Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

Erg fraai geworden!

Wat een plaatje zeg! Echt prachtig 🙂 🙂 🙂

Bedankt voor de leuke reacties 😉

Ik vind je bak heel mooi geworden 🙂
Mooi geheel in combinatie met je vissen.

Dank je wel Titia. .

Nou, het ene vrouwtje heeft het hol verlaten en is minder geel dan eerst. Geen eitjes gezien, geen vrijzwemmers.
Nu is het andere apistogramma vrouwtje echter knalgeel geworden. Zij heeft de beschikking tot het anker ornamentje, waar ze in kan. Daar zit zij dan ook telkens. Ook is ze bijzonder fel tegen iedereen die in de buurt komt en ook de man lijkt het gebied af te schermen.
Toch leuk om te zien dat er een echte harem is ontstaan, meneer heeft beide dames warm gekregen...

De groep Laetacara dorsigera doet het goed. Het is allemaal wat rustiger dan eerst want ze houden wat meer afstand en lijken te begrijpen wat hun kant van de bak is. Af en toe vergist iemand zich nog maar dit wordt dan direct gecorrigeerd door de apistogramma man.

De knorgoerami's worden door alle partijen geaccepteerd. Ze knorren wat minder dan eerst, maar dat heeft te maken met het feit dat er nog geen lange beplanting is. Eerst paaiden ze voornamelijk in het midden en bovenin de bak, maar daar is het nu nog te kaal.

De Vallisneria begint lekker te groeien. Als die nou netjes over het wateroppervlak gaat groeien, dan komen we al een heel eind. De Limnobium is binnen gekomen met de APO bestelling en doet ook al flink zijn best!

Terug van vakantie...
De planten zijn lekker gegroeid. Cabomba krijgt erg mooie toppen, het sterrenkruid zijn echt sterretjes geworden. De Valisneria is over het wateroppervlak aan het groeien en de Limnobium krijgt lange wortels en heeft zich al vermeerderd.

De vissen doen het allemaal goed en nu de planten wat groter zijn, is er meer rust in de bak. Van de week haal ik er nog een aantal neontetra bij. En wat Japonica garnalen om de algen in toom te houden.
Daarna is ie helemaal af....

Ik zal van de week weer even foto's maken...

:thumbs:

Een zeer sfeervolle bak, fijn dat het zo lekker gaat!

ff je topic door gekeken en mooie bak heb je !

Bedankt allemaal.

Nou, omdat het een fotoalbum is, dan toch even 3 fotootjes.

Vanaf de bank gezien...

991172msfelix_0_82_img_4864.jpg

731645msfelix_0_82_img_4865.jpg

En als totaal ingezoomd.
973687msfelix_0_82_img_4866.jpg

Op sommige bladeren beginnen wat algen te groeien en ook op de achterwand is dat het geval.
Het zou kunnen komen omdat ik 10 dagen van huis ben geweest en geen voeding heb kunnen toedienen.
Ik ga proberen elke dag easy carbo toe te dienen, maar vergeet het helaas erg vaak....

En deze wil ik ook even delen...

457737msfelix_0_82_img_4853.jpg

een hagedis in de bloempot van mijn tante, in haar voortuin in Itali� Toscana.

Ik vond het anders best mooie foto's. ..

😛

Zijn prima foto's!

Mooie bak. Algjes even de kop indrukken met overdosis easycarbo 😉. Niet te zien hoor op je foto's.

is dat niet heel slecht voor de vissen?
Overdosis easy carbo?

Algen zijn inderdaad niet te zien op de foto 's 🙂 , je bak wordt steeds mooier!

Mooie compositie.

Erg fraai.

Je bak wordt mooier en mooier, echt genieten zo :petjeaf:

MsFelix zei:
is dat niet heel slecht voor de vissen?
Overdosis easy carbo?

Ik bedoelde eigenlijk een zgn. stootkuur tegen je algjes.
Afhankelijk van je liters>>
Dag 1--4 keer de maximale dosering, dan een dag 3 keer de maximale dosering, dan een dag 2 keer de normale dosering en tenslotte een dag de normale dosering.

Zo af en toe als bij mij de algjes de kop opsteken doe ik dat.
Mijn vissen reageren er niet op.
Zijn wel meet mensen die dit zo doen. Heb dit niet zelf bedacht 😉

Dank jullie wel.
Ben begonnen met elke dag easy carbo toe te voegen, hopelijk lost dat het probleem op...

Vind de stootkuur zoals die beschreven wordt, toch nogal heftig. Easy Carbo is toch vrij chemisch en het ruikt ook al zo sterk.
Ik heb vandaag het 1 en ander gelezen over deze alg, die waarschijnlijk blauwalg is.
Hij schijnt o.a. voor te komen bij te weinig Co2 en teveel verlichting.
Ook schijnt het beter te gedijen bij blauw licht. Nu was het zo dat ik de meest blauwe lamp toevallig het langste aan liet van de beide lampen. Of nou, eigenlijk begon ik rond een uur of 13:30 met de gelige lamp. De blauwe lamp kwam daar bij rond een uurtje of 15:00.
Beiden brandden dan tot ongeveer 21:00 uur. Dan ging de gelige lamp uit en brandde alleen de blauwe nog tot 23:00 uur.
Ik heb de tijden iets verkort van de blauwe lamp. Dus ik begin nu 's morgens met de gele lamp, in de middag komt de blauwe er een paar uurtjes bij en ik eindig in de avond weer met geel. Daarnaast dan elke dag de normale dosis Easy carbo. Geen overdosering hiervan, ik ga het zo eerst eens aankijken....

En nog een kleine aanpassing.
Ik heb de uitstroom van het interne juwel filter nu tegen de achterwand aan gericht. Nu is er veel minder golfslag. Het kleinere extra filter heeft een uitstroom met een verlengstuk, wat een sproeieffect heeft doordat er een buis bij zit met meerdere, kleine gaatjes. Deze staat nog wel op het wateroppervlak gericht in de hoop dat dit de kaamlaag zal tegen gaan.
Ik was echt vergeten dat veel oppervlaktestroming verlies van Co2 betekent.

Hopelijk komt de boel zo snel weer in balans...

Leuk geworden zo totaal!

Balen dat algen opkomen. Zo'n 'shot' wat Peter bedoelt kun je ook doen door de normale dosering die je zou geven niet gewoon aan de bak toe te voegen, maar met een doseerspuitje precies op de algen spuiten.
Als je het hebt over blauwalg. Dat nestelt/hoopt zich vaak op op plekken waar er weinig of wat minder stroming is en het houdt van een wat hogere pH (om en nabij de 8). Wij hebben het hier ook eens gehad en steeds weghevelen in combinatie met veel water verversen hielp ons er ook weer snel vanaf, gelukkig. Ik weet niet of blauwalg te bestrijden is met easycarbo.

~ Ivo

Dank je wel Ivo!
Gelukkig is het geen blauwalg maar baardalg.

Het zit voornamelijk op de randen van langzame groeier, maar ook op de Valisneria en tussen de Myriophyllum.
Ik had er geen erg in dat de hardere oppervlaktestroming alle Co2 uit de bak verdrijft.
Nu ik de uitstroom tegen de achterwand heb geplaatst, zou dit beter moeten worden...

straks even naar Verduijn, easy carbo halen en 10 neon tetra en een paar japonica garnalen.
Overigens zie ik nog weinig vuurgarnalen. Ze zitten of verstopt, of ze zijn opgegeten door de laetacara dorsigera.

10 neontetra erbij...
Zo leuk hoe zo'n hele groep gaat scholen. En de kleine corydoras pygmaeus mag altijd gewoon met ze mee zwemmen. Ze verjagen hem nooit....

Heb ook rechtsvoor nog een Braziliaanse klimop gezet, die in de plaats is van de waterpest. Die slaat niet echt aan...
Ook heb ik een Ludwigia soortje erbij gehaald, voor nog een rood accent in de bak...

Mooie bak!

Dank je...

nice !

Prachtige inrichting, ik heb ook last van blauwalg gehad in mijn rio, dat ontstond omdat ik teveel water in mijn aquarium deed zodat de dwarsbalken aan de bovenkant de stroming van het water tegen hield.

Dank jullie wel..
Hier gelukkig geen blauwalg.
En de baardalg lijkt ook al af te nemen. Ik was het weekend weg en nu ik terug ben zie ik meteen dat de planten gegroeid zijn, ook de javavarens waarop alg groeide. Het javamos is ook gegroeid.
Morgen ben ik nog een dagje vrij en ga ik de bak eens goed onder handen nemen.
Water verversen, filterwatten uitspoelen en wat snoeien....

Mooie bak!!!

Is een mooi bakje en goed dat je het algenprobleempje lijkt terug te dringen.

Bedankt 🙂

Ik begin toch spijt te hebben van mijn keuze voor de Laetacara dorsigera.
Niet omdat er problemen zijn, want die zijn er niet.
Enige is dat ze vrijwel kleurloos blijven en ze ook erg vaak verborgen blijven in de beplanting. Ik zie ze dus weinig.
Wellicht worden ze nog kleuriger, aangezien ze nog jong zijn. Maar qua gedrag vind ik het zeer schuwe en niet heel levenslustige vissen. Aan de andere kant wel lekker rustig hoor...... maar het is soms of er geen vis in mijn bak zit.

Ben dan ook van mening dat er nog wat bij kan.
Misschien een leuke groep Otocinclus?
Andere idee�n zijn welkom.....

Killivissen vind ik ook erg mooi, maar dat gaat denk ik niet met het huidige bestand.

Ik heb nu:
20 Paracheirodon innesi
3 Apistogramma borelli
5 Laetacara dorsigera
1 Sewellia
1 appelslak
4 Trichopsis pumila
garnaaltjes....

Ohja er is ook een nest van de appelslak onderweg, hangt al enige tijd als tros bovenin bij de kap. Maar ik ga die kleintjes mooi proberen te slijten aan de aquarium winkel in de buurt... hoef geen hele bak vol met appelslakken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan