manier hoe het menselijk brein hier in werkt, opseminst interessant in iedergeval...
 
Allemaal bedankt namens de Guppen en mij, voor het kijken naar mijn Guppenclub.
Wij wensen alle een fijne week en vooral genieten van onze vissen hobby :smitten:

 
Nog een filmpje als de Guppen hen lieveling's voer krijgen.
Zijn de jonkkies van deze week geboren ook nog een dagje veilig ;)

 
Kijk wel uit als je vissen die niet inheems zijn in je vijver doet, dat ze niet in natuurwater terecht kunnen komen, bijvoorbeeld via een overloop. Verder lijkt het me een prima oplossing: redden ze het: mooi. Redden ze het niet dan hebben ze de zomer van hun leven.
Er is geen mogelijkheid om ze in de natuur te laten ontsnappen, dichtstbijzijnde natuur water is 50 meter en dan moeten ze onder m'n huis door...

Ik denk dat er een 60L quarantaine bak komt, dan kunnen ze in de herfst weer naar binnen. Eerst maar even kijken hoeveel guppen ik in de lente uiteindelijk heb zwemmen.
 
We moeten onze biodiversiteit binnen 200km nederland behouden , daar mag niets nieuws bij want dit holland is een ultime eucologische nisch, grapje, er kan best allang sprake zijn van guppies die op vele plekken op de wereld hebben kunnen overleven met succes, dat lukt niet eens in elk aquarium😀
 
Van naturen komen ze niet voor in onze winters en vijvers. Je stopt ze dus in een leefomgeving die niet gemaakt is voor de vis. Dat is 1 wet van de dierenwetboek gebroken. Vervolgens laat je ze in de winter in de vijver zitten waar ze geheid zullen sterven aan de koude temperatuur.
Guppen staan bekend om hub grote aanpassingsvermogen. Doch ik moet wel even een onderscheid maken tussen grootvinnige guppen en kortvinnige guppen. Kortvinnige guppen zijn van nature al sterker als grootvinnige guppen. Doch hebben grootvinnige guppen bij mij buiten nog bij zo'n 12 graden Celsius verder gekweekt. Doch moet er bij stellen dat die vanaf medio lente al buiten waren gehouden en gewend waren geraakt aan de fluctuaties binnen de weersomstandigheden (daar valt fluctuaties in de temperatuur ook onder). je moet ze uiteraard niet van het ene extreem in het andere extreem zetten zonder een gewenningsperiode.
Maar nogmaals, kortvinnige guppen kunnen nog meer verdragen vanwege hun adaptieve eigenschap en hun hoge tolerantie in temperatuur. Wildguppen zijn doorgaans kortvinnig (ze kunnen nl. ook lierstaartig zijn) en zijn niet zonder reden weloverwogen uitgezet geworden in gebieden waar lagere watertemperaturen heersen t.o.v. hun natuurlijke habitats. Maar terug te komen op het laten overleven in een vijver gedurende de winter, zijn er enkel twee oplossingen en dat is een werken met een diepte van tenminste 60 (voorkeur nog veel dieper) of een verwarmde vijver (hetgeen een serieus aantal houders hebben). Doorgaans gebeurd dat via de cv-installatie met een retourbegrenzer (durf dit te stellen aangezien ikzelf ruim 13 jaar in het verwarmingswezen heb gewerkt). Maar goed, op zich zou ik ook niet met ons klimaat tijdens de winter guppen buiten houden. Maar er zijn nogmaals opties die het wel kunnen bewerkstelligen. Sinds halverwege hou ik al aquariumvissen buiten gedurende de betere maanden van het jaar en tegenwoordig is het wereldwijd een hype geworden om dit te doen. Maar ik begon er al mee voordat het überhaupt een hype was. Alhoewel, ik moet gestellen dat het in de jaren '70 best normaal was om guppen, platy's en zwaarddragers gewoon tijdens de lente en de zomer in een tobbe of vijver te doen. Toen werden de guppen vrij groot en noemden we ze keizersguppen. Ik heb voor een paar jaar gelden nog ergens op een forum gelezen dat een jong iemand even wilde vertellen dat keizersguppen een bepaalde guppenstam betrof. Maar dat is absoluut niet waar. Het kan nl. elke stam betreffen of gewoon een gemixte gup. De naam "keizersgup" werd gekoppeld aan het extreme formaat van een gup die buiten werd gehouden.
er kan best allang sprake zijn van guppies die op vele plekken op de wereld hebben kunnen overleven met succes, dat lukt niet eens in elk aquarium😀
Oh, zekers... da's absoluut zo.
 
Mijn guppenclub krijgt nieuwe bewoners. :giggle:
een man en twee vrouwtjes

 

Bijlagen

  • IMG_2778.JPG
    IMG_2778.JPG
    236.4 KB · Weergaven: 47
  • IMG_2779.JPG
    IMG_2779.JPG
    232.5 KB · Weergaven: 49
Guppenvrouw wanneer doe je eindelijk iets donkers achter je bak

Dat steekt toch leuk af om ze te zien🤗
 
Dat kan ik niet goed zien tegen zo een lichte achtergrond, 'k hoor net dat je verzamelt🤗
 
Zo weet ik nu al dat deze mooie mannen Gup dood gaat, :confused:heel jammer maar helaas, hij viel ook niet in de smaak bij de dames en vraag me niet waarom?
En sinds gisteren bleef hij maar wat rond hangen of verstopte zich en vanmorgen kreeg hij nog een knauw van het andere enige andere mannetje wat er was, en nu hangt hij er heel triest bij, ik vindt het soms best hard maar dit schijnt allemaal normaal te zijn in de vissen wereld..
 

Bijlagen

  • IMG_2781.JPG
    IMG_2781.JPG
    316.8 KB · Weergaven: 52
Zo weet ik nu al dat deze mooie mannen Gup dood gaat, :confused:heel jammer maar helaas, hij viel ook niet in de smaak bij de dames en vraag me niet waarom?
En sinds gisteren bleef hij maar wat rond hangen of verstopte zich en vanmorgen kreeg hij nog een knauw van het andere enige andere mannetje wat er was, en nu hangt hij er heel triest bij, ik vindt het soms best hard maar dit schijnt allemaal normaal te zijn in de vissen wereld..

Maar als je regelmatig sterfte hebt en ze zijn nog niet op leeftijd, heb je al gecheckt of er dan niet iets méér aan de hand is?
 
Maar als je regelmatig sterfte hebt en ze zijn nog niet op leeftijd, heb je al gecheckt of er dan niet iets méér aan de hand is?
Dag Lisia, ik vind dat een lastige vraag allereerst weet ik natuurlijk niet wanneer ze op leeftijd zijn want waar zou ik dat aan moeten herkennen, of kunnen checken?
Ik weet dat de meeste guppen niet oud worden, gemiddeld twee jaar, maar ik weet niet hoe oud ze waren toen ik ze kocht.
Er worden jongen geboren, en de planten groeien als kool, dus voor mij blijft dit een lastige vraag. Maar Ik ga er dus vanuit dat mijn Aquarium gezond is?

Maar wellicht weet een Guppen expert hier meer over ?
 
Als je wilt heb ik er morgen nog 9 voor je 😆 ik kan het niet laten morgen wat vissen op te halen van marktplaats omdat ik veel te bang ben ze anders door de wc gaan omdat ze in de weg staan bij iemand :x dus vanaf morgen heb ik 9 guppen die een huisje moeten 😂
 
De foto is heel mooi genomen... 👍 Ik heb altijd moeite om jonkies goed op de plaat te zetten.
Ik heb al moeite om 1 jonkie op de foto te krijgen, ik denk dat Danny echt een speciale foto camera heeft.
Als je je camera van de telefoon op een vaste focus in stelt en geen digitale zoom gebruikt en een vaste hand hebt lukt dit best redelijk scherpe fotos te maken 😄 als je automatische focus gebruikt zal je camera vaak niet snappen waar hij op moet richten. Het vraagt iets meer geduld maar dan is het best te doen denk ik 😄
 
Dag Lisia, ik vind dat een lastige vraag allereerst weet ik natuurlijk niet wanneer ze op leeftijd zijn want waar zou ik dat aan moeten herkennen, of kunnen checken?
Ik weet dat de meeste guppen niet oud worden, gemiddeld twee jaar, maar ik weet niet hoe oud ze waren toen ik ze kocht.
Er worden jongen geboren, en de planten groeien als kool, dus voor mij blijft dit een lastige vraag. Maar Ik ga er dus vanuit dat mijn Aquarium gezond is?

Maar wellicht weet een Guppen expert hier meer over ?

Hier ook regelmatig volwassen guppen die doodgaan, het zijn bijna altijd guppen die pas kort in de bak zitten. Er worden heel veel door gefokte guppen verkocht. Sowieso hebben guppen in gevangenschap een levensverwachting van 6maanden tot 2jaar. Waarbij de levensverwachting van de mannen gemiddeld max 1 jaar is. Mannen zijn pas rond 6 maanden uitgegroeid en -gekleurd, als je ze koopt zijn ze dus eigenlijk altijd al minstens 6maanden. Zo vreemd is het dus niet dat er regelmatig volwassen guppen sterven.
 
Ik moet hier trouwens even mijn gup man van 9weken oud showen.. 😍 Zijn kleuren zijn zo mooi!!


Bekijk bijlage 352409
Ik ben erg benieuwd hoe deze mooie man gaat worden, laat je mij en andere hoe zijn ontwikkeling zal zijn?
Ik heb nu zelf ook twee guppies van 7 weken oud waarvan ik gok een mannetje, ik zal eens proberen een mooie foto van hem te maken.
Al heb ik geen smartphone :LOL:
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe samenstelling van mijn Guppenclub na gisteren, tevens nog wat bloedworpjes gekocht in de winkel bij mijn nieuwe aanwinst.
De allereerste is mijn nieuwe man, even later zijn concurrent (de blauwe man)
Heb dus nu twee volwassen mannen, de andere waar ik al van dacht, en eerder liet weten waar het niet goed mee ging is naar de vissenhemel.
Helaas maar zo gaat dat.
Deze allemaal lekker aan een feestmaaltje, ook de jonkies van nu zeven weken oud smullen mee met als afsluiter een blik op Vuurtje .

 
Goed gevoerd, moge ze zich aan paren toelaten anders zijn en blijven het heelmooie kweekresultaten jouw eigen jonkies worden weldra zo aantrekkelijk, wel meestal niet met de grootste staarten maar wel als juwelen qua kleur dan.
Na zo een portie muggenlarven kun je ze wel wat daagjes algen laten happen, voor het evenwicht in je bak niet te heftig te belasten.
 

Terug
Bovenaan