Nano Scape 30 liter (Gerritn)


G

gerritn

Guest
Goedenavond,

Na een middag lekker bezig geweest hier het fotoboek van de Dennerle Nano Cube 30.
Even de techniek:
Dennerle Nano Cube 30
Superfish 3 w cube led
Eheim Ecco pro 2032
Nu nog hydor theo 100w (word 50 w)
Twijfel nog over co2, misschien hebben jullie advies.

Na een middag winkelen.
337158gerrit8210_0_82_dsc_0255.jpg

Het is hem echt
211937gerrit8210_0_82_dsc_0256.jpg

Even het licht testen
883911gerrit8210_0_82_dsc_0257.jpg

Beginnetje gemaakt met indelen.
537661gerrit8210_0_82_dsc_0260.jpg

Het hout word het middelpunt met een verhoging naar rechtsachter
387734gerrit8210_0_82_dsc_0269.jpg

Plantjes er bij
187755gerrit8210_0_82_dsc_0285.jpg

En moossie krijpt er nog achter langs nu het nog kan.
628845gerrit8210_0_82_dsc_0288.jpg

Gevuld en wel
264258gerrit8210_0_82_dsc_0314.jpg

225942gerrit8210_0_82_dsc_0299.jpg

187275gerrit8210_0_82_dsc_0296.jpg

514159gerrit8210_0_82_dsc_0297.jpg


Nou geduldig 4-5 weken wachten en dan kunnen die eerste bewoners er in:)
 
Leuk bakkie zo wat worden het voor bewoners?
 
Waarschijnlijk crystal red en blacks, maar we moeten nog even goed kijken. We hebben op het Vivarium een hele hoop mooie soorten gezien dus nog even goed overnadenken maar daar hebben we nog even de tijd voor. En misschien nog een nano vissoort
 
Ik ben zelf niet zo van dikke bodems maar vind het verder wel heel mooi ingericht!
Normaal wordt Javavaren vastgezet op hout of wat anders maar weet niet meer zeker dat het anders doodgaat als het met de wortels in de bodem staat.
Volgens mij wel maar misschien dat iemand anders het wel precies weet.
 
@seabait thnx ik heb altijd een iets dikkere bodem. Mijn idee is er achter dat je meer bacterie kwijt kan (misschien is het niet zo hoor) en dat de wortels genoeg ruimte hebben. Dat plantje links zijn geen javavarens, maar is iets anders. Weet de naam alleen even niet meer, zal is kijken als ik thuis ben.
 
Bedoelde John niet het plantje rechts? Anyhow, zie ik goed dat het rechts een Bolbitis heudelotii is? Ook daarvoor geldt: beste op steen of hout binden.

Benieuwd naar het vervolg :)

~ Ivo
 
Tjonge,was echt al bedtijd geweest gisteren toen ik je foto's keek want zie idd dat het geen Javavaren is... :juggle: :sorry:

Ik bedoelde rechts idd.
 
Die recht zit is een mos soort, maar jullie hebben idd gelijk denk dat ik hem boven op of voor aan het hout bindt. Dan zou ik daarvoor graag een klein rood plantje willen. Hebben jullie suggesties?

Kan gebeuren hoor seabait was idd al laat :)
 
Ook op het mosje doelen we niet Gerrit. Maar op deze (*Klik*).
Bolbitis heudelotii, een Afrikaanse watervaren. Vandaar vast dat John hem met slaperige oogjes aanzag voor een andere varen ;)

Laag rood plantje: van enkele Alternanthera soorten zijn mini varianten. Wel behoorlijk lichtbehoftig, Alternanthera's.
 
@Mascha&ivo Nou snap ik wat je bedoeld, dat wist ik niet. Ga dat morgen veranderen en dan wat nieuws kopen voor op het heuveltje. Maar dat mos voorin dat kan wel? Denk je dat de Alternanthera het met deze lamp gaat doen?

@Herstarter Hij staat op de eettafel ook een prima plek:) Techniek onder de tafel verwerkt.
 
@Mascha&Ivo Ik heb net even het plantenlabeltje terug gezocht en het is de soort Hygrophila Pinnatifida, Deze hoeft niet op hout:).

Heb vandaag ook nog wat plantjes en de nieuwe verwarming besteld bij APO en kan niet wachten tot het binnen is. Zal even een update doen wanneer het zo ver is
 
Ga me best doen Martinez, zit alleen nog over de co2 in me mag wel of niet doen?
 
Persoonlijk zou ik er altijd voor gaan. Dat is mijn ervaring.
Wel belangrijk om de andere elementen niet te vergeten. Google is de gouden driehoek.
 
Dank ga ik het gewoon doen heb alles nog liggen er voor, deed het eerst met een diffusor. Lees alleen ook allerei dingen over een reactor, en hoeveel mg zou jij aanraden in deze bak?
 
Puh, dat is best lastig. Ik kijk naar een langere termijnen test van dennerle in mijn bak, de ander is computer gestuurd.-)

Het is namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Heb je zo'n test, begin je bv met 10 bellen per minuut en ga je voorzichtig omhoog tot dat deze groen wordt.
 
Die heb ik ook nog dus ga ik dat weer doen zoals voorheen, had hem toen op groen/heel licht geel. Gebruik jij een diffusor. Z'n ph controller wil ik ook nog eens, vind ze alleen heel prijzig.
 
In mijn 225 l heb ik een diffuser die via het filter gaat. Bij mijn 450l heb ik een wafel van dennerle die dus aangestuurd wordt.

Gewoon groen is trouwens gewoon goed.
In een klein bakje maakt het niet zo uit hoe je co2 toevoegd, als het er maar in komt. Heb je zo'n glazen diffuser kan je hem een beetje in de stroming plaatsen van je filter.
 
Als je zit te twijfelen over CO2 kun je ook eens beginnen zonder. Dit lampje komt op mij namelijk niet bepaald als enorm sterk over, wat de noodzaak (*) van CO2 al serieus inperkt.
Weinig lichteisende plantjes en klaar, als het een beetje meezit :)

~ Ivo

(*) waarvan ik durf te beweren dat die er nooit per definitie is, maar afhangt van keuzes die gemaakt worden, bijvoorbeeld voor veeleisende planten
 
Wat is een wafel? Heb net gezocht naar me diffuser maar kan hem niet vinden, hopelijk morgen wel. Als ik hem niet kan vinden zat ik hier aan te denken of zelf wat maken.
 
Een flipper hahaha, gewoon ff op eBay kijken. Op vivarium hadden we een gaatje in de sproeibuis met een bellenteller er voor. Werkt volgens mij prima
 
Is ook nog een idee, zou je dat ook niet gewoon in je slang kunnen maken met een aansluiting?
 
Kunnen CR's en CB's goed tegen CO2 eigenlijk?
 
Na mijn idee voorheen ook nooit problemen mee gehad, en lees ook niks geks. Als je maar niet te veel toevoegd. Of zie ik dit verkeerd? Tips zijn altijd welkom. En waaro ik dat wel wil doen is omdat ik het toch in huis heb.
 
Zou moeten kunnen denk ik zo, maar als er een diffuser voor zit, heb je wel denk een fijnere oplossing van de co2. Je hebt wel een iets hogere inlaat druk nodig. En je hoeft niet te pielen met een aansluiting die zit er immers al op.

Maar is het proberen waard toch, zolang er co2 in je bak komt
 
Krijg de diffuser van me broer dus geregeld :). Nog vind ik het wel interessant om daar is mee te testen, ga het misschien toch nog proberen nu er nog niks in zit. Maar is morgen me pakketje ontvangen, heb er zin in :) :)
 
Jaa en zeer verslavend hahahaha. Maar zo een aanwinst in ons huis, het liefst ga ik nog groter maar dan moet ik eer een nieuw huis kopen ;)
 
Even een update.
Gisteren me pakketje gehad van APO, en co2 is aangesloten ga nog wel even kijken of iik het wat netter nog kan weg werken.

269861gerrit8210_0_82_dsc_0315.jpg

528934gerrit8210_0_82_dsc_0316.jpg

383937gerrit8210_0_82_dsc_0317.jpg

399237gerrit8210_0_82_dsc_0318.jpg

513748gerrit8210_0_82_dsc_0319.jpg

754959gerrit8210_0_82_dsc_0320.jpg

642467gerrit8210_0_82_dsc_0321.jpg

292742gerrit8210_0_82_dsc_0322.jpg


Waterwaardes ga ik morgen of zondag controleren.
 
Ziet er sfeervol uit! :thumbs:

En nu maar lekker laten groeien met die Co2. :)

Is dat UG dat daar in dat rondje staat? Laat je dat zo uitgroeien of ga je dat nog in stukjes doen?
 
@Marlene Thnx, Het is idd UG laat het eerst groeien om te kijken of dat ook gebeurd en daarna wil ik het over een garnalenflat binden, weet alleen niet of dat kan lees er niet zo veel over. Was een heel karwei om het nog vast te zetten in de grond, heb het uiteindelijk gedaan met een plastic vork en dan de prik delen afknippen. Ja heb het er toch opgezet :)
 

Terug
Bovenaan