Mijn Guppenclub.


Ik ben ook zeker van plan om ze nu even niet meer te geven Edwin, want ik ben bang dat ik weer die verrekte bruine alg plaag terug krijg.
 
Jij bent goed bezig watervrouw,
mooi frisgroen bakje,leuke visjes,je mos staat er geweldig bij,top (y)
 
Jij bent goed bezig watervrouw,
mooi frisgroen bakje,leuke visjes,je mos staat er geweldig bij,top (y)
Ja ik mag niet klagen over mijn mos in mijn Nano.
Het is de bedoeling dat deze later naar een groter aquarium gaat verhuizen.
Een groter verblijf voor mijn Guppenclub :)
 

Bijlagen

  • IMG_2783.JPG
    IMG_2783.JPG
    264.3 KB · Weergaven: 60
Als je je camera van de telefoon op een vaste focus in stelt en geen digitale zoom gebruikt en een vaste hand hebt lukt dit best redelijk scherpe fotos te maken 😄 als je automatische focus gebruikt zal je camera vaak niet snappen waar hij op moet richten. Het vraagt iets meer geduld maar dan is het best te doen denk ik 😄
Het is meer de vaste hand die niet echt aanwezig is. Ik heb artrose en dan is een "steady hand" niet helemaal wat het zou moeten zijn. Bij het foptograferen van grotere exemplaren valt het minder op de foto op.
Mannen zijn pas rond 6 maanden uitgegroeid en -gekleurd, als je ze koopt zijn ze dus eigenlijk altijd al minstens 6maanden. Zo vreemd is het dus niet dat er regelmatig volwassen guppen sterven.
Nou, hier wil il wel even op inhaken. Ik kan met een gerust hart stellen dat de commerciële guppen jonger zijn dan men vaakt denkt. Ze worden nl. in een razend tempo vanaf geboorte tot aan fenotypisch volwassenheid opgekweekt. Dat maakt hun ook zwakker. Men kan nl. guppen in 2 maanden als volwassene presenteren. Doch zelf zou ik daar niet voor kiezen. In verscheidene fishfarms in Azië en Israël wordt er veelal op deze manier gekweekt. Een hele goede vriend van mij die al jaren nederlandse groothandels aanlevert met levendbarenden, schaaldieren en eierleggende soorten (zoals maanvissen, dwergregenbogen en rainbow shiners) doet dat op dezelfde wijze om continuïteit van aanlevering te kunnen garanderen. Voordeel is dat ze dus snel ebschikbaar zijn. Nadeel is dat ze zwakker zijn en een sneller door hun levenscyclus gaan. Dit jaar is hij opgehouden met de levendbarenden. Ik werd er regelmatig bij geroepen als hij een levendbarende soort binnenkreeg waarvan hij niet wist wat voor soort het was danwel als een groothandel een commerciëlere naam aan een soort wilde verbinden, dan werd ik gevraagd wat het meest logisch was om ze anders te gaan vernoemen (wetenschappelijke naam bleef uiteraard gehandhaafd). Dan werd die naam er aan verbonden. Doch dat geldt enkel voor de vissen die hij dan binnenkreeg. Als ze vissen via een andere bron binnenkregen dan maken de groothandels zelf vaak een eigen commerciële naam. En die namen worden dan vaak door de detailhandel weer overgenomen. Daarom gebeurd het wel met een bepaalde regelmaat dat er verwarringen ontstaan met de naamsgevingen.
Zo zijn er ook levendbarenden de nederlandse commerciële handel via de groothandels binnengekomen door mij. Niet direct doch indirect, wel te verstaan. Als een groothandel om een bepaalde minder gangbare soort verlegen zat, werd die vriend van me gevraagd of hij er aan kon komen. Dan belde hij mij op om te vragen of ik eraan kon komen of dat ik ze had. Domweg omdat ze dan via de reguliere handel niet te verkrijgen waren. Als ik ze zelf had dan gaf ik hem een groep en anders zocht ik in mijn eigen netwerk om ze dan naar Nederland te gaan halen. En hij kweekte ze dan in massa om ze vervolgens te kunnen aanbieden bij de groothandels. Maar soms zocht hij zelf naar iets nieuws om ze commercieel op de markt te kunnen zetten. Dan vroeg hij mij weer.
Het snel opkweken van vissen zoals hij dat doet, is voor zijn water- en energierekening niet te benijden. Want het kost wat hoor. Laat mij dan maar de vissen langzamer grootbrengen. Maar goed, zo werkt de commerciële vishandel nu eenmaal.
 
Stanovic bedankt voor jou bijdrage betreft de groei van Guppen, mag men stellen dat de guppen die geboren worden in je thuis aquarium dan ouder zullen worden.
Of beter gezegd is hen levensverwachting hoger?
 
Mijn aller jongsten nu twee weken oud, ik wilde eigenlijk een van hen filmen met de strijd van een wormpie in zijn bekkie.
Maar hij verstopte zich, dus nu nog even een filmpje van de andere uit die worp, nu twee weken oud, en een andere van nu 6 weken oud bleef maar in beeld als een clown met een lange sliert aan zijn poepert.
Ik wens alle alvast een fijn weekend namens mij en de Guppen Club.

 
Stanovic bedankt voor jou bijdrage betreft de groei van Guppen, mag men stellen dat de guppen die geboren worden in je thuis aquarium dan ouder zullen worden.
Of beter gezegd is hen levensverwachting hoger?
Jemineetje toch ja 3 dubbelwerfs je zoud eens wat rasguppen van iemand afkunnen nemen, heb je weer wat interessants om ze mee verder te kweken of houden, die leuke guppenmannen uit de winkel hebben hun genen nog nimmer hier gelaten.
Dikke vrouwtjesguppen geven meteen heel veel resultaten in de geborenen, die zijn ook weleens multibevrucht, wil ik me niks bij voorstellen please.
 
Het is meer de vaste hand die niet echt aanwezig is. Ik heb artrose en dan is een "steady hand" niet helemaal wat het zou moeten zijn. Bij het foptograferen van grotere exemplaren valt het minder op de foto op.
Ik drink gewoon te veel koffie 😂 ik hoop dat deze winter een beetje zal mee vallen voor je het lijkt me een hell! Wat ik doe als ik echt goeie fotos wil maken gewoon iets onder me arm leggen om te steunen, of ik leg mn telefoon er op. Dat scheeld zo veel en ik vind mooie fotos vast leggen ook best leuk, kan soms een hele kunst zijn en het resultaat is vaak alles waard. Maar om ff snel een foto te maken ga je natuurlijk niet altijd een hele toren maken om ff je telefoon op te steunen.. ik zie je al half je boekenkast leeghalen om er een stapel van te maken vanaf de grond 😂
 
Het is meer de vaste hand die niet echt aanwezig is. Ik heb artrose en dan is een "steady hand" niet helemaal wat het zou moeten zijn. Bij het foptograferen van grotere exemplaren valt het minder op de foto op.

Nou, hier wil il wel even op inhaken. Ik kan met een gerust hart stellen dat de commerciële guppen jonger zijn dan men vaakt denkt. Ze worden nl. in een razend tempo vanaf geboorte tot aan fenotypisch volwassenheid opgekweekt. Dat maakt hun ook zwakker. Men kan nl. guppen in 2 maanden als volwassene presenteren. Doch zelf zou ik daar niet voor kiezen. In verscheidene fishfarms in Azië en Israël wordt er veelal op deze manier gekweekt. Een hele goede vriend van mij die al jaren nederlandse groothandels aanlevert met levendbarenden, schaaldieren en eierleggende soorten (zoals maanvissen, dwergregenbogen en rainbow shiners) doet dat op dezelfde wijze om continuïteit van aanlevering te kunnen garanderen. Voordeel is dat ze dus snel ebschikbaar zijn. Nadeel is dat ze zwakker zijn en een sneller door hun levenscyclus gaan. Dit jaar is hij opgehouden met de levendbarenden. Ik werd er regelmatig bij geroepen als hij een levendbarende soort binnenkreeg waarvan hij niet wist wat voor soort het was danwel als een groothandel een commerciëlere naam aan een soort wilde verbinden, dan werd ik gevraagd wat het meest logisch was om ze anders te gaan vernoemen (wetenschappelijke naam bleef uiteraard gehandhaafd). Dan werd die naam er aan verbonden. Doch dat geldt enkel voor de vissen die hij dan binnenkreeg. Als ze vissen via een andere bron binnenkregen dan maken de groothandels zelf vaak een eigen commerciële naam. En die namen worden dan vaak door de detailhandel weer overgenomen. Daarom gebeurd het wel met een bepaalde regelmaat dat er verwarringen ontstaan met de naamsgevingen.
Zo zijn er ook levendbarenden de nederlandse commerciële handel via de groothandels binnengekomen door mij. Niet direct doch indirect, wel te verstaan. Als een groothandel om een bepaalde minder gangbare soort verlegen zat, werd die vriend van me gevraagd of hij er aan kon komen. Dan belde hij mij op om te vragen of ik eraan kon komen of dat ik ze had. Domweg omdat ze dan via de reguliere handel niet te verkrijgen waren. Als ik ze zelf had dan gaf ik hem een groep en anders zocht ik in mijn eigen netwerk om ze dan naar Nederland te gaan halen. En hij kweekte ze dan in massa om ze vervolgens te kunnen aanbieden bij de groothandels. Maar soms zocht hij zelf naar iets nieuws om ze commercieel op de markt te kunnen zetten. Dan vroeg hij mij weer.
Het snel opkweken van vissen zoals hij dat doet, is voor zijn water- en energierekening niet te benijden. Want het kost wat hoor. Laat mij dan maar de vissen langzamer grootbrengen. Maar goed, zo werkt de commerciële vishandel nu eenmaal.

Ah op die manier. Maar zoals je zegt gaan ze, doordat ze zo snel worden opgekweekt, sneller door hun levenscyclus heen. Dus zo'n gup is bij aanschaf misschien niet daadwerkelijk al 6maanden, maar wel al (ongeveer) in dezelfde fase van zijn levenscyclus, toch? Waardoor hetgeen wat ik stelde, dat het niet vreemd is dat er regelmatig volwassen guppen doodgaan omdat ze vaak al op of over de helft van hun levenscyclus zitten op het moment van aanschaf, toch ook klopt? Of begrijp ik je verkeerd? 😅
 
Voor wie het juiste aantal kan raden, 10 gratis guppen...
 
Ik ben erg benieuwd hoe deze mooie man gaat worden, laat je mij en andere hoe zijn ontwikkeling zal zijn?
Ik heb nu zelf ook twee guppies van 7 weken oud waarvan ik gok een mannetje, ik zal eens proberen een mooie foto van hem te maken.
Al heb ik geen smartphone :LOL:

Ik ook! Hij begon als blauw met zwart net als zijn moeder, maar een week of 1,5 geleden begon hij ineens rood in zijn staart te krijgen en zijn rug verandert naar een soort parelmoer, ik ben echt enorm benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit zal zien. Zijn broer heeft een beetje dezelfde kleuren (dat is die ene waarvan ik laatst niet zeker wist of het nou een man of een vrouw was) maar doordat die een 'spleet' in zijn staart heeft, kun je de tekening in zijn staart minder goed zien. Die spleet heeft hij overigens al sinds hij 2weken oud was, hij was de eerste die ik altijd gelijk herkende. 😅

20221201_214025.jpg


Ter vergelijking:
Een maand geleden hadden ze beiden nog deze kleur (het zwarte loopt over in blauw, maar dat zie je niet op foto's)

20221201_215006.jpg
 
Ah op die manier. Maar zoals je zegt gaan ze, doordat ze zo snel worden opgekweekt, sneller door hun levenscyclus heen. Dus zo'n gup is bij aanschaf misschien niet daadwerkelijk al 6maanden, maar wel al (ongeveer) in dezelfde fase van zijn levenscyclus, toch? Waardoor hetgeen wat ik stelde, dat het niet vreemd is dat er regelmatig volwassen guppen doodgaan omdat ze vaak al op of over de helft van hun levenscyclus zitten op het moment van aanschaf, toch ook klopt? Of begrijp ik je verkeerd? 😅
Nou, omdat ze dus zich al sneller ontwikkelt hebben hebben ze te maken met een versnelde levenscyclus. In werkelijkheid zijn bijvoorbeeld 2,5 maand maar zien er al uit als een volwassen gup. En ja, dan zijn ze idd te vergelijken met een gup die een normale groeifase heeft gehad. Dit is één van de redenen waarom commerciële guppen vaak al eerder op hun eind zitten.
 
Ik moet hier trouwens even mijn gup man van 9weken oud showen.. 😍 Zijn kleuren zijn zo mooi!!


Bekijk bijlage 352409
Dit is in ieder geval een tuxedo gup. In showtermen wordt het HB (Half Black) genoemd. Qua staartvorm zit het net tussen spade- en rondstaart in. Ik hou daar wel van...
Hij zal waarschijnlijk wel als grijze grondkleur geboren zijn. Zou hij al met een 1/2 zwarte grondkleur op zijn lijf zijn geboren dan was het ipv een tuxedo gup een nigrocaudatus 1 gup zijn geweest. Altijd weer spannend als je met mixguppen werkt wat voor jongen zich dan gaan ontwikkelen.
 
Nou, omdat ze dus zich al sneller ontwikkelt hebben hebben ze te maken met een versnelde levenscyclus. In werkelijkheid zijn bijvoorbeeld 2,5 maand maar zien er al uit als een volwassen gup. En ja, dan zijn ze idd te vergelijken met een gup die een normale groeifase heeft gehad. Dit is één van de redenen waarom commerciële guppen vaak al eerder op hun eind zitten.

🙂 bedankt voor je reactie, dat bedoelde ik inderdaad
 
Ik ook! Hij begon als blauw met zwart net als zijn moeder, maar een week of 1,5 geleden begon hij ineens rood in zijn staart te krijgen en zijn rug verandert naar een soort parelmoer, ik ben echt enorm benieuwd hoe hij er uiteindelijk uit zal zien. Zijn broer heeft een beetje dezelfde kleuren (dat is die ene waarvan ik laatst niet zeker wist of het nou een man of een vrouw was) maar doordat die een 'spleet' in zijn staart heeft, kun je de tekening in zijn staart minder goed zien. Die spleet heeft hij overigens al sinds hij 2weken oud was, hij was de eerste die ik altijd gelijk herkende. 😅

Bekijk bijlage 352463

Ter vergelijking:
Een maand geleden hadden ze beiden nog deze kleur (het zwarte loopt over in blauw, maar dat zie je niet op foto's)

Bekijk bijlage 352466
Oke dankjewel voor jou foto's de mijne zijn nu 7 weken oud, en kleuren nog vooral licht aan de voorkant en donker(zwart/blauw) aan de staartkant, ik ben benieuwd of ze nog kleurtje gaan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Nou, omdat ze dus zich al sneller ontwikkelt hebben hebben ze te maken met een versnelde levenscyclus. In werkelijkheid zijn bijvoorbeeld 2,5 maand maar zien er al uit als een volwassen gup. En ja, dan zijn ze idd te vergelijken met een gup die een normale groeifase heeft gehad. Dit is één van de redenen waarom commerciële guppen vaak al eerder op hun eind zitten.
Ontzettend bedankt voor jou kennis die je hier met ons deelt Stanovic :)
 
Jemineetje toch ja 3 dubbelwerfs je zoud eens wat rasguppen van iemand afkunnen nemen, heb je weer wat interessants om ze mee verder te kweken of houden, die leuke guppenmannen uit de winkel hebben hun genen nog nimmer hier gelaten.
Dikke vrouwtjesguppen geven meteen heel veel resultaten in de geborenen, die zijn ook weleens multibevrucht, wil ik me niks bij voorstellen please.
Ik hou het voorlopig bij mijn eigen kweek, er zwemt hier genoeg rond:DD
Maar ik ben vooral verliefd op Guppen geworden vanwege hen prachtige staarten.
 
Even een show moment van mijn Guppenclub.
Er zitten wat prachtige dames bij.

 
Die zijn mooi,wel niet exemplaren uit de vorige lichting vd winkel, daar kan kruisbesmetting uit voortkomen.
Hopelijk niet natuurlijk.
Ik had ook eens voor 10 een paar gouden of gele guppenvrouwen in laten pakken.
Er bleef niets van over en ze hebben nog wat van de eerdere guppen mee de dood ingesleept, helaas , dit relaas.
Liever loopt het voor jou veel beter af.
 
Die zijn mooi,wel niet exemplaren uit de vorige lichting vd winkel, daar kan kruisbesmetting uit voortkomen.
Hopelijk niet natuurlijk.
Ik had ook eens voor 10 een paar gouden of gele guppenvrouwen in laten pakken.
Er bleef niets van over en ze hebben nog wat van de eerdere guppen mee de dood ingesleept, helaas , dit relaas.
Liever loopt het voor jou veel beter af.
De bedoeling is, dat ik straks geen guppen meer wil kopen van de winkel Edwin, maar dat deze zich dus zullen gaan vermeerderen.
Ik heb nu echt hele verschillende soorten uit verschillende achtergronden, zij zullen hoop ik de stamvissen worden met hen nieuwe generaties.
Waarvan ik er nu gelukkig al enkele heb mogen ervaren, de jongen zullen de nieuwe bewoners gaan worden van mijn Guppenclub.

Dat is mijn plan.
 
De bedoeling is, dat ik straks geen guppen meer wil kopen van de winkel Edwin, maar dat deze zich dus zullen gaan vermeerderen.
Ik heb nu echt hele verschillende soorten uit verschillende achtergronden, zij zullen hoop ik de stamvissen worden met hen nieuwe generaties.
Waarvan ik er nu gelukkig al enkele heb mogen ervaren, de jongen zullen de nieuwe bewoners gaan worden van mijn Guppenclub.

Dat is mijn plan.

Als je nog interesse hebt in een aantal geel/oranje guppen en een aantal (gele) snakeskin guppen 😬 Ik moet minimaal 6 geel/oranje kleintjes kwijt en minstens 3 snakeskin jonkies.. De bak begint echt te vol te worden en er zijn gisteren weer 40 jonkies geboren 🥲
 
Als je nog interesse hebt in een aantal geel/oranje guppen en een aantal (gele) snakeskin guppen 😬 Ik moet minimaal 6 geel/oranje kleintjes kwijt en minstens 3 snakeskin jonkies.. De bak begint echt te vol te worden en er zijn gisteren weer 40 jonkies geboren 🥲
Dankjewel voor je aanbod AquariGuppy , maar nu liever niet.

Het gaat hier niet zó goed in mijn Aquarium, ik zit weer met vele algen, bruine en zwarte en groenen
ook zijn de twee jonkies die nu z'n 10 weken oud zouden zijn overleden.
Dit terwijl de jongere jonkies die dus 4 weken later kwamen nog wel leven, ik ben nu uitzoekende hoe deze tegenstrijdigheden allemaal kunnen gebeuren.
waardoor ik even forum moe ben, ik wil met alle geduld van de wereld eerst mijn problemen op gaan lossen.


Maar toch bedankt voor je aanbod.

Groetjes watervrouw.
 
Dankjewel voor je aanbod AquariGuppy , maar nu liever niet.

Het gaat hier niet zó goed in mijn Aquarium, ik zit weer met vele algen, bruine en zwarte en groenen
ook zijn de twee jonkies die nu z'n 10 weken oud zouden zijn overleden.
Dit terwijl de jongere jonkies die dus 4 weken later kwamen nog wel leven, ik ben nu uitzoekende hoe deze tegenstrijdigheden allemaal kunnen gebeuren.
waardoor ik even forum moe ben, ik wil met alle geduld van de wereld eerst mijn problemen op gaan lossen.


Maar toch bedankt voor je aanbod.

Groetjes watervrouw.
Wat zeg jij nou?
En het zag er allemaal zo mooi uit.
Hopelijk snel beterschap in je bak.
 
Het gaat hier niet zó goed in mijn Aquarium
Laten we deze eens omdraaien. Je aquarium is instabiel en is aan het balanseren. De goeie kant op en de slechte kant op. Het is niet erg! Gaat goed komen! Na regen komt zonneschijn😊 de algen zijn er omdat er overschot of tekort is. De algen helpen je momenteel met de afvalstoffen om te zetten in zuurstof en bruikbare stoffen. Maar ze kunnen ook je planten aantasten dus je wilt er natuurlijk wel van af. "Ze zijn niet je vijand ze zijn een oude vriend die onaangekondigd voor de deur staat net als je druk bezig bent, staat aardig in de weg maar laat dat de vriendschap niet verpesten"
Je omstandigheden in je bak zijn niet iedeaal voor je planten dus de algen nemen de overhand dus het is tijd om dat terug te draaien. Want dat kan, en dat gaat je lukken.
Weet je toevallig wat het zou kunnen zijn wat je planten te kort komen of dan wel niet te veel hebben?
Is er iets opmerkelijks aan je waterwaardes?
Heb je al dingen geprobeerd te veranderen?
Heb je een plan van aanpak?
ook zijn de twee jonkies die nu z'n 10 weken oud zouden zijn overleden.
Kan altijd gebeuren! Een slechte worp, wellicht een eerste worp? Er kan altijd iets zijn. Maar het feit dat het 2 de zelfde worp waren en de jongere guppys niets hebben, kan een indicatie zijn dat de rest van de bewoners nergens last van hebben en er vrij weinig aan de hand is.

Het zou goed kunnen zijn dat er iets is in het aquarium wat de kwaliteit van het water verminderd. Dat zou verband kunnen hebben met de algen. Het zou kunnen dat die 2 overleden jonkies kwetsbaar waren vanaf de start en dat zo iets hun fataal is geworden dus het betekent niet gelijk dat er iets met je andere vissen hoeft te gebeuren!

Wel zou ik iets proberen te doen. Ik ben benieuwd wat je al gedaan hebt 😊 ik blaas ff wat positieve vibes naar je! 💨🌻🌞
 
Dankjewel voor je aanbod AquariGuppy , maar nu liever niet.

Het gaat hier niet zó goed in mijn Aquarium, ik zit weer met vele algen, bruine en zwarte en groenen
ook zijn de twee jonkies die nu z'n 10 weken oud zouden zijn overleden.
Dit terwijl de jongere jonkies die dus 4 weken later kwamen nog wel leven, ik ben nu uitzoekende hoe deze tegenstrijdigheden allemaal kunnen gebeuren.
waardoor ik even forum moe ben, ik wil met alle geduld van de wereld eerst mijn problemen op gaan lossen.
Niet fijn dat dit gebeurd. Toch kan ik je stellen dat in de meest gebalanceerde en gezonde bak ineens een probleem kan gaan ontstaan, zonder een echt aantoonbare reden. Het schuilt in iedere bak. Laat dit een troost zijn. Ik heb mijn porties ook wel gehad hoor.
Dan hoe jonger des te ongevoeliger zijn de vissen voor pieken in de waterparameters. Ik lees wel vaker (ook hierzo hoor) dat velen denken dat jonge vissen gevoeliger zijn voor schommelingen in het water t.o.v. jongvolwassen en volwassen vissen doch ze zijn juist bestendiger dan de oudere vissen. Maar goed, een onderzoekspoging om te kijken wat nu de daadwerkelijke oorzaak is van het overlijden van de twee visjes kan zeer zekers geen kwaad.
Laat dit euvel jouw enthousiasme niet verpesten... 👍
 
Hoi hoi allen Guppen fans, bedankt voor de lieve reacties, het gaat hier met ups and downs.
Ik heb flink gesnoeid en water ververst, ik gebruik ook Carbo. met met het licht aan het oefenen.
Dus het is hier in de Guppen Club nog echt niet optimaal, en ik zal altijd met vragen blijven zitten waarom er zomaar twee jonkies dood gingen, terwijl andere veel jongere guppies wel blijven leven.
Ik wil alleen even laten weten dat ik me nu even met andere leuke dingen wil bezig houden, zoals de feestdagen en familie en vrienden.
Om nieuwe energie op te doen, en even de boel te boel te laten, in mijn bakkie.
Waar ik ondanks veel tegenstand, echt nog wel dagelijks van geniet.

Allemaal fijne feestdagen gewenst :engel:
 

Terug
Bovenaan