Nico's discus aquarium.


Het opvoervak met verwarming.

Sensoren voor hoog of lage stand alarm in opvoervak. Ook de sensor voor het auto bijvulsysteem.
Moest ik de doseerpomp nodig hebben, in het opvoervak liggen 4 doseerslangetjes klaar.
Helemaal links het voorraad vak met het bijvulpompje.

Dat had ik nog allemaal van mijn zoutwater aqua, dus kan ik het beter gebruiken.

20220919_084854.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het opvoervak met verwarming.
Het opvoervak is niet de beste plek voor je verwarming, mocht je afvoer een keer verstopt raken dan loopt dat vak als eerste droog.
Beter om de elementen tussen de schotten van het eerste en tweede vak te plaatsen, die blijven altijd onder water staan.
 
Het opvoervak is niet de beste plek voor je verwarming, mocht je afvoer een keer verstopt raken dan loopt dat vak als eerste droog.
Beter om de elementen tussen de schotten van het eerste en tweede vak te plaatsen, die blijven altijd onder water staan.
Dank je om mee te denken šŸ‘.

De afvoer kan bijna niet verstopt geraken. De overloop heeft een kam. Dan de pijp die het water naar de sump voert is ook een filter op zich.

20220919_101746.jpg


Moest die nog dichtkomen heb ik een nood overloop van 40 mm rechtstreeks naar de bioloog.
 
Maar het idee vind ik goed, dus ga ik het wel zo doen.
1 verwarming past tussen de schotten, die ga ik daar plaatsen.
Maar de andere schotten hebben geen plaats genoeg.
De kop van de verwarming past er niet tussen šŸ™„.
Ik denk dat het juist voldoende kan zijn?
Het linkse schot bepaald de waterhoogte.

20220919_101252.jpg
 
Voor die overloop heb ik een automatische regeling ontwikkeld, daarmee hoef je niks meer af te regelen met een kraan om de afvoer stil te krijgen. Werkt perfect tussen 1000 en 10.000 liter per uur.
Hier een filmpje van het derde prototype, inmiddels is het uitontwikkeld.
 

Bijlagen

  • rOFKPOplTWCLN4QR0iBUvg.MOV
    56.3 MB
Voor die overloop heb ik een automatische regeling ontwikkeld, daarmee hoef je niks meer af te regelen met een kraan om de afvoer stil te krijgen. Werkt perfect tussen 1000 en 10.000 liter per uur.
Hier een filmpje van het derde prototype, inmiddels is het uitontwikkeld.

Persoonlijk zie ik hier absoluut de meerwaarde niet van. Ik zou geen afvoer willen die afhankelijk is van bewegende delen, dit is naar mijn persoonlijke mening vragen om problemen (en een mogelijke natte vloer).
Ik zou een paar tientjes investeren in een goede kwaliteit pvc schuifkraan waardoor het afstellen van de afvoer een fluitje van een cent is en 100% veilig (natuurlijk altijd icm een noodafvoer).
 
Persoonlijk zie ik hier absoluut de meerwaarde niet van. Ik zou geen afvoer willen die afhankelijk is van bewegende delen, dit is naar mijn persoonlijke mening vragen om problemen (en een mogelijke natte vloer).
Ik zou een paar tientjes investeren in een goede kwaliteit pvc schuifkraan waardoor het afstellen van de afvoer een fluitje van een cent is en 100% veilig (natuurlijk altijd icm een noodafvoer).
De kans op een natte vloer is niet groter als bij een schuifkraan. Nadeel van die schuifkraan is dat hier vuil of een verdwaalde vis kan blijven hangen met verstopping als gevolg.
Daarbij heb ook ik een noodafvoer die, door de regelklep, in normaal bedrijf helemaal niet gebruikt wordt, de kans dat die verstopt raakt is daarmee tot 0 gereduceerd. En aangezien ik gek ben op zaken dubbel uitvoeren; stel dat in het hypothetische geval beide afvoeren verstopt raken, dan nog past de inhoud van de pompkamer in het aquarium. Mocht het op een of andere raadselachtige manier niet passen dan is de kabeldoorvoer nog een extra noodafvoer die in de bioloog uitkomt.
Daarmee is de kans op een natte vloer vrijwel uitgesloten, tenzij de bak zelf zou gaan lekker.
 
Ik kan het filmpje op mijn smartphone niet afspelen. Zal het morgenvroeg eens op de laptop proberen.
Maar zoals ibakker zegt, ik heb me een goede schuifafsluiter gekocht. Die zijn perfect af te regelen. Ik zorg ervoor dat ik een mini straaltje overloop via de noodoverloop. Werkt al jaren perfect en geluidloos.
 
De kans op een natte vloer is niet groter als bij een schuifkraan. Nadeel van die schuifkraan is dat hier vuil of een verdwaalde vis kan blijven hangen met verstopping als gevolg.

Ik hou zelf ook wel van technische gadgets, alarmen, beveiligingen. Daarom dat ik een profilux 4e heb gekocht. Weliswaar toen voor mijn zee aqua, maar nu gebruikt voor zoet. Opvoerpomp die uitvalt, verwarming die blijft hangen, hoge of lage temperatuur, pH die wegzakt door eventueel teveel CO2, corrigeren van doseerpompen op afstand,.... Alles komt via een pushmelding op de smartphone.
Een noodbatterij voor een stromingspomp bij stroomuitval staat hier ook.

Maar voor de overloop heb ik de eerste overloopkam. Moest daar een visje overspringen. Dan kan ie in de overloopkamer blijven zwemmen, want in de afloop geraakt ie niet. Ook geen algen, bladeren. Dan daar nig een noodoverloop bij. Vind ikzelf voldoende.
 

Bijlagen

  • 20220919_101746.jpg
    20220919_101746.jpg
    94.1 KB · Weergaven: 58
Ik hou zelf ook wel van technische gadgets, alarmen, beveiligingen. Daarom dat ik een profilux 4e heb gekocht. Weliswaar toen voor mijn zee aqua, maar nu gebruikt voor zoet. Opvoerpomp die uitvalt, verwarming die blijft hangen, hoge of lage temperatuur, pH die wegzakt door eventueel teveel CO2, corrigeren van
Om die reden heb ik ook twee opvoerpompen, simpel omdat zo'n ding altijd op kerstavond stuk gaat. Die opvoerpomp is het hart van het aquarium, verlichting kan best een paar dagen wegvallen, verwarming is ook dubbel uitgevoerd. Qua stroomuitval is het risico beperkt, langer dan enkele uren uitval kan ik me niet herinneren. Begrijp dat dit voor een zee aquarium al veel sneller desastreus kan zijn.
 
Voor mijn zee aqua had ik ook een reserve opvoerpomp in de kast liggen. Maar die is wat overkill voor zoet. Dus er moet nog een reserve aangeschaft worden de komende weken.
Zoals je aanhaalt, als ze stuk gaan is het op een onmogelijk tijdstip šŸ™„šŸ˜„.

Bij zeewater is de opvoerpomp wel minder belangrijk dan op zoet.
 
Voor mijn zee aqua had ik ook een reserve opvoerpomp in de kast liggen.
Ik heb ze beiden continu in gebruik, wanneer er een stil zou vallen draait de bioloog gewoon op halve kracht door, het grote voordeel van de huidige generatie DC pompen is dat je de capaciteit nauwkeurig kunt regelen, in normaal bedrijf draaien ze waarschijnlijk niet hoger dan 40% dus als er een uitvalt is de capaciteit eenvoudig weer op peil te krijgen door de overgebleven pomp op 80% te zetten. Ze zijn beiden op dezelfde retour aangesloten met voor iedere pomp een terugslagklep om te voorkomen dat de ene pomp naar de ander pompt wanneer die niet zou draaien.
 
Testrun is lopende. Voorlopig werkt alles zoals gehoopt.
Let niet op het rare licht, dat is nog een wierenlamp.
De verlichting wordt dit weekend geĆÆnstalleerd.

De opvoer is gesplitst in 2.
1 leiding 25mm rechtstreeks in het aqua, links boven.
De andere aftakking 20mm, achter de 3D wand.
In de achterwand zijn laag 3 doorvoeren gemaakt met roosters, hier komt dan minimaal stroming uit.

Rechtsboven de kleinste streamer van tunze die op mijn noodbatterij aangesloten kan worden, tunze 6055. Toch nog 1000 l/u, naar het oppervlak gericht.
Deze schakelt auto over op noodstroom als elektriciteit eruit gaat. Hopelijk is het niet teveel stroming.
De noodbatterij is een 104 Ah deep cycle batterij met druppellader.
Vermoedelijk in de toekomst komt er in de bioloog ook een noodpompje, daar moet ik nog eens over nadenken hoe dat eventueel kan.
 

Bijlagen

  • 20220921_104231.jpg
    20220921_104231.jpg
    258.7 KB · Weergaven: 79
  • 20220921_104237.jpg
    20220921_104237.jpg
    309 KB · Weergaven: 76
  • 20220921_104337.jpg
    20220921_104337.jpg
    468.4 KB · Weergaven: 76
  • 20220921_104415.jpg
    20220921_104415.jpg
    207 KB · Weergaven: 78
Mijn god wat een project, super vet om iemand met deze skills en gedrevenheid bezig te zien!
 
Mijn god wat een project, super vet om iemand met deze skills en gedrevenheid bezig te zien!

Naar de technische kant zal het wel in orde zijn. Dit is grotendeels mijn vorige zeewateropstelling. Enkel wat aangepast naar het zoetwater gebeuren.

Het moeilijke moet nog komen, de combinatie matig beplant, eventueel CO2, hoeveel licht, voeding,... Volledig nieuw voor mij.
Hopelijk minder van toepassing, maar wss ook onvermijdelijk, eventuele ziekte's van de vissen,...

Maar als ik aan iets begin, probeer ik het wel zo goed mogelijk te doen binnen mijn mogelijkheden ;):p.
 
Naar de technische kant zal het wel in orde zijn. Dit is grotendeels mijn vorige zeewateropstelling. Enkel wat aangepast naar het zoetwater gebeuren.

Het moeilijke moet nog komen, de combinatie matig beplant, eventueel CO2, hoeveel licht, voeding,... Volledig nieuw voor mij.
Hopelijk minder van toepassing, maar wss ook onvermijdelijk, eventuele ziekte's van de vissen,...

Maar als ik aan iets begin, probeer ik het wel zo goed mogelijk te doen binnen mijn mogelijkheden ;):p.
Haha alsnog weet je wel van wanten kwa techniek! Wat betreft de rest komt ook wel goed schat ik zo. Planten keuze co2 en verlichting hangt allemaal samen. Als je weet welke planten je wilt zul je het daar op moeten aanpassen of vice versa als je bepaalde verlichting hebt gekozen kun je daar je planten keuze en co2 op aanpassen. Ik ben in ieder geval erg geĆÆnteresseerd :)
 
Haha alsnog weet je wel van wanten kwa techniek! Wat betreft de rest komt ook wel goed schat ik zo. Planten keuze co2 en verlichting hangt allemaal samen. Als je weet welke planten je wilt zul je het daar op moeten aanpassen of vice versa als je bepaalde verlichting hebt gekozen kun je daar je planten keuze en co2 op aanpassen. Ik ben in ieder geval erg geĆÆnteresseerd :)

In mijn hoofd weet ik al welke richting ik uit wil qua beplanting. Nu het nog uitvoeren :D.

Niet de moeilijkste denk ik en vrij standaard voor een discusaquarium. Vallisneria, crypto's, zwaardplanten, anubias, ...
Voor zover ik lees niet de meest lichtbehoevende planten.

Mijn verlichting heb ik al aangekocht.
1 x 120cm JMB orion led verlichting (36 watt) en 2x de 145cm versie van 45 watt met controller.
 
De ordelijke en minder ordelijke elektro kant šŸ˜‰.

Het aquarium heeft 2 aparte stroomkringen, elk met een 30 mA verlies stroomschakelaar.
Origineel had ik 2 x DJ switch geĆÆnstalleerd.
Later is daar de aquarium computer profilux 4e met powerbar bijgekomen.
Voor zoet is dat wel heel veel stopkontakten, maar voor zout waren die bijna allemaal in gebruik šŸ™„šŸ˜„šŸ˜œ.

Nu heb ik voorlopig 1 dj switch uit gebruik.
 

Bijlagen

  • 20220921_145641.jpg
    20220921_145641.jpg
    153.6 KB · Weergaven: 88
  • 20220921_145804.jpg
    20220921_145804.jpg
    191.6 KB · Weergaven: 87
Ik ben op het forum wat aan het rondzoeken, ik moet nog wat wegwijs geraken :).

Weet iemand een topic waar ik meer kan lezen over CO2? Ik heb de KH-PH tabel online wel gevonden, maar hoe doen jullie dit in de praktijk. Proberen jullie de PH met de bellenteller in het gewenste PH bereik te krijgen of gaan jullie voort op een dropchecker? Op vivarium ga ik me een CO2 drukregelaar(dual stage) met magneetklep, bellenteller en terugslagklep kopen. Ook een dropchecker, heb ik aan 1 genoeg of heb ik er 2 nodig in mijn aqua? Ik heb een PH probe en heb dus een continu meting om op te volgen. CO2 zal indien nodig of meerwaarde met een timer gestuurd worden, 1 uur voor lichten aan en 1 uur voor einde lichten uit. Maar ik zal wss met wat langere dimtijden lopen, die wss weinig bijbrengen aan plantengroei, door gedimd licht,...
Pff veel leeswerk te doen :p.

Ik ben een complete newbie op verzorging van zoetwaterplanten, ik heb al veel gelezen. Maar hier zit veel ervaring, moesten jullie me de weg naar het juiste topic sturen zal ik dat met veel plezier en aandacht doorlezen (y).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op het forum wat aan het rondzoeken, ik moet nog wat wegwijs geraken :).

Weet iemand een topic waar ik meer kan lezen over CO2? Ik heb de KH-PH tabel online wel gevonden, maar hoe doen jullie dit in de praktijk. Proberen jullie de PH met de bellenteller in het gewenste PH bereik te krijgen of gaan jullie voort op een dropchecker? Op vivarium ga ik me een CO2 drukregelaar(dual stage) met magneetklep, bellenteller en terugslagklep kopen. Ook een dropchecker, heb ik aan 1 genoeg of heb ik er 2 nodig in mijn aqua? Ik heb een PH probe en heb dus een continu meting om op te volgen. CO2 zal indien nodig of meerwaarde met een timer gestuurd worden, 1 uur voor lichten aan en 1 uur voor einde lichten uit. Maar ik zal wss met wat langere dimtijden lopen, die wss weinig bijbrengen aan plantengroei, door gedimd licht,...
Pff veel leeswerk te doen :p.

Ik ben een complete newbie op verzorging van zoetwaterplanten, ik heb al veel gelezen. Maar hier zit veel ervaring, moesten jullie me de weg naar het juiste topic sturen zal ik dat met veel plezier en aandacht doorlezen (y).
Ik heb 40 jaar geleden diverse aquaria gehad, de meeste daarvan rijkelijk beplant, en was toen helemaal niet op de hoogte van CO2 toevoegen, ik betwijfel of het toen al werd gedaan. Ondanks dat groeiden mijn planten letterlijk de bakken uit. Mijn huidige aquarium staat nog leeg, zal ook nog wel even leeg blijven staan, heb ik wel een CO2 reactor voor gemaakt maar in eerste instantie ga ik deze nog niet gebruiken. Ik wil eerst wel eens kijken hoe planten het doen zonder extra CO2.
 
Vroeger gebruikte men zelden of niet co2 maar destijds was de lichtintensiteit vaak veel lager en hadden we meer de makkelijke planten die we in de bak hielden. De tijden zijn wat dat betreft veranderd.
 
Ik ben op het forum wat aan het rondzoeken, ik moet nog wat wegwijs geraken :).

Weet iemand een topic waar ik meer kan lezen over CO2? Ik heb de KH-PH tabel online wel gevonden, maar hoe doen jullie dit in de praktijk. Proberen jullie de PH met de bellenteller in het gewenste PH bereik te krijgen of gaan jullie voort op een dropchecker? Op vivarium ga ik me een CO2 drukregelaar(dual stage) met magneetklep, bellenteller en terugslagklep kopen. Ook een dropchecker, heb ik aan 1 genoeg of heb ik er 2 nodig in mijn aqua? Ik heb een PH probe en heb dus een continu meting om op te volgen. CO2 zal indien nodig of meerwaarde met een timer gestuurd worden, 1 uur voor lichten aan en 1 uur voor einde lichten uit. Maar ik zal wss met wat langere dimtijden lopen, die wss weinig bijbrengen aan plantengroei, door gedimd licht,...
Pff veel leeswerk te doen :p.

Ik ben een complete newbie op verzorging van zoetwaterplanten, ik heb al veel gelezen. Maar hier zit veel ervaring, moesten jullie me de weg naar het juiste topic sturen zal ik dat met veel plezier en aandacht doorlezen (y).
Ph/kh tabel is achterhaald.
Als ik die tabel volg kom ik over de 80ppm co2 in mā€™n aquarium terwijl mā€™n dropchecker licht groen isā€¦
Ik zit in de regel op een KH van 2,75-3 en een PH die tussen de 6 en 6,8 schommelt

De PH/KH tabel is berust op ā€œdoodā€ water, daar er in een aquarium meerdere biologische processen zijn die de PH beĆÆnvloeden gaat die tabel niet op, er is meer wat de PH beĆÆnvloed dan enke de co2
 
De technische kant begint stilletjes aan afgerond te geraken, dat is de makkelijkste kant :).

Gisteren het filterzand 0.4-0.8 mm gespoeld en in het aqua, bak gevuld en pompen gestart.
Aquarium op 28Ā°C gebracht, seachem stability erin.
vandaag de eerste dosis ammoniumchloride erin. Dus de bak kan beginnen "rijpen".

Vandaag de verlichting erboven en dan kan het "onbekende" beginnen.
 
Vroeger gebruikte men zelden of niet co2 maar destijds was de lichtintensiteit vaak veel lager en hadden we meer de makkelijke planten die we in de bak hielden. De tijden zijn wat dat betreft veranderd.

Het is er in ieder geval niet gemakkelijker op geworden :p.

Ph/kh tabel is achterhaald.
Als ik die tabel volg kom ik over de 80ppm co2 in mā€™n aquarium terwijl mā€™n dropchecker licht groen isā€¦
Ik zit in de regel op een KH van 2,75-3 en een PH die tussen de 6 en 6,8 schommelt

De PH/KH tabel is berust op ā€œdoodā€ water, daar er in een aquarium meerdere biologische processen zijn die de PH beĆÆnvloeden gaat die tabel niet op, er is meer wat de PH beĆÆnvloed dan enke de co2


Ik heb nog een lange weg te gaan om de combinatie CO2, voeding en verlichting op elkaar af te stemmen en vooral te kunnen "lezen".
een dropchecker komt er zeker in. Op vivarium heb ik nog wel wat aankopen te doen.
Ik zal wel aan de veilige kant starten met CO2.

Vandaag of morgen mijn pH probe installeren en calibreren.
Nog een 2de temperatuursmeting plaatsen, als back up.
 
Nu op zoek naar een "goed" lichtschema voor mijn aqua.
5 kanalen in te stellen RGB, warm en koud wit :oops:.

Warm wit gaat naar 80% om te beginnen, maar de rest moet ik nog eens over nadenken en vooral opzoeken wat deze doen naar plantengroei of erger alg groei.
De eerste weken is het toch zonder licht starten, dus nog effe tijd.

Ik heb nog een seneye par meter liggen, ooit eens 2de hands gekocht om mijn zeewaterlampen eens te checken.
Eens ik een startschema heb gevonden zal ik eens kijken wat daar uitkomt.
 
Voor zover ik lees ga ik voor de makkelijkere planten, iets minder lichtbehoevend. Maar dan nog moet alles toch wat in balans zijn van CO2, licht en voeding.

Vallisneria, zwaardplanten, crypto's, anubias,.. dat zal het in grote lijnen worden. Het wordt geen volle plantenbak, maar eerder licht beplant.
 
Zojuist de pH probe geplaatst,na calibratie met referentie 4 en 7 pH.
De probe is 2 Ć  3 maanden oud, reageert goed. Als ik de Ph probe uit de bioloog haal en terug in de ijkvloeistof steek, gaat ie naar de juiste waarde.

De bak is meerdere malen gespoeld eerst met water en azijn en nadien nog 3 x met leidingwater.

Nu heeft mijn aquariumwater een pH van 8.05 :rolleyes:. De bak is gisteren gevuld met leidingwater en op temperatuur gebracht. zojuist de Ph probe in een glas leidingwater gehangen, 7.25.
KH 11 en GH 15 van de bak en leidingwater.
Er zit geen stenen in. Enkel 70 kg filterzand, gekocht in een aquariumwinkel. Dat is gisteren enkele keren gespoeld.
De achterwand van arstone en dan het filtermateriaal,

Ik heb deze morgen 2.8 gram ammoniumchloride in de bak gedaan.
 
Mijn zeewateraqua heb ik opgestart met ammoniak uit een flesje, iets minder controleerbaar dan de "salmiak" manier, maar dat ging ook wel goed.

Deze maal wil ik opstarten met de salmiakmethode, maar het loopt niet zoals het hoort.
Vrijdag de eerste keer 2.8 gr ammoniumchloride erin gedaan, voor ongeveer 700 liter water.
Zaterdag de eerste NH4 meting gedaan, met een nieuwe JBL pro NH4 druppeltest. Houdbaarheidsdatum 5/23.
Meting gaf 0 aan. Nogmaals 2.8gr bij gedoseerd.
Vandaag opnieuw NH4 gemeten, weer 0.
NO2 en nitraat ook effe gechecked, NO2 0 en NO3 0.5 (waarde van het leidingwater).

Ook eens geprobeerd met 0.5 gr ammoniumchloride in 2 liter leidingwater, weer een 0 meting.

Ofwel doseer ik iets verkeerd, ofwel is de druppeltest niet ok.

20220925_094101.jpg
 
Effe een update van de voortgang.
Ik dacht dat de salmiak methode niet op gang kwam. Dat ofwel de ammoniumchloride of de nieuwe JBL testset nok was.


In ieder geval nog eens een dikke merci aan "tuinkabouter" om me attent te maken op het echte probleem ;)(y).

Enkele stukjes gekopieerd uit het salmiak topic.

20220927_125358.jpg


Die is wel uitgeslagen hoor.




Dank je om me op mogelijkheid 3 te wijzen. Ik ben gedeeltelijk kleurenblind.

Normaal heb ik niet veel last met andere testen, maar blijkbaar met de JBL NH4 en NO2 wel.

Ik had de nultesten mee gedaan en die zag ik wel, wss omdat ik wist dat ze 0 moesten zijn.

Zojuist de testen opnieuw gedaan met mijn wederhelft, NH4 0.3 en NO2 tussen de 0.05 en 0.1 :oops:.
Zit ik me al 3 dagen voor het hoofd te stoten wat er verkeerd was, bleek het mezelf te zijn :D.
 

Terug
Bovenaan