Wat is er nieuw

mini fred's 400 liter zee project

Bak ziet er mooi uit! Met je indeling doe je nog niks doordat je nog genoeg andere dingen te doen hebt aan/in de bak?
Mooie foto's ook! Daar je nogal wat verstand hebt van zee-aquria's had ik echter wel een totaal ander vissenbestand verwacht....dit zie je in de meeste
bakken wel terugkomen. Heb je daar nog een reden voor of kies je hierbij ook voor het 'leuke' aan de vis?

Zag bij Diebo de avond voorbijkomen in de mail....ben je vorig jaar ook geweest? Is het de moeite voor iemand die geen verstand heeft van zeewateraquaria of
is het meer voor de al gevorderde kenners?

thx allemaal.

ja klopt. de inrichting doe ik verder weinig tot niets aan nu.
gister ben ik verder geweest met de lichtkap..

reden hiervoor:
bak staat op een slaapkamer, er verdampt een liter of 5 a 6 in 24 uur, dit is niet acceptabel vind ik.
de kap is gister afgemaakt, en is in elkaar, deksels zitten erop, en het scheelt echt ENORM veel!!

het voor paneel moet ook nog geschilderd worden, en er moet nog een linker zijpaneel gemaakt worden.

al het matteriaal, behalve het hout voor het linker zijpaneel heb ik hier liggen, ik mis alleen af en toe wat tijd en zin om het te doen 🙂

verder vind IK de inrichting niet eens slecht 🙂 dus kan er prima nog even mee leven, hoewel het zeker is dat het rechter bruggetje eruit gaat!
ik heb ook aan het knoeien met stroming e.d. gezien ik precies rechts 1 dood punt heb waar alles neer slaat.

ook moet ik aan mechanische filtratie! , ik begin zweefvuil te zien, en dat irriteerd mij.
ik heb 2 maanden terug een gafzak houden en 2 zakken besteld, die zaak zou mij terug bellen... dit is nooit gebeurd, dus ik moet daar nog even voor shoppen..
ook moet ik nog enkele salifert testen zien te scoren (zoiezo no3 / po4 / ph / magnesium)
en wil ik direct de midellen hebben om dit eventueel te sturen (dsr carbon / ph+ / kh+ / magnesium zouten / calcium zouten)
en eventueel te minderen (5kilo natrium chloride vrij zout)

rekeningen lopen echt heeeeel erg hoog op.. (denk aan 4000 euro) waarvan de meeste kosten zitten in "kleine"dingetjes..

diebo ben ik nog nooit geweest, ik ga voor het eerst..
zoiezo voor beginner of gevorderd vind ik vrij zwart/wit.
ik heb heel veel gelezen, ken veel mensen in de zout hobby, en gaan vaker met zijn allen dagjes weg. wat maakt mij beginner of gevorderd?
heb je interesse? dan zou ik gewoon heen gaan!
ben je daar om iets op te steken? dan zal je daar zeker iets opsteken, ik denk dat iedereen je daar zal helpen met beantwoorden van eventuele vragen (en anders schiet je ons aan, we komen in een bastion hotel's vw polo, o je stuurt even een pb en we spreken af dat we elkaar daar zien ofzo). ik ben iig met me vaste buddy willem en mijn vrouwtje gaat voor het eerst mee..
ben je daar om mooie dingen te zien? die zullen er ook ZEKER zijn..

het visbestand is bij elkaar gekomen doordat:
koppel percula: nemo. dit is bijna een must, en dit wildvang koppel was flink aan de maat.. en toch niet de standaard nemo.
gele dokter: vind ik een schitterende vis, altijd lekker bezig, en knal knal knal geel.. ik vind hem mooi
borsteltand: deze zie je juist niet veel, helemaal niet de tominiensis met gele vin punten
pitvis: heb je deze vaak zien zwemmen? nee toch? de meeste nemen de mandarijn pitvis, ik wou iets anders.
picasso dokter: de vrouw was hier verliefd op, ik had hem ook niet perse gehoeven, maar de vrouw wilt hem graag
salarias: henkie?! gewoon een prima opruimer!! heeft enorm veel algen gegeten, en maakt elke ochtend een dansje!
kauderni: tjsha, die mag er wat mij betreft wel uit,.. maar wederom, vrouw meegenomen.
zeester: deze maakt het zand schoon, is weer eens iets anders als een zandhapper, ring goby, of watdanook

ja bijna iedereen heeft nemo's en een gele dokter, en een picasso.
komt gewoon omdat het hele leuke dieren zijn.
ik zoek nog een leuke keizer of dwergkeizer, maar veel leuker als de loricula (centropyge) en mooier worden ze niet....
en laat dat nou ook weer juist de meest gehouden dwerg keizer zijn.

daarbij zijn gewone keizers vaak veel vraten, aggresief, of worden enorm groot, dat is ook balen...

400liter zeebak klinkt erg groot, maar stiekem.. loop je ook dan snel tegen te groot wordende soorten aan hoor 😉

kijk, daar hebben we wat aan.. niet telkens 1 of 2 foto�s 🙂

erg mooi :thumbs:

Haha
Zal vaker foto's maken 😉

Net mg en no3 testen van salifert aangeschaft, en een gafzak houder met nylon zak.

en ben begonnen met VSV dosering.. wodka / suiker / azijn.
mocht iemand interesse hebben, wil ik hier best een stuk over schrijven, en dit appart bij houden,
start is vandaag iig, met een nitraat van 17 (low range salifert niet te testen, incl fotos)
2ml als start dosering.. ik ben benieuwd iig, voor mij is dit ook nieuw

Eat is het doel van dat goedje?

dit is een mix, dat vrij zuinig gedoseerd wordt.
om je bacterie populatie een boost te geven, en op die manier, snel en veilig de no3 en po4 waarde's in redelijk tijdstip, gecontroleerd en langzaam (of snel) kan laten zakken.

zie het als?: red sea nopox (no3😛o4X)
maar dan een ENORM stuk goedkoper (300ml ongeveer 5 euro aan kostprijs, en ik doseer 1 ml per 100l NETTO waarde, dus 3ml per dag als start dosering)

Wauw...even 29 pagina's gelezen.
Wat een mooi verhaal!! En ziet er echt al super uit zeg.
Ben jaloers! En dan heb ik zelf een mooie discusbak met maantjes en Bloedvlektetra's erbij.

Wie weet ook ooit een zoutwater, vrouw vind het in ieder geval mooi.

Arjen1985 zei:
Wauw...even 29 pagina's gelezen.
en je hebt volgens mij een aantal biertjes op 😛. Maar mini fred je hebt echt een HELE MOOIE bak!!!

Ahhh oke... intressting

Lijkt me een vrij duidelijk verhaal qua vissenbestand...🙂! Had alleen iets anders bij je verwacht. De soorten die je noemt zijn voor mij allemaal abracadabra, want ik kan alleen kijken naar mooi of lelijk. Zie niet of je bijzondere soorten ertussen hebt zwemmen daar is de kennis te laag voor.
Wordt dus wel eventjes langswippen denk ik bij Diebo vanavond als me werk dat toelaat. Kan je gewoon binnenlopen wanneer je wilt of is het echt om 19:00 uur aanwezig zijn? Jij enig idee?

Geen idee.
Ik verwacht dat je gewoon de hele avond binnen kan stappen. Geen probleem.
Word voor mij ook de eerste keer.

swordfish zei:
Ahhh oke... intressting

Het is simpel. Maar je moet wel blijven testen. Zoiezo om de dag.

125ml wodka. 40%, zonder suiker en met zo weinig mogelijk rommel erin.
50ml witte natuur azijn.
2 theelepels suiker.

Mixen. En roeren tot kristalhelder.

Ik doseer 1ml per 100l. Als start dosering. En probeer dit een weekje.
Na die week ga k blijven testen e.d. en als het niet zakt, dan ga ik verder meer doseren.
Zal zo een hele write up maken.

al zal er niet heel veel interesse zijn, gezien er niet heel veel zee freaks hier zijn, maar k heb behoooorlijk wat tijd verloren om de juiste dosering en e.d. te vinden. En nog niets concreets gevonden.

Dus die komt er aan.

Gister diebo huisdier wereld geweest.
Deur was gewoon hele avond open.
Van half 8 tot 9 geweest.
Absurd druk, niet normaal.
Kwam korting viel het allemaal mee.
Koralen was niet heel veel en niet goedkoop(eigenlijk best aan de prijs)

Vissen zat niet heel veel, hoewel er toch wel een aantal apparte dingen bij zaten (baby panter baars, bamboe haai, haai in ei).

Heb een kilo red sea Reef foundation ABC+ meegenomen. Gewoon om te kijken hoe dat gedoseerd is, en me bak flink aan het verbruiken is (ca van 480 naar 425 in net geen week. En kh 10+ naar 8 in diezelfde 6dagen)

Abc+ is ca/mg/kh in de juiste verhoudingen.. Tevens toegevoegde i/sr/BR e.d. dus k ben heel benieuwd, ik heb er geen 100% vertrouwen in, en ga toch de hele balling set jncl trac� aanschaffen. Maar tot die tijd (als in: direct tekort aanvullen voor nu) en voor me broertjes bak (die werkelijk niets meet en toevoegde) leek mij dit een leuke tussen oplossing (14� per kilo voor een all in 1 was ook goedkoop)

En een potje new era vlokken..

Nu eerst een weekje vakantie, daarna kijken hoe me bak er bij staat als k terug kom 😛

Gisteravond ook nog even erheen gereden, viel niet helemaal tegen.
Ben van 20.00 - 21.30 uur aan het neuzen geweest. Zal je vast wel voorbij gelopen zijn...😉!

20% korting op vissen en lagere dieren is een mooie prijs toch?
Koralen vond ik ook erg duur! Assortiment daarin was vrij basic dacht ik zelf al te zien.
Die haaieneieren waren wel leuk om te zien en te koop.

Vond alleen wel dat de vissen in de verkoopbakken er niet heel erg goed uitzagen, veel fletse kleuren en ook een aantal dode vissen zien drijven.

Zeewater is heel erg mooi, maar zoetwater blijft me toch ook wel aantrekken en dan met name het scapen!

Jij hebt in ieder geval weer het een en ander gekocht, dus lijkt me een geslaagde avond.

Goeie vakantie alvast!

Precies zoals jij het formuleerde.
We hebben even lol gehad.. Het was ok�..

Thx man! 22graden hier

Kleine update:
Nitraat zakt rustig, maar niet echt zo snel en diep als ik gehoopt had.
Wel begint alles nu serieus te groeien.
Duncan maakt 8 nieuwe kpjes.
De monti platen vertonen mooie dikke roze groei rand.
De stengel monti's maken weer groeipuntjes.

Ik heb in mijn 200l een stekje paarse monti plaat gehad die 3 maanden op ze kop achter de stenen heeft gelegen.. Deze komt spontaan weer tot leven!!

Bak draait super op wat kleine puntjes na..

De nylon gafzak zit met 2 dagen vol met bende.. Ik moet hiervoor een grovere hebben

En nitraat moet serieus gaan zakken!!

Vsv dosering zal k op gaan hogen tot 2x5ml per dag. 10ml totaal, dit echt de maximale maximale maximale dosering.

Lukt dit nog niet zoals ik wil, dan Schaf ik nopox aan van red sea, OF ga ik pure ethanol doseren.

Bak draait echt voortreffelijk

en.... de reden gevonden..

fosfaat is 0.00, ik heb dit 3x na gemeten met de red sea po4 pro test kit..
nieuwe test set, vers uit de doos.. echt gewoon 0.00 , daarom wil nitraat ook niet zakken (fosfaat op 0, is nitraat niet te bewegen)

morgen easy life fosfo aanschaffen.

daarbij is er een nieuwe vis in gekomen, een amblygobius phalaena (geringde goby) die het hele zandbed lekker mag om bulldozer-en

Heb eigenlijk geen verstand van zoutwater, maar erg leuk om te lezen. Ook erg mooie foto's. Mss weer tijd voor een nieuwe serie?

Komt er zeker aan.

Alleen mini-fred's sprong gewaagd bakje. Heb ik gister afgebroken.
Daar staat nu ook een grotere bak (120x47x65) ook zout.
Dus ben even paar dagen razend druk geweest.

Van de week nieuwe foto's hier!

druk druk milan te helpen..
hij heeft nu zelfs zijn eigen dagboek hier!

owja, update..
ik heb gister henkie levenloos en aangevreten op de bodem gevonden.
de laatste paar dagen boterde het niet zo tussen hem en borsteltand (tommi)

borsteltand word een beetje de baas van de bak, en is niet altijd even lief tegen iedereen..

nu was henkie ook nog maar een klein exemplaartje, en ik vond hem met 2 happen uit ze vin, terwijl ik hem die ochtend nog vrolijk heb zien eten.
hij was dik dus at genoeg..

zijn dood kan volgens mij 2 oorzaken hebben:

1: hij heeft knokken gehad met tommi en dit duidelijk verloren (dit DENK ik, maar niet zeker van)
2: hij heeft verstopping gehad, en kon niet poepen, hij was wel vrij dik, maar dat beest vrat de hele dag door, dus ik vermoed niet dat dit de oorzaak is.

ik ben er iig best wel even down van, de eerste dode in mijn bak.. waarde's zijn allemaal top
ph8
kh8
po4: 0.02
no3: 8
no2: 0.00
ca: 470
mg: 1450

Aaah nee 🙁 gaar...

Je nitraat is al aardig gezakt!

klopt 😀
ik voeg ook meer dan de maximale dosis nopox toe.
volgens mij is dat pure ethanol, maar zeker weten doe ik het niet (ik weet wel dat het veeeeel te duur is voor wat er in zit 😀 )
heb al 4 dagen de ramen niet hoeven poetsen, dus het gaat de goede kant op.
de duncanopsamia vind het alleen minder leuk, dat is duidelijk te zien, maar dat zal voor hem een kwestie van wennen zijn ..

Kan dat niet een oorzaak van een zwakke Henkie zijn geweest? Schommelingen in de waterwaardes. Klein knokpartijtje met tommi erbij....

kan ook! ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
hoewel het zakken van nitraat, mits niet in hele hoge maten, niet echt een reden tot sterven zou moeten zijn.

stip gevoelige picasso heeft er bijvoorbeeld totaal geen enkel probleem mee gehad, en ik heb niet 1 vis een vreemde beweging zien maken.

tommi is een beetje saggerijnig sinds de geringde goby er in zit..

Ik zou eens een hartig woordje met hem spreken...

he arie! je groene bloemen koraal maakt 13 nieuwe kopjes man!

532c652c914f2-IMG_20140321_162427.jpg

Updeeeeet:
Chelmon rostratus gekocht.
Reden: hij accepteerde mysis, en is marginaal duurder dan een flesje aiptasia x.. En hij heet glas anemonen als een wilde!!

Daarbij vond ik het altijd een schitterende vis, maar was er nog geen tegen gekomen waar ik zeker van wist dat hij dood/diepvries voer accepteerde..
Dit is de nr1 doodsoorzaak van deze dieren, en reden dat niet veel mensen deze hebben zwemmen..

Bij aquasan zaten er 2. Op mijn reactie: ik vind die pincetvis echt super!! Maar durf het nooit, accepteren deze vervangend voer?? Antwoorden de eigenaar van de zaak.. Ik heb ze ook niet zo lang, en wel of niet accepteren hangt pper dier af, even kijken..
Hand diepvries mysis erin.. Beide aten dit sneller als elke pincet die ik ooit gezien heb..

Conclusie: Milan en ik hebben beide een pincet vis 😛

Foto van milans vis (mijne is exact hetzelfde)
532cadf8e3204-IMG_20140321_222256.jpg

Cool! Hopelijk eten ze ook goed bij jullie maar dat zal wel goedkomen

leuke vis!

ben je al eens in Swolgen geweest? daar zit een zaak die ook keiveel heeft aan zoutwatertoestanden

swolgen? nee,
waar ligt dat? en hoeheet die zaak?
dan ga ik er zeker heeeen 😛

hoewel ik denk dat het vis bestand zo wel compleet is.
mischien dat ik er ooit een paar garnalen bij doe (debelius of poets garnalen) gewoon omdat ik die wel grappig vind..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan