2 kilo calciumchloride dihydraat, dat gooi je in een bak met 4liter osmose water (warm)
25ml elements 1 erbij en 25ml elements 2 erbij.. en aanvullen met osmose tot 5L
en je hebt ca+
2 kilo Magnesiumchloride Hexahydraat, oplossen in 4l osmose, en aanvullen met osmose water tot je 5L container vol zit.
en je hebt mg+
500gram natrium hydrogeen carbonaat in 4l osmose water oplossen (deze moet wel goed warm osmose water hebben, anders mengt het voor geen meter)
dan mik je er 25ml uit het flesje elements 3 bij.
en je hebt kh+
dan de methode:
dag 1 CA / KH / MG meten *en liefst een week hiervoor of iig een paar dagen niks toevoegen, zodat deze telaat zijn..
dan mik je er van elke oplossing 50ml in..
en na 2 uur meet je opnieuw.. nu weet je hoeveel CA/KH/MG, 50ml oplossing omhoog brengt..
bij mijn bak, 0.7*dkh op 50ml kh+ oplossing
voorbeeld situatie:
ik meet CA 400 om 12:00 vandaag 4/4/2014
ik gooi er 50ml zelfgemaakte oplossing bij.
ik meet CA 420 om 14:00 vandaag 4/4/2014
dan weet ik dat 50ml ca oplossing, je CA verhoogt met 20mg/l
op 6/4/2014 12:00 meet ik weer (dus precies 48 uur later)
ik meet CA 410
dan weet ik dat ik 10mg/l heb verbruikt (of iig de bak heeft verbruikt) in 48uur..
betekend vanzelfsprekend dat je 5mg/l per dag verliest..
we weten dat 50ml oplossing 20mg/l doet, dus 25ml zal je kh 10mg/l verhogen
je moet dus 25ml oplossing doseren, om aan de vraag van je bak te voldoen per 48 uur.
dat is om de dag 25ml doseren, of 12.5ml per dag..
heb je een doseer computer, dan kan je 5x per 24uur 2.5ml oplossing laten doseren..
doe je het met de hand, als je geen doseer computer hebt, kan je 25ml om de dag doseren
zo zal je ultra stabiele waarde's creeren.
hetzelfde riedeltje geld voor KH en mg..
ik heb mijn bak eerst even arm/leeg laten lopen..
ik had kh7
50ml oplossing bracht het tot 7.7
van 8.4 naar 7.7 in 2 dagen..
50ml delen door 2 dagen is 25ml per dag.
ik begin met 20ml per dag, en meet dit elke dag..
tevens heb ik gister en vandaag 50ml gedoseerd om op 8.4 te komen, zal ik morgen 40ml doseren om kh9 met salifert te meten.
daarna word mijn onderhoud 20ml per dag, in 4en (dus doseer 4x5ml per dag)
zakken de waarde over een week een beetje, dan zet ik hem op 4x6ml per dag..
en dan is het een kwestie van die HELE kleine beetjes te tweaken, maar na een week heb je een dergelijk systeem 100% automatisch lopen, en hoef je allee je kannen bij te vullen.
ik heb 3x1.5 l reservoir, bij 20ml per dag, dus 1.5liter zou mij 75 dagen (dus ruim 2 maanden) toe kunnen. en dat is de meest gebruiktte oplossing, ik verbruik een stuk minder CA en MG oplossing..
het mooie van de FAUNA MARINE of deze REEF CENTER balling light kits is dat er ook spoor elementen in zitten (fluoride / barium / strontium / jodide)
en je hier echt zo goed als al het verbruik beet pakt.
dus ik durf te stellen, dat je, als dit systeem eenmaal foutloos geinstalleerd hebt, je zeer weinig, tot GEEN water wissels meer hoeft te doen
het concept gaat richting DSR, alleen minder ingewikkeld (kwa spoor elementen gaat dsr iets dieper en preciezer) maar mg/ca/kh word op deze zelfde manier hoog gehouden,
er word in dsr geen fluoride / barium / strontium e.d. bij deze oplossing gegooid maar deze doseren hun ook aan de hand van meetwaarde, dat is het grote verschil