Wat is er nieuw

mini fred's 400 liter zee project

wauw, bijna 3 meter!
kwijl !!
super mooie maat!! nu lijkt mijn 125cm maar klein 🙁 haha

Over 1 a 2 jaar ga ik ook groter hoor.
Maak je geen zorgen 😉

Dit is mijn eerste bak met sump trouwens 😛

Hahaha is ook wel echt groot,
Is tot nu toe bijna alleen maar zelf bouw,
Onder"kast", aquarium, lichtkap etc.

Wellicht niet alles goed gelezen, maar heb een zwak voor hele grote bakken.....kan ik ergens een topic of foto-album terugvinden over de bak van 3 m1...🙂??

Zal ik later wel vragen of ik dat mag aanmaken voor de bak van ze 😉

grote bakken zijn vet!
ik vind deze ook wel behoorlijk voor mijn doen 😀
ik ben vandaag druk maar ik geloof dat me broertje hem ging vullen vandaag ofzo.
even kijken vanavond, ik hoop dat hij lekvrij vol komt 😀

hij is lekvrij !!!!
en zit vol!!!! fotos volgen

zoals jullie wensen: fotos.
paar dingen die niet helemaal naar wens zijn:

- de durso standpipe lekt, tussen de koppeling van de durso en de pijp zelf.. even kijken hoe ik dit op ga lossen,
- bij het uitvallen van de pomp, hevelt de invoer (de kan die van sump -> bak gaat) me bak leeg 😀
heel grappig, eens kijken als de pomp uitvalt. wat er gebeurd..... dan heb ik een natte vloer 😀, ook even kijken hoe ik dit op los.. maar dat komt goed!

ik denk ook door het lek in de durso, dat de afvoer capaciteit tegen valt.. door 32mm moet toch makkelijk 3 kuub water kunnen vallen per uur?

anyhow, genoeg geleuter!! fotos!!

Tijdens.. Even kijken hoe of wat t doet..
52fd205019d5e-IMG-20140213-WA0015.jpg
52fd1ff7c6c95-IMG_20140213_190226.jpg

Vol!!!
Steen. En wat stekjes..
Er zit nu 30kg in, van het weekend haal ik er nog 30.

Spot lichting lijkt heel erg op de foto. In het echt is dit een stuk minder.

Vz9GBb0xAkXFLcgOfu501DawuoIxFiU3.jpeg

zaterdag haal ik 2 mooie grote stukken montipora plaat op.
een paarse, en een groene , de groene heeft een roze groeirand.

zondag 30kg+ steen erbij 😀

zodra ik de 2 kleine dingetjes opgelost heb, moet ik een kleine verhoging voor de enorme afschuimer gaan maken, dan kan die ook even blazen, en zodra DAT gebeurd is.. ga ik het vissenbestand uitbreiden..

de eerst volgende bewoner word een gele dokter, ik ben bang dat dit wel meer vis dan koralen bak gaat worden, hoewel er wel ee paar mooie stukken in komen..

de paarse stylopora die er nu in staat word erg mooi!
de frikandel (leder gorgoon) heeft mooie grote poliepen als deze openstaat, maar is een beetje een zeur wat betreft waterwaarde.
de hystrix is super roze, en super klein, en groeit niet heel hard.
er staat een groot stuk xenia (geen pompende, maar een xenia sp.), dat het ERG mooi doet!
de acro's die er in staan doen het ook prima, hoewel ik er 1 verloren ben, door een lange tijd niet in het licht te zetten heb ik deze afgeschreven, zonde maar helaas

Toekomst plannen:
-wit strak meubel om het frame maken.
-iets meer blauwe led (2e jmb balk)
-meer stroming: is besteld.
-po4 killer en kool (wervelbed ligt er)
-calcium/kh+/magnesium/stability doseren.

ja, word wel wat zo!
alleen iets meer zand hebben, ik heb nog een kilo of 7 in me vorige 200l zitten, maar een deel daarvan is goor, en wil ik eigenlijk neit overzetten.
steen is gewoon te weinig. meer zondag halen, dat is al geregeld.

de overloop kijk ik vanmiddag even na, en voor de aanvoer heb ik een oplossing in gedachten, dus dat komt goed

Ziet er allemaal top uit! Vooral dat blauwe licht is erg mooi en dan ga je dat nog verder uitbreiden...🙂!

Ziet er netjes uit! De verwarming gaat nog in de sump?

Al wat gevonden om die kamer links achter een kleurtje te geven?

@visstick. ja! er moet echt nog zo een blauwe balk bij.
alleen ik twijfel heel hard of dat tmc of jmb moet gaan worden.
de blauwe die ik nu heb is van jmb, en ziet er top uit, mooi blauw licht ook.
toch ben ik ook wel fan van tmc (ik heb die 3 tegels van tmc ook)

naadje is dat tmc 2x zo duur is, voor minder wattage 🙁

@nilo
ja! die gaat richting sump.
maar het 200watt eheim elementje heeft wat moeite met die hele bak te verwarmen uit de sump, dus voor nood even in de bak..
ook is de sump nu niet actief (kranen dicht).
afschuimer staat ook niet aan,
eerst de pvc ellende oplossen, en VEILIG maken, de opvoer hevelt me bak leeg bij stroomuitval. dit vind ik on acceptabel.
de afvoer loopt niet snel genoeg door (daar moet 6000lph door kunnen, ik krijg er nog geen 2000 doorheen) er zal vast een lekje zitten ergen 😀

vanmiddag, uur of 4 ga ik nog even verder hobby-en..

moet ook nog een verhoging voor de afschuimer maken, en dus een groter / sterker verwaring element kopen. ik ben verliefd op jbl protemp S verwarmingen, na vele geprobeerd te hebben, wat DAT element voor mij een winnaar, dus waarschijnlijk een 300+ protemp S halen

Als je je invoer net onder de water rand maakt dan loopt je bak niet zo ver leeg, deze loopt leeg totdat er lucht aangezogen word door de invoer. zjn ook mensen die iets doen met boven het water niveau een klein gaatje in de pvc pijp te boren maar hoe dit persies werkt weet ik niet zou je ff moeten opzoeken.

ik heb gewoon een gat geboord, vlak boven het waterniveau
hij hevelt niet meer de bak leeg.

nu nog kijken WAAROM DIE VERDOMDE STANDPIJP ZO ENORM KLEIN PISBEETJE WATER DOORGEEFT 😡😡

komt er op neer, dat mijn 4000lph opvoer, niet af gevoerd kan worde door de 32mm pijp, iets dat natuurlijk makkelijk moet kunnen.
ik denk dat ik morgen, of van het weekend de durso eraf zaag en kijken hoe het dat uitloopt.. dit is gewoon.. ***

om mezelf te troosten, heb ik een paartje anemoon visjes gekocht,
halfwas amphiprion percula, nemo!! maar dan iets dikker gelijnt

Zit dus ergens nog een klein lekje... Misschien eens lucht door blazen? Dan kan je het lekje misschien ontdekken. (Net als met een lekke band).

Is de occelaris weg?

Percula's zijn ook mooi, met die zwarte randjes. Foto's?
Heb je er al een (tepel)annemoon inzitten? (Ik zie hem zo snel niet op de foto's 😛).

ja, er is 1 occelaris gesneuvelt 🙁
bij me broertje ook.
we hadden nakweek occelaris, die zijn gewoon heeeeeeel zwak, wildvang of geen occelaris was mijn keuze.

ik wou ze een beetje op formaat, en kon die nergens vinden.. deze zaten bij rifwachter, en meegenomen.

ja, heb 2 rode bubbletip anemonen, zit er 1 achter op het steen, waar die andere is weet ik zo 1 2 3 niet , hij heeft zich een keer gesplitst iig

Dat is wel balen...

Is daar een reden voor? Ik neem aan dat nakweek geen F1000 is? Of worden ze al lange tijd in gevangenschap gekweekt?

52fe791b75379-IMG_20140214_195134.jpg

52fe7968586f1-IMG_20140214_195155.jpg

52fe7997318b5-IMG_20140214_195300.jpg

anemoon zit links onderop die grote steen,.
geen idee waarom? hij is daar zelf heen gelopen, ze zoontje zit daar ook ergens denk ik.. k heb echt geen idee waar die heen is gelopen.

die enorme xenia sp. hebben jullie volgens mij ook niet gezien.

morgen 2 monti platen halen, en ecotech CG om die koralen een beetje vast te lijmen.

zondag 30kg steen erbij (is ongeveer hetzelfde als er nu ook in zit)

en dan verder koraal en vis kopen.

heb wel een redelijke voortzetting van het visbestand in me hoofd:

2x amphiprion percula (zit er nu in)
1x salarias fasciatus (zit er ook in)
1x zebrasoma flavescens (gele dokter)
1x ???????????? borstel tand dokter (met gele vin punten!)
2x zandhapper, witte

en dan kijken voor een mooie keizer of dwergkeizer.

ik was stiekem aan het kijken voor een koraal duivel, maar dat zet ik nog in de ijskast, ik ben ZOOO bang dat die beesten 1 van mijn nieuwe percula's pakt, en dit is zo een enorm mooi paartje!
echt 1 van de mooiste paren die ik heb gezien.

ik ken 1 stel dat mooier is (zijn wel ocelarissen) dat is het stelletje dat bij ocean&lake zit, in de showbak (die eheim) dat vrouwtje is 10+ jaar oud, en ziet er fantastisch goed uit!!

Soooooww, die laatste 2 foto's zijn mooi!

De rechter steenpartij is erg mooi!

Leuke visjes 🙂.

nilo1804 zei:
Soooooww, die laatste 2 foto's zijn mooi!

De rechter steenpartij is erg mooi!

Leuke visjes 🙂.

thx buddy !

is precies in het midden , en bestaat uit 3 stenen,

om je een idee te geven hoe groot deze bak is (en klein lijkt op de fotos) die onderste steen, is van punt tot punt 50+ centimeter, en kan ik dus NIET draaien in deze 50cm diepe bak 😀

de middelste partij weegt een kilo of 30 a 35.

000000000000000000000000000000000000
edit:
000000000000000000000000000000000000
VET!
de hydor koralia 4400 heeft de geest gegeven,
ik heb zout en zand er zo ingemikt, en duidelijk vergeten deze uit te zetten..
gevolg: na 3 dagen is het asje kapot gedraaid door het schuren van het steen en zout..

ding is bijna niet dood te krijgen 😀 hij doet het nog steeds, maakt alleen herrie

als je een goed bod doet, rij ik die hele tank zo richting almere 😀

mini-fred zei:
als je een goed bod doet, rij ik die hele tank zo richting almere 😀

Kijkt in spaarpot.....

Moet nog even sparen denk :wink:

Mooie foto's!! De anemoonvisjes zijn ook erg mooi, zeker die duidelijk aanwezige strepen!
Wil je je bak helemaal vol hebben met steen? Zie dat ze tegenwoordig ook zeewater scapen en je bent met die twee mooie delen al goed op weg als je het mij vraagt...😉! Je ziet helaas maar weinig zeebakken die 'luchtig' gehouden worden en dus veel zwemwater overlaten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan