Wat is er nieuw

mini fred's 400 liter zee project

hahaha ligt in noordlimburg

Aha, nog n noord-Limburger

Ik was er al bang voor..
Heb een enorme witte stip uitbraak...
;( ;( ;(

vanaf dag 1 zout ben ik als de dood voor stip geweest..
dit heeft destijds mijn ramirezi kweek koppel gekost, en ik weet hoe een enorme k.t ziekte het is om te krijgen..
ik heb 45 minuten bij de winkel gestaan voordat ik de picasso kocht, ik wou eigenlijk een grotere, maar die vertoonde naar mijn idee niet het gedrag dat hij hoort te hebben.
daarom ben ik voor een heel klein, maar erg gezond exemplaar gegaan destijds.

de paracanthurus hepatus (zoals de picasso, of "dory" officieel heet) is gewoon een stip magneet!

ik zou graag een witborst dokter hebben, maar deze zijn nog ergere stip magneten , sterker nog, ik kan iedereen die er 1 heeft garanderen dat deze vroeg of laat stip krijgt!

dus het aankopen van sommige vissen, is een groot risico.

de pincetvis is ook zo een stip gevoelige vis.. buiten dat het een trage/moeilijke eter is (en dit 90% van alle gehouden rostratus-en de doodsoorzaak is), is deze ook gewoon erg stip gevoelig.

ik heb hem aangeschaft omdat ik het een super mooi, en nuttig dier vind (eet glas anemonen ook) maar helaas, vrees ik dat de reis van de winkel, naar mijn bak (en dan nog 2 uur over druppelen) hem gewoon te veel is geworden.

en hij daar stip op heeft gelopen.

ik doe er nog niks aan, het valt REDELIJK mee nog, de picasso heeft wat stippen op zijn vinnen, de pincet op zijn lijf een aantal, en zijn aars vin.
ik vermoed dat ik het gezien heb op de zeikant van de borsteltand, maar zeker weten doe ik dat niet.

ik heb een knoflook gepelt, en 4 teentjes in mijn sump gegooid, 1 knoflook uitgeknepen, en die zo in de bak gegooid..
mensen zeggen dat het kan helpen, ik heb er geen ervaring mee, maar we zullen zien!

bijna alle medicijnen zijn op koper basis, koralen kunnnen niet tegen koper, dus hiermee behandelen ga ik absoluut niet doen

En de temp verhogen kan dat niet helpen?

Ik hoop dat het over gaat anders is het echt wel heel erg k u t 🙁

temp verhogen verdringt zuurstof.. hoewel mijn schuimer e.d. een hoop zuurstof toevoegd (en anders ligt er wel een grote eheim luchtpomp)
maar, nee koralen kunnen daar ook niet tegen, plus rode flap risico (heel groot. omdat ik het al gehad heb, en bestreden)

nee, ik hoop dat knoflook helpt..
ik heb net lekker knoflook met kokend heet water uit gekookt (een gesnippert teentje)
en in dat water een 3 blokjes diepvries voer (artemia en marine mix + omega3) gegooid.
gelukkig at de pincet dit wel (maar langzaam.. zo is hij nou eenmaal)

ik vraag mezelf wel af.. waarom ik ZOVEEL moeite doe om 1 vis GOED te houden (en geen andere te kopen / deze laten liggen)

Het zijn toch levende wezens...

klopt! maar ik wist dat hij moeilijke eter is, of iig trage eter.
en dat hij redelijk stip gevoelig was.

ik had hem ook niet kunnen kopen (had 40 euro en een hoop ellende gescheeld) 😛

tjah berouw komt na de zonde zeggen ze wel eens,
stinkt je huis nou niet verschrikkelijk naar de knoflook?

Haha nee dat valt reuze mee.
Natuurlijk ruik je gesneden knoflook, maar onder water ruik je het niet echt.

Daarbij heeft een zout bak toch altijd een bepaalde geur.

En k had me afschuimer net geleegd. Dat stinkt altijd als de kleren! Dat is echt niet normaal die geur

mini-fred zei:

En k had me afschuimer net geleegd. Dat stinkt altijd als de kleren! Dat is echt niet normaal die geur
roch jammer dat je geen geuren kan toevoegen aan je berichten 😛
Ps. Eigenlijk ben ik best wel blij dat dat niet kan 😉

Bbbart zei:
mini-fred zei:

roch jammer dat je geen geuren kan toevoegen aan je berichten 😛
Ps. Eigenlijk ben ik best wel blij dat dat niet kan 😉

hahaha nou gelukkig kan dat niet idd!

Het lijkt redelijk mee te vallen.
Alleen de pincet heeft het redelijk te pakken, k hoop dat die het red, hij eet wel prima!
De Picasso heeft 3 stipjes op ze lichaam en 1 of 2 op de boven fin, eet ook gewoon en lijkt er niet echt last van te hebben.

Ik heb goede hoop iig

ik hoop ook voor je dat het mee valt!
altijd een eng momentje

Het gaat redelijk.
De pincet heeft het nog steeds flink tepakken, de Picasso ook, de rest lijkt stipvrij.
De Picasso heeft 3 stipjes op zijn lichaam, en 2 op haar fin.

Verder heb ik vandaag de overloop kam definitief vast gekit. Morgen.

Vannacht de Picasso uit de overloop kamer kunnen vissen, en de geringde goby is door de standpijp naar beneden in de sump gezogen, uit de gafzak ontsnapt en die zwom vrolijk in de sump rond.

Werd dus hoog tijd

Picasso is stip vrij!!
De pincet is zeker 70% afgenomen, klein beetje op de vinnen nog!

Even een foto van het dier:
5331d4afe4dde-IMG_20140325_195222.jpg

En de half open Duncan.
Heeft wat moeite met zijn nieuwe mini kopjes denk ik

gelukkig gaat het beter, allemaal door de knoflook?

dat is het enige dat ik er aan gedaan heb.
of het echt direct en alleen daardoor komt kan/druf ik niet te zeggen.
ik had duidelijk stip, en het lijkt erg aan het minderen / bijna weg.

dus ik vermoed van wel ja !

Mijn dori had overlaatst ook stip de dag na wat veel nieuwe stekken in de bak gezet te hebben en in te rommelen.
Niets aan gedaan en paar een paar dagen was het ook weg.
Best wat je kan doen als ze stip hebben is niet teveel in de bak te zitten dan.

ik had een kut dag voorzien vandaag... maar alles viel mee,
TOT ik een berichtje kreeg van me broertje (mulan)
he arie, wat is er gebeurd?? met deze foto:
YwNddvWPcYGNiWxTtqSG5ZfWtg51FY_j.jpeg

tevens stonden alle koralen dicht! terwijl alles vanochtend en gister meer dan prima erbij stond..
bak was kraak helder, werd prima afgeschuimt, vanochtend alle waarde gemeten, niets aan het handje!! alles op peil, en super strak!

wat er is gebeurd?? ik heb geen idee!!!!
oorzaken die denkbaar kunnen zijn:

1: alle 3 de dokters.... de gele was vrij dominant aan het worden? mischien een vecht partij?
2: de stip aanval van een paar dagen geleden? mischien heeft dat er iets mee te maken?
3: dubbele dosis nopox toegedient?

ik denk sterk aan het laatste, dat ik vanochtend met me moeie kop, er een scheut in heb gegooid (doseer ongeveer 9ml), en na meten e.d. er weer een dosis in heb gegooid, dit lijkt mij het meest logische..

dit zou namelijk ook verklaren waarom alle zachte koralen helemaal terug getrokken zijn, en de steen koralen het super doen...

om dit te voorkomen heb ik een 3 kanaals doseer computer gekocht, met 3x1.5 liter flessen van plexiglas met een rietje..
tube holder, meteen de hele mikmak dikke prima in orde, zodat dit NOOOITT meer kan gebeuren!

het kan net zo goed een andere reden hebben, ik weet het echt niet..
ik ben nog niet thuis geweest, zit nog op werk..

ik baal hier zo erg van, dat ik vanavond ook niet naar huis ga, en lekker naar mijn vrouwtje's huis vlucht...

tot zo ver deze dramatische update

dat is echt dood zonde, ik leef met je mee..
hopelijk was het iets was je zelf in de hand had, blijft lullig, maar kan je er wel wat aan doen

ergste is, dat ik niet zeker weet waardoor t komt....

is het mijn stomme fout door 2x nopox toe te dienen? dan is dit probleem snel opgelost (doseer unit onderweg nu)

is het iets dat radicaal fout gaat in het eco systeem, dan ben ik verder van huis..

tijdens het verschepen, en in quarantene gaan er 100-den vissen dood, en dit praat het niet goed als het door mijn eigen toedoen komt natuurlijk, maar dat maakt het voor mij iets dragelijker (buiten dat dit geintje minimaal 150 euro aan visjes kost)

ik ga lekker 2 weken niets toevoegen.... mischien dat ik dan eens probeer een nieuwe vis te introduceren

Jup..
Dat is mijn gok als oorzaak.
Mijn slimmer doet 1200lph lucht.. Plus mijn overloop neemt ook lucht mee. Dus moet dan een flinke overdosis geweest zijn...

Volgende week kan ik die fout niet meer make .. Dan doseert de computer dat (die k voor gebruik minimaal 3x calibreer en check)

Zuur dit Fred, als het komt door te hoge dosis Nopox, zou je dit ook moeten kunnen meten lijkt mij. Overigens kun je met een doseer computer het zelfde probleem hebben. Doseercomputer kan ook kapot gaan waardoor er overgedoseert word. Ken iemand die dit gehad heeft. Nopox pomp is blijven lopen en heeft een volle fles Nopox in de bak gepompt.

Deze persoon heeft heel veel uitval gehad en nog het een en ander kunnen redden door Dagelijks meer dan 50% water wissel te doen en dit voor 1 week lang om zo snel mogelijk zijn No3 omlaag te krijgen.

ja, dat is zo.. kan altijd fout gaan..
mulan heeft exact hetzelfde, ook veel verloren..
omdat ik niet veel tijd had, ben ik vanochtend vroeg ri huis gegaan, en heb bij mulan 50% vervangen.
zelf ga ik vanavond 50% verversen..
bij mij lijkt het redelijk te gaan..
water is iets troebel..
koralen komen wel uit, nitraat is laag (meette 5)

ik eb geen idee, maar niet het idee meer dat dit door nopox komt, meer door iets in het water...

mijn schuimer heb ik natter gezet..
wervelbed filter, nieuwe zak jbl clearmec ultra erin gegooid, 300lph doorstroming..

ik denk dat dit bij mij wel goed komt, ondanks de verliezen die ik geleden heb..

alleen de geringde goby doet nog een beetje raar.

pincet / nemo's / pitvis , en koralen maken het goed.
de anemoon lijkt dood / dood aan het gaan, maar die wil ik niet zo snel opgeven, omdat dit nemo's huisje is.. als die vanavond niet verbeterd is, dat ben ik genoodzaakt deze weg te doen

Hoe is het met de overlevende vissen???
Al wat bekomen v d tegenslag??

Geen idee..
K was er zelf verslagen van.
En ben niet thuis geweest.

Vanavond 22:00 real life update 🙁

Wat k hoorde s dat het weer redelijk ging

Jammer vd vissen, idd hopen dat het probleem makkelijk op te lossen is. Benieuwd naar je update

Sorry..
Gister te druk met meten e.d.
Daarna ging het licht uit..
Weer een 2liter drap uit de schuimer gehaald.. In 3 dagen..

Water is kraakhelder.
Waarde zijn prima.

No3 is gezakt naar 4
Po4 is niet meetbaar.

Kh/ca/mg zijn iets aan de lage kant, maar dat komt omdat ik 3 dagen niet heb toegevoegd.

De steen koralen doen het fantastisch. De leders iets minder door het gebrek aan po4 (deze stijgt vanzelf wel)

Bak doet het weer goed.. Gelukkig..

Zonde van de 3 dokters.. Maar dat komt wel weer goed.. we gaan vrolijk door! Wil alleen wel mijn koralen bestand uitbreiden

53369a46eddc2-IMG_20140329_104340.jpg

53369a6962c5e-IMG_20140329_104346.jpg

Duncan lekker eten! Jammie jammie (kijk eens hoeveel nieuwe kopjes hij heeft gemaakt)
53369a98ea2fb-IMG_20140329_104352.jpg
53369acb04d26-IMG_20140329_104428.jpg

53369aeeba081-IMG_20140329_104414.jpg

53369b13684a4-IMG_20140329_104357.jpg

Anemoon heeft het overleefd en zit hier lekker te eten ook
53369b36db95b-IMG_20140329_104445.jpg

53369b632d387-IMG_20140329_104437.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan