Wat is er nieuw

Nano bakje van Blackmoor

• Onderwerp starter Onderwerp starter blackmoor
  • Startdatum Startdatum
De achterwand poster is gemaakt, maar ik weet nog niet helemaal of ik er tevreden mee ben:

IMG_3776.JPG
IMG_3777.JPG

Is het trouwens mogelijk om garnalen in dit bakje te houden?? Ik las namelijk op internet dat minimaal tien liter nodig was........ En dit bakje is netto zo'n 6L.........

Je hebt groene vingers Daan maar ik zou zelf je continutest ook links doen bij de rest want die valt wel erg op zo aan de rechterkant😉. Op de zijruit achter de thermometer en dan zal hij veel minder opvallen.

Je hebt groene vingers Daan maar ik zou zelf je continutest ook links doen bij de rest want die valt wel erg op zo aan de rechterkant😉. Op de zijruit achter de thermometer en dan zal hij veel minder opvallen.

Dankje John! Maar ik dacht dat een continutest aan de overkant van de diffusor moest zitten😳

Mooi hoor.

Is het trouwens mogelijk om garnalen in dit bakje te houden?? Ik las namelijk op internet dat minimaal tien liter nodig was........ En dit bakje is netto zo'n 6L.........

Zal heus wel mogelijk zijn en is ook afhankelijk van welke garnalen je neemt.

Zal heus wel mogelijk zijn en is ook afhankelijk van welke garnalen je neemt.

Nou, er zit geen ph verlagende bodem in, dus ik ga voor de allermakkelijkste (Vuurtjes? of iets leuks kleurrijks)

En ik zat nog even te denken of ze er zo niet uitspringen, is een complete afdekking van het bakje nodig voor garnalen?

Dankje John! Maar ik dacht dat een continutest aan de overkant van de diffusor moest zitten😳

Ja, maar jou pomp blaast over de diffuser. Rechtstreeks de continue test in.
Dusdan kun je hem beter zoals John zegt, naast de pomp hangen.
Dan heeft het water een hele ronde afgelegd. Zit er dan voldoende CO2 in. Dan zit dat ook echt overal.

Ik zou er een paar Japonica garnalen in doen. Ze zijn meesters in opruimen. En ze krijgen geen jongen. Dus ook geen overbevolking.
Eenstuk of 3 moet wel kunnen. Misschien wel 2x in de week iets bijvoeren. Garnalen korrels.

In principe hoeft het bakje niet afgedekt te zijn,of ze moeten toevallig als ze aan het oppervlak zitten flink schrikken bv.
En als ze massaal de bak uit proberen te komen is er iets loos met de waterwaarden.

Ik zou er een paar Japonica garnalen in doen

Zijn vuurgarnalen geen optie? als ze namelijk kweken kunnen ze naar de grote bak verhuizen, en daar zullen de sluierstaarten de baby's wel op eten.

In principe hoeft het bakje niet afgedekt te zijn,of ze moeten toevallig als ze aan het oppervlak zitten flink schrikken bv.
En als ze massaal de bak uit proberen te komen is er iets loos met de waterwaarden.

Oh oké. Maar eerst dan maar eens even de waterwaarden in orde zien te krijgen😀

En dat is juist de kunst met zo weinig liters,is natuurlijk ook zo weer uit balans door het minste of geringste.

En dat is juist de kunst met zo weinig liters,is natuurlijk ook zo weer uit balans door het minste of geringste.

Ja.... Dus áls alles lukt ben ik des te blijer!

Ik zie trouwens maar heel weinig mensen met zo'n klein bakje....... Als dat maar goed zal gaan dan:br:

Klopt,vind dat bakje van mij al heel mini met bruto 16 liter! 😉
Zal je vast wel lukken Daan!

Zal je vast wel lukken Daan!

En anders was het een wijze les voor mij. Ik heb de apparatuur, ik heb nog grind over evenals voedingsbodem en planten kosten weinig. Mocht het helemaal fout gaan dan begin ik gewoon weer opnieuw in een groter bakje😀. Kost me hooguit €30 denk ik.

Ik heb het idee dat het water wat minder helder wordt, maar voor de rest gaat het goed, de continucheck is ook verplaatst:

IMG_3804.JPG
IMG_3803.JPG

Ha Daan, had de laatste even te weinig energie om de foto-albums door te bladeren, maar wat doet je bakje het goed zeg!

Heel knap gedaan!

De poster maakt een wereld van verschil en ook dat je de drop nu links hebt hangen.
De thermometer zou ik eruit gooien, geeft meteen een rustiger gezicht en je kan altijd even hem er terug in hangen als je de temp wilt checken.

De verwarming is in principe niet nodig, hooguit in de wintermaanden.
Hoeveel graden is het in jouw kamer overdag en in de nacht ongeveer?

Garnalen kunnen uit het aquarium klimmen, maar ik heb dat in al die tijd slechts met 1 garnaaltje gehad.

Mijn kleinste bakjes is 10 liter en dat vind ik al een hele uitdaging knap hoe je dit doet!
Wat ik in jouw geval zou doen is niet 1 keer in de week water verversen, maar dagelijks.
Gewoon dagelijks een theekopje water verversen ongeveer.

Op die manier voorkom je zo veel mogelijk schommelingen in waterwaarden.
Geld ook voor het toedienen van plantenvoeding, het voeren van de garnalen etc.
De ei methode (met 1 keer in de week 50% waterwissel) zou ik bijvoorbeeld absoluut niet toepassen hier.

De plantjes zien er super gezond uit!

Als alles wat stabiel is, kun je er wel een paar garnaaltjes in doen, maar let wel even op met het gebruik van co2 en garnalen, daar heb ik geen ervaring mee maar schijn je een beetje mee uit te moeten kijken.

Ha Daan, had de laatste even te weinig energie om de foto-albums door te bladeren, maar wat doet je bakje het goed zeg!

Ja, maar of dat zo zal blijven..... Deze begroeiing was al tijdens de dry start, dus of ik nu geen algexplosie ga krijgen is te hopen. Maar ik blijf positief😀

De poster maakt een wereld van verschil en ook dat je de drop nu links hebt hangen.
De thermometer zou ik eruit gooien, geeft meteen een rustiger gezicht en je kan altijd even hem er terug in hangen als je de temp wilt checken.

Ja, die poster had ik uitgeprint en gelamineerd😀 Hopen dat hij niet zal verkleuren. Die thermometer blijft er nog even in, dat in verband met de verwarming, om te checken of hij het doet.

De verwarming is in principe niet nodig, hooguit in de wintermaanden.
Hoeveel graden is het in jouw kamer overdag en in de nacht ongeveer?

Dat is een probleem: in mijn kamer is het maar zo'n 15 °C......... 😳
Ik slaap dan beter😀 en mijn nachtrust gaat voor.

Mijn kleinste bakjes is 10 liter en dat vind ik al een hele uitdaging knap hoe je dit doet!
Wat ik in jouw geval zou doen is niet 1 keer in de week water verversen, maar dagelijks.
Gewoon dagelijks een theekopje water verversen ongeveer.

Op die manier voorkom je zo veel mogelijk schommelingen in waterwaarden.
Geld ook voor het toedienen van plantenvoeding, het voeren van de garnalen etc.
De ei methode (met 1 keer in de week 50% waterwissel) zou ik bijvoorbeeld absoluut niet toepassen hier.

De plantjes zien er super gezond uit!

Als alles wat stabiel is, kun je er wel een paar garnaaltjes in doen, maar let wel even op met het gebruik van co2 en garnalen, daar heb ik geen ervaring mee maar schijn je een beetje mee uit te moeten kijken.

Oké, dan zal ik elke dag vanaf morgen een kopje water verversen. Maar qua voeding moet ik er maar zo'n 5ml per keer in doen, hoe moet ik dit dan spreiden? Het beste is dan misschien wel met een spuit elke dag een milimeter EI voeding geven.

Ik had gelezen dat de plantjes eerst wat slechter gingen en dan weer nieuwe blaadjes gingen maken, maar ik hoop dat ze niet kaler worden en zo blijven.

De co2 is nu erg hoog omdat de planten het heel goed moeten blijven doen om algen te voorkomen, maar ik zal dit in de toekomst lager zetten.

Erg bedankt voor deze reactie trouwens!! Hier heb ik veel aan, en zeker van een ervaren iemand als jij!! Ik hoop dat alles goed zal komen!

Ik werk niet met de eimethode, maar wel met macro en micro voeding van planted box.

Je kunt werken met 5 mililieter spuitjes om goed te kunnen doseren, bij de drogist of apotheek of even vragen bij een bestelling, of dierenarts bijvoorbeeld

De plantjes zullen zich hoe dan ook moeten aanpassen aan de niewue situatie.
Voeding, water licht, stroming, co2 etc.

Soms valt het heel erg mee, maar dat is niet altijd van te voren te voorspellen.

Met dit plantje en de dry start heb ik geen ervaring, dus kan ik juist heel veel van jou leren!

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt werken met 5 mililieter spuitjes om goed te kunnen doseren, bij de drogist of apotheek of even vragen bij een bestelling, of dierenarts bijvoorbeeld

Daar heb ik er nog een van gelukkig😀

Even een update: het bakje draait nu sinds zaterdag, dus nu al vijf dagen:

IMG_3819.JPG
IMG_3820.JPG
IMG_3821.JPG

Ik ben nu ook al een mooi stukje spiderwood aan het inweken, die komt dan waarschijnlijk op de blaats van de ambulia
IMG_3822.JPG

Een nieuwe achterwand: zwart is toch mooier😀

IMG_3837.JPG

Zeker mee eens! Hoe heb je hem zwart gemaakt?

Stuk zwart papier, even bijknippen en door de laminator halen😀 Dan heb je een waterdichte, vervangbare achterwand.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan