Wat is er nieuw

Nano aquarium van Jan Fokke

Hey Jan.
Wat jammer om te lezen dat het nog niet helemaal lukt met de garnaaltjes.
Ik heb je album eens geheel door gelezen.
Je ben al tegen vele lastige dingen tegen gekomen las ik.
Als ik het goed gelezen heb is dat je nu wat zit met de CO2.
Nu ben ik wat nieuwsgierig geworden en heb een paar vraagjes.
Je heb een mooi CO2 setje gekocht zag ik.
Wat ik niet op de foto kon zien is een bellen teller.
Is die verborgen? Of injecteer je de CO2 n.a.v. de dropchecker?
Wat ik bij mij heb gezien is dat de dropchecker best wel snel kan verkleuren.
Bij mij was de dropchecker ook altijd groen, maar ik had toch wel veel last van alg op m'n glas.
Bij mij was het probleem te weinig CO2.

Ook zie ik dat je gebruikt maakt van een magneet ventiel.
Wanneer begint je CO2 en wanneer stopt je CO2 injectie t.o.v. je verlichting?

Verder heb je een mooi garnalen bakje.
 
Hey Jan.
Wat jammer om te lezen dat het nog niet helemaal lukt met de garnaaltjes.
Ik heb je album eens geheel door gelezen.
Je ben al tegen vele lastige dingen tegen gekomen las ik.
Als ik het goed gelezen heb is dat je nu wat zit met de CO2.
Nu ben ik wat nieuwsgierig geworden en heb een paar vraagjes.
Je heb een mooi CO2 setje gekocht zag ik.
Wat ik niet op de foto kon zien is een bellen teller.
Is die verborgen? Of injecteer je de CO2 n.a.v. de dropchecker?
Wat ik bij mij heb gezien is dat de dropchecker best wel snel kan verkleuren.
Bij mij was de dropchecker ook altijd groen, maar ik had toch wel veel last van alg op m'n glas.
Bij mij was het probleem te weinig CO2.

Ook zie ik dat je gebruikt maakt van een magneet ventiel.
Wanneer begint je CO2 en wanneer stopt je CO2 injectie t.o.v. je verlichting?

Verder heb je een mooi garnalen bakje.
Ja is een los samengesteld setje, de bellenteller zit achter het filter verstopt.
Maar ik pas meer aan via de dropchecker. Als ik zie dat die te geel wordt of te donker dan pas ik hem aan.
het probleem met de co2 is gekomen omdat ik er net een nieuwe fles op heb gezet en hierdoor blijkbaar de druk anders wordt en dus meer bellen gaat geven.
Hier ben ik nu op voorbereid en zal dit me niet nog een keer over komen.
Co2 begint half uur voor dat licht aan gaat en gaat uit half uur voor licht uit gaat.

Ja dankje bakje bevalt mij ook verder goed. alleen nu de garnalen nog langer inleven weten te houden 20240924_165158.jpg
 
Je stelt de werkdruk toch in dus volgens mij mag dat met een nieuwe fles niet zomaar veel veranderen dacht ik.
 
Ja ok dat kan ook maar dan mag die werkdruk toch niet echt afwijken als je er een nieuwe fles opdoet?
 
Ja is een los samengesteld setje, de bellenteller zit achter het filter verstopt.
Maar ik pas meer aan via de dropchecker. Als ik zie dat die te geel wordt of te donker dan pas ik hem aan.
het probleem met de co2 is gekomen omdat ik er net een nieuwe fles op heb gezet en hierdoor blijkbaar de druk anders wordt en dus meer bellen gaat geven.
Hier ben ik nu op voorbereid en zal dit me niet nog een keer over komen.
Co2 begint half uur voor dat licht aan gaat en gaat uit half uur voor licht uit gaat.

Ja dankje bakje bevalt mij ook verder goed. alleen nu de garnalen nog langer inleven weten te houdenBekijk bijlage 380191
Op hoeveel bellen per minuut zit je als ik dat mag vragen?
En wil je met behulp van het toevoegen van CO2 alleen je plantengroei verbeteren? of ook je pH verlagen?
Het laatste gaat meestal wel samen.

Voor mijn herinrichting had ik zelf ook wel veel last van diversen soorten algengroei.
Veel baardalgen op de planten en hout. En veel punt alg op het glas.
Omdat ik voor m'n werk veel weg ben kan ik ook niet de gewenste wekelijkse waterwissel doen. Ik doe m'n water wissel 1x in de 2 weken
Voordat ik aan de herinrichting wou beginnen wou ik dit eerst onder controle hebben.
Om m'n (algen) problemen te begrijpen en op te lossen heb ik stap voor stap veranderingen gedaan.
Mijn verlichting word geregeld met een LED-controller (TC420). Hier heb ik uiteindelijk een schema voor gemaakt met het gewenste licht schema.
Nu begint mijn verlichting om 08.00 langzaam te starten en is pas om 22.00 geheel uit.
Begrijp wel dat het niet op volle sterkte is. Maar over de tijd verdeeld. En mijn max is dan 70% en dit is maar 1,5 uur.
Ondanks dat de dropchecker groen aangaf ben ik met het CO2 bezig geweest.
Ik had nog meerdere dropcheckers liggen en heb deze door het gehele aquarium geplaatst voor een soort controle dat de water circulatie met CO2 wel goed is.
voor het aanpassen van de CO2 heb ik de "vuistregel" 10 bellen per minuut op 100 liter water aangehouden.
Ik heb ongeveer een 600 ltr inhoud, en zit dan ook op ongeveer 60 bellen per minuut.
Ik zat voor deze aanpassing veel lager qua bellen terwijl mijn dropcheckers wel groen waren.
Het baard alg was bij mij best wel extreem. Het hout zat er helemaal onder. en ook op de planten groeide het.
Na deze aanpassingen dit een tijdje aangekeken. Er was een goede vooruitgang. Het baard als was niet meteen weg, maar op de nieuwe planten balderen zag ik geen baard alg meer komen.
Maar het punt alg had ik nog niet helemaal onder controle.
Daarom heb ik mijn planten voeding bekeken en deze aangepast.
Eerst met de voorgeschreven waardes voor de hoeveelheid water en daarna de dagen dat ik tuis was regelmatig meten.
M.b.v. de resultaten heb ik hiermee weer m'n dosering van de plantenvoeding er op aangepast.
Met uiteindelijk het gevoel dat ik nu ook de puntalgen onder controle heb.
Na dit alles ben ik een 1.5 maand terug begonnen met een nieuwe start.
Geheel leeg gehaald, opnieuw gestart.
Ik heb/had nog een klein beetje last van de punt alg. Met minimale veranderingen aan plantenvoeding en een zeer kleine aanpassing aan licht sterkte lijkt het er op dat ik dit nu onder controle heb.
Voor mij is het nu weer wachten en water meten.

.
 
voor het aanpassen van de CO2 heb ik de "vuistregel" 10 bellen per minuut op 100 liter water aangehouden.
Ik heb ongeveer een 600 ltr inhoud, en zit dan ook op ongeveer 60 bellen per minuut.
Ik zat voor deze aanpassing veel lager qua bellen terwijl mijn dropcheckers wel groen waren.
.
Echt? Dat is niet zo veel. Ik doe ook ongeveer 60 bellen per minuut alleen is mijn aquarium 20 liter. Ik heb overigens wel dezelfde problemen gehad, veel groene aanslag en baardalg met name op de bodem.
 
Bellen per minuut moet ik even nog tellen, Co2 voeg ik toe voor betere planten groei. voor ph hoef ik het niet te doen is ph vrrlagende bodem.
 
Dat is mega veel en ik zat op 75 op 125 liter en op 150 in 180 liter.
Misschien doe ik wel iets fout, ik heb nu een inline diffusor, toen ik de diffusor in de bak zelf had, stond ie nog hoger. Overigens wel een groene dropchecker.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan