Nico's discus aquarium.


Nico F.

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
11 september 2022
Berichten
228
Hoi iedereen,

Ik ben Nico, 52 jaar.
20 jaar geleden heb ik enige tijd discussen gehad.
Maar na een eerste reis naar egypte en de rode zee, was ik verkocht aan de zeewaterhobby.

De laatse 18 jaar heb ik ongeveer 10 jaar een zeewateraquarium gehad.
Mijn laatste is ongeveer 3 weken gelden gestopt.
De reden is dan vooral de hoog oplopende energiekosten en ook de rest er rond was allemaal veel duurder geworden.
Ik heb er maanden over nagedacht, maar toch beslist om terug naar zoetwater te gaan. Niet dat het makkelijker wordt, maar discussen hebben me ook altijd bekoord.

De nieuwe reis zal in dit topic beschreven worden.
 
Zoals de titel zegt, ga ik een discusaquarium opstarten.

Mijn aquarium is eigenlijk gekocht ifv zoutwater, maar kan ook wel gebruikt worden als zoetwater.

Afmetingen zijn 1.55m x 0.75m x 0,66 waterhoogte.
De bak heeft een hoekoverloop die naar een bioloog onder het aqua gaat.
Het aqua is 3 weken geleden leeg gemaakt en gepoetst.
Nu gaan we beginnen met opbouwen en opstarten.
 
Foto's van 3 weken geleden en vandaag.

20220816_162252.jpg
 

Bijlagen

  • 20220911_110844.jpg
    20220911_110844.jpg
    196.8 KB · Weergaven: 131
  • 20220911_111845.jpg
    20220911_111845.jpg
    78.6 KB · Weergaven: 128
Mooie zeewater bak, jammer dat hij weg is.
 
Ben je niet bang dat met een discusbak de kosten weer de pan uitreizen? want 29 graden is toch wel de ondergrens waar ze op gehouden moeten worden
 
De techniek komt gedeeltelijk van mijn zeewateraqua. De rest wordt aangekocht as we speak.

Opvoerpomp is eentje uit het zeewatergebeuren, maar ook voor zoetwater bruikbaar. Royal exclusiv RD3 50w.
Verlichting is nieuw aangeschaft : 2 x JMB orion 145cm en 1x JMB orion 120 cm met orioncontroller.
Voor de voorfiltering ga ik mijn auto vliesfilter van mijn zee aqua gebruiken, een D&D clarisea SK5000, gen 1.
Blauwe matten in de bioloog met daarachter nog 2 compartimenten siporax.

Ik heb nog een GHL profilux 4e met doseerpomp over die ik kan gebruiken op de nieuwe opstelling.
Deze zal pH meten en temperatuur meten en dus de verwarmingselementen aansturen, alsook alarm geven bij afwijkingen.
Nog een deel andere funkties, maar daarover meer op een later tijdstip.
 
Laatst bewerkt:
Ben je niet bang dat met een discusbak de kosten weer de pan uitreizen? want 29 graden is toch wel de ondergrens waar ze op gehouden moeten worden
Goedkoop zal het niet zijn, maar zoals mijn zeewaterbak zal het niet zijn. Die verbruikte ongeveer 4500kwu per jaar en de airco in de woonkamer heeft bijna heel de zomer moeten meedraaien en dan nog moest de koeler ook nog af en toe bijspringen. Ook de maandelijkse onderhoudskosten begonnen de pan uit te swingen.

Bij de discusbak zal het inderdaad de verwarming zijn die het meeste gaat verbruiken, 29 graden zal inderdaad de temperatuur worden.
 
Er is glas besteld om enkele schotten in de bioloog bij te plaatsen, alsook een deel dekruiten om het aqua af te dekken.

Ook een 3D achterwand is besteld die waarschijnlijk begin deze week geleverd zal worden.
Deze is 60cm hoog, mijn waterhoogte is 66cm. Dus de wand moet 7cm omhoog.
De leverancier raad aan om er een styrofoam plaat onder te plaatsen.
Alles wordt uiteraard vastgekit zodat er niets kan gaan drijven.
Stroming zal voorzien worden achter de 3D wand, om dode hoeken en opstapeling van vuil te vermijden.

Het is een beetje voor en na het werk, maar we geraken er wel.
 
Ben ook benieuwd wat je er van gaat maken.
 
Mijn eerste gedachte was om een 10 tot 12 tal discussen (van 14cm) te plaatsen.
Bijvissen, kardinaaltetra's en dan ofwel roodneus zalmpjes of kegelvlekbarbeeltjes. Het aantal vind ik moeilijk,... Moesten jullie ervaring hebben, hoor ik het heel graag.

een tiental corrydora's sterbai voor de bodem (0.4 tot 0.8mm filterzand).

Echter daar waar ik mijn discussen waarschijnlijk ga kopen, raadde toch aan om 14, 15 zelfs tot 19 te plaatsen ivm groepsdruk. Ik heb niet de indruk dat het verkoopspraat is, daar het toch iemand is die enkel discussen verhandeld en ze zelf bij bekende kwekers gaat uitkiezen.
Aan de andere kant hou ik niet van een aqua "vol" met vissen, maar ze moeten zich natuurlijk ook wel goed voelen. Dat is prio 1.

Ook door de 3D achterwand zal al wat zwemruimte verloren gaan, dus daar moet ik nog eens over nadenken de komende weken.
 
Eerlijk gezegd vind ik het wel pure verkooppraat het is geen kweker maar een verkopende partij dus die heeft er financieel belang bij, zelf zou ik even een topic starten op het forum met de vraag over groepsdruk en hoeveel wenselijk is
 
En we gaan verder, de 3D achterwand zit erin. Morgen nog eens een extra rondje kitten.
20220913_105030.jpg
 
Zoals je ziet, wel een kleine beschadiging.
Ik kreeg de achterwand niet in 1 stuk erin, dus heb ik ze moeten doorzagen.
Met de handzaag ging het traag. Dus de decoupeerzaag erop, dat was dus geen goed idee.

Nu is het wel een zichthoek waar we bijna nooit opkijken.
Ik zou niet weten of er "aquariumvriendelijke" verf is om een beetje bij te toestsen?

Maar als back up, kan ik er wel een stukje anubias of dergelijke in dat "holletje" ernaast kleven. Dan zie je er zeker niets van.
 
Nu zit ik nog met mijn opvoer, die is nu linksboven met 32mm, 1 uitlaat.

Ik heb 3 roosters in de achterwand voorzien, allemaal vrij laag.
Het is de bedoeling om ofwel de hele opvoer bovenaan achter de wand te laten komen, zodat er via de 3 roosters water onderaan uitkomt.
Ofwel splitsen met ventielen, een deel erachter laten uitkomen met 20mm en een deel rechtstreeks de bak ik met 25mm.

Ik ga morgen PVC halen, dus vandaag moet ik beslissen.
 
Laatst bewerkt:
Schade probleem opgelost 👍.
Ik had een stukje van de achterwand ingekort wegens te groot. Daar dan maar wat van de toplaag afgehaald.

20220913_120316.jpg
 
Dag Nico, hoe noem je z'n achterwand in aquarium termen?
dan kan ik er ook nog wat van leren ;)
En fijn, dat je je probleem hebt op kunnen lossen.
 
Dag Nico, hoe noem je z'n achterwand in aquarium termen?
dan kan ik er ook nog wat van leren ;)
En fijn, dat je je probleem hebt op kunnen lossen.

Hoi,

Dat is een 3D achterwand. Je verliest er wel een deel zwemruimte door, dus een iets diepere bak is dan wel aan te raden.
Maar het creeert een mooi effect als je het kwijt kan.
Je hebt ook 3D wanden die iets minder diep inspringen. Je hebt ze voor amazone, cychliden, ......

Er zijn meerdere merken, back to nature, arstone, Rock zolid, ....
Dit is de regenwoud wortel orinoco van arstone.
 
Dankje, weer wat geleerd.
 
Persoonlijk vind ik zo'n achterwand altijd zo zonde van de ruimte, zeker in een bak als deze die voor discussen toch al niet heel ruim bemeten is.
Zelf zou ik de voorkeur geven aan een zwarte achterwand die met de lichtinval 'spannend' wordt gemaakt.
 
Persoonlijk vind ik zo'n achterwand altijd zo zonde van de ruimte, zeker in een bak als deze die voor discussen toch al niet heel ruim bemeten is.
Zelf zou ik de voorkeur geven aan een zwarte achterwand die met de lichtinval 'spannend' wordt gemaakt.
Alle input is welkom positief of iets minder positief ;), Ieder zijn mening natuurlijk (y).

Het is niet de langste bak, maar ik vind de maten zelf nogal meevallen. mijn diepte is 75 cm, dus er blijft nog wel wat over om rond te zwemmen.
We kunnen niet allemaal een +2m bak hebben, maar voor zover ik de laatste maanden me heb ingelezen zijn er veel meer bakken die kleiner zijn, waar discussen in gehouden worden en het ook goed doen.
Wat betreft zwemruimte vind ik het zelf nogal meevallen. Als je bvb stendker zijn maten leest voor een groep van 10 tot 12 discussen, dan heb ik nog over.
Ik ga de 30 liter regel van stendker niet volgen, maar zal eerder rond de 50 liter rekenen per discus.

Ik heb er enkele weken over nagedacht om met mijn zwarte achterwand te werken en diepte te creëren.
Maar de 3D achterwand geeft voor mij persoonlijk een extra dimensie.
 
Mooie achterwand, epoxy kun je kleuren (zijn allerlei kleurpoeders voor verkrijgbaar) en en epoxy kan onder water en is visvriendelijk.
 
Mooie achterwand, epoxy kun je kleuren (zijn allerlei kleurpoeders voor verkrijgbaar) en en epoxy kan onder water en is visvriendelijk.
Dank je voor de input, maar ik heb het kunnen oplossen met een stukje achterwand dat ik "over" had ;).
 
Alle input is welkom positief of iets minder positief ;), Ieder zijn mening natuurlijk (y).

Ik ga de 30 liter regel van stendker niet volgen, maar zal eerder rond de 50 liter rekenen per discus.

Ik heb er enkele weken over nagedacht om met mijn zwarte achterwand te werken en diepte te creëren.
Maar de 3D achterwand geeft voor mij persoonlijk een extra dimensie.
Is ook zeker niet bedoelt om jouw keus af te kraken hoor, inderdaad slechts mijn mening.
Die liters per vis regel moet je met een korrel zout nemen, je stopt geen 4 discussen in een 120 liter bak terwijl je best 40 discussen in een 1000 literbak kunt houden. De capaciteit van je filter en de totale zwemoppervlak zijn voor mij de factoren die het maximaal aantal vissen bepalen.
Je hebt met 75 cm diepte inderdaad wel wat ruimte.
 
Is ook zeker niet bedoelt om jouw keus af te kraken hoor, inderdaad slechts mijn mening.
Die liters per vis regel moet je met een korrel zout nemen, je stopt geen 4 discussen in een 120 liter bak terwijl je best 40 discussen in een 1000 literbak kunt houden. De capaciteit van je filter en de totale zwemoppervlak zijn voor mij de factoren die het maximaal aantal vissen bepalen.
Je hebt met 75 cm diepte inderdaad wel wat ruimte.

Ik heb totaal geen probleem met andersgezinde meningen ;).

Volgens veel websites, kwekers, YT wordt er toch benadrukt dat discussen vooral een "schoolvis" is en zich beter voelt in een grote groep, dan dat ze een hele bak voor zichzelf hebben.
Hoeveel liter per vis is de eeuwige discussie, maar ik vind het visueel niet mooi als ik 18 tot 20 discussen in mijn bak zou zetten.

Naar filtercapaciteit gaat het geen probleem zijn, ik gebruik een auto vliesfilter als voorfiltering, dan blauwe matten, 2 x 15 liter siporax en dan nog 6x Maxspect Nano-Tech Bio-Block.
 
Ik heb totaal geen probleem met andersgezinde meningen ;).

Volgens veel websites, kwekers, YT wordt er toch benadrukt dat discussen vooral een "schoolvis" is en zich beter voelt in een grote groep, dan dat ze een hele bak voor zichzelf hebben.
Hoeveel liter per vis is de eeuwige discussie, maar ik vind het visueel niet mooi als ik 18 tot 20 discussen in mijn bak zou zetten.

Naar filtercapaciteit gaat het geen probleem zijn, ik gebruik een auto vliesfilter als voorfiltering, dan blauwe matten, 2 x 15 liter siporax en dan nog 6x Maxspect Nano-Tech Bio-Block.
We zitten op dezelfde lijn waar het gaat om bezetting. Ik denk dat een school van 10-12 mooi is voor jouw formaat bak, groot genoeg om 'school' genoemd te kunnen worden en niet teveel om niet altijd over de hele bak verspreid te zitten.
Zelf zit ik aan een school van maximaal 20 stuks te denken voor mijn 225 cm bak, en ja, jouw filter heeft meer dan voldoende capaciteit.
 
Vandaag de achterwand een 2de maal afgekit, de ondervulling afgesneden.
Extra schotten en strips voor de dekruiten in de bioloog gekit.
 

Bijlagen

  • 20220916_180056.jpg
    20220916_180056.jpg
    227 KB · Weergaven: 96
  • 20220916_181113.jpg
    20220916_181113.jpg
    319.6 KB · Weergaven: 97
Planning voor de komende dagen.

Morgen na het werk de PVC wat aanpassen.
Van 32 mm opvoer ga ik naar een 25mm rechtstreeks in het aqua met een enkel pijpje. Er zal ook een aftakking van 20mm achter de achterwand terechtkomen om daar debiet te creëren. In beide leidingen worden kranen voorzien om het debiet wat te kunnen sturen.
Het is de bedoeling dat 1 van beide vol open staat. Test run is voorzien, zondag na het werk. Dan mag deze iets meer dan 24u blijven lopen en spoelen tot dinsdagmorgen.
 
Vanaf woensdag begint de opbouw. Plaatsen van filtermateriaal, verwarming, zandbodem, ....
Om hopelijk donderdag of vrijdag op te starten.

Ik start op met de ammoniumchloride manier. Die is al eens ergens beschreven in een ander mooie fotoboek op dit forum.
Dus opstart gebeurd zonder verlichting en planten. Normaal gezien moet het aqua op 4 tot 6 weken klaar zijn om een deel planten en vooral vissen te kunnen ontvangen.

Ik heb mijn zeewater aqua opgestart met puur ammoniak, dat was iets moeilijker te controleren maar ging best goed.
Nu met ammoniumchloride hoop ik iets beter berekend op te starten.
 
We doen rustig verder.

Zaterdagnamiddag kwam ik erachter dat ik een onderdeeltje van de PVC in de verkeerde maat had gekocht. Dus het proefdraaien zal pas voor woensdag zijn.

Ondertussen de bioloog al wat verder aangekleed.
20220919_083926.jpg


Van rechts naar links, inlaat bioloog naar de vliesfilter. Noodoverloop komt ook in rechter vak.
Extra blauwe matten, 5cm mediumgrof, 5cm fijn.

Dan 2 compartimenten met siporax, 30 liter in totaal.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan