thx allemaal.
ja klopt. de inrichting doe ik verder weinig tot niets aan nu.
gister ben ik verder geweest met de lichtkap..
reden hiervoor:
bak staat op een slaapkamer, er verdampt een liter of 5 a 6 in 24 uur, dit is niet acceptabel vind ik.
de kap is gister afgemaakt, en is in elkaar, deksels zitten erop, en het scheelt echt ENORM veel!!
het voor paneel moet ook nog geschilderd worden, en er moet nog een linker zijpaneel gemaakt worden.
al het matteriaal, behalve het hout voor het linker zijpaneel heb ik hier liggen, ik mis alleen af en toe wat tijd en zin om het te doen 🙂
verder vind IK de inrichting niet eens slecht 🙂 dus kan er prima nog even mee leven, hoewel het zeker is dat het rechter bruggetje eruit gaat!
ik heb ook aan het knoeien met stroming e.d. gezien ik precies rechts 1 dood punt heb waar alles neer slaat.
ook moet ik aan mechanische filtratie! , ik begin zweefvuil te zien, en dat irriteerd mij.
ik heb 2 maanden terug een gafzak houden en 2 zakken besteld, die zaak zou mij terug bellen... dit is nooit gebeurd, dus ik moet daar nog even voor shoppen..
ook moet ik nog enkele salifert testen zien te scoren (zoiezo no3 / po4 / ph / magnesium)
en wil ik direct de midellen hebben om dit eventueel te sturen (dsr carbon / ph+ / kh+ / magnesium zouten / calcium zouten)
en eventueel te minderen (5kilo natrium chloride vrij zout)
rekeningen lopen echt heeeeel erg hoog op.. (denk aan 4000 euro) waarvan de meeste kosten zitten in "kleine"dingetjes..
diebo ben ik nog nooit geweest, ik ga voor het eerst..
zoiezo voor beginner of gevorderd vind ik vrij zwart/wit.
ik heb heel veel gelezen, ken veel mensen in de zout hobby, en gaan vaker met zijn allen dagjes weg. wat maakt mij beginner of gevorderd?
heb je interesse? dan zou ik gewoon heen gaan!
ben je daar om iets op te steken? dan zal je daar zeker iets opsteken, ik denk dat iedereen je daar zal helpen met beantwoorden van eventuele vragen (en anders schiet je ons aan, we komen in een bastion hotel's vw polo, o je stuurt even een pb en we spreken af dat we elkaar daar zien ofzo). ik ben iig met me vaste buddy willem en mijn vrouwtje gaat voor het eerst mee..
ben je daar om mooie dingen te zien? die zullen er ook ZEKER zijn..
het visbestand is bij elkaar gekomen doordat:
koppel percula: nemo. dit is bijna een must, en dit wildvang koppel was flink aan de maat.. en toch niet de standaard nemo.
gele dokter: vind ik een schitterende vis, altijd lekker bezig, en knal knal knal geel.. ik vind hem mooi
borsteltand: deze zie je juist niet veel, helemaal niet de tominiensis met gele vin punten
pitvis: heb je deze vaak zien zwemmen? nee toch? de meeste nemen de mandarijn pitvis, ik wou iets anders.
picasso dokter: de vrouw was hier verliefd op, ik had hem ook niet perse gehoeven, maar de vrouw wilt hem graag
salarias: henkie?! gewoon een prima opruimer!! heeft enorm veel algen gegeten, en maakt elke ochtend een dansje!
kauderni: tjsha, die mag er wat mij betreft wel uit,.. maar wederom, vrouw meegenomen.
zeester: deze maakt het zand schoon, is weer eens iets anders als een zandhapper, ring goby, of watdanook
ja bijna iedereen heeft nemo's en een gele dokter, en een picasso.
komt gewoon omdat het hele leuke dieren zijn.
ik zoek nog een leuke keizer of dwergkeizer, maar veel leuker als de loricula (centropyge) en mooier worden ze niet....
en laat dat nou ook weer juist de meest gehouden dwerg keizer zijn.
daarbij zijn gewone keizers vaak veel vraten, aggresief, of worden enorm groot, dat is ook balen...
400liter zeebak klinkt erg groot, maar stiekem.. loop je ook dan snel tegen te groot wordende soorten aan hoor 😉