Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

Nou het wordt een heel verhaal.
Ik had een vangnet in de bak gehangen met de hoop dat die ene erin zou zwemmen. En ja hoor....
Het leek erop dat precies die ene in het net zat en dus kon ik hem zo naar boven hengelen.
Toen die er echter uit was, was een andere ineens lichter van kleur geworden, waardoor ik nou ben gaan twijfelen of ik wel de goeie heb uitgevangen. Ook kregen 2 anderen ineens mot...
Ik heb dus na enige tijd twijfelen het uitgevangen exemplaar weer terug gegooid.

Prompt kijk ik een kwartier later in de bak, hebben er ineens 2 aan de linkerzijde een nestje gemaakt! Nouja zeg!!! 😀
Ik weet nu niet meer wat ik moet doen, of ik nou die ene er wel of niet uit moet halen. Voorlopig kijk ik het maar weer even aan..
Het is moeilijk om foto's te maken van het nest, want het is precies in een donkere hoek op een stuk hout. Wel aardig dat ze het aan de voorkant van de bak hebben gedaan, ik kan goed kijken nu...

En je gelooft het niet maar aan de andere kant zijn ze ook bezig whahaha... daar nog geen eitjes maar ze zitten wel een stuk hout op te poetsen.

Ik heb het net opnieuw in de bak gezet en hoop dat de enkeling nogmaals erin zal gaan zwemmen.... want 5 is echt teveel in de bak.

Ja hoor... 2 nestjes 😀 😀

Ik heb het huis van de Apistogramma in het midden neergezet en dat leek nou het startsein voor het maken van de 2 nestjes. Dit huis stond namelijk eerst aan de linkerkant onder het hout, maar daar wilden de Laetacara nou net hun nestje gaan maken.
De Apistogramma maakt zeer gretig gebruik van zijn huisje, samen met het vrouwtje, waardoor er aan beide zijden van de bak rust ontstond. Zelf denk ik dat dit zorgde voor het maken van de nestjes.

Het licht is nu nog uit, maar zowel aan de linkerzijde als aan de rechterzijde zijn de nestjes nog intact. Aangezien het een eerste nest is voor beiden, verwacht ik er niet veel van. Maar ze zijn in elk geval lekker veel aan het oefenen.

Stel dat er in de toekomst kleintjes uit komen, dan moet ik die apart gaan zetten natuurlijk want anders worden die natuurlijk levend voer.
Hoe gaat dat in zijn werking? Moet ik er dan een vrouwtje bij zetten of haal ik alleen de kleintjes eruit? Op welke temperatuur moet ik de kleintjes houden?
Ik heb een grote curverbak en nog een klein filtertje. Ik heb zojuist een pluk filterwatten in het filter gelegd om bacteri�n in te laten vormen zodat ik die pluk in het kleine filter kan doen. Ergens zal ik ook nog een thermometer hebben. Ik wil dan namelijk toch trachten om een echte kweek ermee te beginnen en de kleintjes te koop aan te bieden als alles goed verloopt.
Met dit nest zal dat waarschijnlijk niet gebeuren, maar wellicht voor de toekomst....

Super, al die nestjes!
altijd ontzettend leuk om te zien en de vissen zijn dan vaak op hun mooist!

Je bent er maar druk mee,met al dat grut,maar verders weer een zeer fraaie bak,en mooie plaatjes.

grt.koos

Ja had het echt niet verwacht. Ik wist natuurlijk ook nog altijd niet of ik mannen of vrouwen had en welke verhoudingen. Echt super dat er precies 2 koppels uit zijn gekomen.
Alsof ze een wedstrijdje doen onderling, wie er als eerste kleintjes heeft 😀

Nu alleen nog met die enkeling in mijn maag, daar ga ik morgen weer mee verder want ik heb nu geen tijd. Hoop nog altijd dat ik hem kan verkopen.
Qua kleur en patroon zou ik zeggen dat het een vrouw is, maar qua bouw lijkt het mij meer een man.

Je mag er alvast wel een bak bijkopen gelet op de toekomstige kleintjes 😉.
Ik vind het zelf ook altijd erg leuk hoor om jonge visjes te hebben.

Hahah John, nee er komt zeker geen bak bij.
De curverbak die ik heb staan, is 70 liter, meer dan genoeg om kleintjes in te laten opgroeien. Natuurlijk komt ie niet geheel vol te zitten, maar 55 liter is ook prima te doen.
Er komt dan een filter in en verwarming.

Maar goed, voorlopig denk ik dat deze eerste nestjes toch geen succes worden.

Kom wel even terug op de vraag wat ik met de evt. kleintjes moet doen.
Wanneer zou ik ze uit moeten vangen? Als het larfjes zijn?
Wat voor temperatuur moet ik ze op houden? Wat voer ik ze? Andere dingen die ik weten moet?

Ga er nog wat dieren uit halen.

de appelslak, gratis af te halen
de enkele Laetacara dorsigera, af te halen voor 3,50.
de sewellia, voor 3,50.
de 2 overgebleven Kaap Lopez dames. 2 voor 4 euro.

Ik ga er een advertentie van maken.

Bestand wat overblijft:
4 Laetacara dorsigera (2x koppel)
2 Apistogramma borelli
5 Trichopsis pumila ( heb er laatst 2 uit de winkel meegenomen, die zaten zo alleen 😀)
25 Paracheirodon innesi
16 Corydoras pygmaeus
Japonica garnalen

Dat lijkt mij een beter evenwichtig bestand. Op de Trichopsis pumila na ben ik dan toch weer in Zuid Amerika beland. De knorretjes kan ik echter geen afstand van doen. Ik wilde overstappen naar de Kaap lopez, maar nu ik die gehad heb, besef ik hoe leuk ik de knorretjes vind en ze nog lang niet zat ben...

Ja tijdelijk is dat best te doen hoor. Als je een extra bak neemt en de kleintjes zijn groot dan gaat het vaak zo dat je dan die bak weer als permanenet gaat inrichten en dat moet je net willen natuurlijk.
Zo ging het hier oom met mijn 60cm quarantaine bakje. Jongen waren eruit en nu is het het onderkomen geworden van een koppel Pauwooggrondels 🙁 😉.

Ja en ik heb daar echt geen plek voor en tevens zijn er veel andere zaken die wij thuis in orde moeten gaan maken. Een extra bak past qua geld en tijd helemaal niet in dit plan. Maar de curverbak heb ik destijds ook echt aangeschaft om eventueel klein grut in kwijt te kunnen.

Maar kan iemand mij nog even helpen aub met de vragen die ik heb?

Of zal ik elders bij onderwerp kweken even een topic openen?

Onderwerp is geopend bij "Kweken".

Daarnaast had ik weer het netje in de bak gehangen. Lag op de bank en ja hoor, dom beest zwemt er weer zo in. Dus nu zit hij in een emmer met filter, vlakbij de verwarming.

Wie er interesse heeft, kan hem op komen halen.
Geef maar een kleinigheidje ofzo, als symbolisch bedrag.

Als hij morgen niet is verkocht, gaat hij terug naar de winkel.

Ik had nog wat eikenbladeren gedroogd liggen. Deze heb ik afgegoten met kokend heet water, af laten koelen en vervolgens in de bak gedaan aan de zijden waar de nestjes zijn.
Het idee is dat wanneer er larfjes zijn, zij meer plaatsen hebben om te schuilen.

Schuilen, dat doet mijn Apistogramma ook erg graag nu de Laetacara wat agressiever is. Het huisje wat ik heb neergezet word door beiden goed gebruikt. Het vrouwtje Apistogramma is ietwat gehavend, zij heeft toch wat strijd moeten leveren met die ene Leatacara die noodgedwongen ook het midden van de bak moest kiezen als zijn plekje. Het is goed dat die ene eruit is, er is nu rust in de bak, tenzij men een stukje gaat zwemmen en iemand anders tegen komt. Dan word de buurtgenoot terug gejaagd naar eigen territorium.
Ik ga het afwachten, hoe dit verder gaat verlopen.
Misschien haal ik in de toekomst ook de Apistogramma er nog uit, als het niet blijkt te werken. Voor nu lijkt het voorlopig goed verdeeld, koppel links, koppel rechts, koppel midden.

De Laetacara in de emmer, ik hoop dat hij de nacht goed doorkomt. Hem nog langer in de bak laten was geen optie, er was teveel onrust en ik zag dat er gewonden bij gingen vallen.
Aangezien ik zelf ziek ben, zal mijn vriend hem morgen terug moeten brengen naar Verduijn Cichliden.

De Laetacara is terug naar Verduijn. Hij was de nacht goed doorgekomen.
Ik ben zelf toch even mee geweest, moest de zak toch vast houden want mijn vriend durfde het niet aan om het los neer te leggen.
Heb 2 nieuwe stukken hout meegenomen, de intentie is om er binnenkort weer wat planten uit te halen en wat meer hout erin te doen.
Ik wil ook nog op zoek naar wat maaskeien, maar eerst even afwachten tot ik wat beter ben.

De nestjes zijn er nog, maar het lijkt erop dat het lege nestjes zijn geweest, dus niet bevrucht. Het waren testnesten hihi...
De advertentie van de Laetacara is verwijderd, de appelslak, Sewellia en Kaap Lopez dames staan nog wel te koop, maar die hebben geen haast.

De nieuw gekochte stukken hout zijn vandaag in de bak gelegd. En er is wat geschoven..
Hierdoor is de bos Cabomba wat naar links verplaatst en is er in het midden weer wat open ruimte gekomen. Het is allemaal weer net wat spannender om naar te kijken.....

Foto's zijn gemaakt, ik heb heel veel foto's, ook van de nestjes die er waren.
Morgen even kijken of ik tijd heb om ze online te gooien.

Ben benieuwd naar de foto's 🙂

Komen ze dan....

Allereerst de bak, een paar dagen geleden.
378126msfelix_0_82_img_5686.jpg

Het nest van het linkerkoppel, geheel links in de bak.
292549msfelix_0_82_img_5688.jpg

413995msfelix_0_82_img_5694.jpg

Het nest in de maak van het rechterkoppel..
271331msfelix_0_82_img_5689.jpg

151726msfelix_0_82_img_5691.jpg

456486msfelix_0_82_img_5692.jpg

621199msfelix_0_82_img_5696.jpg

724652msfelix_0_82_img_5715.jpg

De appelslak wordt als bedreiging gezien en wordt hieronder weggeduwd. Dat was best een grappig gezicht hihi... ik heb de slak daarna wel uitgevangen en hem tijdelijk in de emmer gedaan bij de enkeling Laetacara die ik uitgevangen had.
193712msfelix_0_82_img_5719.jpg

De Apistogramma is er ook nog..
849789msfelix_0_82_img_5712.jpg

348217msfelix_0_82_img_5717.jpg

Ook het vrouwtje is er nog maar zij heeft wat last van wondjes, waarschijnlijk opgelopen in gevecht met de enkele Laetacara, die zich noodgedwongen in het midden van de bak moest bevinden.
426921msfelix_0_82_img_5751.jpg

Het mos op de achterwand groeit heel goed. Het is echt een schuilplaats voor jonge vuurgarnalen geworden, maar dit weten de Laetacara en de Trichopsis ook en dus zijn ze daar regelmatig te vinden voor een lekker hapje..
525627msfelix_0_82_img_5746.jpg

236529msfelix_0_82_img_5747.jpg

de rest van de planten doen het ook goed..
874547msfelix_0_82_img_5728.jpg

En de 'nieuwe inrichting' van de bak..

314378msfelix_0_82_img_5759.jpg

799146msfelix_0_82_img_5760.jpg

Er blijft een gezonde spanning in de bak aanwezig. Wanneer de Laetacara elkaar treffen, staan zij soms neus aan neus..
Maar uiteindelijk keert iedereen terug naar zijn eigen plek en is het weer rustig in de bak... 😉

Dank je wel...

Ik vind de nieuwe indeling er fraaier uitzien.
Mooi gedaan.

Dank je..
Ja als je er een donker vlak in laat, dan oogt het direct allemaal wat dieper en rustiger...

Leuk dat de laetacara het zo goed doen en dat het ook met elkaar in de bak goed gaat!
blijven mooie visjes op je foto's!
vind de nieuwe inrichting ook erg geslaagd, oogt inderdaad dieper.
erg mooi :thumbs:

:thumbs:
Thnx Zwits..

Ben momenteel aan het nadenken over zowel bak als bestand.
Voor de bak wens ik nog altijd meer hout en minder planten. Maar ik vind planten weggooien altijd zo zonde. De laatste tijd word er echter op het forum weinig op advertenties gereageerd.
Ik blijf niet terug brengen naar Verduijn want een zakje levend voer krijg ik er nog niet eens voor terug.

Ook zit ik met het bestand met ongeveer hetzelfde probleem. Toen ik de vissen aanschafte, de groep Leatacara, is mij gezegd dat het 't beste was om een hele groep te nemen. Als zich dan een koppel zou vormen, kon ik de overgebleven vissen terug brengen. Die tijd is nu gekomen, maar nu blijkt dat ik ze inderdaad wel terug kan brengen, maar daar niets voor terug krijg.
Ik verwacht echt geen hoofdprijs of mijn geld terug, maar het minste wat je kunt doen is een korting geven op de nieuwe aankoop die ik doe of een zakje levend voer aanbieden, lijkt mij.
Het stuit mij dan ook tegen de borst om nog dieren of planten terug te brengen naar Verduijn.

Ik zit erover te denken om 1 koppel uit te vangen en hiermee te gaan kweken in de curverbak.
Ik heb nog zand staan en zal dan wat planten uit de Rio300 halen om in de curverbak te doen. Ook zou ik dan een plat stuk hout of een steen erin doen voor het afzetten.
Punt is echter wel dat ik eigenlijk niet weet waar ik die bak neer zou kunnen zetten......
Het is een bak van 70 liter en neemt erg veel ruimte in beslag.
Een extra bakje gaat er niet komen, is de afspraak met mijn vriend....

Anyway, ik ben denkende..... wat te doen.

Gave bak hoor en wat staan de planten er GOED bij!
Leuk al die nestjes, toch mijn favoriet al die dwerg cichliden!

Als je er niks voor terug krijgt (niet eens korting oid) was ik er ook wel klaar mee geweest. dat is toch ook wel zonde. een curverbak of een bakje erbij, eigenlijk hetzelfde toch? 😉
rotterdam is mij net wat te ver rijden, anders wou ik wel een koppel overnemen.

Staat er prachtig bij! Mooi beplant.

Mooie bak hoor!
Leuk die dwergchicliden, zeker een hoop werk al die jongen?
Ik heb dezelfde ervaring met de siervishandel. Ze willen wel bossen anubias, javavaren en bolbitus voor niks hebben, maar een gratis zakje voor of zo dat kan echt niet!

Groetjes John.

Dank jullie wel.

John, ik heb geen jongen, heb alleen nestjes gehad. Geen larven...

Ik vind het ook echt vreemd dat men er niets voor terug geeft, al is het maar een zakje levend voer. Zij verkopen namelijk wel die plant of vis weer gewoon verder, voor een gewone verkoopprijs.
Hoe eerlijk is dat?

Dat moet ik de winkel in Hellevoetsluis wel nageven, daar kreeg ik bijna altijd iets terug als ik een vis of plant retourneerde.

Mooie bak! Lekker natuurlijk 🙂

En ik maar denken dat je bakken vol met larven hebt
Wordt het niet tijd voor wat larven?
Heb je wat te doen toch 😀
John.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan