Wat is er nieuw

Nano bakje van Blackmoor

• Onderwerp starter Onderwerp starter blackmoor
  • Startdatum Startdatum
Het is gelukt hoor!

Hier de foto's van tijdens het planten:

Voorbereiding:

IMG_3234.JPG

De Dennerle Deponitmix zit 'r in:

IMG_3235.JPG

Bodem gespoeld en boven de deponitmix:

IMG_3236.JPG

Filterwol deels van de Micranthemum Monte Carlo afgehaald en in blokjes gesneden:

IMG_3237.JPG

De plantjes zijn geplant!:

IMG_3238.JPG

Afdekfolie erop, flink natmaken en alles kan gaan groeien:

IMG_3239.JPG

Doe je rap! Wanneer komt het hout er in? En ga je ook nog stenen gebruiken?

Wanneer komt het hout er in?

Ik heb een mooi stukje spiderwood, en e.v.t. stenen, maar het spiderwood moet eerst twee weken in een emmer water zinken en ontkleuren. Pas over +/- 2 maanden ga ik de decoratie er inplaatsen, tenminste als alles goed gaat met de MC, en mijn bakje mooi volgegroeid is. Waarschijnlijk komen er op het Spiderwood nog wel een paar plukjes mos ofzo, en misschien in het bakje een paar stekjes Pogostemon Helferi, maar eerst maar eens alles laten groeien met de DSM.

Jij gaat lekker!!! 😀

Nu duimen dat de MC aan gaat slaan. Succes!

Ik heb expres de worteltjes bij de Deponitmix gestopt. Hoop dat dat werkt. Ik las dat na 7 weken de plantjes waarschijnlijk écht aan zullen slaan, omdat ze nu nog eventjes moeten wennen aan hun emerse situatie!

image.jpg
In m'n kamer is het echter wel vaak maar 15 °C, dus heb ik eventjes een warmtelamp geplaatst.
De temperatuur loopt nu ook al lekker op naar de 25°C!

haha die lamp!
Been there, done that... got the T-shirt!

Hij staat nu naast m'n kweekbak, omdat het in mijn kamer op mijn nachtkastje te koud is en hij nu in de lengte tegen mijn 30 °C kweekbak staat en lekker warm wordt.

image.jpg

Wij gebruiken bij de TB de Enviroment bodem en die zitten er nu dik 1,5 jaar in en de waarden zij nagenoeg niks opgelopen. Dus die gaat langer dan een jaar mee.
Mocht die minder worden dan kun je met een alg bijvoorbeeld een vierde wegzuigen en dat vervangen door nieuwe bodem waardoor je geen nieuwe opstart hoeft te doorlopen. Je kunt ook een HELP bodem kopen die ook voedingsstoffen bevat. Deze verkoopt bv Catappa.nl
Ik zou niet met een voedingsbodem gaan werken moet ik zeggen.

Het gaat om mijn buren hè, die zijn al oud en willen niet NOG meer voeren (ze voeren overigens veel te veel) dus als er uberhaupt nog iets aan garnalen inkomt, moet dat in de zomer bij de sluiers in kunnen.

Ik vond het wel weer eens eventjes tijd voor een update:

De 1e foto was op 4 december, de 2e was gisteren (dus op 25 december)

Er is al wel duidelijk verschil te zien in groei!

IMG_3238.JPG
IMG_3337.JPG

Ik begin zowaar te geloven dat de DSM gaat lukken!😀

Dat groeit lekker, Daan!:thumbs:

Oh, nee dat ligt denk ik aan het licht. Ik heb m'n led namelijk ingesteld op groen licht, en op de 1e foto was het licht niet aan.

Even een update: Ik ben van idee gewijzigd: het wordt wel een iwagumi, dus ik heb er alvast wat stenen ingeplaatst, nog niet op hun officiele plek, maar om te zorgen dat dáár geen plantjes groeien.
IMG_3506.JPG

Grappig hoe het plantje groeit!
Hij doet het ook goed zo te zien!

Wat zijn dat voor stenen?
Die grote ziet er heel apart en mooi uit.

(let op dat ze geen kalk bevatten)

Grappig hoe het plantje groeit!
Hij doet het ook goed zo te zien!

Wat zijn dat voor stenen?
Die grote ziet er heel apart en mooi uit.

(let op dat ze geen kalk bevatten)

Ja de plantjes groeien als kool! Ik heb laatst iets meer water er bijngedaan, ik merk toch dat ze dan beter groeien, als het water net iets boven het grindoppervlak uitkomt. Als je goed kijkt als je voor het bakje zit dan zie je al de plantjes wortelen.
Laatst toen ik de stenen alvast neer ging leggen ( zodat de plantjes daar omheen groeien en het bakje eerder klaar is) zag ik dat elk klein stekje ook al worteltjes maakte!

Waar ik me nog wel zorgen over maak, is of mijn bakje niet een en al alg wordt met alleen voorgrondplantjes..... In die bakken van Takashi Amano lukt het wel, maar die heeft veel grotere bakken.... Als je googlet op 'iwagumi' aquascape, dan vind je alleen maar redelijk grote bakken.

Ik heb al wel een co2 gasfles met een nano diffusor en een mini heater, dus de techniek zit al wel goed. Ik had nemelijk besloten dat zo'n klein moeilijk bakje wel wat co2 kon gebruiken, en dan groeit de Monte Carlo ook beter, en is het makkelijker om het bakje stabiel te houden (hoop ik). Misschien is het ook handig om aan het begin met meer planten te werken? (=meer biomasse) zoals snelgroeiers? En waarschijnlijk plant ik ook nog wat andere planten, zoals die leuke die je hebt staan in je Zen 30 (Alternanthera reineckii 'mini'?), of nog wat pogostemon helferii.

Ik heb al wel een aantal sites bezocht, o.a. Barreport en die zeggen dat je aan het begin heeeel veel moet verversen, omdat er zich allemaal giftige stoffen onder in je dry start bakje ophopen en die moeten eruit. Iemand ervaring? Ik vond namelijk deze post bij een topic van iemand die ook een dry start bak opstartte: (niet op het AF)

"Inderdaad veel te weinig, ze raden aan om de eerste week elke dag 50% te verversen 🙂

1e week iedere dag de helft van het water verversen
2e week iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen."

Dit klinkt best veel, maar ook op Barreport vond ik soortgelijke cijfers.

Wat betreft de stenen:
Die stenen zijn gewoon uit onze voortuin, in geloof mooie stukken graniet. Ik heb ze al overgoten met natuurazijn, en er ging niks schuimen.

Mijn spulletjes zijn er, nu nog de gasfles vullen:

IMG_3516.JPG

Mooi begin! Je Monte Carlo tapijtje begint al aardig dicht te groeien 🙂

Dry start heb ik verder geen ervaring mee, maar denk zolang er de eerste weken nog geen bewoners inzitten dat veel verversen ook niet zoveel kwaad kan. Dus dan misschien beter iets te veel dan te weinig?

Mooi begin! Je Monte Carlo tapijtje begint al aardig dicht te groeien 🙂

Dry start heb ik verder geen ervaring mee, maar denk zolang er de eerste weken nog geen bewoners inzitten dat veel verversen ook niet zoveel kwaad kan. Dus dan misschien beter iets te veel dan te weinig?

Oké bedankt. Als die afvalstoffen er idd maar uit zijn, en het bakje stabiel wordt!

Zit nog te denken, misschien dan wel voor de zekerheid even iets langer de tijd geven om in te draaien of anders in ieder geval goed meten, omdat mogelijk door het vele verversen in de eerste weken het indraaien misschien ook minder snel gaat.

Ligt denk ik een beetje aan welke giftige stoffen zich tijdens de dry start dan zouden opbouwen. Als dat ook NH3/NH4/NO2 zijn, dan is het mogelijk niet zo'n probleem omdat dat blijkbaar in zulke grote hoeveelheden aanwezig is dat dagelijkse waterwissels nodig zijn. Als het om andere stoffen gaat kan ik me voorstellen dat je met de waterwissels ook zoveel van het NH3/NH4/NO2 uit je bak haalt dat de bacteriën die zich moeten ontwikkelen weinig voedingsstoffen hebben en dat proces dus langzamer op gang komt en wat meer tijd nodig heeft om een stabiel evenwicht te vormen.

Als dat ook NH3/NH4/NO2 zijn, dan is het mogelijk niet zo'n probleem omdat dat blijkbaar in zulke grote hoeveelheden aanwezig is dat dagelijkse waterwissels nodig zijn. Als het om andere stoffen gaat kan ik me voorstellen dat je met de waterwissels ook zoveel van het NH3/NH4/NO2 uit je bak haalt dat de bacteriën die zich moeten ontwikkelen weinig voedingsstoffen hebben en dat proces dus langzamer op gang komt en wat meer tijd nodig heeft om een stabiel evenwicht te vormen.

Dit vond ik op Barrreport over de Dry Start Method, maar het klinkt me nog een beetje chinees in de oren:

Does this method work with non CO2 planted tanks? Yes! CO2 enriched planted tanks? Yes! Using organic carbon sources? Yes! Suppose you have some parts of the tank that do not want to use, these can be left bare until you fill the tank up and add stem plants to those sections. Hardscape materials such as rocks, driftwood etc should be added prior to use. What about hillsides and higher slopes? Generally, through capillary action, water will permeate upward (just like with a 300ft redwood tree’s tip), so even the higher sections should have access to water. To help this process, pre soaking the sediment prior may help or misting every couple of days. I suggested using ADA aqua soil Amazonia as this has been shown to be very useful as a good sediment for growing submersed aquatic plants and have plenty of nutrients already in it; no other addition is required until after the tank is filled. Other methods can use SMS, plain sand, sand + clay wetland sediment hydrosoils, kitty litter (clay), Flourite, Eco Complete and virtually any sediment you wish to use. With more inert sediments, the water added to saturate the sediment should have NPK added, such KNO3, KH2PO4, K2SO4 etc. Miracle grow and terrestrial fertilizers can also be used easily and without issue. “What? Even with the NH4?” Yes! The bacteria will oxidize the NH4 into NO3 in about 3-4 weeks anyway, just like with fishless cycling where folks add NH4 to foster faster large bacterial colonization. A good flush by doing two to three large 50-80% water changes can rinse any left over NH4 present when the tank is grown in enough to fill and start the transition to submersed culture.

Volgens mij wat ik hier lees is dat ze aanraden een voedingsbodem te gebruiken, en wanneer je geen voedingsbodem hebt zelf plantenvoeding moet toevoegen, waarbij ook plantenvoeding voor bv kamerplanten gebruikt kan worden.

Ik heb wel vaker gelezen dat bij het in gebruik nemen van een PH verlagende bodem / voedingsbodem de eerste tijd vaker ververst moet worden en dat je dat dus na de dry start alsnog moet doen. Ook bij het gebruik van plantenvoeding voor kamerplanten kan ik mee voorstellen dat veel verversen nodig is, omdat die een andere samenstelling hebben en vaak geconcentreerder zijn dan voeding speciaal voor het aquarium.

Volgens mij wat ik hier lees is dat ze aanraden een voedingsbodem te gebruiken, en wanneer je geen voedingsbodem hebt zelf plantenvoeding moet toevoegen, waarbij ook plantenvoeding voor bv kamerplanten gebruikt kan worden.

Ik heb wel vaker gelezen dat bij het in gebruik nemen van een PH verlagende bodem / voedingsbodem de eerste tijd vaker ververst moet worden en dat je dat dus na de dry start alsnog moet doen. Ook bij het gebruik van plantenvoeding voor kamerplanten kan ik mee voorstellen dat veel verversen nodig is, omdat die een andere samenstelling hebben en vaak geconcentreerder zijn dan voeding speciaal voor het aquarium.

Oké. Nou ja, nog even doorzoeken van indormatie en dan gaat het vast wel lukken!

Een van de laaste updates voor de opstart:

vorige update:
IMG_3506.JPG

Huidige situatie:

IMG_3661.JPG

IMG_3662.JPG

Ik blijf m even volgen, ben benieuwd hoe de Monte Carlo zich omzet naar submers straks!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan