Wat is er nieuw

mss zijn Rio nanay 900 liter

• Onderwerp starter Onderwerp starter mss
  • Startdatum Startdatum
Robin..wauw wat een compliment blij te horen dat je mijn stijl van inrichting en verlichting bevalt.

Wat betreft bestand kan je melden dat na veel denken de Erythrura het niet is geworden maar in plaats daarvan 2 andere soorten krijg ze volgende maand binnen 😉

Om toch iets bloot te geven de 26ste haal ik een groep iguanodectes adujai op dese hebben subtiele kleuren maar net zoals vele tetra soorten ook een prachtig onderling gedrag.

Er zijn drie otocinclus die voor komen in Bolivia zover ik weet maar zul je niet of nauwelijks in de handel zien.
Otocinclus mariae
Otocinclus vestitus
Otocinclus vittatus

Wat betreft de alg/schimmel ik laat hem ook zitten vind hem wel passen bij de bak

Wegens Sterf geval bij vriend van me waar ik de vissen bestelt heb. is het ophalen verplaats na deze woensdag dan zullen de eerst vissen toegevoegd worden kan niet wachten 🙂 Dan zullen er ook weer een berg foto's geplaatst worden hopelijk zie ik jullie dan verschijnen.

Inmiddels javavaren toegevoegd om toch iets van groen erin te hebben..twijfel of ik nog iets anders op de bodem zou toevoegen tussen het hout maar wat??

Mjah, javaren komt niet voor in zuid-amerika. Je zou Echinodorus tenellus tussen het hout kunnen planten. Komt wel voor z-a, alleen niet in de blackwater-gedeeltes volgens mij.

Melvin, ben ik me bewust van lol.

De Tenellus heb ik aan zitten denken maar ergens bang dat hij licht te kort gaat komen. Ook zitten denken om random wat cabomba te plaatsen in de bak

Ook al is het niet helemaal mijn ding zo'n donkere bak, vind ik deze toch wel heel spannend geworden en mysterieus.
Je hebt echt een hele goede sfeer erin weten t brengen, knap hoor!

Als je bang bent voor een lichttekort is Cabomba niet een plant waar je aan zou moeten denken.
Wat vind je van Sagittaria subulata? Heeft de neiging om bij minder licht wat langer te groeien.

Astrid bedankt kan begrijpen dat niet iedereen van een donkere bak houdt..Al moet ik zeggen dat ik juist andersom ben.

Ivo, Ja ben echt geen planten persoon dus noemde wat op.. Die Sagittaria subulata is toch niet helemaal wat ik in gedachte had. Is er niet iets zoals de camboba maar dan makkelijker

Erwin uiteindelijk toch voor LED gegaan deze goed in gesteld en ben er echt enorm tevreden over sterkste punt van de dag is de lichtopbrengst 70%..Smorgens en savonds heb ik zonsopgang en ondergang en savonds nog een 30 Minuten maanlicht op 15% heerlijke sfeer

Ik ben nu toch wel erg benieuwd met welk bestand je op de proppen komt....

Cabomba heb ik ook in de 80cm gehad. Het plantje kreeg bij mij niet genoeg licht door het donkere water. Zeker niet nu het oppervlakte eindelijk helemaal bedekt is met drijfplanten. Dit probleem zou jij dus zeer waarschijnlijk ook krijgen. De javavaren vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee. Je hebt zoveel mooie echinodorus soorten. Maaaaar, het is jou bak dus je moet vooral doen wat jij mooi vindt.

Nog bedankt trouwens voor de info over de otocinclussen. Vanmiddag heb ik 5 stuks Otocinclus vitatus aan mijn bestand toegevoegd. Deze kunnen hun lol op met al het hout in mijn bak.

Gr Robin

Hoi Robin,

Dat is de luxe javavaren kosten me niks dus mag ik inderdaad besluiten staat toch niet gaat ie gewoon weg.
Uiteraard echinodorussen zijn prachtig maar wil zo min mogelijk qua grootte planten in de bodem plaatsen ivm de Cichliden.

Ben geen planten persoon hopelijk dat jullie me kunnen vertellen wat eventueel een optie is:

Hygrophila guianensis
Myriophyllum scrabatum
Egeria najas

En graag gedaan Robin leuk leuk je moet maar weer eens wat foto's plaatsen.

Update totaal overzicht voor de liefhebber.
wGpnzewH9jcYp3Feiygm1U9mBVLe5m5-.jpegIMG_7355 by kochstijn, on Flickr

Ben me bewust het is een fotoalbum toch even jullie MENING nodig over een idee zit er over te denken om het linker gedeelte van planten te voorzien doen of niet doen?

Enkel geen planten kennis qua licht is het weinig/matig 3 x 45 cm led met 6500K en 2 x RGB van 45 cm..eventueel nog een 60 cm power LED liggen die ik erop kan zetten mocht dit nodig zijn.

Misschien random links wat vallisneria plaatsen of vragen die te veel licht?. zijn er nog planten die zeflde manier van groeien hebben als vallisneria en er enigsinds oplijken

Complimenten met je bak. Je hebt er echt iets bijzonders van gemaakt.
Voor wat de vallisneria betreft. In mijn bak blijven ze net in leven, maar het breid zeker niet uit. Ook mijn e. Bleheri blijft redelijk in leven onder het matige licht.
Als ik jou was zou ik het gewoon proberen als het niet lukt haal je ze er toch gewoon weer uit.
En mocht het niet lukken hou je gewoon een hele mooie houtbak.
Eendenkroost doet het trouwens wel goed hier;-)))

@Cowboynl,

Enorm bedankt voor je compliment ben er zelf ook erg blij/trots mee..Zat te denken in de toekomst misschien nog wat takken (eiken) erin te leggen op de bodem etc voor de Cichliden.

Ik ga het eens aankijken als morgen de eerste vissen erin komen wie weet blijft hij bij een houtbak 🙂..maar zie niet ga ik zeker wat Vallisneria toevoegen aan de linkerkant

@Alex bedankt voor je compliment

@Maurits dank je wel..

Lang gewacht/gezocht maar morgen mag ik een favo soort van me ophalen dus nieuwe foto's volgen snel

Ik had in mijn aquarium echinidorussen gezet met lange harde steel en best grootblad dat bijna het oppervlakte van het water raakte..... Kom niet op de naam... Maar ik denk als een wat hogere niet te brede plant daar naar zet dat het er goed uit zal zien...

Nee joh niet te veelmee doen kwa planten een drijver vind ik er zelf altijd mooi bij misschien een enkele zwaardplant okok in 900 Ltr kunnen dta er prima 2 zijn en das dat

:idea: Kijk eens naar onze oude Rimboe-setup :idea:

Met een beetje fantasie zie je daarin het spiegelbeeld van jouw inrichting:
  • links een 'stapel' planten (bij jou: rechts, stapel hout);
  • daarnaast een stuk open zwemruimte (bij ons rechts v/h midden, bij jou links v/h midden);
  • rechts Vallisneria, die mooi naar links luifelt, over de rest heen.
Welnu: DAT effect kun jij ook krijgen (maar dan in spiegelbeeld) als je links Vallisneria plant zodat dat naar rechts kan luifelen. Bij ons was het V. spiralis, dat wordt tot iets langer dan een meter (bij ons). V. gigantea wordt nog langer, denk dat je daarmee een heel eind komt in 900 l.
(nu moet ik wel zeggen dat Vallisneria natuurlijk van oorsprong een Aziaat is, maar die schijnt inmiddels gewoon te woekeren op plekken in Z-A.

~ Ivo

Eigen keus, Stijn! Als jij een Echinodorus daar wel ziet staan in je verbeelding, dan moet je daar even naar op zoek gaan. Zelf vind ik een heldergroene plant mooi contrast geven bij de bruinige omgeving die je cre�ert. Je kunt er ook een HN neerzetten. Een mooie open ruimte voor de plant, zonder dat de plant er veel ruimte van inneemt.

In ieder geval, je hebt een mooie sfeer in je bak. Ik weet hoeveel je staat te popelen om je vissen toe te voegen, dus ik hoop dat het wachten snel over is!

Jeppo, Dat is ook zo en denk dat ik gewoon besluit om het toch zo te houden want de vissen komen uit een gebied met weinig toch geen planten anyways en gezien bij mij alles dood gaat aan planten.

De vissen zijn aan het overwennen op moment zelfs in stress zie je de dikke rode lijn van mond tot einde lichaam 🙂 ben echt erg blij

Ivo, moet wel flink wat fantasie gebruiken 😉 maar begrijp wat je bedoeld enkel denk dat ik toch besluit geen of misschien een enkele plant nog toetevoegen heb vandaag nog wat meer kienhout gekregen en dat wil ik eigenlijk gewoon over de bodem etc verspreiden.

@de Rest bedankt voor jullie leuke reacties zover

Wist dat me foto skills niet top waren maar 0 reacties 😉 wat vinden jullie ervan?

Nou ik zie hem pas net, dus eerder reageren zit er niet in....

Maar eh...mag het licht aan? HAHAHAHA, nee hoor, ik kan me voorstellen dat dit in real live er heel mooi uitziet. Je visjes zijn alvast prachtig!

Oh, en vergeet ik het toch nog te vragen. Dat visje op de eerste twee foto's, wat is dat precies?

Mooi! Waar heb je je vissen vandaan en hoeveel stuks zijn het? Planten zou ik beperkt en simpel houden: max 1-2 soorten

@Herstarter was me niet bewust dat het forum er zo lang uit heeft gelegen haha..En wilde zo goed mogelijk het licht en omgeving na bootsen en dat is dus gelukt in real live is het wel iets lichter hoor.

De kleuren zijn ook iets duidelijker maar al met al vind ik de foto's redelijk gelukt. Vooral het rood in beide soorten is in het echt BLOED rood.

Bedankt doe eens een gok het is een soort die je echt maar weinig ziet en bijna geen informatie over te vinden 🙂 er worden ook maar een aantal van geimporteerd per jaar waarvan ik nu 1/3 heb aangeschaft.

@Erwin enorm bedankt laat je verrassen zal waarschijnlijk iets niet alledaags worden de twijfel bestaat nu of 1 grootte groep of kleinere groep en een harem dus 2 soorten dwerg cichliden.

Twijfel of ik het echt biotoop gericht ga houden qua vissen of niet zo ja dan moet ik iets vinden wat uit Rio negro rivier/gebied komt.

@Spot het betreft 12 exemplaren van beide soorten en ze komen van Glaser vandaan en wat je tip qua planten heb me voorgenomen er niks bij te doen heb nog wat extra hout voor op de bodem gekregen bij de bestelling en deze zal ik volgende week eens plaatsen.

De bedoeling is dat het een labyrinth wordt op de bodem voor de toekomstige dwerg cichliden

Iguanodectes eingetroffen
en
Pseudopristella simulata?

ziet er allemaal goed uit ben benieuwd welke dwerg(en) je straks kiest

Dravik2 zei:
Iguanodectes eingetroffen
Ik moest even heel hard lachen :sorry:

'eingetroffen' is Duits en betekent 'binnengekomen' 😉

Als ik het goed zie, is het de adujai (zou ook kloppen met R�o Negro)

~ Ivo

haha ja was gewoon kopi�ren plakken dus niet gelezen wat er nou stond 😛
foutje XD

Hahaha Dravik je bent een mooie..Ivo heeft inmiddels antwoord gegeven wat betreft de 2de soort zit je fout.

Tevens doen de foto's hun kleur geen eer aan hun lichaam is echt al vrij rood en ben ervan overtuigt dat dit nog sterker gaat worden.

Mooie foto's. Weet niet wat erbij gaat komen, maar nannacara-adoketa zou wel heeeeel mooi passen bij deze bak.

Mascha&Ivo zei:
:idea: Kijk eens naar onze oude Rimboe-setup :idea:

Met een beetje fantasie zie je daarin het spiegelbeeld van jouw inrichting:
  • links een 'stapel' planten (bij jou: rechts, stapel hout);
  • daarnaast een stuk open zwemruimte (bij ons rechts v/h midden, bij jou links v/h midden);
  • rechts Vallisneria, die mooi naar links luifelt, over de rest heen.
Welnu: DAT effect kun jij ook krijgen (maar dan in spiegelbeeld) als je links Vallisneria plant zodat dat naar rechts kan luifelen. Bij ons was het V. spiralis, dat wordt tot iets langer dan een meter (bij ons). V. gigantea wordt nog langer, denk dat je daarmee een heel eind komt in 900 l.
(nu moet ik wel zeggen dat Vallisneria natuurlijk van oorsprong een Aziaat is, maar die schijnt inmiddels gewoon te woekeren op plekken in Z-A.

~ Ivo

Het is wat met die Aziaten als ze je passie�s niet uitvinden (Budo en visjeskwijlwen) maklen ze wel j etelefoon of je eten klaar en dan gaan ze ook nog ff vrolijk in je ourwoud te keer.

@cowboy heb in een verleden wel eens aan de adoketa ivanacara gedacht maar is het toch niet helemaal heb ze bij iemand gezien en zijn me te robuust/lomp.

Wat het wel gaat worden ik heb wel een idee en ben me ook aan het inlezen het wordt of echt alles uit Rio negro of een mixs

Bedankt voor je compliment zal binnenkort eens filmpje maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan